Minoes nou gesteriliseerd of niet?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
eveline1982
Tijger
Tijger

Minoes nou gesteriliseerd of niet?

Bericht door eveline1982 »

Zoals sommige wel weten is Minoes de zwerfpoes bij ons gebleven. Ik schat haar leeftijd (samen met de da) op zo een 8 a 9 maanden. Ze geeft hier nog geen tekenen tot krolsheid. Ik en me buuf hebben allebei al gevoeld of we een littekentje kunnen voelen maar niks gevonden en ze vind het ook niet een al te prettige plek om aangeraakt te worden ;) . Ik wil haar einde van de maand laten helpen maar misschien is het dus al gebeurt. Zat net al even op google te zoeken, maar ik ben niet zo een held daarin en stel de vragen altijd net verkeerd waardoor ik amper antwoord op me vraag krijg ;) . Iemand misschien een idee of het zonder narcose is vast te stellen bij de da?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Minoes nou gesteriliseerd of niet?

Bericht door Anne87 »

Is zoiets niet te zien met een echo? Dan zou ze mogelijk niet onder narcose hoeven.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Misschien bloedonderzoek?

Bel een asiel om te vragen wat hun methodes zijn. of de DA?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
eveline1982
Tijger
Tijger

Heb de da net gebeld en die gaf het advies om tot het voorjaar te wachten en zodra ze een teken geeft van krolsheid haar te brengen. Maar Banjer heeft ook nooit krolse neigingen gehad en heeft toch 2x vol gezeten. Moeilijk hoor, ik ga morgen mijn andere da bellen, die heeft geen avondspreekuur. En vind krolse tekenen toch ook moeilijk hoor, Beer heeft nog steeds krolse neigingen ondanks dat hij ca 3 maanden terug is gecastreerd. En de poes van me moeder is met 6 maanden geholpen en nu zo een 10 jaar later maakt ze nog wel is krolse geluidjes. Daarbij is mij altijd verteld dat de kater eerder door heeft dat de poes krols is dan de eigenaar. Wil haar pas de tuin in laten als ik 100% zeker weet dat ze onvruchtbaar is maar met 3 kids en het voorjaar (lees mooi weer dus veel in en uit rennen) is ontsnappen makkelijk gebeurt. We stikken hier van de aso's die hun katers niet laten helpen dus als ze een keer ontsnapt is het zo gebeurt. Ik ga morgen de andere da bellen wil toch de zekerheid ipv maar afwachten of ze zwanger kan worden of niet.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Misschien een stukje van de buik laten scheren? Dan moet je toch een litteken kunnen zien?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
eveline1982
Tijger
Tijger

Nou ze hebben tegenwoordig ook methodes waardoor je alleen 2 gaatjes hebt, lijkt me eerlijk gezegt wel sterk dat ze daar voor hebben gekozen want anders had ze denk ik allang herenigt geweest met haar eigenaar (aangezien dat een stuk duurder is). Maar feit is wel dat ze 100% vlo vrij was, haar ontlasting geen tekenen geeft van wormen en ze er gewoon (op wat mager na) toppie uitzag! Ze is hier gekomen vlak nadat de kittens die de niesziekte hadden weg waren, dus ze heeft of een goede weerstand of is ingeent. Ze heeft dan ook maar 1 enting voor de zekerheid gekregen en word pas weer met Beer geent als die een jaar is (vermoed dat ze van dezelfde leeftijd zijn) Maar goed, wat ik dus na mijn lange relaas wil zeggen, is dat er volgens mij altijd goed voor haar is gezorgt en het dus niet ondenkbaar is dat ze is geholpen. Ik heb net een mailtje gestuurd naar het asiel (dankje voor de tip Bianca!! :) ) en maar is kijken hoe hun dit checken, had er zelf niet eens bij nagedacht maar die hebben daar natuurlijk dagelijks mee te maken :)
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Lijkt mij ook dat je dit aan het litteken moet kunnen zien, of dit wel of niet aanwezig is dus. Of een echo.... Maar wie weet heeft het asiel nog een briljant idee ja!
Zou balen zijn als ze zwanger wordt...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Graag gedaan Eveline :-) Tijdens het zoeken kwam deze ingeving opeens. Hopelijk kunnen ze jou een handige methode vertellen.

Een ontsnapping is zo gebeurt en dat wil je niet je heb al je handen vol.

Mocht deze er niet zijn is het een idee om een afspraak te maken met de DA voor sterilisatie/check en dan als ze al gesteriliseerd is, dan alleen de onderzoekskosten te betalen en zo niet, door gaan met operatie?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
eveline1982
Tijger
Tijger

Ja zat ook al aan zoiets te denken maar vind het vervelend om haar onder narcose te moeten laten gaan als het niet nodig is. Vind het heerlijk hoor kittens in huis, maar ga niet mee helpen aan nog meer ongewenste dieren ;) Wacht het antwoord van het asiel af en als die ook geen andere optie hebben gaat ze toch maar onder narcose. Zal het hier plaatsen als ik meer weet, is misschien ook wel handig voor mensen die met dezelfde situatie te kampen heeft.
eveline1982
Tijger
Tijger

Er is helaas geen andere optie dan scheren en kijken of er een litteken zit of starten met steriliseren en dan vanzelf zien of het al is gebeurt. Aangezien ik al amper aan die streek mag zitten, ga ik niet klooien met scherpe scheermesjes, ben als de doods dat dat een bloedbad word voor zowel haar als mij ;) . Dus einde van de maand toch onder narcose en maar zien of ze al is gesteriliseerd. Iedereen in ieder geval bedankt voor alle tips :)
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Laat de DA het stukje buik dan scheren met de tondeuse, voor hij haar eventueel onder narcose brengt.
Anne87

Bericht door Anne87 »

Ja, dat moet toch kunnen? Zelfs als Minoes niet geschoren wil worden, hebben ze daar assistentes die daarbij kunnen helpen, toch?
eveline1982
Tijger
Tijger

Ja was dat al van plan, zij worden ervoor betaald dus laat hun maar open gehaald worden ;)
eveline1982
Tijger
Tijger

Ik heb nu met diverse dierenartsen contact gehad en allemaal geven ze hetzelfde advies, wachten tot ze krols word! Omdat de sterilisatie technieken steeds meer verbeteren zijn de wondjes in sommige gevallen niet eens meer te zien. Er zit hier 1 echt goede kliniek waarin ik behoorlijk wat vertrouwen heb en die wilde ook niet op basis van geen sterilisatie wond gaan snijden. Ik ga dus nog even goed nadenken wat ik hier mee ga doen, en anders maar op de kinderen hun nek gaan zitten wat betreft deuren!
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Hm, wat onhandig eigenlijk... Eigenlijk zouden ze gemerkt moeten worden. En oortjeknip vind ik dan meteen zo drastisch voor niet zwerfkatten. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie