Zie door het bos, de bomen niet meer!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door saar17 »

Hallo iedereen

Ik doe hier even een oproep, want ook ik zie door het bos de bomen niet meer...
Mijn kitten (6 maanden) eet al sinds dat ze bij mij is afwisselend Hill's kitten en Royal Canin Kitten 36 (voordien Baby Cat).
Nu is ze net gesteriliseerd en raadde de DA me Hill's Vet Essentials Neutered Cat Young Adult. Ik ben me echter beginnen in te lezen op het forum en las dat er in de voeding voor gecastreerde katten methionine zit, wat dan ook weer niet goed is voor de gezondheid van de kat.
Nu ben ik een beetje verder beginnen te kijken en zag ik dat ook de hoge koolhydraten niet in orde zijn bij merken zoals RC en Hill's. Ik wist al dat granen niet zo goed waren, en was al blij dat er soms wat rijst in zat. Ik weet dat BARFen het gezondst is, maar daar heb ik de tijd echt niet voor. Ook geen plaats in de diepvriezer.
Een aantal mensen zeiden dat Orijen, Acana en Applaws beter waren, maar dan lees ik op Zooplus dat veel katten hier verharingsproblemen mee hebben, stinkende ontlasting, niet meer willen eten, ...
Kortom: ik weet gewoon niet meer wàt ik moet doen. Ik wil het beste voor m'n kat, maar weet niet meer wat dat zou kunnen zijn. Het liefst wil ik qua voer een beetje afwisselen, zodat ze de smaak niet beu raakt. Ook geef ik soms wat natvoer voor de lekker.

Het is net alsof er geen enkel voer echt in orde is. Hoe meer ik lees, hoe meer ik in de war raak :) Alle tips zijn welkom, ik hoop dat jullie me wat meer duidelijkheid kunnen geven! Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door Adriana »

je dierenarts heeft je dierenartsenvoer aangeraden, waarschijnlijk omdat je dat via zijn/haar praktijk moet kopen.
er wordt methionine aan brokjes toegevoegd tegen de vorming van struviet blaasgruis.
ik begrijp dat je alleen droge brokjes voert en daarbij loop je de kans dat je katje te weinig drinkt.
je kunt een aantal malen per week wat kleingesneden rauwe kip of kalkoen geven, dat zuurt urine ook goed aan en zorg dat je verschillende waterbakken of drinkfontein in huis hebt.
check of er genoeg wordt geplast.

en verder is een kat geen robot of machine. het is niet: 'u vraagt en wij draaien' en de stofwisseling van iedere kat werkt wat anders. ik bedoel dat je versch soorten voer zult moeten uitproberen en dan boven de kattenbak hangen om te ruiken..
je kunt een paar soorten geven, dat doe ik hier ook maar ik heb hier drie katers met verschillende smaak.
brokjes met hoog eiwitgehalte worden niet door alle katten goed verdragen, hier veroorzaakt het rampen. ik blijf rond 30% eiwit bij brokjes en voer Almo holistic kip, nog steeds een beetje RC kitten 36, een vrij verkrijgbaar breed samengesteld nierdieetvoer (HappyCat nierdieet preventief) en af en toe wat Sanabelle of Iams kip. daarbij krijgen ze natvoer.
je zult haar af en toe moeten wegen, ze moet goed drinken, af en toe wat kip/kalkoen of ei en een paar soorten om voorzichtig te proberen.
en dan vind je vanzelf het juiste voer in een paar soorten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door Robijn »

Ha ha; daar heb ik ook last van.
Elke kat is weer anders; kijk maar eens bij de reviews op Zooplus.nl!!! Dan weet je het helemaal niet meer...
Zo werd op dit forum door Adriana Sanabelle Urinary aanbevolen; terwijl Dinie/Castratenkoor@ hier weer slechte ervaringen mee had..
Heb ik hier toch net een zak van gekocht... Ga ik echt niet weggooien hoor..
Ach ja, waar de ene kat het goed op doet; doet de andere kat het weer slecht op.
Weet je hoe ik het nu doe??; niet aan 1 merk / 1 bep. soort vasthouden, maar steeds afwisselen (dan weer eens Sanabelle, dan weer eens Happy Cat, dan weer eens Bozita, dan weer Almo Nature, dan weer eens Royal Canin, etc, etc. ). Een beetje afwisseling lijkt me ook wel fijn voor de kat zelf. Gelukkig is mijn Sem ook niet zo kieskeurig; hij vindt alle brokken lekker. Dan wel de betere merken brokken kopen en geen supermarktmerken, zoals Whiskas en Felix.
Met natvoer doe ik hetzelfde. Mijn kater krijgt een half kuipje/blikje per dag. Mijn poes eet alleen brokjes; die lust geen natvoer (raar beest ;-) ). Er bestaan wel supermarkt natvoer-kuipjes die ook nog best goed zijn en niet zo duur; zonder granen en suiker; bv. Euroshopper natvoer van de AH (heeel goedkoop; zit alleen een laag vleespercentage in), of biologisch natvoer van de AH (zit relatief een hoog percentage vlees in. En ik geef ook Almo Nature blikjes (zit een hoog percentage vlees in) en van Shiny Cat ook. Die bestel ik bij Zooplus. Zo wissel ik een beetje af...
Tja, ik zou me niet te blind staren op allerlei adviezen. Wat de één goed vindt, vindt de ander weer niet goed.. zo blijf je bezig...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door Adriana »

Zo werd op dit forum door Adriana Sanabelle Urinary aanbevolen; terwijl Dinie/Castratenkoor@ hier weer slechte ervaringen mee had..
we waren beiden erg enthousiast over Sanabelle Urinay, totdat het heel erg slecht ging ruiken..
en men het hier niet meer at. Sanabelle heeft nooit gereageerd om mijn mails maar heeft ongetwijfeld een slechte partij vlees in het kattenvoer verwerkt..
en dat is tijdelijk want ik heb laatst een klein zakje mee laten komen en dat rook goed..
Dinie is overgestapt naar Trovet preventief blaasgruis en ik hoor daar meer goeie berichten over.. wij geven dat voor erbij als snoepje en als preventie, zeker als je katers hebt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door castratenkoor »

Klopt, mijn eerdere blaasgruiskatten Sjaak en Joep deden het gek genoeg prima op Sanabelle Urinary. Terwijl Teun juist voor het eerst blaasgruis kreeg daarmee.
En Teun is nu juist de kat die voornamelijk op zolder en op brokken leeft.
Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op Specific Prevention.
Gaat gelukkig weer prima met allemaal nu. Bij het overschakelen wel opvallend veel diarree.
Heb ik eigenlijk nooit hier. Toch voorzichtig over wezen schakelen.
Inmiddels gelukkig weer sigaren, scheelt een hoop gestink.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sarah5
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2012 17:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door Sarah5 »

saar17 schreef:Hallo iedereen

Ik doe hier even een oproep, want ook ik zie door het bos de bomen niet meer...
Mijn kitten (6 maanden) eet al sinds dat ze bij mij is afwisselend Hill's kitten en Royal Canin Kitten 36 (voordien Baby Cat).
Nu is ze net gesteriliseerd en raadde de DA me Hill's Vet Essentials Neutered Cat Young Adult. Ik ben me echter beginnen in te lezen op het forum en las dat er in de voeding voor gecastreerde katten methionine zit, wat dan ook weer niet goed is voor de gezondheid van de kat.
Nu ben ik een beetje verder beginnen te kijken en zag ik dat ook de hoge koolhydraten niet in orde zijn bij merken zoals RC en Hill's. Ik wist al dat granen niet zo goed waren, en was al blij dat er soms wat rijst in zat. Ik weet dat BARFen het gezondst is, maar daar heb ik de tijd echt niet voor. Ook geen plaats in de diepvriezer.
Een aantal mensen zeiden dat Orijen, Acana en Applaws beter waren, maar dan lees ik op Zooplus dat veel katten hier verharingsproblemen mee hebben, stinkende ontlasting, niet meer willen eten, ...
Kortom: ik weet gewoon niet meer wàt ik moet doen. Ik wil het beste voor m'n kat, maar weet niet meer wat dat zou kunnen zijn. Het liefst wil ik qua voer een beetje afwisselen, zodat ze de smaak niet beu raakt. Ook geef ik soms wat natvoer voor de lekker.

Het is net alsof er geen enkel voer echt in orde is. Hoe meer ik lees, hoe meer ik in de war raak :) Alle tips zijn welkom, ik hoop dat jullie me wat meer duidelijkheid kunnen geven! Alvast heel erg bedankt!
Het is wel ideaal om je kitten aan verschillend voer te laten wennen. Alle katten zijn gebaat bij een vochtrijke voeding. Dit hoeft niet persé BARF te zijn je kan ook aan KVV denken dat hoeft niet veel plek in de vriezer te kosten.

Ook zijn er inmiddels gelukkig zeer hoogwaardige blikvoeders met soms wel een vleesaandeel van 96%

Meis doet het erg goed op Darf eko KVV en Herrmann's blik en soms wat Ziwipeak (luchtgedroogde) brokjes.

Op Orijen doen mijn honden het heel slecht dus ik ben er met Meis ook niet aan begonnen.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Katten zitten nu twee maanden op Orijen! Ze vinden het geweldig! Ik wissel van smaak per maand, van kip naar vis. Misschien dat ik dit nog ga mixen, maar nu past een 2,5kg zat mooi in vijf suikerpotten en anders wordt het zo'n gedoe!
Niki
Looney
Binky
Puff
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door saar17 »

Ik denk dat ik maar eens zo'n testzakje van Orijen ga kopen. :)
Plaats reactie