Kitten is aan komen lopen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Rosie2012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2013 10:07

Kitten is aan komen lopen

Bericht door Rosie2012 »

Hallo,

Afgelopen vrijdag is bij ons een kitten aan komen lopen. We schatten hem op 6 maanden.
's Avonds heb ik contact gehad met de dierenambulance en deze vertelde mij dat ze de kitten per direct naar het asiel zouden brengen. Dit kon ik niet over mijn hart verkrijgen dus ik heb de kitten weer mee naar huis genomen en mijn gegevens achter gelaten.

Nu is de kitten een paar dagen bij ons thuis en telkens als hij (het is een kater) moet poepen of plassen, begint hij te schreeuwen. Het lijkt wel of het pijn doet.
De poep is ook hard overigens.
Zojuist loopt hij door de kamer, springt van een stoel en begint opeens weer hard te schreeuwen/miauwen en wil niet op zijn kontje zitten.

Nu kan ik uiteraard met hem naar de dierenarts gaan, maar aangezien dit behoorlijk prijzig is (over het algemeen), wil ik eerst wat advies van mensen die wellicht ervaring hier mee hebben.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door BloemTetsu »

Het is zo dat als jij als particulier het beest in huis neemt en naar de DA brengt en ondertussen actief opzoek gaat naar de eigenaar. De eigenaar mag na 1 jaar nog aanspraak doen op deze kat. Je kan wel de kosten verhalen op de eigenaar.

De DA kan ook checken of de kater een chip heeft, kan de dierenambulance ook. Had hij een bandje of iets degelijks?

Als hij naar het asiel gaat vervalt de eigenaar recht naar 2 weken. Dan mag hij geplaatst worden zonder dat de eigenaar recht heeft.

Trouwens, hij moet zo te horen wel naar de DA. Schreeuwen is niet goed bij plassen! Harde poep ook niet.
Meerder forum leden vangen kittens op particulier of via het asiel. Ook is minimaal een forumlid haar aanloop kat na vele maanden weer kwijt geraakt aan de oude eigenaar.

Misschien is hij door de pijn zijn huis kwijt of het kan dat de eigenaar geen geld had en hem gedumpt heeft. Alles is mogelijk.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Rosie2012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2013 10:07

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Rosie2012 »

Kat had geen bandje om en heeft ook geen chip. Dit is nagekeken.

Toen hij hier kwam aanlopen was hij ook wat aan de magere kant.
Kan het zijn dat het beestje last heeft van wormen en daarom schreeuwt?

Verder is hij alert en speels overigens.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door castratenkoor »

Het is vanaf een scherm niet te beoordelen waar de kat last van heeft, helaas. In mijn optiek heeft het dier echt medische hulp nodig. Dan lijkt het mij dat je de keuze hebt tussen via dierenambulance naar asiel of zelf voor de kosten opdraaien. Niets doen lijkt me geen optie, veel te riskant. Er kan echt van alles mis zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Rosie2012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2013 10:07

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Rosie2012 »

Bedankt voor de reacties.

Ik zal vandaag actie ondernemen, zij het door zelf naar de dierenarts te gaan danwel via het asiel of Dierenambulance.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door BloemTetsu »

Wat hij mankeert kunnen we zoals Dinie aangeeft niet zien. Maar dat hij hulp nodig heeft is duidelijk uit jouw beschrijving.

Ik heb meerdere aanloopkatten via de dierenambulance naar het asiel gebracht. Van 1 wist ik dat de buren/eigenaren waren vertrokken (lang verhaal, vertel ik nog wel een keer). Moest met een net worden gevangen. We hadden hem nog opgezocht en hij ging het was een schatje. De andere blekken van buren, ondanks onze deur aan deur gevraag, wist niemand dat.
Ze zijn allemaal goed terecht gekomen
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door mittenslief »

Deze puber moet zeker nagekeken worden, als hij lang op straat heeft gelopen heeft hij waarschijnlijk van alles gevreten en zit er misschien wel iets niet goed. ik vang kittens op voor het asiel hier (wel kleine) en heb er ook 1 gehad die een stuk hout uitkotste. Is het een kater of een poesje? je kan hem nu beter natvoer geven zodat de ontlasting dunner kan worden.
Weet wel dat als je vandaag het pubertje aan de ambulance geeft het niet nagekeken zal worden door de DA,
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Rosie2012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2013 10:07

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Rosie2012 »

Het is een kater.
Ik zal hem wat natvoer geven, hoop dat ie er dan minder last van krijgt.
Zielig is dit.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Ms Maaike »

Het is fijn dat je je over dit katertje wil ontfermen, maar denk nog eens goed na over of je het echt wil. Als je nu al twijfelt over dierenartskosten is het misschien geen goed idee om het katertje te houden, want die kosten kunnen nogal in de papieren lopen. Vorig jaar heb ik bij mijn kat een tumor laten weghalen. Inclusief medicijnen en nazorg en zo kostte dat 500 euro. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je natuurlijk hoopt dat je kat altijd gezond blijft, maar het is een illusie als je denkt dat je nooit met hem naar de dierenarts hoeft en het altijd op kan lossen met adviezen van het forum (hoe graag we dat ook zouden willen). Ik hoop dat je vandaag naar de dierenarts gaat, dat heeft je katertje nu echt nodig. Een kat die schreeuwt heeft immens veel pijn en dat is inderdaad zielig.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door eveline1982 »

Klinkt alsof er iets goed dwars zit in de darmpjes. Zsm naar de da! Kittens/katten die naar een opvang/asiel/stichting gaan zijn echt niet zielig maar juist bofkonten. Ze krijgen (mits het een goede instelling is) alles wat ze nodig hebben en vooral medische zorg. Als je geen geld hebt om het dier zelf te onderhouden zou ik hem zsm mee geven aan de dierenambulance, of neem zelf contact op met een dierenasiel/opvang zij hebben in ieder geval genoeg spullen in huis om het dragelijk te maken tot hij naar de da kan.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Adriana »

eveline's tip is waarschijnlijk het beste, toch zelf met hem langsgaan want hij heeft speciale zorg nodig..
en anders natvoer met vooral veel vet. dat kan lamsvet of rundervet zijn, liefst zoutloos. mag rauw (vers) maar ook gekookt/gebraden.
en moutpasta tegen haarballen of iets dat laxapast heet. maar niet overal zijn dierenwinkels op zondag open. en als het helemaal niet lukt dan proberen lauw water met olijfolie aan de zijkant zachtjes naar binnen te spuiten.. heel vette vis (makreel zo min mogelijk zout) kan ook, weet natuurlijk niet wat hij lust.. en zorg je wel dat hij genoeg drinkt? desnoods ook via een spuitje zonder naald via de zijkant van het bekje..
gelukkig poept hij wel dus hij is niet verstopt.
wat wil je eigenlijk zelf? heb je al dieren en wil/kun je voor een katzel gaan zorgen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Rosie2012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2013 10:07

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Rosie2012 »

Ik heb zelf al een kater en heb voorheen ook 2 poezen gehad.
Ik wil hem sws niet zelf houden, want dat wordt mij teveel. Ik heb de afspraak met de Dierenambulance dat ik het katertje eerst zelf houd en ik eigenlijk voor dierenasiel speel totdat de eigenaar zich meldt.

Voor zover ik het kan zien drinkt hij goed.
Zal zo eens proberen hem wat lauw water te geven.
Volgens mij ga ik ook vanmiddag nog contact opnemen of hij niet alsnog naar een asiel kan, want daar krijgt hij wel de juiste zorg.

Bedankt voor jullie antwoorden en tips
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Chiquita98 »

Lijkt me heel verstandig om te zorgen dat dit katje in het asiel terecht komt. Wie weet is het beestje trouwens gechipt en kunnen de eigenaren opgespoord worden.
Dit diertje moet echt een da zien!!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Dinky »

Thea, in een eerder berichtje hier staat dat al is gecontroleerd op chip ;) Die had hij dus niet.

Als je hem niet zelf kan houden zou ik er inderdaad voor kiezen dat hij in asiel terecht kan voordat jij je teveel aan dit katje gaat hechten.
Plast hij wel? anders is plasbuis verstopt en is het een spoedgeval voor de da.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rosie2012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2013 10:07

Re: Kitten is aan komen lopen

Bericht door Rosie2012 »

Hij heeft geplast gelukkig. Heb m natvoer gegeven en daar begon ie direct in te eten. Ook heb ik met een spuitje wat lauw water gegeven.
Neem zo contact op met de Dierenambulance dus hij zal zo wel opgehaald worden.
Plaats reactie