Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

gossie, dag Vedder! dankzij goeie zorgen toch 17 geworden met redelijke kwaliteit van leven!
veel sterkte voor jullie allen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Zuri schreef: Zuri heeft in november 2010 een bloedonderzoek gehad. Zijn waarden waren als volgt:
BUN (urea) 9.8 mmol/l (normaal = 4.9 - 11.9)
Cre (Creatinine) 183 umol/l (normaal = 80 - 164)


Zuri heeft 16 februari 2011 wederom een bloedonderzoek gehad. Zijn waarden deze keer:
BUN (urea) 9.1 mmol/l (normaal = 4.9 - 11.9)
Cre (Creatinine) 202 umol/l (normaal = 80 - 164)


Zuri is vandaag helemaal doorgelicht.
BUN (urea) 9.8 mmol/l (normaal = 4.9 - 11.9)
Cre (Creatinine) 151 umol/l (normaal = 80 - 164)


De vraag is nu alleen of het zo goed gaat omdat hij Fortekor en dieetvoer eet of omdat het gewoon heel goed gaat. Vervolgstappen; afbouwen en stoppen Fortekor. Daarna weer urineonderzoek. Misschien tzt ook eens onderzoeken of we zelfs het nierdieet kunnen minderen/stoppen. Wordt vervolgd...
;-) dit bericht komt uit het topic nierfaalkatten en ik heb het naar Plus gehaald omdat 4 berichten terug de info over poes Mies staat. en die situatie is behoorlijk vergelijkbaar met hoe het zich bij Zuri heeft ontwikkeld. ooit een paar klappen nierschade gehad, maar blijkbaar niet chronisch.
trekt met medicatie en dieetvoer heel langzaam bij, blijft brekebeen..

k weet niet of je intussen bij Pluis hebt gelezen.. poes Mies zit nu op half/half senior nature's best van Hills en Hills kd/d nierdieet.
ze eet nog steeds liever eerst de nature's best en met wat aandringen toch ook wel k/d. sinds ze nature's best krijgt is ze actiever, schijnt wat vrolijker en ze is langer wakker.. ze komt heel erg langzaam wat aan en zit weer boven 3 kg dus worden de voedingsstoffen opgenomen.
k had voor haar broer Enzo al voor nature's best senior van Hills gekozen. dat is erg breed samengesteld voer met veel kruiden en voorverteerde kh's, net zoiets als Happy Cat nierdieetvoer. lagere eiwitwaardes (kip) en heel laag fosfor en Enzo eet het graag en met smaak.
Mies krijgt nog wel wat fortekor en klein beetje ipa door drinkwater (spuitje) en pietsje MacSam niertonicum, maar we hebben de indruk dat ze het goed verdraagt en gelukkig heeft baasje Mies na 6 weken met bloedonderzoek ook de bevestiging dat het qua nierfunctie verdragen wordt.

:eclap: wat zul je opgetogen en blij geweest zijn met deze uitkomst!
en goeie dierenarts gevonden en dat is ook niet verkeerd.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Sandra: maar heeft Zuri nu PKD? Heb je dat ooit nog laten testen (het staat me niet meer bij) of wat kan de oorzaak zijn van Zuri's nierfalen wanneer het acuut nierfalen is en niet chronisch, zoals Adriana vermoedt?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Dankjewel voor je tip om hier ook nog even te lezen Adriana. Ik heb dat een periode wel gedaan, maar werd af en toe zo triest van het lezen van de strijd die door iedereen geleverd wordt...

Wat fijn om te horen dat het met Mies ook zo goed gaat! Inderdaad vergelijkbaar met Zuri! Ik ben nog steeds niet van de schrik bekomen, maar we hebben wel een klein feestje gevierd gister :D

Ik lees dat jij Mies half KD en half senior voer bent gaan geven. Is KD op lange termijn slecht denk je? Ik heb de samenstelling nog niet bestudeerd, maar ging er vanuit dat KD normaal kattenvoer is alleen dan met supermakkelijk afbreekbare eiwitten van enkel dierlijke oorsprong. Hoewel ik eerst met Fortekor afbouwen / stoppen wil bekijken of hij stabiel blijft, wil ik daarna ook eens gaan kijken wat ik met het voer ga doen. Voordat ik jou bericht las was ik geneigd om hem gewoon op KD te houden omdat het zo goed gaat...

Oh en tussendoor nog een ander vraagje over Zuri. Ik heb hem via DNA laten testen op PKD, maar dat was negatief (niet drager dus). Echo wilde ik destijds eerst wel maar was een beetje huiverig voor wat ik zou zien. Noem het struisvogelpolitiek, maar ik wilde liever gewoon aankijken hoe het met hem gaat dan allerlei enge vervormde nieren door mijn hoofd te hebben spoken...
Al met al weet ik dus niet wat de oorzaak is van zijn nierfalen.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nou PKD zeker weten niet want dat kan behoorlijk progressief zijn en dat had je al veel eerder in tal van andere mankerende waardes gezien.. want die cystevorming beperkt zich niet alleen tot de nieren..
Mies is behoorlijk veranderd sinds ze voer krijgt met veel bredere samenstelling en er was een acuut probleem: ze weigerde van het ene op andere moment om nog k/d te eten... en viel razendsnel af...

nee, dit is geen beeld van chronisch nierfalen, zeker weten niet... dit is een klap of meerdere klappen en acute nierschade, die door de jaren heen heel langzaam bijtrekt.
en verder waarsch geen kwalen.. maar pas op, het blijven nierkatzels, die niet zo veel kunnen hebben en over dat smalle balkje lopen..

misssch kun je een klein zakje bijvoorbeeld Hills senior nature's best kopen en dat als snoepje geven. zou beetje voorzichtig zijn met het afbouwen van fortekor tot nul, Mies krijgt nog steeds een heel lage dosis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Dit is op advies van mijn dierenarts. Hij kreeg altijd 1 tabletje per dag en ga nu een week een halve geven en daarna stoppen. De grote vraag is namelijk of Fortekor uberhaubt nodig is. Bij Zuri is nooit urine-onderzoek gedaan en ook nooit de bloeddruk gemeten. De Fortekor is eigenlijk 'zomaar' gegeven. Dus de vraag is of hij uberhaubt eiwitten in zijn urine en een hoge bloeddruk heeft zonder Fortekor. En dat gaan we nu testen. Volgens deze dierenarts komt het vaker voor dat jonge katten geen eiwitten in urine en hoge bloeddruk hebben dan wel.en om nu 'zomaar' medicijnen te blijven geven...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

helemaal eens om niet 'zomaar' medicijnen te geven. en zeker ook geen ace-remmer als fortekor want het moet ook allemaal worden afgebroken.. bloeddruk meten is best wel belangrijk en beetje ingewikkeld.. en urine-onderzoek is ook erg goed, je hebt het getroffen met deze andere dierenarts..
verhuisd..... is je balkon'kooi' meeverhuisd?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Ik ben al even terug verhuisd (had vorig jaar net de sleutel), maar had nog geen dierenarts dichtbij gezocht. Mede omdat ik destijds nog een auto'tje had en gemakkelijk terug kon naar die andere. Maar zat al langer te twijfelen om toch te switchen. Mede omdat mijn vorige dierenarts een schat is, maar gewoon niet zo veel kan/weet. Urine onderzoek heeft hij het nooit over gehad en bloeddruk moesten ze nog een apparaat voor aanschaffen. Ik zit nu bij dierenartsenpraktijk 'de Mare' in Leiden. Kijk maar eens op hun site. Ze doen eigenlijk alleen maar katten (al mag je er ook heen met een ander dier). Alles is er ook op aangepast. De telefoon gaat bijvoorbeeld heel zacht af om niemand te laten schrikken. Het scheerapparaatje was echt superstil, nauwelijks alcohol om de bloedvaten beter te zien. En zij rekenen urine en bloeddruk wel tot standaard nier-onderzoek. Dat geeft me een beter gevoel.

Over de kooi; een van de eerste dingen die ik geregeld heb :D
De panelen van mijn vorige flat zijn allemaal mee en aangevuld & aangepast. Dus de boys kunnen nog steeds heerlijk naar buiten.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heb alleen maar goeie berichten over De Mare gehoord.. ook bijvoorbeeld ooit met de begeleiding van een suikerkatzel ... je informatie klinkt goed en ze weten van wanten daar...
wat heerlijk dat je nog steeds een superveilig balkon hebt waar de boys naar hartelust kunnen klimmen en buiten zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Gelukkig. Ik ken ook een aantal mensen die er met hun katten komen en die zijn allemaal erg positief. Er schijnen zelfs mensen van verder weg te komen speciaal voor hun.
En mijn ervaring van gister was ook erg goed. Ze weten waar ze het over hebben en gaan ook heel rustig te werk.

En het balkon, ik vrees dat ik niet meer zonder kan. Ze vinden het heerlijk en ik kan ze met een gerust hart lekker laten doen waar ze zin in hebben. Afgelopen zomer hebben ze als experiment tijdens mijn vakantie bij mijn moeder gelogeerd, maar ze waren erg onrustig en mistten hun buitenplekje. Na een paar dagen heeft mijn moeder ze weer terug gebracht (om dan maar elke dag op en neer te rijden) en drie maal raden wat ze als eerste deden haha ;)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Willemijn1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2013 17:21

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Willemijn1 »

Hoi allemaal,

Mijn kat is pas 2 jaar, en kreeg ruim een maand geleden een klein stukje zichtbare derde oogleden. De dierenarts heeft toen bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat haar creatinine waarde en ureum waarde iets verhoogd waren. Urineconcentratie was helemaal goed, maar de PH waarde wel iets te hoog. Een week later hetzelfde resultaat met de urine. Verder at en gedroeg kat zich normaal. Nu 4 weken en een antibioticumkuur (arts dacht toch aan een infectie) later, is er weer bloed geprikt. Ureum en creatinine weer iets verhoogd (maar pietsje lager dan vorige keer), derde ooglid nog steeds een beetje zichtbaar, verder gezonde eetlust en normaal gedrag. Misschien dat ze iets meer drinkt maar ze komt gerust de hele nacht door zonder te plassen. De dierenarts concludeert dat ze aan nierfalen lijdt en ze moet nu dieetvoer eten en krijgt Fortekor.

Eenmaal thuis en na wat lezen op internet vraag ik me af: als er nierfalen is, dan moet de urine toch afwijken, niet goed geconcentreerd zijn? Of geeft de ietsje verhoogde PH-waarde nierfalen aan? Kan het ureum en creatinine in het bloed niet verhoogd zijn door iets anders?

Volgens mij zitten hier op het forum aardig wat experts dus wilde het eens aan jullie voorleggen. Over een maand wordt er sowieso weer bloed geprikt.
Groeten,
Willemijn
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Poeh, ik weet het niet. Ik heb even gegoogeld op de oorzaken van verhoogd creatinine, maar veel wijzer word ik er niet van.
Wanneer zo'n jonge kat iets verhoogde nierwaardes (welke waardes?) heeft, dan is het volgens mij een geval van aangeboren slechtere nieren wanneer het geen (blaas)ontsteking is. Bij acuut nierfalen is de creat opeens heel erg verhoogd en chronisch nierfalen komt eigenlijk alleen voor bij oude(re) katten.
Maar jouw kat is jong en de creat is dus iets verhoogd. Ik vind het een rare combinatie en daarom denk ik aan aangeboren (PKD?). Maar dit kun je het beste laten vaststellen dmv een echo.

Wat ik wel apart vind is dat je ook bij deze lichte verhoging al direct Fortekor krijgt.
Wel fijn is dat er verder niet veel te merken is en dat de eetlust goed is.
Ik hoop dat Adriana (of anderen) je nog wat verder kan helpen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en dat was waarschijnlijk even schrikken..
vraag even alle gegevens op, dus het hele rijtje aan bloedwaardes.. met referentiewaardes erbij, de assistente wil dat wel even aan je doormailen.. (en zet dat asjebl dan in het topic 'nierfaalkatten' dat is makkelijk voor naslag..)
is er bloeddruk gemeten?
hoe hoog is de fortekor-dosis? en voorzichtig mee beginnen, niet in één keer de volle mep maar spreiden over het etmaal..
welk nierdieetvoer heb je meegekregen? en eet ze dat graag? anders rustig laten wennen met deel nieuw/deel oud voer.. welk voer kreeg ze voorheen? en kreeg ze ook natvoer?

nierwaardes bij jonge katten kunnen nog al heen en weer zwiepen is mijn ervaring hier..
en pas over een maand is met iets meer zekerheid te zeggen of het chronisch is of acuut nierfalen is geweest of missch nog wat anders..
denk daarbij niet gelijk aan PKD.. kan ook een ent-of ontwormingsreactie zijn of iets giftigs hebben gegeten (chocoladevla..?) of zwaar verhouden/virus of veel te weinig drinken oid..

probeer haar meer te laten drinken en plassen, desndoods paar keer per dag spuitjedrinken, doorspoelen is erg belangrijk..
rechtsboven zit een zoekfunctie en daarbij krijg je snel alle berichten over dat onderwerp..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Willemijn1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2013 17:21

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Willemijn1 »

Hoi Adriana en Cerna,

Dank voor jullie antwoord! Ik heb niet heel veel resultaten, dus zet het even hieronder.

Op 14 januari was creatinine 153 umol/l en gister 149 umol/l,
Ureum was 14 jan 13,6 mmol/l en gister 11.4 mmol/l
Ze heeft tussen deze twee bloedtesten geen dieetvoer gehad, daar is ze gister pas mee begonnen (en ze vindt het heerlijk gelukkig), wel een antibioticum kuur.

Haar urine was supergoed geconcentreerd, alleen PH is 7, dus iets te hoog.

Alleen bij de eerste boedtest hebben ze meer dan alleen ureum en creatinine gemeten. Daar was heamoglobine 15,4 (mag 15 zijn), heamatocriet 0.47 (mag 0.45 zijn).

Zou je nog een keer je visie hier op willen geven?

Superbedankt!
Willemijn
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Wat mogen de creatine en ureum zijn op het apparaat waar het gemeten is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie