Hoe (sproeiende) buurkat buiten de deur houden?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Hoe (sproeiende) buurkat buiten de deur houden?

Bericht door Sonnet »

Gelukkig niet bij ons zelf, maar bij mijn broer en schoonzus die praktisch naast ons wonen. Ze hebben een woning met een bedrijfspand ernaast, boven het bedrijfspand zijn nog twee atelier/kantoorruimtes die verhuurd worden. Eén van de huursters heeft twee katten die daar permanent wonen. Probleem is een van de twee katten, een gecastreerde kater. Deze kater loopt dagelijks bij mijn broer en schoonzus naar binnen aan de achterzijde van het huis door het kattenluik. Mijn broer heeft zelf ook een kat, voorheen twee katten, waarvan er vorig jaar helaas een overleden is.
Niet alleen eet deze kat al het voer op, wat lang niet het grootste probleem is, maar hij loopt door het hele huis heen en sproeit werkelijk overal! Bovendien wordt de (ook gecastreerde) kater van mijn broer behoorlijk toegetakeld wat vreselijk sneu is, en ook wil je de ravage in huis na zo'n vechtpartij niet zien.

Ze hebben geprobeerd de kat met veel kabaal weg te jagen, zijn zelfs maar buiten eten neer gaan zetten in de hoop dat hij dan maar buiten blijft, maar niks helpt, de kat is gewoon niet onder de indruk. Beetpakken en buitenzetten is geen optie, de kater is niet bepaald vriendelijk.
Inmiddels zijn ze een beetje door de opties heen, mijn broer wil niet bepaald graag iemand dwingen haar kat weg te doen, maar binnenhouden is volgens de huurster geen optie, dan plast hij namelijk binnen.....duh.
Misschien dat iemand hier nog briljante ideeën heeft?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe (sproeiende) buurkat buiten de deur houden?

Bericht door Dinky »

Je hebt toch van die katten luiken met chip? Als het goed is kan dan alleen de kater van je broer naar binnen en die andere niet meer. Scheelt in elk geval voor binnen qua sproeien als het werkt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Hoe (sproeiende) buurkat buiten de deur houden?

Bericht door Zuri »

Ik sluit me aan bij de voorgangster. Een luikje met chiplezer voorkomt dat een vreemde kat zomaar binnendringt en binnen gaat plassen / voer stelen / etc. Bij een vriendin kwam ook wel eens een vreemde kat binnen waardoor haar eigen kat ging sproeien binnen. Sinds ze zo'n chipluikje heeft komt de vreemde kat niet meer binnen en is de stress weg.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Hoe (sproeiende) buurkat buiten de deur houden?

Bericht door Sonnet »

Zo'n luik hebben ze, maar die kattenluiken werken maar één kant op, dit om te voorkomen dat als er eens een vreemde kat binnen komt achter de eigen kat aan deze vreemde kat wel weer naar buiten kan (zo staat het ten minste in de gebruiksaanwijzing). De buurkater is echter wel heel snugger, hij hengelt het luik open. Zet zijn nagels onder de rand en trekt het luik naar boven open. Zijn gepeuter heeft ook de rubber rand om het luik zelf gesloopt, waardoor het alleen maar makkelijker voor hem wordt, nu kan hij er beter bij.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Hoe (sproeiende) buurkat buiten de deur houden?

Bericht door Zuri »

Hmmm jammer dat die kat zo handig is met luikjes. Tja. Dan zal de eigenaar van de kat iets moeten bedenken. Als die huurster haar kat binnen en alleen in een afgeschermd stuk tuin/terras kan houden is dat de beste oplossing. Dat zij hem niet binnen wil houden omdat hij anders bij haar binnen plast vind ik een erg onredelijke reactie van haar. Moet een ander dan maar overlast hebben?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe (sproeiende) buurkat buiten de deur houden?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hier zelf net zo'n etterbak die mijn deuren en tuinmeubels volsproeit en mijn katten aanvalt in de ren door de tralies heen.

De enige optie voor je broer is denk ik het luik permanent afsluiten en de eigen kat handmatig in en uit laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe (sproeiende) buurkat buiten de deur houden?

Bericht door eveline1982 »

Ik denk toch dat je broer en schoonzus behoorlijk in het voordeel staan. Of ze houd de kat binnen of ze zoekt een ander tehuis voor hem, offff ze zal zelf opzoek moeten naar een andere woning. Zou dat nl ook echt niet pikken. Zij gooit hem naar buiten omdat hij anders in huis piest en je broer en schoonzus zijn de pineut! Dat klopt niet hoor....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie