Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

@ Thea: hoe heb jij je katten overgezet naar altijd voer beschikbaar? Gewoon op een dag volle bakjes neergezet? En na hoeveel dagen was het schrokken over?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Chiquita98 »

Ja hoppa meteen bakjes vol neergezet. En steeds weer bij vullen in het begin. Weet niet meer hoe lang het duurde. Paar daagjes geloof ik. Op een gegeven moment zitten ze zo vol....
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door mauriceb »

Toby, krijgt bij mij 2 keer per dag eten. afgewogen KVV. als ik onbeperkt eten neer zou zetten (wat overigens niet kan met rauw) dan at hij alles gelijk op. toen ik hem net had gaf ik hem brokken en dan een schaal vol en woog ik af en toe het verschil om te controleren wat hij dan op had gegeten aan gewicht. Alleen toen werd hij aan de zware kant.

Hij zit 's-morgens al te wachten als mijn wekker gaat op z'n eten. En 's-avonds rond een uur of 18:00 meestal als wij zelf eten krijgt hij ook. Ook toby is brutaal als het gaat om eten van tafel halen. zodra je van tafel af gaat zit hij op jouw plek op de stoel en probeert dan wat van je bord af te klauwen.

Ik zou hem wel elke moment van de dag eten kunnen geven en dat zou hij nog opeten ook.
Wellicht bij de vorige mensen te weinig gekregen of het is gewoon kat eigen ik weet het niet.
Ik hoor weleens van mensen dat een kat zich nooit overeet, maar dat geloof ik niet zo.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ms Maaike »

Mijn katten krijgen hun dagelijks aanbevolen hoeveelheid, maar omdat ik ook natvoer geef is die dagelijks aanbevolen hoeveelheid omgerekend naar percentages vetten, eiwitten enzovoorts. Daarbij heb ik als richtlijn de adh van Taste of the Wild, daar heb ik persoonlijk goede ervaring mee. Ze eten eigenlijk nooit alle brokjes helemaal op. Pippi (ex-poes) is net geen halve kilo te zwaar en Mickey is vrij slank gebouwd. Pippi's gewicht blijft redelijk stabiel. Een kat kan zich wel overeten is mijn ervaring; toen de tuin nog niet afgesloten was werd Pippi alsmaar dikker en dikker. Hangt kennelijk af van het karakter en verleden van de kat. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Chiquita98 »

Toen ik het eten onbeperkt neerzette was het ook zo op. Tis even een kwestie van volhouden(zoals altijd bij katten) en op een gegeven moment hebben ze door dat ze niet meteen alles op hoeven te eten. Hier vul ik 2x per dag brokjes bij, maar er zit altijd nog wat in dus ik hoef er nooit zoveel in te gooien. Ook hier krijgen ze vlees, maar heel weinig. Met zijn vieren doen ze met 1 zakje van 100 gr en dit krijgen ze 's avonds. Dan komen ze allemaal ervoor naar binnen en kan ik het luikje dicht doen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door eveline1982 »

Er is mij ook altijd verteld dat je katten de hele dag door brokjes moet aanbieden omdat het anders schrokkers worden. Alle katten zitten hier netjes op gewicht, gebruik wel brokjes voor gesteriliseerde katten. Vlees krijgen ze tussen 5 en 6 uur s' avonds maar word vaak niet eens helemaal opgegeten. Minoes was een beetje aan de magere kant toen ik haar vond, was dus nog even spannend of ze zich zou over eten maar ze eet meerdere keren per dag een klein portie en is gelukkig bij gekomen maar word niet dik :) ze krijgen met ze 3en zo een 150 gr zachtvoer per dag. Banjer is een tut en neemt 3 hapjes, Minoes hapt en likt iets meer maar ook niet veel en Beer eet de rest op ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Bij ons kan ik t ook niet constant geven dan eet gizmo alles op en Caya niks ze krijgen drie x oer dag brokjes Caya gewoon zoveel ze wik dit doe ik apart in de keuken en gizmo 3 x 20 gram Royal canin sterilised Savonds 6 uur krijgen ze allebei plakje carnibest . Het moet zo wel want gizmo blijft maar eten eten hij is al te zwaar
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

We hebben besloten Diesel en Skippy een poosje onbeperkt voedsel te geven, kijken hoe dat gaat. Dus vanmorgen stonden ineens de bakjes vol en Diesel bleef maar eten. Je zag hem denken, dat bakje moet leeg! Is hem niet gelukt ;-) Skippy paste zich goed aan en at alleen tot ze vol zat. Ben benieuwd hoe het nu gaat de komende weken met Diesels obsessie voor eten :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

Oh, en ik ga uiteraard ook verder met voedselverrijking :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Chiquita98 »

Benieuwd hoe het over een paar weken gaat!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
longy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2013 17:00

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door longy »

Ik geef mijn katten geen onbeperkt eten want ik ben dan bang dat ze te dik worden lol. Ik geef ze de aanbevolen hoeveelheid + iets meer verdeeld in 2 a 3 keer. Als we zien dat het helemaal op is dan geven we nog een beetje bij. Maar het is niet dat ze 2 volle bakken krijgen elke ochtend ;p

Verder krijgen ze soms ook rauw vlees (kip, vis (zalm/tonijn) en 1x runderhart geprobeerd maar ik heb gehoor dat daar veel meganiumzout in zit dus liever niet meer). Natvoer krijgen ze eens in de week elk een zakje. Verder vullen we de waterbakjes altijd want die zijn altijd vrijwel leeg na elke dag.

En zo af en toe een catlicious brokje. Ik wil ook een keer zoon stick proberen maar dat heb ik nog niet gedaan. Maar eens om de 2 weken ofzo kan geen kwaad denk ik?
Gebruikersavatar
Suus7
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2013 04:30

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Suus7 »

Minoes krijgt een keer per dag brokjes.
Ook zij was erg gefixeerd op eten.
In verband met een erg slecht gebit blijf ik haar proberen op droogvoer te houden en tot nu toe lukt het prima.
Ik heb zo'n voedseldoolhof van Catit en dat werkt prefect bij haar.
Ik doe altijd een klein maatbekertje brokjes op het middelste plateau, aangezien ze wanneer ik het bovenin doe gewoon haar kop erin steekt en alsnog alles in een keer opeet.
Nu moet ze er moeite voor doen en misschien omdat ik er gelijk mee ben begonnen heeft ze het altijd goed geaccepteerd en ziet het ook als een spelletje.
Wanneer er een brokje wegrolt rent ze daar ook achteraan.
Misschien is het het proberen waard, ik ben er in het begin bij gaan zitten en tikte af en toe een brokje naar beneden, binnen een paar minuten nam ze het over.
In het begin wilde ze wel steeds dat ik er even bij kwam zitten, maar dat heeft mogelijk een andere oorzaak
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Robijn »

Onderstaand artikeltje stond in de laatste nieuwsbrief van kattengedragstherapie.nl:

Rol voeding bij gebitsproblemen ernstig overschat
Corina: ‘Mijn kat lust het liefst blikvoer, maar dat is zo slecht voor het gebit. Moet ik hem per se brokjes geven?’
Esther: ‘De rol van voeding bij tandproblemen wordt zwaar overschat. Bij tandproblemen speelt de genetische achtergrond van de kat eigenlijk de grootste rol, en daar verander je weinig aan. Dit is dan ook de reden dat de ene kat amper tot nooit last heeft van zijn gebit, terwijl het bij de ander bijna jaarlijks gereinigd moet worden. Het geven van droogvoer of juist natvoer helpt hier amper bij. Tandenpoetsbrokken hebben nog wel effect, maar als je het echt goed wilt doen voor het gebit dien je een tandenborstel ter hand te nemen, alhoewel dit door sommige katten amper geaccepteerd wordt.’ Wilt u tips over de verzorging van het gebit van uw kat? Kijk dan op http://www.kattengedragstherapie.nl pagina tips -> gebit.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ms Maaike »

Vooral het suikergehalte in veel natvoer zorgt voor tandbederf, niet het gegeven dat het geen schrapende werking heeft. En inderdaad heeft aanleg er ook veel mee te maken, dat is bij bijvoorbeeld mensen ook zo. Een stuk rauwe kipfilet of ander vlees waarbij katten echt hun gebit bij moeten gebruiken heeft nog het meeste effect als je kat geen tandenborstel accepteert.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Robijn »

Ik had ergens gelezen, waar weet ik niet meer, dat suikers vooral tandbederf veroorzaken in het gebit van de mens en in mindere mate in het gebit van een kat; dat die beter tegen suikers kunnen....???
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie