Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Esmeetje8 »

Ondertussen kan ik het nog niet bevatten. Ik heb Boris in een mandje gelegd op een kleedje, zo doe ik dat altijd met mn dieren als ze zijn overleden...en dan vanavond (ben gelukkig alleen thuis) op mijn manier afscheid van mn ventje nemen. Mn vebtje met zn prachtige groene ogen,zn stoere koppie, ach het is onvoorstelbaar...mn huis is leeg nu al heb ik er nog 5 rondlopen. Ik mis Boris heel verschrikkelijk.
Morgen gaan we hem begraven...en dan hoop ik dat ik dat knagende gat in mezelf kwijt zal raken..
Wou het even kwijt hier...

Hoe gaat het met jullie die ook pas een nierkatje hebben moeten laten gaan?
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

Ik mis mijn kat Amor. Soms hoor ik hem s'nachts miauwen en dan ga ik hem zoeken ( maar vind hem natuurlijk niet) Mijn andere kat Caesar eist nu echt alle aandacht, als ik thuis kom van het werk laat hij me niet meer met rust. Dacht dat dat wel over zou gaan, maar hij doet het nog steeds.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door DeTut »

Esmeetje8 schreef:Ondertussen kan ik het nog niet bevatten. Ik heb Boris in een mandje gelegd op een kleedje, zo doe ik dat altijd met mn dieren als ze zijn overleden...en dan vanavond (ben gelukkig alleen thuis) op mijn manier afscheid van mn ventje nemen. Mn vebtje met zn prachtige groene ogen,zn stoere koppie, ach het is onvoorstelbaar...mn huis is leeg nu al heb ik er nog 5 rondlopen. Ik mis Boris heel verschrikkelijk.
Morgen gaan we hem begraven...en dan hoop ik dat ik dat knagende gat in mezelf kwijt zal raken..
Wou het even kwijt hier...

Hoe gaat het met jullie die ook pas een nierkatje hebben moeten laten gaan?
heel veel sterkte hoor; ik weet het doet echt fysiek pijn! en al heb je er 10 rondlopen; die ene blijf je missen want die ene was uniek. hij is je dankbaar dat je hem verder lijden hebt bespaard en daarvoor in de plaats lijdt jij nu dus; zóveel heb je voor hem over! wat een geluk voor Boris, dat er zo om hem wordt gehuild (zovelen sterven ellendig en alleen op straat). ja het gat blijft nog een poos knagen, maar zal langzaam dichtslibben met zoete herinneringen en dankbaarheid dat je er voor hem was, tot dat laatste moeilijke moment. hou je niet in, ga doen wat je denkt te moeten doen om de komende tijd met deze knagende pijn te moeten leven; al is het shoppen, sporten, huilen, praten, schoonmaken enz. ik heb zelf ooit na een verlies gedurende 6 weken allerlei asiels afgelopen om dat katje terug te vinden, totaal irreeel. maar ik ben er doorheen gekomen en dat gaat jou ook lukken, leef van dag tot dag!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BloemTetsu »

Mijn nierkatten zijn al lange tijd weg, maar misschien heb je er wel wat aan.

Ducky hebben we in maart 2012 in laten slapen. De eerste weken waren verschrikkelijk. Overal zie en hoorde ik haar. Vooral op de plekken waar ze altijd bij je kwam, was het zwaar. Nu ik het typ doet het nog pijn. Ik had nog 1 gezonde jonge kat rondlopen en die moest ook aandacht. Dat deed ik wel, maar zonder liefde of plezier, meer een verplichting. Dit duurde een halve week.
Mijn vriend was echt helemaal kapot. Veel (mee)gejankt samen.
Sterkte de komende tijd.

Soms als ik nu de foto's van ze bekijk zie ik nu pas hoe het is verergerd. Als Tetsu dan voorbij loopt, denk ik dat het Ducky is. De vlekkenpatroon lijkt erop, wat ik me nooit eerder realiseerde. Dit zijn geen fijne momenten.

Maar de fijne momenten blijven en die komen na een tijd veel vaker boven, dan de gedachten aan haar ziekte. Deze momenten ga je koesteren.


Achtergrond: Bij haar zus Kathy zijn we een week bezig geweest met haar opknappen. Het begon met verstopping en werd erger. Na een week werd door eigen DA bloed getest: creatine 1600. Na infuus daalde te crea naar 1450 en we lieten haar inslapen. Met oud en nieuw 2012 besloten we al dit nooit meer. Drie maanden later was Ducky opeens verstopt. Wij met haar naar Utrecht en een bloedtest geëist de DA dacht toch dat het haar artrose was maar voor de zekerheid wel gedaan. De creatine zat aan de rond 900. DA vol verbazing gezien haar verder voorkomen. Zonder een seconden na te denken, hebben we haar meteen in laten slapen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

loes_karel schreef: Ik wilde het eerst bij Pluis zetten maar iemand heeft daar net z'n kat laten inslapen . Het leek me gepaster om dat de ruimte te geven en niet gelijk met mijn vragen binnen te denderen.
erg lief en attent van je en t klopt, de positieve en negatieve en verdrietige berichten lopen door elkaar heen bij Pluis, net zoals het verloop van veel nierklantjes.. maar Pluis is voor het uitwisselen van informatie.. (en heel vaak wordt na het inslapen verder geschreven in heel ontroerende 'in memoriam'-topics en ;-) k hoop dat ik hier niemand mee kwets..)

als je in een apart topic schrijft dan loop je de kans dat je veel later of geen reactie krijgt omdat ik (bijvoorbeeld maar ik weet dat van meer nierpersoneeltjes) wel altijd onmiddellijk naar Pluis kijk, maar niet het hele forum ik bedoel alle topics nalees en bijhoud..

het zou een reactie op de k/d kunnen zijn en weet dat er veel meer nierdieetvoeders zijn, zowel via da als vrij verkrijgbaar. en via medpets kun je ook da-nierdieet bestellen..
ik bedoel je zou na verloop van tijd ook bv trovet of RC renal kunnen proberen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door loes_karel »

Dan ook hier.
Allereerst: heel veel sterkte Esmeetje!

Mijn verhaal:
Sinds deze week weet ik dat mijn kater Karel (12 jaar) verhoogde nierwaardes heeft: ureum 16,7 en creatine 226. Ik ben nu begonnen met een strikt nierdieet (Hills k/d) en gelukkig vindt Karel het lekker.

Ik heb hem naar de dierenarts gebracht omdat hij meer braakte dan normaal en af en toe flink rommelende ingewanden had (denk de maag). Ik heb een echo laten maken en bloed laten prikken. Met nier-problemen dus als uitslag. Over 2 maanden moeten we terug komen om de waardes en de bloeddruk te meten.

De dierenarts had niet echt een antwoord op mijn vraag over die rommelende geluiden in z'n maag. Hebben jullie nier-katten dat ook? Hoort dat erbij? Zijn ontlasting is overigens goed (normaal).

Verder ben ik inmiddels aan het twijfelen over het behandelplan. Zou het niet beter zijn om alvast ook te beginnen met medicijnen? Voor de zekerheid? En dan bedoel ik Bayer renalzin voor de fosfor en (of) Benekor/Fortekor voor de bloeddruk?

Ik snap dat jullie geen dierenartsen zijn. Maar mogelijk heeft iemand ervaringen of advies.

In elk geval bedankt voor het lezen,

Groetjes
Monique

Ik heb inmiddels al wat reacties op mijn vraag gehad. Ik ga de dierenarts nog vragen naar of attenderen op:
- pancreasenzymen onderzocht? Mogelijk probleem met alvleesklier?
- spotchemwaardes gemeten en is anorganische fosfor ook (apart) gemeten?
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door loes_karel »

Adriana schreef: het zou een reactie op de k/d kunnen zijn en weet dat er veel meer nierdieetvoeders zijn, zowel via da als vrij verkrijgbaar. en via medpets kun je ook da-nierdieet bestellen..
ik bedoel je zou na verloop van tijd ook bv trovet of RC renal kunnen proberen..
Nee, dat is het ook niet. Hij had rommelende maag met normaal voer, en met k/d rommelt het vrolijk verder. Maar je herkent het dus niet?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

als je op rommelende maag goegelt, dan kom je bij de maag/darm-problemen terecht. onrustig tot ontstoken slijmvlies, IBD en zo..
bijvoorbeeld http://www.huisdierendokter.nl/maag-ontsteking.html.
https://www.royalcanin.nl/assets/files/ ... en-kat.pdf
Royal Canin heeft ook veel info met geschikte dieetvoeders.
hij heeft het dus al langer...
ik weet zo uit mijn hoofd niet of zijn verhoogde nierwaardes missch verband houden met het gerommel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door loes_karel »

Dank je wel voor het meedenken! Zou dierenarts een ontsteking niet kunnen zien in het bloedonderzoek?

Maar ik ga er in elk geval op letten. Zal straks z'n kattenbak met niet absorberende korrels bedekken en z'n ontlasting beter in de gaten houden wat betreft kleur en substantie. Ben met een dagboekje begonnen deze week wat betreft eten, gedrag, hoeveelheid water dat hij drinkt enzovoorts. Kan ontlasting mooi bij ;)
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door loes_karel »

En nog een vraag:

Hoeveel gram brokken en vlees mag de kat eigenlijk? Ik heb net wat RC-vlees gegeven omdat hij Hills k/d-vlees niet helemaal opat. En RC gaat er redelijk goed in, naast de Hills-brokjes dus. Op de proefzakjes staat alleen niet hoeveel de dagdosis is. En op de websites van Hills en RC kan ik het ook niet vinden.

Ik lees hier vooral dat je blij mag zijn als een kat uberhaupt eet, maar dat verhaal gaat hier thuis niet helemaal op gelukkig. Wil de kat echter ook niet overvoeren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

loes_karel schreef:Zou dierenarts een ontsteking niet kunnen zien in het bloedonderzoek?

Maar ik ga er in elk geval op letten. Zal straks z'n kattenbak met niet absorberende korrels bedekken en z'n ontlasting beter in de gaten houden wat betreft kleur en substantie. Ben met een dagboekje begonnen deze week wat betreft eten, gedrag, hoeveelheid water dat hij drinkt enzovoorts. Kan ontlasting mooi bij ;)
ja, verhoogde leucocyten geloof ik..
maar denk niet dat dit gemeten is.. evenmin als fosfor ip..
denk je nog aan de bloeddrukmeting?
en heel goed om gegevens in een dagboekje te zetten, dat is altijd handig om de kale feiten bij de hand te hebben.
weeg hem ook even als het lukt, anders via da..
nierfaalkatten fase 3 en 4 kunnen heel erg ziek zijn en zo misselijk van de hoge crea-waarde dat ze uit zichzelf niet meer eten..
kun je niet een pollepel onder zijn staart houden of is dat te simpel gedacht...?

en rustig aan met eten trouwens... nier dieetvoer is hoog energetisch om de nieren zo min mogelijk te belasten.. en met vrij weinig voer, zeker k/d want dat is vrij vet, komen ze een heel eind..! ik kan geen richtlijn bedenken hoeveel, dat hangt af van type stofwisseling, bouw en zo en zo.. maar overvoer zeker weten liever niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Over die rommelende maag: ik denk eerder dat het zijn darmen zullen zijn en dat kan te maken hebben met vermeerderde vochtinname.
Ik ben zelf PDS-patiënt en merk dat wanneer ik veel drink, het van binnen ook behoorlijk tekeer kan gaan en aangezien Karel nu meer drinkt door het nierfalen, zou dat de reden kunnen zijn. Ik zou me er verder niet ongerust over maken wanneer de ontlasting er normaal uitziet.
Ik weet niet of je lactulose geeft want dat zou natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn.

Ik denk niet dat je een kat snel overvoert en vooral een nierpatiënt niet. Hij zal zelf wel bepalen wat hij op kan of niet. Merk je nou dat hij - omdat KD-brokjes vrij vet zijn - na een maand opeens een pond is aangekomen dan zou ik wat minder voer gaan geven (tenzij hij het wel kan hebben).
De dosering op de verpakking is meestal aan de erg hoge kant.

Ik heb voor Cochi en Noa wel vanaf het begin Fortekor gehad. Ik denk dat dit per dierenarts erg verschilt. Cochi had een beginwaarde (bijna 6 jaar geleden) van creat rond 175 en Noa 495.
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door loes_karel »

Adriana schreef:ja, verhoogde leucocyten geloof ik..
maar denk niet dat dit gemeten is.. evenmin als fosfor ip..
denk je nog aan de bloeddrukmeting?
en heel goed om gegevens in een dagboekje te zetten, dat is altijd handig om de kale feiten bij de hand te hebben.
weeg hem ook even als het lukt, anders via da..
nierfaalkatten fase 3 en 4 kunnen heel erg ziek zijn en zo misselijk van de hoge crea-waarde dat ze uit zichzelf niet meer eten..
kun je niet een pollepel onder zijn staart houden of is dat te simpel gedacht...?

en rustig aan met eten trouwens... nier dieetvoer is hoog energetisch om de nieren zo min mogelijk te belasten.. en met vrij weinig voer, zeker k/d want dat is vrij vet, komen ze een heel eind..! ik kan geen richtlijn bedenken hoeveel, dat hangt af van type stofwisseling, bouw en zo en zo.. maar overvoer zeker weten liever niet..
Pollepel onder staart? Om poep op te vangen? Ik snap het niet helemaal ;)

Ik heb net toch maar even gebeld. Fosfor en calcium waren prima! Bloeddruk wordt eerstvolgende bezoek gemeten. Dat kan gelukkig ook over 4 weken in plaats van de eerder afgesproken 8 weken.

Alvleesklier denkt hij niet dat het is (niks op echo, geen diarree, gewone eetlust).
Darm- of maagontsteking zou nog kunnen. Maar dierenarts zei dat ze door hoge nierwaardes toch eerst het nier-spoor willen volgen.

Bij volgende bezoek zullen in elk geval bloeddruk en waardes worden gemeten. Daarbij gelijk bloed prikken voor eventueel verder onderzoek wat betreft alvleesklier en ontstekingen.
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door loes_karel »

Cerna schreef:Over die rommelende maag: ik denk eerder dat het zijn darmen zullen zijn en dat kan te maken hebben met vermeerderde vochtinname.
Ik ben zelf PDS-patiënt en merk dat wanneer ik veel drink, het van binnen ook behoorlijk tekeer kan gaan en aangezien Karel nu meer drinkt door het nierfalen, zou dat de reden kunnen zijn. Ik zou me er verder niet ongerust over maken wanneer de ontlasting er normaal uitziet.
Ik weet niet of je lactulose geeft want dat zou natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn.

Ik denk niet dat je een kat snel overvoert en vooral een nierpatiënt niet. Hij zal zelf wel bepalen wat hij op kan of niet. Merk je nou dat hij - omdat KD-brokjes vrij vet zijn - na een maand opeens een pond is aangekomen dan zou ik wat minder voer gaan geven (tenzij hij het wel kan hebben).
De dosering op de verpakking is meestal aan de erg hoge kant.

Ik heb voor Cochi en Noa wel vanaf het begin Fortekor gehad. Ik denk dat dit per dierenarts erg verschilt. Cochi had een beginwaarde (bijna 6 jaar geleden) van creat rond 175 en Noa 495.
Dan je wel voor je reactie. Dat extra water zou het dus misschien kunnen zijn. Ik geef overigens geen lactulose. Is dat aan te raden?
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door loes_karel »

En wat fijn om te lezen trouwens dat Cochi alweer 6 jaar meegaat :)
Plaats reactie