Kat poept overal behalve op de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Tryniee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2012 09:11

Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Tryniee »

Hallo !

Mijn vriend heeft nu 3jaar een kat en sinds zij kleintjes heeft gekregen en me vriend 1 katertje heeft gehouden. Vertikt ze het om op de bak te gaan want de kater gaat op die bak. Nu hebben we al een 2e kattenbak gekocht maar hier wil ze ook niet op. We hebben haar zelfs gestraft door haar met haar eigen ontlasting op te sluiten (op aanraden van de dierenarts) en daarna op de kattenbak te zetten. Maar ook dit heeft niet geholpen! Ze poepte s'nachts steeds onder het bed en sinds kort hebben we planken tegen het bed aangemaakt zodat ze er niet meer onder kan. Maar nu poept ze op andere plekken en begint ze ook met plassen. Omdat we geen kattenluik kunnen maken in onze deur is ze nu binnen s'nachts omdat het zo koud is. In de zomer is ze namelijk gewoon buiten s'nachts en doet ze het bijna niet.

Weet iemand wat we hieraan kunnen doen?
Anne87

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Anne87 »

De dierenarts raadt je aan om haar op te sluiten met haar eigen ontlasting?! Wat voor achterlijke dierenarts is dat?
Het advies is altijd, minimaal één kattenbak meer dan het aantal katten. Dat betekent dat je er minimaal drie moet hebben. Haal wat verschillende soorten bakken in huis en zet ze op verschillende plekken in huis. Als het kan ook op de plekken waar ze poept of plast nu. Dat is misschien onhandig, maar dan doet ze het in ieder geval in de bak. En verder vaak de bakken uitscheppen en op tijd verschonen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Dinky »

Wat is het gedrag van de kater wanneer de poes op de kattenbak gaat?
Hoe vaak maak je de kattenbak schoon?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door eveline1982 »

Anne heeft gelijk, heb hier ook al diverse succes verhalen gelezen toen mensen meer bakken gingen neerzetten! Het kan zijn dat ze het gewoon niet eens is dat jullie haar zoon hebben gehouden, sommige katten willen nu eenmaal geen andere katten in de buurt! Is er medisch ook al bijv problemen met de darmen uitgesloten? Opsluiten met haar eigen ontlasting maakt alleen dat je een doodsbange kat krijgt, straffen werkt echt voor geen meter bij een dier! Jammer dat er nog van die ouderwetsdenkende mensen rondlopen en helemaal dat het een dierenarts was die nog in het stenentijdperk leeft!

Hoe gaat ze met haar zoon om? Liggen ze lekker bij elkaar mekaar wasbeurten te geven of wil ze niks met hem te maken hebben?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en lastig probleem..
poes niet op tijd gecastreerd dus waarsch oeps-nest..
poes gehouden met heel veel jongere kater en dat geeft onderling (gedrags)problemen..
poes kan s nachts niet meer naar buiten (?vluchten?) en wil geen kattenbak delen met de kater en dat komt heel erg vaak voor!
en dan wordt ze ook nog op een tamelijk barbaarse manier gestraft, wel of niet op advies van de dierenarts... maar je kunt toch zelf ook wel bedenken dat poes helemaal niet begrijpt wat het verband is..?? jullie onderlinge band verslechtert daardoor alleen maar ..

neem aan dat poes intussen gecastreerd is en kater ook.. en als dat niet zo is dan is er rapido werk aan de winkel..
anne heeft je alle tips over de kattenbakken gegeven.. voorlopig veel meer en brandschone bakken/dweilemmers/hobbykratten oid zonder deurtjes en zonder deksels en verspreid van elkaar, dus niet allemaal in dezelfde ruimte. en dus ook eentje voor jullie bed.. en met op zijn minst twee verschillende soorten korrels..

je kunt langs etos of kruidvat gaan en een flesje met valeriaandruppels kopen. doe wat op een wattenschijfje en wapper dat wat door de lucht, dat ontspant want ik vermoed dat stress (?tussen poes en katertje) zeker een factor is.
je kunt ook een feromonenverstuiver kopen maar dat is veel duurder.
heeft poes haar eigen plekjes waar ze met rust wordt gelaten?
hoe oud is dat katertje? en is dat een wildebrasje?
lijkt me geen goeie combi gezien het leeftijdsverschil want jong volwassen poezen zijn niet zo dol op zich onbesuisd gedragende katertjes..
sorry voor de vragen maar dat helpt om met je mee te denken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Tryniee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2012 09:11

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Tryniee »

De poes is ander half jaar geleden gesteriliseerd gelijk nadat ze het nestje kreeg. Het was de bedoeling dat de buurvrouw haar zoon zou houden maar op den duur kwam die alleen nog maar bij mijn vriend en nu woont ie eigenlijk bij ons. Hij is nu ander half jaar en 3 maand terug gecastreerd (al vond me vriend dit niet leuk) :-P Boef (de kater) wil heel graag contact met haar, bij haar liggen etc maar zij wil dit absoluut niet ze gaat dan voornamelijk grommen. Maar het gaat steeds beter laatst lagen ze zelfs allebei op schoot zonder dat zij hem sloeg enzo.

Ze heeft haar eigen plekje op de slaapkamer of ze ligt op de bureau stoel en omdat ze helemaal zwart is ligt ze ook nog wel eens in donkere hoekjes of onder de bank zodat boef haar niet kan vinden. En hij mauwt dan ook alles bij elkaar omdat hij haar kwijt is.

Sinds boef haar zoon op de bak gaat wil zij er niet meer op. Terwijl toen ze klein waren ze echt een hele lieve zorgzame moeder was en toen wel gewoon op de bak ging.
We hebben verschillende bakken in huis gehad, maar de kater (daarom heet hij ook boef) :-P is ook echt een boef en denk dan van ''HE een schone bak daar kan ik ook op'' en gaat daar dan ook op. Want als we de bak aan het verschonen zijn en de deksel zit er nog niet eens op dan is boef al bezig in de bak.

Verder is ze een hele lieve knuffelige kat, echt een trutje met der eigen willetje.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door nellebel »

ik vrees dat moeder het tijd vind dat zoonlief uitvliegt. hoor je wel vaker dat het dan echt niet meer klikt tussen moeder en kinderen
ws ruikt ze hem toch op de bak of voelt ze zich er niet veilig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Tryniee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2012 09:11

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Tryniee »

Dat dacht ik zelf dus ook al. Maar mijn vriend die zegt dat dit absoluut niet zo is omdat het steeds beter gaat tussen hun en hij wil ze allebei absoluut niet weg doen
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door eveline1982 »

Dan ben ik bang dat jullie of nog een behoorlijke tijd, of voor altijd met dit probleem blijven zitten. Mijn poes was ook een supermamma maar was ze (behoorlijk snel) spuugzat. Ik wilde 1 van de kittens houden maar heb haar toch toen ze 16 weken was herplaatst omdat Banjer echt niet gelukkig was. Het is de natuur dat de jonge uiteindelijk weg gaan en zij maakt het toch heel erg duidelijk dat het tijd word dat de laatste ook vertrekt ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Tryniee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2012 09:11

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Tryniee »

Nouja dat gegrom en gedoe kunnen we meeleven en ze trekt zich dan terug onder de bank of in de slaapkamer dus op zich is dat het punt niet. Alleen dat ze s'nachts poept en nu heeft ze vanmorgen voor het eerst geplast naast het bed
Anne87

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Anne87 »

Wat fijn dat jullie met gegrom en gedoe van haar kunnen leven zeg. Dit doet ze namelijk vast om jullie te irriteren en niet omdat ze ongelukkig is met de huidige woonsituatie.
Oftewel: Zorg dat je katten gelukkig zijn. Zij is dat duidelijk niet. Het onzindelijke gedrag, maar ook het gegrom en 'gedoe' van haar duiden op niet gelukkig zijn. Ook al is dat grommen en gedoe voor jullie niet al te rampzalig, het is voor haar niet goed. Los het op.
Tryniee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2012 09:11

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Tryniee »

Nou onzindelijk is ze niet denk ik. Want overdag doet ze dit namelijk niet! Ook niet elke nacht maar wel als ze lang binnen is geweest, dan kan ze niet naar buiten s'nachts en zoekt ze een andere plek om haar behoefte doen ipv op de bak
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Dinky »

Tryniee schreef:De poes is ander half jaar geleden gesteriliseerd gelijk nadat ze het nestje kreeg. Het was de bedoeling dat de buurvrouw haar zoon zou houden maar op den duur kwam die alleen nog maar bij mijn vriend en nu woont ie eigenlijk bij ons.
Is het misschien een idee dat de buurvrouw in plaats van de zoon de moeder in huis neemt?
Op die manier hoeft je vriend haar niet helemaal weg te doen maar zal ze wel veel gelukkiger zijn. Wanneer ze zichzelf zo erg weg stopt dan is ze namelijk enorm ongelukkig en wil dat laten blijken door op ongewenste plaatsen te poepen en nu dus ook te plassen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tryniee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2012 09:11

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Tryniee »

Het is eerder van: Shit ik moet poepen, waar moet ik heen, wil niet op die bak, kan niet naar buiten, hou het niet meer, chips te laat nja dan maar hier.....
Anne87

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Anne87 »

Het lijkt me eerder van "Shit ik ben ongelukkig en ik weet niet hoe ik dit duidelijk moet maken want ik kan niet praten. Dus trek ik me terug onder de bank of in de slaapkamer. Ook ga ik naast de bak poepen en plassen, want ik wil niet dat die kater bij me woont. Hij moet weg! Waarom snappen ze dat nou niet?"
Plaats reactie