Kat eet geen droogvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Oceanbell
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2013 20:07

Kat eet geen droogvoer

Bericht door Oceanbell »

Hoi!

Ik heb sinds anderhalve week een kat (mijn eerste kat). Ik heb haar van een zwerfkatten opvang.
Daar kreeg ik te horen dat ze er al sinds mei zit, en dat ze daarvoor was achtergelaten op een balkon nadat iemand was verhuisd (ze is technisch gezien dus niet lang zwerfkat geweest).

Nu eet ze echt verschrikkelijk weinig! De eerste paar dagen dacht ik dat het misschien kwam door de stress van het vervoer of door verandering van omgeving, maar ze had ook niesziekte, en ik heb haar pilletjes vermengd met een kwart/half kuipje albert heijn paté (Gewoon albert heijn huismerk.rund is het gelpof ik)

Dat ging er wel lekker vlot in. Nu wil ik haar niet steeds nat voer geven dus heb ik haar bakje gevuld met brokjes zo van: Als ze honger krijgt kan ze daar van eten. Maar het gaat maar niet op, heb het natuurlijk wel een paar keer verwisseld, maar ze ruikt er alleen aan en dan vind mevrouw het niet goed genoeg! Ze krijgt elke dag dus nu een beetje van die paté en dat eet ze meteen op, maar de brokjes raakt ze niet aan.

oh ze heet Zelda trouwens en is ongeveer 3/4 jaar(denken ze), prachtige poes, en hartstikke lief. Komt ook gewoon bij me op schoot zitten, kopjes geven en alles.

Wat moet ik nu doen? Hoe kan ik haar droogvoer laten eten? Want ben bang dat ik haar anders uithonger...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat eet geen droogvoer

Bericht door Sifra »

Geef je haar hetzelfde voer dat ze ook kreeg in de zwerfkattenopvang? Zo niet, dan eerst even terug naar het oude merk voer.
Is ze nog snotterig? Als ze nog snotterig is, kan het zijn dat ze de brokjes niet goed ruikt. Even warm water erover kan de geur beter vrijmaken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Oceanbell
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2013 20:07

Re: Kat eet geen droogvoer

Bericht door Oceanbell »

Ja het is hetzelfde voer. Hartstikke bedankt! Ik ga het gelijk proberen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat eet geen droogvoer

Bericht door Adriana »

Oceanbell schreef:Wat moet ik nu doen? Hoe kan ik haar droogvoer laten eten? Want ben bang dat ik haar anders uithonger...
welkom op het forum!
waar komt dat dwingende idee vandaan dat je lieve balkonpoes dùs en wel nù jouw brokjes moet eten?
katzels kunnen hun houding vrij lang volhouden en je zult haar op den duur uithongeren als je haar blijft dwingen iets te eten wat ze niet wil eten.
is haar gebit in orde? kan zijn dat ze pijn aan haar bekje heeft als ze brokjes eet..

er is prima natvoer, kijk eens bv bij bozita bij Zooplus of bij de eigen merken in de supers. en geef haar zo veel ze wil eten. en laat haar voorlopig even rustig op orde komen, ze heeft denk ik een redelijk traumatische ervaring achter de rug en dat kan er behoorlijk inhakken, bv met soort van eetstaking.
wij hebben twee katzels uit een garage opgehaald en beide katzels eten en drinken na 4 jaar nog steeds niet 100% uit zich zelf. dus spuitjedrinken en tig keer per dag voer aanbieden..
als ze wel natvoer (compleetvoer) wil eten dan krijgt ze genoeg binnen. probeer ook eens een beetje rauw vlees in kleine stukjes (kip/kalkoen/bieflap/tartaar) of beetje eidooier.
Oceanbell schreef:Maar het gaat maar niet op, heb het natuurlijk wel een paar keer verwisseld, maar ze ruikt er alleen aan en dan vind mevrouw het niet goed genoeg!
probeer je katje niet jouw wil op te leggen maar blijf positief en kijk wat ze graag wil eten en dan gaandeweg misschien.. leen hier en daar eens wat soorten brokjes met versch smaakjes..

vooral veel liefde, begrip en geduld en wie weet trekt het na verloop van tijd - en reken liever in maanden dan weken, wel bij..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat eet geen droogvoer

Bericht door Dinky »

Je zou ook eens bij een dierenspeciaalzaak of de dierenarts kunnen vragen om proefzakjes brokjes om te kijken welke ze wel wil eten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat eet geen droogvoer

Bericht door Ikey »

Ik zou inderdaad ook eens een andere brok proberen en dan inderdaad vragen om proefverpakkingen bij de DA. Ik zou toch ook wel even haar gebit laten checken, want misschien heeft ze inderdaad pijn. Het is in februari de maand van de gebitscontrole, waarin veel DA-praktijken gratis consulten aanbieden om het gebit te checken.
Onze kitten wilde haar brokjes niet eten omdat ze het bakje niet vertrouwde. Nadat we de brokjes op een schoteltje hadden gelegd ging het er wel in. Dat kun je ook nog proberen.
En wellicht dat ze wel wil eten als je de brokjes nat maakt, zodat ze wat zachter worden.

At ze in de opvang wel?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet geen droogvoer

Bericht door DeTut »

Oceanbell schreef:Hoi!

Ik heb sinds anderhalve week een kat (mijn eerste kat). Ik heb haar van een zwerfkatten opvang.
Daar kreeg ik te horen dat ze er al sinds mei zit, en dat ze daarvoor was achtergelaten op een balkon nadat iemand was verhuisd (ze is technisch gezien dus niet lang zwerfkat geweest).

Nu eet ze echt verschrikkelijk weinig! De eerste paar dagen dacht ik dat het misschien kwam door de stress van het vervoer of door verandering van omgeving, maar ze had ook niesziekte, en ik heb haar pilletjes vermengd met een kwart/half kuipje albert heijn paté (Gewoon albert heijn huismerk.rund is het gelpof ik)

Dat ging er wel lekker vlot in. Nu wil ik haar niet steeds nat voer geven dus heb ik haar bakje gevuld met brokjes zo van: Als ze honger krijgt kan ze daar van eten. Maar het gaat maar niet op, heb het natuurlijk wel een paar keer verwisseld, maar ze ruikt er alleen aan en dan vind mevrouw het niet goed genoeg! Ze krijgt elke dag dus nu een beetje van die paté en dat eet ze meteen op, maar de brokjes raakt ze niet aan.

oh ze heet Zelda trouwens en is ongeveer 3/4 jaar(denken ze), prachtige poes, en hartstikke lief. Komt ook gewoon bij me op schoot zitten, kopjes geven en alles.

Wat moet ik nu doen? Hoe kan ik haar droogvoer laten eten? Want ben bang dat ik haar anders uithonger...
tja , als ik moest kiezen tussen biefstukje en hamburgertje...
Ze is wellicht alleen natvoer gewend in vorige huis? katten switchen niet zo snel van voer, als het bevalt. Het is altijd het best om ze geleidelijk over te zetten. kan ook aan kwaliteit van droog voer liggen; wij gebruiken alleen gerenommeerde merken.
gebit kan wel een reden zijn, maar dan zou je wellicht ook meer tekenen zien en bovendien; ze zal toch in de opvang wel gecheckt zijn door d.a. voor ze geplaatst werd?
je zou de brokjes langzaam aan wat kunnen mengen met het natvoer, dan eet ze het wellicht per ongeluk vanzelf op. droge brokjes voeren heeft veel voordelen: goed voor gebit; smaak en geur blijft veel langer dan natvoer dus kan hele dag staan; ook goed te gebruiken als speeltje/lokaas (bv voor te zware katten!) ; je kunt het drinkgedrag beter controleren en het is altijd veel voordeliger dan natvoer
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie