Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Greta »

Hoi! Mijn vraag is vanaf welke leeftijd zou je geen jong poesje meer nemen?
Zelf ben ik nu 54, op dit moment hoe dan ook niet in de markt voor een nieuwe kat, maar ik vraag me af hoe jullie hierover denken.

Zou ik op dit moment een kitten nemen dat misschien 15 jaar wordt, dan ben ik zelf..... eeeewww.....

Ik vind het interessant om te zien hoe jongeren en niet meer zo jongeren hierover denken.

Zo kunnen jullie me helpen een mening te vormen voordat het zover is, dat onze oude kat er niet meer is, we ons hersteld hebben in de tijd daarna, en evt op zoek gaan naar een nieuwe kat.

Mijn hart gaat uit naar een babypoesje, mijn verstand zegt dat ik dat nu al niet meer moet doen, wie weet duurt het zelfs nog een poos voor het zover is.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Ikey »

Ik ben een jongere en ik zou het waarschijnlijk gewoon doen. Weet natuurlijk nooit hoe ik erover denk als ik op die leeftijd ben, maar ik zou kiezen voor mijn gevoel en doen wat ik het liefst wil. Voor hetzelfde geld wordt je 80 en dan overleef jij de kat gewoon.
Misschien dat ik met kinderen zou overleggen, of neefjes/nichtjes, als ik die zou hebben, om te polsen of zij de kat willen adopteren als ik zelf toch vroeg weg val.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
allereerst is het erg verstandig om voor twee kittens te gaan, zoek even op solokittens, dan zie je dat dit voor de ontwikkeling van de kittens beter is en je daarmee minder risico op gedragsproblemen loopt.
ik neem aan dat je weet waarom je expliciet een kitten wilt.... maar ik ben wel nieuwsgierig naar die motivatie..
kittens zijn trouwens heel erg druk en dat vele uren achterelkaar en ik heb de wilde kittentijd met de bengels net achter de rug. ze worden eind mei 3 jaar en ik ben 65.. en ik kan niet inschatten of ze mij of ik hen overleef.. maar ze blijven goed verzorgd (testament) achter..
ga eens naar een asiel in de buurt en praat ook eens met de medewerkers over de afwegingen en aai eens wat tijgers.. wie weet kruipt er eentje op je schoot, die ook niet meer weg wil..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door eveline1982 »

Vind ik een hele goed oplossing wat Paula zegt! Als je weet dat iemand in de familie de kat wil en kan opvangen, als er wel iets gebeurt waardoor er niet meer voor de kat kan worden gezorgt dan is dat een hele mooie oplossing. Ik vang zelf kittens en jong volwassen katten op, en heb van de zomer en najaar een jong katertje zelf gehouden en een jong volwassen poesje van toen ca 9 maanden. Ook heb ik 5 jaar geleden een pup gehad die uiteraard nog steeds hier woont, maar geef toch de voorkeur aan herplaatsers. Heb 3 oudere honden in huis genomen en 4 oudere katten en dat gaf mij persoonlijk wel een hele hoop voldoening! Het jonge spul vind meestal wel huisjes, terwijl er over de oudere dieren word heen gekeken, en daar zijn ook zoveel enorme leukerds onder! Ik zou gewoon tegen die tijd is rond gaan kijken bij asiels en opvangcentra's en wie weet loop je wel een enorme leuke oudere kat tegen het lijf :) . Oh ik ben 30 dus dan hoor ik nog bij de jonge generatie toch??? hahahah
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Dinky »

Denk dat het niet uit hoeft te maken of je kittens neemt of een 'oudje' uit het asiel omdat je niet weet hoe oud je wordt (hoeveel jongere mensen komen ook wel niet om het leven ;-) ). Het wordt alleen wel belangrijker om na te denken wat er met de poezen/kittens gebeurd wanneer je wel komt te overlijden. Al zou eigenlijk iedereen daar dus al over na moeten denken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Sifra »

Ik ben bijna 59 (mijn katten zijn bijna 8 en 16) en heb allang besloten nooit meer een kitten of zelfs een kat van een paar jaar te nemen. Ik weet niet of ik over 15 jaar nog gezond genoeg ben om voor een dan ook bejaarde kat te zorgen. Ik heb geen kinderen, die mijn huisdier in geval van nood over zouden kunnen nemen. Voor mij, zolang ik kan, alleen nog maar seniorkatten van 10 jaar of ouder.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Robijn »

Toevallig hier gisteren over gepraat met een kennis van mij. Zij en haar man zijn 55 en hebben een kat van 13 jaar. Toen ik vroeg of ze weer een nieuwe kat zouden nemen, als hun kat Shadow er straks niet meer is, zeiden ze van niet. Toen ik naar de reden vroeg, zeiden ze, dat een kat in principe wel 20 kan worden. Dan zijn zij 75, en misschien overleeft de kat hen wel, en dan? Ze kennen niet iemand die de kat dan zou willen overnemen. En als ze straks gepensioneerd zijn, willen ze misschien vaker op vakantie, ook voor langer, en ze vinden het zielig om dan de kat steeds alleen te moeten laten, of om naar een pension te brengen en om een kat te nemen en dan na een paar jaar weer weg te doen omdat de kat dan niet meer in hun plan past, vinden ze niet kunnen; dat willen ze de kat niet aan doen.
Vond het eigenlijk heel verstandig van hen, deze verstandelijke kijk op het hebben van huisdieren.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door castratenkoor »

Ik word net als Sifra dit jaar 59. Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Maar ik ga ervoor 95 te worden. Dus dan zou ik op mijn 80-ste nog een kat kunnen nemen.........hangt er denk ik vooral vanaf hoe mobiel je nog bent.
Op dit moment speelt dat niet, ik bekijke het van moment tot moment. Toen Fritz dood ging wilde ik ook een jaar wachten. Maar toen kwam gekke Rik toevallig op mijn pad. Nou ik zou echt niet meer zonder hem willen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Brittenbolletje »

Mijn ouders hebben vorig jaar nog gewoon een kitten van mij gehad en dit jaar word mijn moeder 60 en mijn vader 65. ik zie in die leeftijden geen problemen. Vind dat helemaal niet oud. Als je 80 bent of zo vind ik dat wat anders... Ow en ik val onder de jongere, maar wat is de definitie van jongere hahahah
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Freya13 »

mijn grootvader is 86, en die heeft nu een kat van een jaar of negen als ik mij niet vergis; dus die heeft hij in huis gehaald toen hij al een heel stuk over de zeventig was ... gaat prima hoor ... qua dagelijkse verzorging vraagt een kat niet zoveel (kattenbak en eten) en als er iets anders moet gebeuren (denk aan dierenartsbezoek ofzo) dan springen wij bij
ik zorg bvb ook voor de aankoop van katteneten en kattenbakvulling via zooplus, wordt aan huis geleverd, dus geen gesleur met grote zakken, lekker makkelijk
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Greta »

Wat leuk om jullie inzichten te lezen!

Je kan niet alles beredeneren, je weet nooit wanneer je het noodlot tegen komt. Ik weet het.
Bovendien kan je oud en sterk zijn, maar ook jong en zwak, en alles daartussen.

Adriana, we hebben momenteel 2 katten, een hond en en konijn. Dat alles 24/7 in de huiskamer. (Nouja, de hond is ook weleens buiten :grin: )
Twee katten of katjes erbij is niet aan de orde.
Waarom een baby... weet ik veel, ik ben geen idealist die een ouder dier een tweede kans geeft.
Waarom een ras, een rooie, een kater, waarom... Ik heb geen daarom.

Wat betreft familie, die hebben allemaal hun eigen dingen, (klein)kinderen, zelf huisdieren, erg ziek...
ik zie dit echt voor onszelf, niet met anderen achter de hand voor als het fout gaat. Ik heb het er met onze dochter weleens over, als wij niet thuis komen na een tripje, krijgt zij momenteel een broer die nog zorg nodig heeft en 4 huisdieren. Ze heeft al bedacht hoe ze dat zou gaan doen.

Overigens zijn wij al gepensioneerd, maar zogezegd aan huis gebonden door de hond. Onze dochter zal met liefde onze katten verzorgen maar voor de hond kan ze echt niet zorgen (werk), die moet mee. Dus bij ons zijn het niet de katten die ons in onze bewegingsvrijheid beperken maar de hond :edance:

Terzijde, ik zou het ook interessant vinden of een fokker bij het toekennen van een kitten weleens rekening houdt met de leeftijd van een aspriantkoper.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Adriana »

k neem aan dat je je vooral en allereerst bekommert om het welzijn van een eventueel kitten en als twee geen optie is.. dan doe je een kitten dat in zijn eentje is en moet opgroeien heel veel te kort. tel daarbij op het risico van gedragsproblemen.. en als je het dan toch niet kunt beredeneren, dan toch liever geen solokitten.
mbt de laatste zin over het 'toekennen van een kitten': erkende fokkers plaatsen geen solokittens! en je mag één keer raden waarom niet..

en ik schrik van je zin 'ik ben geen idealist die een ouder dier een tweede kans geeft'......
heb je daar wel eens heel goed over nagedacht?
wat is er mis met een tweedehandsje? een ouder dier zou vooral in deze situatie waarbij je twijfelt of iemand op jouw leeftijd nog wel aan een heel jong dier zou moeten beginnen een geweldige uitkomst zijn.. en we hebben het toch over een warm en gouden mandje voor een lief huisdier?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Brittenbolletje »

Greta schreef:
Terzijde, ik zou het ook interessant vinden of een fokker bij het toekennen van een kitten weleens rekening houdt met de leeftijd van een aspriantkoper.

Ik ben fokker dus die vraag kan je ook aan mij stellen... En ja ik houd wel rekening met leeftijden van mensen. Als er mensen bij mij komen die echt wat ouder zijn dan vraag ik wel na hoe het zit als de betreffende persoon er niet meer is wat er met de kat gebeurd. Ik wil dan wel graag dat de persoon die dn eventueel de kat overneemt ook bij mij met de koop zijn of haar handtekening zet.

Daarbij weten al mijn kopers dat in uiterste noodgevallen ik altijd met verkochte kat terug in huis neem. Ik zoek liever zelf dan een nieuwhuisje of het blijft gewoon bij me wonen. Helemaal afhankelijk van wat dan mijn situatie is en die van de kat.

Hoop dat je wat kan met mijn antwoord.
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Greta »

Adriana, ik had al gezegd dat ik twee katten heb. Daar heb je misschien overheen gelezen.
Dat hele solokitten is hier niet van toepassing. Niet geweest en zal het ook niet worden. Twee katten adopteren is niet aan de orde. Ik heb al 30 jaar twee katten tegelijkertijd.

Ik heb een raskat en eentje uit de zwerfkattenopvang: ik ben heus wel begaan met asielkatten maar ik hoef toch niet te verdedigen waarom ik liever een baby wil?

De vraag ging natuurlijk niet over al dan niet een volwassen kat en de redenering daarachter, de vraag ging over wel of niet een kitten.



Brittenbolletje, ik zie je reactie binnenkomen. Dank. Daar kan ik zeker wel wat mee! Goed dat je dat zo doet!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nog een kitten, tot welke leeftijd?

Bericht door Adriana »

daar heb ik niet overheen gelezen, heb je teksten nog eens doorgelezen en ik begrijp steeds minder van je vraag.
je kunt toch niet voorspellen hoelang je twee katzels nog te leven hebben?
en dan nog zal het leeftijdsverschil tussen het eventuele kitten (en waarom heet dat baby?) en de overgebleven kat veel te groot zijn en zullen beide katten daar last van hebben.
nee, je hoeft je niet te verdedigen, je kunt toch gewoon antwoord geven op een vraag, zoals wij antwoord geven op jouw vraag.?
;-) en als je om meningen vraagt dan loop je de kans ook jou minder welgevallige meningen te krijgen.. en ik hoop intussen dat jouw huidige kattenstel het nog heel lang volhoudt!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie