Is een kitten een goed idee?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Bambi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2013 01:57

Is een kitten een goed idee?

Bericht door Bambi »

Hallo allemaal!

Ik heb mij hier geregistreerd (na wat ingelezen te hebben) omdat ik met een aantal vragen zit.
Vriend en ik wonen al bijna 2 jaar samen en hebben in het ouderlijke huis allebei altijd katten gehad en dat beginnen we toch wel wat te missen nu.
Deze zomer krijgt hij een vast contract en nu kwam hij met het idee om dan een katje aan te schaffen (dan hebben we financiele zekerheid).

Nu zijn er wel een aantal dingen waar ik vragen over heb:
We wonen op een redelijk klein appartement, 1 hoog, en dus zonder tuin (er is wel een klein gemeenschappelijk ingesloten terras op het gelijkvloers, maar dus zonder planten of gras en daar zou de kat niet zelfstandig kunnen komen).
Hoeveel ruimte heeft een kat nodig om zich goed te voelen? En is het acceptabel dat ze niet buiten zou kunnen?

Ikzelf studeer nog en ben dus redelijk vaak thuis (gemiddeld 2 dagen in de werkweek dat ik nergens heen moet en de overige dagen ongeveer 4 uur per dag van huis, vriend werkt dan wel fulltime).
Is het dan nog nodig om een 2e katje te nemen? Ik ben namelijk een beetje bang dat het hier voor 2 katjes zeker te klein is?

Verder gaan we af en toe wel eens een weekend naar de (schoon)ouders, de kans is groot dat dat vanaf deze zomer verandert maar toch maar even vragen voor de zekerheid!
Kan een kat zo lang alleen blijven (mits genoeg voedsel klaar te zetten natuurlijk) en/of kan ze eventueel mee? Of zorgt dit voor teveel stress?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is een kitten een goed idee?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
een volwassen kater/poes waarvan bekend is dat ze liever zonder soortgenoten woont, lijkt me een prima idee. maar één kitten? liever niet..! met name voor het betreffende kitten niet.

lees onze topics over solokittens, die hebben echt tot aan ruim hun eerste verjaardag kittenkattenmaatjes nodig voor hun lichamelijke en mentale ontwikkeling en je riskeert gedragsproblemen als je die alleen zet. ze leren (ook via voorbeeld) van hun maatjes, mensen spreken geen kats.
praat eens met mw's van het dichtstbijzijnde asiel, die kennen hun dieren en weten welk dier heel geschikt voor jullie situatie is..

lees je hier goed in, er staat veel informatie op de site en rechtsboven zit een zoekfunctie en at is reuzehandig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is een kitten een goed idee?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de vorige spreekster aan. Ik zou of een volwassen solo-kat of 2 kittens nemen.
Een heel weekend alleen laten zou ik niet doen, dan moet er echt minstens 1 x daags iemand komen voor de kat(ten).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is een kitten een goed idee?

Bericht door Dinky »

Het is zeker acceptabel dat een kat niet naar buiten kan ;) Maar dan moet je bij bijvoorbeeld het asiel wel voor een kat gaan die buiten niet kent of er geen behoefte aan heeft.
Wanneer je sterk het idee hebt dat het te klein is voor twee katten zou ik voor een volwassen solo poes gaan uit het asiel.

Vraag me wel af wat je verstaat onder een weekend weg zijn? Is dit zaterdagmiddag vertrekken en zondagmiddag weer naar huis of ga je dan de vrijdagavond weg en de zondagavond pas weer thuis? Zit namelijk nogal een verschil in ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Is een kitten een goed idee?

Bericht door eveline1982 »

Ik sluit me aan bij de voorgangers :) als je al niet groot woont en je hebt geen tuin dan is een kitten of jong volwassen kat geen goed idee. De asiels zitten vol met afgedankte lieverds die heel blij zijn als ze hun dagen kunnen slijten bij iemand in huis. Heb zelf ook een aantal herplaatsers gehad en ik kan je vertellen dat het vaak nog fijner is dan een kitten/puppie, en ik heb ook besloten voortaan weer alleen op herpaatsers over te gaan. Je ziet de dieren opknappen en gelukkig worden :) succes met jullie keuze!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Is een kitten een goed idee?

Bericht door DeTut »

ben het eens met de meeste adviezen hierboven en ga vooral naar een asiel!! maak een keuze die in de 1e plaats goed is voor de betreffende kat (ook al had je liever een cyperse gehad bv...). bedenk: een kat mag erop rekenen dat zijn baasje elke dag voldoende tijd en aandacht heeft om te spelen, te aaien e.d. (veel gedragsproblemen met katten hebben te maken met onvoldoende aandacht van de drukke baasjes...) Een kat vraagt een redelijk territorium waar hij mag komen, minimaal 2 ruimtes per kat. en natuurlijk een heleboel liefde en begrip maar dat hebben jullie vast!
ga eens vrijblijvend kijken in een goed asiel dat is bv. waar ze je niet meteen een bepaalde kat opdringen of waar je niet goed kunt beoordelen wat voor karakter hij heeft.
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Is een kitten een goed idee?

Bericht door lidewij020 »

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om een kleine ruimte geschikter te maken voor katten. Ze noemen dit wel "verrijking". Voor katten is niet alleen het vloeroppervlak van belang, maar ook alle plekjes waar katten op, in of onder kunnen. Als je zorgt dat de kat evt. via plankjes aan de muur oid op de keukenkastjes kan, op je klerenkast, op alle planken van de boekenkast, op de vensterbanken, schoorsteenmantel etc. dan worden zijn mogelijkheden al een stuk groter. Vooral als de kat zo het hele huis rond kan "apekooien", dus zonder op de grond te komen van de ene kant van het huis naar de andere kant. Ook krab en klimgelegenheden zijn daarbij belangrijk. Hebben jullie de mogelijkheid om zo'n plek te creëren? Kijk eens in het fotoalbum van Adriana's grijstijgers. Zij heeft een klimkleed voor haar katten gemaakt. Sommige mensen bekleden bijv. de zijkant van een kast met vloerbedekking.
Behalve verrijking van de omgeving van de kat is het ook goed om aan voedselverrijking te doen. Dat betekent dat je een kat niet zijn eten op een schaaltje geeft, maar zorgt dat de kat er moeite voor moet doen om aan zijn eten te komen. Hier staan veel voorbeelden: http://kattengedrag.forumup.nl/viewtopi ... ttengedrag
In het wild zijn katten ook een groot deel van hun tijd kwijt aan jagen en voedsel verzamelen. Daarom is veel actief spelen (vb hengel met veertjes) met de kat ook belangrijk.

Ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen: neem een solokat uit het asiel of twee katten die goed samen kunnen en geen buitenkatten. Anders: twee kittens uit hetzelfde nest. Als je kittens neemt, let dan op dat ze lang genoeg bij hun moeder blijven, liefst tot 16 weken indien ze in een geschikte omgeving opgroeien. Dan is de kans op gedragsproblemen in hun latere leven veel kleiner. Als een ruimte groot genoeg is voor één kat is de ruimte dat meestal ook voor twee katten zo lang ze het goed samen kunnen vinden. Twee katten kunnen samen spelen en ravotten, dus verrijken op die manier ook elkaars omgeving.


Ik laat mijn katten max. twee dagen en één nacht alleen. Ze krijgen dan voldoende voedsel in hun voedselballen en notenschaal. Ik zet ook wat extra bakjes water klaar en zorg voor schone kattenbakken. Langer laat ik ze niet alleen, dan vraag ik de buren of gaan ze uit logeren.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie