M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Wildone
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2012 06:16

M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Wildone »

Nou , ik zal bij het begin beginnen.
Lady is een 12 jarige poes met een verleden van zware mishandeling door vroegere eigenaren. Voordat de invalster haar " per ongeluk " buiten liet was ze een vrolijke , speelse en aanhankelijke kat met een beetje overgewicht die bang was alleen buiten te zijn.

M'n vaste poetsvrouw was ziek en toen werd me een invalster gestuurd , nadat ik haar terdege een aantal keren op het hart gedrukt had om goed op de katten te letten als ze buitendeuren en / of ramen open deed maken en mits nodig ze de katten van de onder verdieping af zou houden door de deur naar boven dan dicht te houden , ben ik naar boven gegaan om achter de computer belangrijke correspondentie enzovoorts te doen. Toch is Lady toen dus schijnbaar buiten gekomen , iets wat ik pas later op de avond merkte , aangezien ik nadat de poetsvrouw weg was onmiddellijk naar de winkel , en nog andere dingetjes die ik moest regelen , ging. Ik heb toen een hele week vertwijfelt het s'nachts naar haar lopen zoeken en vrij weinig slaap binnen gekregen maar na een week zag ik haar het s'morgens in de tuin liggen en haalde ik haar binnen. Ik merkte toen meteen een aantal dingen op , ze was broodmager en uitgedroogd ( na een week al ? ) compleet verzwakt en ik heb nog nooit zoveel vlooien gezien als wat er op m'n arme meisje zat.

Ik ben toen onmiddellijk naar de dierenarts gegaan , die gelukkig nog geen honderd meter van me af woont. Na een kort onderzoek was de conclusie dat ze door haar "avontuur " en ook de hoeveelheid vlooien afgezwakt was. Ze heeft toen een vitamine spuit , drie onderhuidse vocht injecties en antibiotica ter plekke meteen toegediend gekregen. Al bij de dokter werden de vlooien bestreden , dit heb ik thuis door gezet totdat ik er geen enkele meer kon vinden , ik heb ook meteen m'n huis volledig behandelt tegen vlooien. Ook werd mij de vloeibare en verstevigende voeding , Reaktiv van Aniwell meegegeven. Deze vond ze lekker en heeft ze ook , de aangegeven hoeveelheid van een flesje , iedere dag voor 5 dagen lang binnen gekregen aangevuld met water , toegediend met een spuitje in de mond om het uur , de ene keer voedsel , de andere keer water , enzoverder. In deze dagen ging het zeer langzaam maar toch gestaag beter met haar. Ze kon zichzelf alweer in haar mandje omdraaien en zelfs rechtop liggen en daarbij haar hoofdje omhoog houden zonder moeilijkheden.Ze wilde ook continu aandacht en speelde graag met een touwtje voorzichtigjes. De vooruitgang was langzaam maar ( omdat ik al verwacht had dat dit niet een twee even geregeld zou zijn ) ik was tevreden dat het de goede richting op ging.

Op de zesde dag , later in de avond begon het toen minder met haar te gaan , eerst niet echt zorgwekkende maar laat het s'nachts rond half vijf begon het zorgwekkend te worden , ze was bijna volledig apatisch en totaal verzwakt alweer, ze kon nu zelfs haar achterpootjes niet bewegen. Zodra het ging ben ik toen naar de dierenarts gegaan. Het was er druk en er was ook nog een spoedgeval dus het was een uurtje wachten op z'n minst waar Lady wel een beetje gestressed van raakte. Nou moet ik toegeven dat ik een beetje wazig was tegen de tijd dat ik bij de dokter kwam door slaapgebrek en alles , dus heb ik niet alles goed meegekregen. Wat ik nog weet is dat Lady drie spuitjes heeft gehad , vermoedellijk vocht en een rond en geel ( niet zeker ) pilletje verkruimeld oraal ingediend. Dit alles nadat er eerst een poging gedaan was om mij te overtuigen tot euthanasie , wat ik dus pertinent geweigerd heb want Lady is verzwakt maar lijdt duidelijk geen pijn, zelfs op het slechtste moment wilde ze nog steeds spelen en ze neemt ook nog steeds met veel plezier het vloeibare voedsel op en ook water en toont tekenen van honger. En dus denk ik dat ze nog een kans heeft en die wil ik haar niet ontnemen, en voordat iemand nu over pijn begint (wat ik niet denk dat ze heeft ) wil ik effe vermelden dat ik vier vingers en een gedeelte hand van m'n linkerhand mis door een bedrijfs ongeluk en ik lijdt , al nu twee en twintig jaar aan vreselijke fantoompijn en ik weet dan ook alles van pijn af maar leef toch nog altijd een mooi leven. Ook werd me een flesje Novacam meegeven als pijnstiller met een indicatie van vier milligram twee keer per dag , ik heb dit niet opgevolgd want nadat ik dat gegoogled had kwamen daar geen geweldige raporten van op , in tegenstelling juist. Trouwens de tweede dokter was niet mijn dokter , die was er helaas niet maar een collega die ik niet ken.

Nu zit ik dus in de achtste dag en hoewel ze niet vooruit is gegaan , is ze ook niet achteruit gegaan. Ze neemt nu zelfs twee flesjes Reaktiv in per vier en twintig uur , ze is zwak maar nog steeds reageert ze goed en is ze best vrolijk. Alhoewel ik toch eerlijk gezegd over euthanasie begin te twijfelen. Nou heb ik wel gezien dat ze volgens mij een ernstige bloed armoede heeft en was aan het denken dat ze daarom misschien niet terug krabbelt omdat ze gewoon niet genoeg energie kan rond pompen. Nou las ik een hoop over bloed armoede , regeneratief en non regeneratief en dat in veel gevallen Prednison voorgeschreven wordt. Is dit misschien een idee ? Of niet ? Er moet iets veranderen want ik denk niet dat ze voor eeuwig stabiel blijft en het dadelijk op den duur haar leventje gaat kosten. Ook , heeft iemand andere ideeën die misschien hulp kunnen bieden ?

Mmm m'n verhaal is ietsje langer geworden dan gedacht (:

Alvast bedankt voor enige adviezen (:


Groetjes ,


Wildone.
Selena

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Selena »

Wat heftig dat ze na een week zo ziek, uitgedroogd en mager thuis komt! Mij is uit het verhaal alleen nog niet duidelijk geworden waarom ze zo ziek is. Is het bloedarmoede of nog een andere ziekte? Want waarom wilde de dierenarts haar in laten slapen? Waarom was hij/zij van mening dat ze niet beter kon worden? Ik heb veel slechte ervaringen met dierenartsen. Ze weten vaak niet wat het is en omwille van de tijd en kosten geven ze wat gangbare medicatie als anti-biotica en zware pijnstilling (metacam, novacam). Dat moet je dan gaan proberen, helpt het dan is het mooi maar helpt het niet (omdat het iets is waar tegen die medicatie niet werkt of juist tegenwerkt) dan geven ze het op?
Ik zou in ieder geval nogmaals een dierenarts opzoeken (een die goed staat aangeschreven) voor een second opinion en vooraf het verhaal uitleggen zodat je niet wéér dezelfde behandeling krijgt. Geef de info over wat er eerder uit de onderzoeken zijn gekomen aan die dierenarts en vaak krijg je dan een heel ander verhaal. Verder weet ik ook niet wat je er nu zelf verder aan kan doen. Je doet alles al wat je kunt als het zo lees... veel succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door eveline1982 »

Pffff arm ding! Heeft ze zeker weten bloedarmoede? Want dan moet er toch wel een middel zijn met ijzer erin, zoals mensen krijgen? Ik zou, als je er niet met de vervanger uitkomt, toch ergens anders heen gaan voor een second opinion. Of ik zou bellen wanneer je eigen da er weer is! Heel veel sterkte met haar.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Wildone
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2012 06:16

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Wildone »

Ik weet ook niet wat precies wat ze heeft maar ben er nu wel zeker van dat het een ziekte moet zijn of door die bloed armoede.
De dokter (mijn dokter ) ging ervan uit dat ze ergens opgesloten heeft gezeten of vreselijk bang en zich verstopt en niet durven te bewegen , vandaar de afmagering en uitdroging . Ik vind een week wel iets te kort daarvoor maar ik ben dan ook geen expert. Dus de bloed armoede en de rest is wat hij dacht dat ze heeft. Ik herrinner me nu net ook dat tie wat bloed had afgenomen , daar is misschien onderzoek op geweest maar ik weet er niets van , zal het in ieder geval straks vragen.
De tweede dokter was aan het duwen voor euthanisatie , maar die dokter ken ik helemaal niet en zoals gezegd , door slaap gebrek moet ik bekennen dat ik niet alles volledig heb mee gekregen. Ik durf en wil ook niet van haar zijde weg gaan dus slaap ik niet echt veel sinds al een hele tijd.
Een second opinion is in principe moeilijk vanwege m'n handicap en gebrek aan vervoer. Voordat ik een vriend geregeld heb die wel wil en kan zijn we dadelijk weer een of twee dagen verder.En gezien ik binnen twee maanden nu drie keer kosten aan m'n dieren heb gehad , een keer inentingen , een keer een probleem met een tand (niet Lady maar Snowy ) en nu dit met Lady. Financieel zit ik nou ook weer niet zo breed. Maar ik zal kijken wat ik regelen kan , m'n dieren gaan altijd voor , die financiën regel ik dan later wel weer.


Groetjes ,


Wildone.
Selena

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Selena »

Ik heb het zelfde probleem financieel. Ik heb, toen ik een second opinion aanvroeg voor mijn poes het hele verhaal uitgelegd, dat ik al zoveel kosten heb gehad maar geen steek verder ben en dat ik graag een second opinion wil maar geen kosten meer kan maken deze maand. Ik heb toen dat consult gratis gekregen van die dierenarts. Dat is natuurlijk wel heel uitzonderlijk maar misschien iets met in termijnen regelen? Of, stel dat de diagnose van je kat iets heel anders is dan de andere dierenartsen hebben beweert, een klacht indienen en je geld terug vragen?

Zou je voor een andere dierenarts ver buiten je woonplaats moeten gaan? Dan heb ik makkelijk praten, ik woon in een stad en in een straal van 1 km rond mijn woning zitten al 10 dierenartsen. Als dit niet zo is kan ik me voorstellen dat je niet 1,2,3 naar een andere dierenarts kan gaan.

Kun je niet op internet kijken naar een hele goede dierenarts, het verhaal op de mail zetten (ook dat je door een handicap niet mobiel bent? en kijken wat er geregeld kan worden? informeer eens bij de dierenbescherming in jouw regio, daar zijn ook vaak dierenartsen aangesloten. Zij zijn meestal iets ruimdenkender dan andere dierenartsen.
Wildone
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2012 06:16

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Wildone »

Tja , het financiële beeld is wel vervelend , zo zeggen ze > Geld is niet belangrijk , nou schijnbaar wel als je al niet veel hebt ):

Er zijn drie dierenartsen binnen loop afstand , maar de andere twee zijn niet beter dan waar ik nu ga , een van die twee zelfs veel slechter en heeft me al een zeer uniek katje gekost omdat hij een hele simpele ziekte niet kon diagnoseren en het maar acht maanden oude katje na twee en een halve maand aan modderen toen van uitputting is gestorven.
Dus die waar ik nu ga is eigenlijk de enige optie als ik geen vervoer heb.

De dieren bescherming heb ik ook niet echt een goed woord over te spreken hier waar ik woon dus daar vertrouw ik ook niet in. Een dokter mailen , das wel een goed idee , dat ga ik nu meteen doen (:


Groetjes,

Wildone.
Wildone
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2012 06:16

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Wildone »

Nou net een mail afgestuurd naar een praktijk waar ik altijd zo'n goede dingen van hoor dat ik best jaloers ben op de mensen die daar heen gaan (:

Nou ben ik benieuwd (:


Groetjes ,

Wildone.
Anne87

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Anne87 »

Waar woon je? Misschien heeft één van ons nog een tip van een goede DA bij jou in de omgeving. :)
Selena

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Selena »

Oke, top! Ik ben benieuwd naar de reactie en hoop dat ze je een stukje verder kunnen helpen. vreselijk die dierenartsen. Daar vertrouw je dan op met je zieke dier... nou mijn vertrouwen is echt helemaal weg.

Omdat ik dus ook allemala slechte ervaringen heb met dierenartsen zit ik nu ook bij één die niet op loopafstand is. Ik ga er heen met openbaar vervoer. Is dat een idee? Of bedoel je dat dát juist moeilijk is door je handicap?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Dinky »

Wildone schreef:zo zeggen ze > Geld is niet belangrijk , nou schijnbaar wel als je al niet veel hebt ):
Volgens mij is het geld maakt niet gelukkig ipv geld is niet belangrijk. Want in onze huidige westerse wereld is geld wel belangrijk.

Wat ik zou doen is contact leggen met je huidige praktijk en de rapporten opvragen van je vorige bezoekjes, mede omdat je toen niet alles hebt meegekregen ;-)
Zeker omdat je ook aangeeft dat ze een bloedonderzoek hebben gedaan. Dat maakt het probleem misschien ook al wat inzichtelijker.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door eveline1982 »

Als ze bloedarmoede heeft dan had de da toch medicijnen moeten voorschrijven? Denk dat ze zich daarom zo beroerd voelt. Heb het zelf gehad pffff had nergens zin in, was continu duizelig en ben veel afgevallen!

Geld is een ellende hoor, mijn dierenarts is relatief goedkoop betaal voor een groot consult maar 20 euro! Maar toch alles wat erbij komt pfff. Als je dan al wat extra kosten hebt gehad is het moeilijk rondkomen! Heel veel dierenartsen zitten tegenwoordig bij een inningsbureau aageschreven, dan kan je het in bijv 3 termijnen afbetalen, heb je meer tijd nodig dan betaal je je blauw aan rente. Maar ik zou het na vragen bij je dierenarts. En even erachteraan gaan of hij nou wel of niet bloedarmoede heeft, en wat je voor med kan krijgen ervoor. Sterkte met haar!

En inderdaad wat Mirjam zegt, ga nog even achter de bloedtesten en de vermoedelijke bloedarmoede aan! Misschien valt het dan allemaal wel mee, en is ze met een bepaald medicijn snel weer de oude :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Wildone
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2012 06:16

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Wildone »

@ Dinky : Je hebt gelijk maar ik heb nog steeds geen kans gekregen om te slapen behalve een haze dutje in de stoel dus m'n brein werkt op het moment niet echt op volle sterkte (: Ik kan en wil haar nu niet alleen laten , ze is duidelijk kalmer als ik bij haar ben en ik heb altijd gezegd dat als je een dier neemt dan ga je een verplichting voor het leven aan , untill death does us part........
En yup , ik moet er vanmiddag toch zijn dus daar heb ik een vragenlijstje voor gemaakt zodat ik zeker weet dat ik geen fouten of vergissingen maak (:

@Anne : Ik woon in de regio Parkstad , in Zuid-Oostelijk Limburg.


@ Selena : Het openbaar vervoer is helaas hardstikke duur en in deze situatie met m'n handicap wel uiterst onhandig en ook gevaarlijk denk ik voor m'n lieve Lady.
Yup , ik heb heel veel slechte ervaringen in de tijd dat ik huisdieren heb ( oftewel Furry Friends , zoals ik ze altijd noem ) en das zowat m'n hele leven en maar af en toe een goede dierenarts , het vertrouwen zit er bij mij ook niet meer in en ik ben ook altijd heel erg kritisch als het om m'n makkertjes gaat , ik houd heel veel van ze en niet iedereen begrijpt dat maar voor mij zijn ze heel belangrijk dus wil ik ook het beste voor ze.

@ Eveline : Mijn dierenarts doet me heel vaak dingen voor niks mee geven , rekent soms maar de helft en vaak ook geen consult , hij doet echt z'n best om mij te helpen want m'n maatjes komen allemaal uit het asiel of van de straat , ik help altijd de verschoppelingetjes en geef hun die niemand wil een mooi leven en ik heb hier ook nooit , ondanks de verhoogde kosten in hun leven , spijt van gehad. En inderdaad , ik heb al een heel lijstje klaar liggen wat ik ga vragen en wil weten zodat ik ondanks m'n slaap gebrek geen fouten maak , 12 jaar is te jong , Lady is sterk en de ultieme volhouder , zij verdient zowiezo na alles wat ze mee heeft gemaakt in haar leven voor ze bij mij kwam een streepje of of twintig meer dan anderen (:
Wildone
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2012 06:16

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Wildone »

Nou ben net terug van de dokter , er was inderdaad bloed onderzocht maar buiten de anemie is er niks raars aan de hand , toch wel een opluchting. Ik heb Prednoral meegekregen om te kijken of ze er goed op reageert en of de anemie zich weer recht trekt dan. Als dit niet of niet voldoende werkt dan wordt er een bloedtransfusie toegediend. Mijn dokter en ook de andere collega die ik al kon waren niet blij met de collega die me euthanasie aan het pushen was , ze is alert , eet en drinkt goed en speelt zelfs nog zover het gaat , ze is gewoon verzwakt door de anemie.

Ooh btw , mijn dokter had me wel gezegd wat er met dat bloed ging gebeuren en wanneer ik de uitslag kon verwachten dus ik moet eens opletten dat ik toch wat doe slapen want ik loop door de wereld als in een waas (:

Nou , is m'n vertrouwen weer hersteld en dat voelt wel goed want zonder vertrouwen werkt zoiets niet.


Groetjes ,

Wildone.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Dinky »

Fijn dat je nu in elk geval weer even alles op een rijtje hebt kunnen krijgen :) Nu duimen dat de prednoral aanslaat ;)

En fijn dat jou dokter en de andere collega het ook niet eens waren met de euthanasie, weet je in elk geval dat het niet aan jou ligt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: M'n 12 jarige poes Lady is zwaar in de problemen .....

Bericht door Ms Maaike »

Exact wat Mirjam zegt. :) Er wordt gelukkig goed voor Lady gezorgd, daar kan het niet aan liggen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie