De dagen na blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

De dagen na blaasgruis

Bericht door Pisces2202 »

Hallo

Mijn gecastreerde kater Stitch is 2,5 jaar. Afgelopen donderdag met spoed naar de DA geweest waar bleek dat zijn urinebuis compleet verstopt zat met gruis, tot in het puntje van zijn penis. Hij is gekatheteriseerd, en gespoeld, en moest tot vrijdag blijven omdat zijn penis gezwollen en paars was. We waren er echt op tijd bij. Zijn blaas bleek zo groot als een sinaasappel te zijn. Nu krijgt hij dieetvoer nat met extra plens water en brok, nog 5 dagen antibiotica en pijnstiller.

Gister bij controle voelde zijn blaas mooi soepel. Als hij op de bak gaat, zit hij mooi diep, maar hij zit heel lang en vaak maar een klein plasje. Hij gaat wel naar buiten want ik wil niet dat hij gestrest is en zijn blaas gaat krampen omdat hij niet naar buiten kan. Toch elke keer als hij op de bak is geweest, gaat hij gelijk aan zijn penis likken. Heeft hij nog steeds pijn? Hij eet goed, is speels en alert, en wil alsmaar brokjes snoepen, maar het lijkt wel of ik compleet het vertrouwen in dat lijfje verloren heb.

Ik vind het doodeng! Is dit nasleep van de ingrepen? Voorkomt de antibiotica en de R/C dissolution dat hij niet meer verstopt raakt? Het heeft er goed ingehakt vorige week, dus misschien dat iemand me gerust kan stellen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Ms Maaike »

Mijn kater had ook een verstopte penis (gelukkig niet helemaal vol). Ook hij is gekatheteriseerd en kreeg meteen de dag erna blaasontsteking (zeer waarschijnlijk door de katherisatie). De AB heb je waarschijnlijk meegekregen om een eventuele blaasontsteking voor te zijn, maar zoals je de symptomen beschrijft zou het best een blaasontsteking kunnen zijn. De R/C dissolution is om urine aan te zuren en zo gruis te voorkomen en/of op te lossen (als ik het goed heb).

Hou z'n gedrag goed in de gaten, het kan zijn dat er meer gruis in de blaas zit en dat z'n penis weer verstopt raakt. Ook zou ik z'n piemel regelmatig (twee keer per dag of zo) controleren. Paars? Helaas meteen weer terug naar de DA. Ik zou hem binnen houden totdat hij weer helemaal opgeknapt is, of je zou met 'm aan een tuigje kunnen wandelen, maar voor nu zou ik 'm zelf binnen houden. Dan kun je 'm goed in de gaten houden. Zeker z'n plasgedrag is belangrijk en als hij dat buiten ver weg doet kun je 'm moeilijk observeren.

Oh, ik lees nu pas dat hij al een tijdje AB-kuur krijgt... Ik denk dat niet goed genoeg helpt, ik zou terug naar de dierenarts (of even een telefoontje plegen) met de vraag of hij wellicht andere AB moet krijgen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Ja, het kan zijn dat hij nog iets pijn heeft maar dat valt moeilijk te zeggen. De kans is groot dat er op dit moment nog gruis aanwezig is. Deze steentjes moeten worden opgelost door het voer dat je hebt meegekregen. Het voer verkleind dus de kans op verstopping totdat al het gruis is opgelost maar voorkomt het niet helemaal (dat is onmogelijk).

Heb je katkor meegekregen om over bijvoorbeeld een maand de urine op te vangen en na te laten kijken bij de DA of de gruis dan is opgelost? Dan hoeft de kat zelf niet mee naar de DA maar kan je het zelf opvangen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Pisces2202 »

Dank je wel Maaike, ik hou hem ook goed in de gaten, maar kan ook zijn dat ik dingen verkeerd interpreteer omdat ik zo geschrokken ben, en nare ervaringen heb gehad met een nierkatje die ik heb moeten laten inslapen. Hij is zo vaak gespoeld dat er geen gruis meer in de blaas zat, kan het zijn dat gruis zich zo snel weer ontwikkeld, ondanks de ab en dieetvoer? Hij ligt gewoon heerlijk te dutten en wil gewoon knuffelen, en spelen, en lijkt zich ook niet ziek of slecht te voelen. Daarom twijfel ik of het mijn eigen angst is, hij is gister nog op controle geweest, en hij zag er goed uit, zijn blaas voelde goed. Ook heeft ze manueel nogmaals zijn blaas geleegd en dat ging zonder problemen.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Pisces2202 »

Oh Dinky, je hebt gepost toen ik typte :D

Nee ik heb geen katkor meegekregen, we moeten over 5 weken inderdaad wel zijn urine laten controleren. Die pijnstiller krijgt hij 1x per dag via een spuitje, en de ab 2x per dag een tabletje. Denk toch dat ik ook iets meer vertrouwen mag hebben in de kunde van de DA. ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Ik weet niet hoe snel gruis kan ontstaan wanneer hij zolang is gespoeld totdat al het aanwezige gruis weg was. Heb zelf een poes en daarbij is dat niet gebeurd (voor zover ik weet, met blaasgruis meegenomen uit het asiel) maar is het compleet opgelost door het voer ;) Heeft uiteindelijk wel 4 maanden geduurd voor het helemaal weg was.
Waren toen ook duidelijk grotere en minder plassen dan toen ze nog wel blaasgruis had.

Weet niet hoe moeilijk de kat is bij de DA maar katkor doe je in de kattenbak en dan wachten tot hij plast en dan kan je de urine met een pipetje in een reageerbuisje doen en meenemen naar de DA ;) Ik vond het ideaal.

edit: ben nu ruim een halfjaar later nog altijd onzeker of ik het wel goed doe trouwens ;) Vandaag net weer een stuk over mijn onzekerheid qua voer hier geplaatst.
Laatst gewijzigd door Dinky op 19 feb 2013 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Pisces2202 »

na donderdag moetie er naks meer van hebben om zo maar te zeggen haha. Vond dat nachtje daar blijven ook werkelijk waar geen klap aan zo zei de DA :D toen we donderdag even mochten kijken kwam hij net uit de narcose, met die kap op zijn kop. Die hebben we hem toen maar afgedaan, en meneer was gelijk wakker en wobbelde zo de bench uit met zijn infuus, van "screw it, weet nie wat jullie gaan doen, maar ik ga naar huis"

Denk dat hij niet zoveel moeite met katkor zou hebben trouwens. Hij vindt zijn bak prima, als hij geplast heeft en ik wil het eruit scheppen gaat hij pontificaal nog een keer plassen. Mag de bak niet van zijn luchtje ontdoen denk ik. Raar beest :)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Pisces2202 »

Ik denk dat meneer er nu inderdaad een blaasontsteking aan overgehouden heeft. Hij heeft weer prima gegeten en het warme water opgeslobberd dat erdoor ging. Heb de dierenarts rond een uur of 6 nog even gebeld, omdat het me toch niet helemaal lekker zat. Zij vertelde me dat hij waarschijnlijk nog beurs is door de catheter, en dan die zure urine erdoor voelt vast ook niet prettig. Hij moet tijd hebben om te herstellen. De pijnstiller is net zoiets als voor ons paracetamol? Dus betekend niet dat hij niks meer voelt. Hij had later 2 plasjes op de bak gedaan na elkaar. Ok 2 kleine maakt 1 grote. Daarna heb ik een andere kattenbak gepakt en gevuld waarna hij 4x achter elkaar kleine plasjes deed. Dus er komt wel wat uit, dus verstopt zit hij niet, maar echt goed zit het nog niet. De AB is ervoor om de blaasontsteking te bestrijden. Klopt het dat blaasgruis altijd gepaard gaat met een blaasontsteking?

Hij ligt nu lekker weer op zijn matje te dutten en vindt het ook niet erg als ik zijn blaas voel ofzo. Zal morgen toch nog eens met de DA overleggen of hij misschien over moet op andere AB. Hij krijgt nu 10 dagen (nog 4 dagen te gaan) Clavubactin 50mg. Wordt dit standaard gegeven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Gaat vaak samen inderdaad ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Pisces2202 »

Dank je Dinky (Mirjam)

Denk je dat ik het nog moet aankijken tot morgen? Hij oogt niet ziek en is ook niet meer op de bak geweest. Hij ligt gewoon te slapen. Zijn dieetbrokjes geef ik zo af en toe als snoepjes. Hij trapt er gewoon in :) en heeft gewone eetlust. Vind het gewoon moeilijk dingen te onderscheiden...*zucht* overbezorgde kattenmams hier :-( Wanneer zijn katten over het algemeen weer goed opgeknapt na zoiets? Ik denk namelijk ook doordat hij dit meegemaakt heeft, ook een beetje angstig is om te plassen. Die verstopping heeft hem natuurlijk flink pijn gedaan.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Ms Maaike »

Clavubactin is inderdaad de eerste keus voor veel dierenartsen als het gaat om een blaasontsteking. Vind dat de kuur wel lang gegeven moet worden; bij mijn kater was dit maar vijf dagen, maar door overgevoeligheid voor het AB heeft hij het maar één dag gehad. Hierna heeft hij Veraflox gekregen en dit ging heel goed. Welke pijnstiller heeft hij?

Ik denk dat blaasontsteking vaker het gevolg is van de katheterisatie is die vaak volgt na het verstoppen van de plasbuis door blaasgruis (bij katers althans; bij poezen is de plasbuis wijder). Volgens mij is het ook niet ongebruikelijk dat het andersom voorkomt; dus eerst een blaasontsteking en dan blaasgruis. Niet dat blaasgruis door een blaasontsteking komt (al kan de urine wel minder zuur worden door een blaasontsteking als ik het juist heb), maar wanneer de urine wordt gecontroleerd (als er sprake is van blaasontsteking) er wellicht dan blaasgruis wordt gevonden.

Hij zal alleen angstig zijn om te plassen als hij nu nog pijn heeft. Dat hij zo vaak plast is een teken van blaasontsteking. Van een blaasontsteking word een kat doorgaans ook niet ziek; het is alleen enorm irritant en kan ook serieuze schade aanrichten in de blaas en de plasbuis. Wanneer het erger wordt kan hij er overigens wel flink ziek van worden, maar dan zou je wel erg laks moeten zijn en dat ben je niet volgens mij. ;) Het is inderdaad verstandig dat je morgen even met je DA belt. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Pisces2202 »

even kijken wat de pijnstiller is. Novacam geloof ik, en heb begrepen dat dat niet zo goed is? De Clavu hebben we voor 10 dagen meegekregen. Maar als hij toch een blaasontsteking heeft gekregen, dan zou dat toch al aan de beterende hand moeten zijn. Snap ook wel dat zijn blaas een behoorlijke tik heeft gekregen na dit alles. En het is ook niet zo dat hij constant op de bak gaat. Soms 1x en dan een hele tijd niet, dan 2 of 3x achter elkaar, en nu dus ook al een paar uur niet.

Het is gewoon mijn tiddypoo, en aan de ene kant baal ik ook gewoon van mezelf, dat ik elke stap ga analyseren.

Heb de kap van de nieuwe bak eraf gehaald, meneer vond dat een leuk verstopplekje en zat gewoon te spelen. Daarna liep als een schildpad met die kap op zijn rug door het huis...op die kleine plasjes na is het gewoon gekke TiddyPoo :D
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Ms Maaike »

Er zijn inderdaad slechte ervaringen met de cam-familie; er is hier veel over te vinden. Tolfedine is een beter alternatief.

Dat je elke stap gaat analyseren snap ik, dat doe ik zelf ook. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Zou voor je onzekerheid inderdaad even contact opnemen met de DA ;) Wellicht dat die goed uit kan leggen waar je op moet letten en wanneer je weer aan de bel moet trekken.

Om nog even terug te komen op blaasontsteking met blaasgruis: Door blaasontsteking kan de urine inderdaad minder zuur worden wat het ontstaan van blaasgruis in de hand werkt. Doordat het minder zuur is krijgt bijvoorbeeld magnesium de kans om samen te klonteren en deze klontjes worden blaasgruis genoemd.
Andersom kan het ook dat door blaasgruis de blaaswand geïrriteerd raakt en dit gaat ontsteken en dan heb je blaasontsteking.
In het speciale voer zitten extra verzuurders om de urine dus te zuur te maken voor blaasgruis.
Kleine kanttekening: het gaat dan om struviet blaasgruis. Je hebt ook nog een andere variant namelijk oxalaat blaasgruis ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: De dagen na blaasgruis

Bericht door Ms Maaike »

Bedankt voor de verduidelijking, wist even niet meer hoe het precies zat. :) Vooral dat blaasgruis echt een blaasontsteking kon veroorzaken wist ik niet. Weer wat geleerd. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie