Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Charlie5 »

Vanmorgen is mijn kater gecastreerd, we mochten hem om 4 uur vanmiddag ophalen.
Erg fijne dierenarts belde netjes na de castratie dat alles goed was gegaan om 11 uur vanmorgen.
Hij is nu thuis en ligt lekker in z'n mandje in de buurt van de openhaard is ook erg aanhankelijk, wij vinden hem erg suf, loopt ons wel achterna en neemt ook zijn rust.
Hoe lang duurt het voordat hij weer wat levendiger is?
Hoop op een antwoord van iemand, anders blijf ik er vannacht lekker bij liggen;-)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Brittenbolletje »

Morgen zal hij een stuk allerter zijn. Als hij maar gaat drinken. Hoe meer hij drinkt hoe sneller het uit het systeem is. Morgen zal hij echt wel beter zijn. Als je twijfelt kan je ook eventueel zijn temperatuur opmeten. Als hij koorts zou hebben worden ze ook slomig van. Maar dat verwacht ik niet.
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Charlie5 »

Hij heeft wel al wat gedronken want hij ging voor de aanrecht staan, en drinkt dan graag uit de kraan.
Heb hem niet teveel laten drinken. Maar als hij het aangeeft kan het dus geen kwaad?
Mijn DA heeft vermeld netjes in een nazorg brief dat hij vandaag niks mag eten en morgen met kleine beetjes. Vindt hem zo hulpeloos. Maar fijn dat je aan geeft dat hij morgen weer wat fitter zal zijn.
Wel lekker rustig nu zo knuffelen met hem op de bank;-)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Ikey »

Morgen gaat het vast weer een stuk beter met hem, bij onze kater ging het precies zo :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Anne87

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Anne87 »

Hij mag wel lang niet eten zeg... Noodle werd 's morgens om 9.30 uur gecastreerd en mocht vanaf 17.00 uur weer eten en drinken. Moesten het wel wat in de gaten houden, maar het was wel fijn, aangezien hij sinds 22.00 uur de avond ervoor niks meer had mogen eten, alleen drinken...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Ms Maaike »

Waarom mag hij niet eten? Hij is toch niet onder narcose geweest? :-| En als hij wil drinken is dat helemaal niet erg, dat is juist goed. Overigens, als hij wil eten kun je hem dat best geven, mocht hij echt te misselijk zijn zal hij toch niet uit zichzelf eten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Charlie5 »

Dus extra lief voor hem zijn;-) dit is m'n eerste kater hij is nu 6 mnd en ben zo dol met hem.
Zou het fijn voor hem vinden als hij morgen weer meer zichzelf is.
Dank je voor je bericht. Is nog allemaal nieuw natuurlijk voor mij dit soort dingen hoe katten reageren.
Thanksss ;-)
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Charlie5 »

Mijn DA geeft aan met eten dat uit ervaring veel katten kunnen braken of kunnen verslikken omdat ze nog suf zijn. Het beste is dezelfde dag niet. Moet ook zeggen dat hij daar geen behoefte aan heeft.
Verwen hem de rest van de week wel weer extra met z'n eten;-). Drinken geeft hij aan dat hij dat wel wil. Nu ligt hij weer volop te slapen, en ik hem maar in de gaten houden terwijl ik eigenlijk wilde gaan strijken! Uhhh goed excuus.;-)
Anne87

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Anne87 »

Noodle kreeg een slaapprikje en een pijnprikje. Ik weet niet of je dat als 'onder narcose' ziet? Hij mocht niet eten vanwege misselijkheid, ook van tevoren. Ze zouden misselijk kunnen worden van het slaapprikje namelijk. Maar goed, vanaf 17.00 uur werd er hier weer smakelijk (in kleine beetjes) gegeten. Ik zag ook heel snel dat hij daar flink van opknapte. Je niet zo lekker voelen op een lege maag is natuurlijk helemaal niet fijn, dan kun je beter fijne brokjes in je buikje hebben. En inderdaad, Noodle ging zelf eten. Ik ga ervan uit dat hij slim genoeg is om niet te eten als hij zich beroerd voelt.
Drinken zou ik sowieso gewoon geven. Gewoon water, dan kan hij lekker drinken. Het is helemaal niet fijn om dorst te moeten hebben namelijk. Eten zou ik zelf ook gewoon geven na een x-aantal uur (bij ons was dat dus zo'n 8 uur na de operatie). Maar water geven zou ik sowieso doen.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door lidewij020 »

Castratie gebeurt zeker onder narcose. De narcose bestaat inderdaad uit een slaapmiddel dat per injectie wordt gegeven. Als de kat eenmaal slaapt krijgt hij een pijnstillende injectie erbij. Na de ingreep krijgt hij een prikje om weer wakker te worden. Een antagonist van het narcosemiddel. De ingreep duurt meestal niet lang, dus is de narcose maar kort. De meeste katers zijn vrij snel weer bij en ook vrij snel weer actief, maar dit verschilt van kat tot kat. Heb je ook pijnstilling meegekregen voor de komende dagen? Katten laten niet snel zien dat ze pijn hebben, maar het is wel zo vriendelijk om ze niet te laten lijden als dat niet hoeft.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Ms Maaike »

Ah ok, ik heb ervaring uit het jaar nul (bijna letterlijk :D ) dat de katers alleen een verdoving kregen en verder gewoon wakker waren. Vandaar dat ik het raar vond dat de kater niet mocht eten. :) Maar sowieso denk ik dat de meeste (alle?) katten inderdaad zelf wel aanvoelen wanneer ze wat kunnen eten en wanneer niet. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door Charlie5 »

Vandaag is Charlie alweer aardig de oude;-) hij heeft goed geslapen, en heeft vanmorgen al z'n brokjes lekker opgegeten. Nog flink vertroetelen vandaag dan komt het zeker wel goed.;-)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Vanmorgen gecastreerd, nu nog erg sloom/suf

Bericht door BillyJean »

fijn dat het goed is gegaan.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie