Ik heb sinds een aantal weken 2 perzische langhaarkatten van 2 jaar, Timmie en Eefje.
Ik heb ze overgenomen van iemand die niet meer voor al haar 8 katten kon zorgen na een scheiding en verhuizing omdat ze kleiner moest gaan wonen en hele dagen moest gaan werken.
Het zijn 2 prachtige en lieve katten.
Hiervoor heb ik 18 jaar lang 3 'gewone' huis-tuin en keukenkatten gehad, waarvan ik de laatste in augustus tot mijn grote verdriet in heb moeten laten slapen.
Dat ik nu deze perzen heb is gewoon toeval omdat ik ze over kon nemen, want alle katten zijn me even lief, of ze nou van een bepaald ras zijn of niet.
Maar bij de perzen komen soms wel bepaalde problemen kijken in verband met hun stompe neusjes.
En aangezien ik daar geen ervaring mee heb, zou ik het fijn vinden als er mensen zijn die hun ervaringen willen delen of die de problemen die Eefje heeft van hun eigen kat herkennen.
Timmetje heeft een stompe neus, maar wel flinke neusgaten en hij heeft nooit last van benauwdheid of ander soort problemen.
Eefje heeft echt een hele stompe neus en ook nog eens piepkleine neusgaatjes.
Zij heeft soms best moeite om genoeg lucht te krijgen, ze zit veel met haar kopje omhoog geheven.
Ze heeft nooit snottebelletjes, geen piepende ademhaling, alleen dat kopje omhoog en haar bekje een klein stukje open.
En ook niet de hele dag of zo, maar ik zie het toch geregeld.
Ook kan zij alleen maar eten als ik het voer op een verhoging zet.
Als zij moet bukken dan gaat ze een soort van hoesten...proesten...ik weet niet hoe ik het moet noemen.
Het is niet echt hoesten, ik heb filmpjes daarvan gezien op You Tube en dat is het niet.
Maar hoe ik het wel moet noemen...ik wil er nog een filmpje van maken als ze het weer heeft, ook om aan de DA te laten zien.
Ik ben namelijk wel met haar al bij de DA geweest, vanwege dat geproest en omdat haar ontlasting nooit echt vast is.
Ze krijgen Hair and Skin van Royal Canin, ook al bij hun vorige baasje.
DA heeft haar onderzocht en alles was in orde, hartje en longen goed, buikje oke.
Wel zei ze dat deze klachten vaker voorkwamen bij dieren met stompe neusjes.
Ik dacht dat dat probleem met bukken meer met haar spijsvertering te maken had, maar ja...zoals ik al zei heb ik geen ervaring met katten met stompe neusjes.
Dus vandaar mijn berichtje hier...in hoeverre hebben andere katten met platte neusjes hier last van en wat kan ik zelf doen om het voor Eefje zo comfortabel mogelijk te maken?
Ik ben trouwens ook aan het overwegen om Eefjes neusgaatjes operatief te laten vergroten.
De mama van Eef heeft deze operatie onlangs ook ondergaan en met haar gaat het nu een stuk beter wat betreft de benauwdheid.
Heel verhaal geworden...alvast bedankt voor het nemen van de moeite om het te lezen.

Groetjes Anja