2 halsbanden en een tuig

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

2 halsbanden en een tuig

Bericht door stridder6247 »

Hallo,

Ik heb mijn kat een halsband gegeven met daarin een telefoonnummer. Mocht hij ontsnappen dat mensen me kunnen bellen. Hij blijft normaal binnen maar hij gaat wel mee wandelen aan een tuigje, tevens gebruik ik dat tuigje ook in de auto. Hij heeft daar een zitje waar hij met een soort gordel in vastgezet wordt. Maar nu komt daar nog een vlooienband bij. (Omdat hij iedere keer weer opnieuw vlooien heeft wil ik een preventief middel wat langere tijd werkt.)
Nu is het probleem dat 3 bandjes om zijn nek wel erg veel is. Maar op de vlooienband staat geen tel. en het gewone bandje is lastig af en aandoen. Bovendien zou hij ook kunnen ontsnappen als jij aan t tuig buiten loopt en dan moet hij natuurlijk ook zijn bandje om hebben.

De oplossingen waar ik zelf aan gedacht heb:
-tuigje gebruiken die gebruik maakt van het halsbandje en dus geen eigen halsbandje nodig heeft. Maar zoals ik al zij gaat het halsbandje lastig af en aan en dat moet dan wel iedere keer.
-telefoonnummer in kokertje aan vlooienband hangen, maar die verliezen katten erg snel.
-Ander tuig dat niet direct om de nek zit. Soort harnas. Maar ik weet dan niet precies wat voor een en of hij een harnas wel prettig vind.

Mijn vraag is of jullie misschien nog andere ideeën hebben of misschien een oplossing/ervaringen bij de bovenstaande ideeën hebben.

Dus kent iemand hier een geschikt harnas voor en zijn er mensen met ervaringen met harnassen?
Of heeft iemand nog een andere oplossing?
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Dinky »

Wat betreft adreskokertje/bandje met telefoonnummer zou je er over kunnen denken om de kat te chippen. Een dierenambulance of dierenarts of asiel kijkt bij een gevonden kat of er een chip aanwezig is en heeft dan je telefoonnummer en adres ;) Deze kan de kat niet verliezen en blijft hier ook niet achter haken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Ms Maaike »

Heel simpel: gebruik vlooienpipetten (van Stronghold bijvoorbeeld, die ontwormen ook nog). Niks geen geklooi met halsbandjes. :) Vlooienbanden werken lang niet altijd goed.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door BloemTetsu »

Welkom op het forum!

Voor vlooienbestrijding zijn er andere middelen. Ik meen op het forum iets gelezen te hebben over de resistentie van vlooien ofzo.
De halsband gebruiken als onderdeel van het tuig lijkt mij niet goed. Ik heb zelf een afwijk kat die snel verdwaald. Hij heeft chip, halsband met koker en Loc8tor. Tuin is afgezet en ik loop met hem een blokje rond. Met tuig, zonder riem. Kat loopt los naast me in buurt en komt als ik roep.
Tuig en halsband gaan prima samen.
Tuig is niet geschikt om 24/7 om te hebben. Als jouw kat een keer vast komt, kan hij blijven hangen. Meeste halsbanden hebben een anti-hang mechanische, tuig niet.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door stridder6247 »

De kat is gechipt, maar lang niet iedereen die een kat vind denkt daaraan.
Ik heb een tijd met frontline pipetten gewerkt maar die werken hooguit een maand. Zo'n bandje een half jaar. Daarom heb ik ook zo'n bandje gekocht. (Hij heeft hem nog niet om trouwens, wil eerst een oplossing hebben).
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Brittenbolletje »

bandje werkt echt niet. een vlooienband werkt aleen maar in de nek en 10 cm in de omtek ;-)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Ms Maaike »

Frontline, tja, dan noem je ook een merk. Veel vlooien zijn resistent tegen Frontline, dus ik zou eens Stronghold of Advocate proberen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Robijn »

Vlooienbandjes werken inderdaad echt totaal NIET. Ik vind zelf Advantage een heeeeel goed middel tegen vlooien. Dit zijn ook pipetjes.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Renatevanderveer

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Renatevanderveer »

Wij hebben inderdaad ook Adventage, perfect goedje.
Snickers kwam hier ook met een vachtje met vlooitjes, sinds Advantage geen vlo meer opgemerkt.
Moet ik er overigens wel bijzeggen dat het sowieso om de maand doen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door eveline1982 »

Advantage, stronghold zijn goede merken! Ik had een hondje met een enorme vlooienallergie en heb door advantage haar zga jeukvrij dus ook vlovrij weten te houden. Dit was ook een dier die vlooien aantrok van heinde en ver! Je zou ook naast de pipetten 1x in de zoveel tijd een prik kunnen laten geven bij de dierenarts, die doden geen vlooien maar wel de eitjes.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Chiquita98 »

Renatevanderveer schreef:Wij hebben inderdaad ook Adventage, perfect goedje.
Snickers kwam hier ook met een vachtje met vlooitjes, sinds Advantage geen vlo meer opgemerkt.
Moet ik er overigens wel bijzeggen dat het sowieso om de maand doen.
Om de maand de katten een pipetje geven? Dat niet nodig toch. Alleen als ze vlooien hebben maar dit spul toch niet bij voorbaat al geven
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Ms Maaike »

Kan me voorstellen dat je het preventief wil geven in het kader van bijvoorbeeld een vlooienallergie.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door stridder6247 »

allereerst bedankt voor de reactie's.
@BloemTetsu Ik laat de kat niet alleen in het tuigje. Het halsbandje heeft inderdaad een anti-hang-mechanisme. Als ik het tuig aan de halsband maak bedoel ik die halsband met dat meganisme, en zou ik het tuig weer los maken zodra ik de kat alleen laat. Maar dat is dus een hoop gedoe.

Ik dacht aan zoiets qua harnas dat minder echt in de nek zit:
Afbeelding

Maar jullie raden dus zoizo het gebruik van een vlooienband af?
Is er dan nog een preventie middel wat wat langer werkt?
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door Ms Maaike »

Een vlooienband werkt sowieso slecht; alle vlooienpipetten zijn beter en werken langer. Als je in mijn fotoalbum kijkt zie je het tuigje dat ik voor hem heb gekocht. Bovenstaand tuigje is op zich ook ok, al lijkt het me nog wel vervelend zitten bij de keel.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 2 halsbanden en een tuig

Bericht door BloemTetsu »

Dan had ik het verkeerd begrepen.
Tetsu's tuig bestaad uit een buikband en nekband. De nekband zitten stukken lager dan de halsband. De riem zit aan de buikband vast. Katten hebben onvoldoende nekspier om daar exterm kracht op te zetten. Het om en af doen is een gedoe. Maar nu meneer realiseert zich dat hij na het gevecht naar buiten mag, gaat het stukken makkelijker.
Adriana heeft meen ik een riem met een stuk elastiek ertussen. Zodat de katten bij het wegspurten geen klap krijgen. Aangezien Tetsu los loopt heb ik het niet nodig, maar wel verdomd handig tip.

Hier een impressie
Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie