Kitten eet kattenbakkorrels en poept in huis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Adriana

Re: Kitten eet kattenbakkorrels en poept in huis

Bericht door Adriana »

er is iets met vis en katten dat niet goed gaat..
moet het opzoeken maar missch weet een ander forumlid het.. en dat zou het kunnen verklaren..

zoek/zoek
Katten moeten dan weer wegblijven van rauwe vis omdat het de stof thiamine, een essentiële vitamine B voor katten afbreekt. Tekort aan thiamine kan neurologische problemen en coma veroorzaken.
even verder goegelen want er zijn betere bronnen maar dit is wel wat ik bedoelde..

probeer eens een rauw stukje bieflap, zit veel fosfor in en dat is goed voor jonkies.
en doorgaans zijn ze daar dol op..
Laatst gewijzigd door Adriana op 15 jan 2013 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne87

Bericht door Anne87 »

Ik kom het volgende tegen als ik op vis eten bij katten zoek:
De negatieve kant is dat sommige soorten vis ook bepaalde vitaminen kunnen vernietigen. Dus het voeren van vis aan een kat vereist een beetje vaardigheid om zo een evenwichtige voedingswaarde te bereiken. Een ander probleem voor kattenbezitters is dat kattenvoer dat veel vis bevat afschuwelijk ruikt en deze geur kan blijven hangen!
Er zijn een aantal waardevolle vormen van omega-3's te vinden in sommige plantaardige oliën, zoals lijnzaad (vlas) en vis, vooral vette vis. Elke groep beheerst, tot op zekere hoogte, de effecten van de andere groep. Dus door het geven van een grotere hoeveelheid van het ene en wat minder van het andere kunnen er verschillende effecten worden waargenomen. Er wordt over het algemeen gedacht dat voeding die rijk is aan dierlijke vetten zal resulteren in meer omega-6 vergeleken met omega-3 en dat er wellicht ruimte is voor huisdieren (en mogelijkerwijs mensen) om meer omega-3 te eten en gezond te blijven.
Een kleine waarschuwing is dat u echter niet in de verleiding moet komen om extra visolie aan uw kat te geven. Teveel van één bepaalde voedingsstof kan het lichaam uit balans brengen en problemen veroorzaken. Vraag uw dierenarts om advies voordat u een aanvulling geeft op de voeding, vooral als uw kat ziek is. In de meeste gevallen zal er een correct samengesteld supplement zijn dat uw dierenarts kan voorschrijven, of speciale voeding die ervoor zorgt dat uw huisdier alle voedingsstoffen binnenkrijgt die ze nodig heeft en tegelijkertijd is afgestemd op de medische conditie.
(http://www.hillspet.nl/nl-nl/cat-adult/ ... -cats.html)

Is dat wat je bedoelt Adriana?

Bieflap is inderdaad erg gewild bij de katten hier! Zijn ze gek op en staan dan al miauwend in de keuken.
Adriana

Bericht door Adriana »

ik bedoelde de eerste alinea en heb mijn bericht intussen aangepast.

het vernietigt vitamine b-1 en een tekort geeft allerlei, waaronder neurologische problemen.
t is natuurlijk niet zeker dat dit de oorzaak van het kattengrit-eten is, maar het is altijd het proberen waard een maandje helemaal geen vis en regelmatig wat rood vlees...
soms moet je verschillende dingen uitproberen voordat je de oorzaak te pakken hebt en het probleem hebt opgelost.. niet alles is simpel en voor de hand liggend...
Vanessa78
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vanessa78 »

Hij krijgt verschillende soorten brokjes, whiskas, c1000 merk en soms ook van de Lidl, blikvoer ook van verschillende merken en vis krijgt hij niet zo heel vaak.1x per week meestal.Dus daar gaat het vast ook niet aan liggen. Dan van die bieflapjes ga ik eens proberen.
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Als een medische oorzaak/tekort door de dierenarts is uitgesloten, dan zou je eens contact op kunnen nemen met het Kattengedragsadviesbureau. Ze hebben elke dinsdagavond (nu dus) gratis telefonisch spreekuur:
http://www.kattengedragcentrum.nl/9-Contact.html misschien hebben zij nog ideeën.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
paasnini

Bericht door paasnini »

Ik zou eerst beginnen met wat rust in het lijfje vwb eten. Genoemde merken blinken niet uit in goede voeding. Op sites zoals zooplus kun je veel goede voeding vinden en zet hem is gedurende langere tijd op dezelfde brok.

Verse rauwe vis niet vaker dan 1 x per week ivm de afbraak van vitamine.
Kan het zijn dat hij een soortgenootje mist?
Adriana

Bericht door Adriana »

Vanessa78 schreef:Hij krijgt verschillende soorten brokjes, whiskas, c1000 merk en soms ook van de Lidl, blikvoer ook van verschillende merken en vis krijgt hij niet zo heel vaak.1x per week meestal.Dus daar gaat het vast ook niet aan liggen. Dan van die bieflapjes ga ik eens proberen.
een kitten heeft behoefte aan veel bouwstoffen het eerste anderhalf jaar van zijn leventje.
met de soorten die je noemt riskeer je toch ook nog wel blaasgruis door het hoge graangehalte en whiskas staat bekend om stinkende ontlasting..
koop een zak kwalitatief goeie kittenbroks, bijvoorbeeld van Royal Canin. dat is missch wat duurder dan het volwassenvoer van de supers maar het geld dat je met het voer van de supers uitspaart, kun je als je pech hebt zo naar de dierenarts brengen bij problemen.
en dan ben je duurder uit plus de narigheid voor die kleine katerdreutel!
hij moet goed drinken en dagelijks ook voldoende natvoer krijgen en let op bij de ingrediënten dat er zo min mogelijk tot geen graan in verwerkt zit (bv ivm voorkomen van blaasgruis..)

lezen je ouders/zijn pleegouders ook mee op het forum?
lijkt me een prachtig dier, een witte kruising nobo.. en blijkbaar erg lief en kan me voorstellen dat je hem erg mist..
Vanessa78
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vanessa78 »

Ik moet vanmiddag met hem naar de dierenarts. Het is een andere arts dan de vorige keer. Vanmorgen een bieflapje gegeven aan hem en hij heeft er enkele stukjes van gegeten. Zijn vacht ziet er ook niet zo goed uit zag ik net. Hij verzorgd zichzelf slecht en het is een beetje opengespleten lijkt het. Voor de rest eet hij de laatste week erg slecht en dit is nog niet verbeterd bij mijn ouders. Ga ook even vragen aan de dierenarts welke voeding ik het beste kan gebruiken voor hem. Dat het wat duurder is maakt dan ook niet uit. Als hij maar weer de oude word dat is het belangrijkst. Ik laat het nog weten wat er uit gekomen is.
Vanessa78
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vanessa78 »

Ben net terug en hij heeft hem opgenomen. Morgen gaat hij hem toch castereren en bloed afnemen. De casteratie zorgt ook voor meer rust voor hem vertelde hij me. Gaat hem ook observeren en gaat kunstof kattengrit gebruiken en kijken wat hij doet. Morgen avond kan ik hem weer ophalen. Hij denkt dat het een psychisch probleem is.
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan en dat die verder onderzoek doet. Dat hij zichzelf slecht verzorgt vind ik toch wel op een medisch probleem duiden.
Weet je intussen al meer? Veel sterkte met alles!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
paasnini

Bericht door paasnini »

Hoop wel dat medische problemen uitgesloten worden voor de castratie. Misschien mist hij dan toch een soortgenootje. Sterkte.
Vanessa78
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vanessa78 »

Ik heb hem vanavond weer opgehaald.Hij heeft zijn bloed gecontroleerd en urine en heeft hem lichamelijk helemaal onderzocht. Alles is in orde. Hij heeft verder niets kunnen vinden. Hij is nu ook gecastereerd en hij hoopt dat hij daar nu ook een beetje rustiger van word in zijn hoofd.
Hij heeft in de bench katkor korrels gebruikt en daar had hij alles netjes op gedaan.
Ik heb ook kalmerende medicijnen meegekregen en die moet hij nu enkele maanden gebruiken. Ik heb hem terug naar mijn ouders gebracht en daar mag hij voorlopig blijven. Ik hoop dat het weer goed gaat komen en dat hij binnenkort weer wat beter in zijn vel gaat zitten.
Bedankt voor de interesse en ik zal over enkele weken laten weten hoe het met hem gaat.
Adriana

Bericht door Adriana »

gelukkig is hij medisch in orde en dat is erg belangrijk.
wat is de naam van het kalmerende medicijn, toch niet clomicalm hoop ik..?
Vanessa78
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vanessa78 »

De naam van het medicijn is Telizen.
paasnini

Bericht door paasnini »

Dat is een fijn middel. Ik ga duimen dat het beter gaat. Hij boft maar met zijn gouden mandje bij jullie.
Plaats reactie