Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Ilovesiamesecats »

Is zijn kalium ook getest?

Slecht of niet eten en drinken kan zoveel oorzaken hebben... Ik zou zo niet het weekend in gaan, als het even kan nu gelijk bellen!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Anneke Poort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jan 2013 12:52

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Anneke Poort »

Onze kat is aan komen lopen. Wij hebben hem 5-6 jaar. We denken dat hij minimaal 10 jaar is.

Ik vond het zelf ook vreemd van de DA om zo te zeggen dat hij leukemie/kanker heeft. Ik ben niet snel goedgelovig, maar toch dacht ik van 'hij weet de uitslag van het bloedonderzoek en heeft kennis'. Maar alsnog was het vreemd.

Niet getest op kalium. ja, het kan zo ontzettend veel zijn. Je weet op een gegeven moment niet meer wat je kan/moet doen.

Hij is de laatste 2 wk aardig stabiel in zijn gedrag. Bijna de oude kat, maar met minder energie.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Dinky »

Oftewel in december is zijn bloed getest. Uitslag was bloedarmoede en infecties in het bloed.

Vervolgens een kuur (antibiotica tegen infecties?)

Bezoek dierenarts (begin?) januari met als conclusie beenmergkanker/leukemie is. (gebaseerd waarop? Is er toen nieuw bloedonderzoek geweest? Hoe stond het toen met de bloedarmoede en infecties?)

Laatste 2/3 weken stabiel dus zeg maar sinds begin januari?

En daarbij in een kleine 2 maanden tijd dus een kilo (bijna 25 % van zijn totale gewicht) kwijtgeraakt.

Is het zo een beetje een overzicht van wat er is gebeurd?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Anne87 »

Als hoe Mirjam het samenvat klopt, zou ik eens naar een andere arts gaan. Ik weet niet hoe de diagnose leukemie wordt gesteld, maar dit vind ik toch vaag. Hoe is het afgelopen met de infecties? En wat heeft je kat gekregen tegen de bloedarmoede? Is er nog nieuw onderzoek geweest?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door kansarmedieren »

Ik denk dat je naar de dierenarts moet en kijk eens goed naar je kat is het nog wel leuk voor hem. Niet eten niet drinken dat doen ze niet voor niets dan zijn ze doodziek. Je zal toch actie moeten ondernemen, laten nakijken wat er nu werkelijk aan de hand is of voor de kat kiezen en hem laten inslapen want dit is een lijdensweg. Veel sterkte doe het voor de kat ...
Anneke Poort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jan 2013 12:52

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Anneke Poort »

Mirjam:
Dit is wel goed samengevat denk ik.
Ik weet dat hij op 2 jan voor zijn doen fit/actief was. Een dag later trok hij zich terug en had een hele wezenloze blik in de ogen. Hij werd alleen maar futlozer en deed niets meer.
5-6 dagen later begon hij weer op je te reageren. Spinnen. En alles kwam toch beetje terug en dat is zo gebleven. Zelfs andere gewoontes komen terug. Krabpaal is ook weer in beeld bij hem.

Toen hij in eind november werd gewogen, was hij 4,5 kilo, maar was inmiddels lichter dan wat hij al was.

Misschien dat ik het moet opschrijven hoe alles verliep. Dan heb ik nog een duidelijker beeld van alles. Ik weet het nog precies.

Dus kwa gedrag vind ik hem wel aardig. Maar het niet eten en drinken geeft het ons een hopeloos gevoel.
Anneke Poort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jan 2013 12:52

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Anneke Poort »

We hadden hem bijna laten inslapen. Dat was toen hij echt niets meer deed en niet meer op iemand reageerde.
Maar binnen paar dagen ging het steeds 'beter'. Dus van inslapen was geen sprake meer.

Hij reageert op mensen, komt op je schoot, loopt echt wel rond in huis, spint als je hem aait, geeft extra tegendruk als je aan de zijkant van zijn kop aait (teken dat hij het fijn vindt), krabt gretig aan de krabpaal, loopt best goed de trap af, komt 's nachts bij mij op bed, heeft geen vaste ligplekken maar juist overal. In ieder geval, allerlei dingen waardoor je hem niet laat inslapen.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Femmel »

Ik ben het geheel met de anderen eens dat je eigenlijk moet kiezen óf je laat hem onderzoeken/behandelen en haalt de onderste steen boven óf je laat hem inslapen omdat je je kunt vinden in het oordeel van de dierenarts dat het leukemie zou zijn.

Persoonlijk zou ik bij een kat met een geschatte leeftijd van 10 jaar de onderste steen boven willen hebben, 10 jaar is niet heel erg jong maar zeker ook niet oud.

Ik zou starten met een algeheel bloedonderzoek nieren, suiker, lever, ontstekingwaarden etc. Daarnaast zou ik een test vragen op FIV en FeLV én ik zou zijn bekje heel goed na laten kijken.

Het hangen boven de waterbak heb ik in 3 gevallen gezien 1. nierfalen 2. suikerziekte 3. keelontsteking. Er zullen vast wel meerdere ziekten te noemen zijn, maar hangen boven een waterbakje is NOOIT een goed teken, je kat is echt ziek.

Ik vind persoonlijk dat je door je dierenarts met een kluitje in het riet bent gestuurd. Als je er iets aan wilt doen, doe het dan nu, voordat het te laat is.

Bloedarmoede is simpel vast te stellen, maar geen ziekte op zich. Het is van belang om vast te stellen of het gaat om een versnelde afbraak, een te lage productie, een inwendige bloeding etc. (Dit is in het bloed terug te zien) Pas als je weet wat de bloedarmoede veroorzaakt kun je eventueel gaan behandelen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door kansarmedieren »

Ik ben benieuwd wat je nu gaat doen? We willen je alleen maar helpen om actie te ondernemen om je kat te helpen.
Anneke Poort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jan 2013 12:52

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Anneke Poort »

Er is niet naar de nieren gekeken. Wel in de bek, maar konden niets bijzonders vinden.
Misschien heeft de DA te snel een oordeel gegeven.
Maar niet eten en drinken is altijd een teken van ziek zijn natuurlijk.

10 jaar is inderdaad niet jong, maar ook nog niet oud. Onze vorige kat werd 18,5 jaar en werd ziek door nierfalen. Dat ging heel snel bij hem.

Jullie verhalen hebben mij wel overgehaald om hier meer uit te halen. Gezien zijn doen en laten vind ik het een fijne kat. Ik ga eens in conclaaf met mijn vader. :-)
Maar die zie ik zondagavond pas weer... Lukt helaas niet eerder.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Dinky »

Anneke Poort schreef: Misschien dat ik het moet opschrijven hoe alles verliep. Dan heb ik nog een duidelijker beeld van alles. Ik weet het nog precies.
Lijkt me inderdaad verstandig om dat goed op te schrijven ;)
Vraag ook (bijvoorbeeld via de mail) de bloedwaarden op van de vorige bloedonderzoeken bij de DA.
Daarnaast zou ik nieuw bloedonderzoek (zoals Femmel zegt een algemeen bloedonderzoek waarbij wordt gekeken naar nieren, suiker, lever, ontstekingwaarden etc) doen bij een andere DA om te kijken hoe het er nu voor staat en een behandelplan opstellen. Want dat het nog niet goed is dat is wel overduidelijk ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anneke Poort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jan 2013 12:52

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Anneke Poort »

Mirjam:
klopt helemaal. Als hij helemaal futloos was, dan was het een ander verhaal. Maar hij bevind zich echt nog onder ons.
De homeopaat had ook contact gehad met de DA. Maar ik weet niet wat zij daar voor info heeft gekregen en wat zij er verder mee kon/kan/doet. (mijn vader is met de kat naar de homeopaat geweest)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Dinky »

Jij weet dus niet wat de homeopaat heeft gezegd en voorgesteld qua oorzaak/behandelplan? Anders zou je daar ook eens naar kunnen informeren bij de desbetreffende homeopaat?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anneke Poort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jan 2013 12:52

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door Anneke Poort »

Mijn vader heeft contact met de homeopaat. Ik weet daar zelf niet veel van.
Wij hebben van haar recovery voedsel gekregen en ook andere middeltjes zoals Sulfur, Traumameel. En nog een middeltje. Ze zegt dat je na een dag verandering moet merken. Maar ik zei tegen mijn vader dat zijn gedrag op zich goed is. Het enige echte gedragsverandering zou juist meer futloos zijn.

Maar ik ben niet echt van 'na één dag moet je verschil zien'. Ik denk dat zoiets moet inwerken.
Ik ga dit eens verder goed uitvragen. Mijn vader doet verder wel zijn best voor onze kat. Hij is ook een grote dierenliefhebber. Maar ik krijg soms het gevoel dat hij het al heeft opgegeven. Dus ik ga er eens even goed over hebben. Ik heb hem al wel vaker kunnen overhalen m.b.t. zorg van wie dan ook. ;-)
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Hangt boven waterbak maar drinkt niet

Bericht door DeTut »

als wij maar een beetje hoofdpijn hebben, kan onze omgeving dat al aan ons merken, laat staan als we ons flink beroerd voelen bv door een simpele griep; we melden ons ziek op t werk, kruipen zielig t bed in en willen ons laten verwennen. Bij de katten werkt dat anders. ze houden zo lang mogelijk verborgen dat ze niet in orde zijn (als je je zwak toont, ben je makkelijke prooi?). Als wij in de gaten hebben dat de kat iets mankeert, kan ze al heel lang (en heel erg) ziek zijn... en dan nog proberen ze zolang mogelijk alle normale dingen te blijven doen; ook spinnen (spinnen kan zelfs een middel zijn dat ze proberen zich lekkerder te gaan voelen). Het eten van de kat is de beste graadmeter of ze ziek zijn. als een kat al weken zelf niets eet/drinkt, is het echt goed mis. katten lijden in stilte, kunnen zelfs nog spinnen als ze vreselijke pijn hebben. hoop van harte dat dit beestje maandag medische diagnose en zorg krijgt die hij verdient. en reken er niet op dat kanker en leukemie door homepathie behandeld kunnen worden....
please help hem, hij is helemaal afhankelijk van onze zorg...
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie