Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door Adriana »

katzels leren het meest van het imiteren van gedrag van andere katzels.
hier vindt Bolle alles uit en Maks imiteert hem na verloop van tijd, .. als-ie zin heeft.
dat is met spelletjes en truukjes ook zo, tenzij het Maks echt boven de pet gaat.
en de beloning hier is een knuffel of even kroelen.

als Tommie het niet gaat doen of niet wil doen, terwijl hij bij Blooker het voorbeeld ziet, dan zou ik gewoon ophouden om Tommie trucs te leren.. Blooker voelt zich alleen maar afgewezen (want aandacht naar een andere katzel) en zal alles verstoren. en nee, buitensluiten moet je hem zeker niet ...

hier kan ik Bolle vrij makkelijk een aantal dingen leren.
we zijn nu bezig met om rollen. dus lig op je zij naar lig op je andere zij, naar helemaal plat en doorrollen. maar ik ben erg karig met belonen en al zeker geen snoepjes want voor je het weet ligt Bolle iedere keer voor mijn voeten te rollen om een snoepje af te dwingen.
en als ik een snoepje geef dan breek ik het in drie en krijgen ze alle drie (voorzover wakker) wat, zeker niet eentje isoleren.
in Bolle's 5-jaren programma staat ook nog een koprol :lol: , maar daar is-ie eigenlijk te slank voor..

op de tuin oefenen we in 'naar de baas komen als je geroepen wordt'. hij luistert vrij goed en komt ook eigenlijk wel vrij vlot. en dat is handig want ik heb twee vlieringen in de blokhut en Bolle's favoplaats is bij de kachelpijp op de vliering op een stapel kussens, daar waar ik hem niet kan pakken. soort 'prins op de erwt' en ook handig als er bezoek in de vorm van poes Mies langs komt..
op mijn schouders zitten heeft hij al snel van Enzo afgekeken maar hij moet nog leren door te lopen met voorpoten op de ene en achterpoten op de andere schouder.
als kitten haalde hij dat niet maar zijn lijf is nu lang genoeg.
en Maks probeert het de laatste tijd ook. zijn lijf is lang genoeg maar hij is motorisch niet zo handig..

hier werkt wijzen naar een speeltje ook niet. ze associëren die armbeweging niet met een speeltje, dat verderop ligt. denken alleen 'mens, sta je raar met je armen te zwaaien' oid..
wat wèl werkt is een tuig pakken en dat bij de voordeur leggen. ze hebben alle drie hun eigen tuig en Enzo en Bolle weten het precies als ik een tuig uit het doosje uit het kastje in de gang haal.. voor Enzo betekent dat 'dierentandarts', dus moeten we met hem in tuig een paar leuke dingen doen, dan is die associatie snel weer op iets prettigs gericht.

wat ik aan gedrag merk is dat, nu ze wat ouder beginnen te worden, ze mij niet meer uitdagen. bijvoorbeeld dùs op het aanrecht springen, waarschijnlijk voor aandacht... ik heb dat altijd genegeerd, tenzij ik die ruimte zelf nodig had.
dan zette ik ze eraf met kleine knuffel. langzamerhand weten ze dat het not done is om over het aanrecht te lopen en ik hoef maar even oogcontact te hebben en dan komen ze heel rustig vanuit zichzelf naar beneden, zonder de indruk te geven dat ze zich gecorrigeerd voelen.
het enige wat ik ooit echt aan opvoeding/truuks heb gedaan is leren voorzichtig met klauwen om te gaan.
heb daarbij hun eigen 'piep' zoveel mogelijk nagedaan en met mijn stem aangegeven dat ik pijn had.
weet niet of dit in de topic 'opvoeden' hoort of in de topic truukjes leren..
de beide broertjes zijn erg voorzichtig met hun klauwen naar mij toe, ook met spelen, buikkroelen en pootjes om mijn arm.
het leukste spelletje/truukje is dan de hele kat optillen, hihi.. maar ze worden daar langzamerhand vrij zwaar voor..
en dat hoort in het topic 'krachttraining met katzels', hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door lidewij020 »

Bedankt voor je uitgebreide bericht. Het is leuk te lezen hoe andere katten leren. Soms zie ik inderdaad dat de katten elkaar na doen. Tommie wil wel truukjes doen hoor, maar ze krijgt niet echt veel kans met Blooker erbij. Dat optillen gaat heel gemakkelijk als je de kat eerst leert om op de krabpaal te springen, dan hoef je niet te bukken. Zowel Blooker als Tommie doen dit. Vaak ook ongevraagd als ik toevallig in de buurt van de krabpaal ben. Blooker gaat dan tegen me aanstaan, dan moet ik hem optillen. of een zetje geven , zodat hij op mijn schouders kan. Tommie is heel zacht met spelen. Blooker schiet in zijn enthousiasme weleens uit met zijn nagels. Ik negeer het meestal en ga vervolgens een rustiger spelletje met hem doen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat kan truukjes + filmpje! wie weet nog truuks?

Bericht door Zaniematsu »

Ik ben niet zo actief op het forum maar las toevallig dit bericht.
Dit filmpje vond ik op youtube : http://www.youtube.com/watch?v=Xe_dLxkM8b8

Zelf train ik ook met de katten omdat ze het zo leuk vinden. Ze vragen er zelf om!
Als ik een tijdje niet meer train merk ik dat 1 van hen het echt mist en weer opfleurt wanneer ik weer met haar train. Ze vinden het echt leuk. Als ze het niet leuk zouden vinden dan doen ze het gewoon vanzelf al niet.

Ik heb ooit eens een filmpje gezien van katten in een circus. Dat zag er niet fijn uit, de katten leken vreselijke honger te hebben en te rennen voor een brokje/beloning maar hier kregen ze niet eens de tijd voor om het op te eten........ zag er echt niet prettig uit voor de katten.

Mijn katten laat ik er niet voor honger lijden ;)
Plaats reactie