Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door Ilovemypoesx »

Hoi!
Ik ben hier niet bekend dus ik hoop dat ik dit op de goede plek post.
Ik heb twee kleine kittens van net vier maanden oud, twee zusjes.
Vanaf het begin heeft er eentje last van een bolle buik, veel gasvorming en diarree. De eerste acht weken zijn ze allebei niet ontwormd, dus dat hebben we meteen gedaan. We hebben haar nu drie keer ontwormt, maar met geen enkele verbetering. Haar bolle buik lijkt de eerste dagen na het pilletje wat af te nemen (maar dat kan ook omdat ze binnen een uur de kattenbak al opzoeken) maar neemt daarna weer toe. Ik denk niet dat ze last van wormen heeft.
Ze is erg levendig, knuffelig, druk en enthousiast. Lijkt hier dus niet onder te lijden. Haar zusje heeft geen last van deze klachten, is mooi slank en ook levendig en knuffelig.

Qua voeding: ze krijgen allebei whiskas. Vanaf het begin krijgen ze dit al. 's Avonds krijgen ze sinds kort een heel klein beetje bilkvoer door de brokken heen, hier zijn ze helemaal gek op. DA heeft haar nog niet gezien, maar heeft geadviseerd om andere voeding te halen. Kunnen de klachten van het poesje door haar voeding komen? Haar zus krijgt dus precies dezelfde voeding en heeft nergens last van.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben!
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door Ilovemypoesx »

Sorry, we hebben haar vaker ontwormt. In het begin hebben we haar een aantal keer ontwormt met een supermarkt merk, daarna bij de DA voor allebei 3 kuren gehaald. Deze dus de afgelopen maanden om de twee weken gegeven.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door mittenslief »

ik zal haar toch ff aan de DA laten zien, zijn ze wel ingeent?
en wiskas is niet echt ideale voeding, ik zal zelf voorzichtig overgaan op Royal Canin kittenbrok
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door Ms Maaike »

De ontwormmiddelen die je van de dierenarts krijgt werken goed, dus het ligt zeer waarschijnlijk niet aan de wormen (die zijn er allemaal al uit). Je hoeft absoluut niet al een aantal maanden lang om de twee weken te ontwormen, dat is weggegooid geld.

Gasvorming is een bekende 'bijwerking' van Whiskas, alhoewel iedere kat hier anders op reageert. Ik zou zeker (langzaamaan) overstappen, en het is aan jou waarop. Royal Canin (of Hills) kan, maar er zijn goedkopere en kwalitatief nog wel betere soorten voer te krijgen. Zoek maar eens op graanvrij voer, en lees de grote verscheidenheid aan topics over voeding even door. Dan krijg je al snel een beter beeld van wat bij jouw katten past. Zeker als een van je katten last heeft van winderigheid is het wellicht een goed idee om een koolhydratenvrij/-arm voer te geven. Je kunt ook kvv geven of gaan barfen.

Nogmaals, iedereen heeft een ander gevoel bij verschillende soorten voer, maar belangrijk is dat je je goed inleest zodat je zelf een weloverwogen keuze maakt.

En wat mittenslief zegt; zijn jullie al bij een DA geweest voor inentingen en een algemene controle?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door eveline1982 »

Kijk even goed of er een klein beetje bloed bij de diaree zit, het kan een parasiet zijn dit is met normaal ontwormingsmiddel niet weg te krijgen. Bij de da kan je laten testen op parasieten en haar dan behandelen. Whiskas eet mijn volwassen poes ook (krijg haar niet op een andere brok, mevr is kieskeurig pfff) maar probeer hun wel op een beter merk te zetten. Er zitten te veel bij producten bij de supermarktmerken en dit kan een aanslag op hun lichaam zijn. Als je een betaalbaar merk wilt raad ik je aan bij zooplus te kijken naar bozita. Mijn kittens zitten op de kittebrok (14,95 geloof ik per 2 kg) en de blikken 400 gr (a 1,38) zijn voor katten in alle leeftijdsfases Bozita feline heet dat. Het ziet er kwa blik goedkoop uit maar is echt erg goed! Heb de samenstelling met mijn da bekeken en die was ook tevreden over wat hij zag! Maar voor de bolle buik en de diaree raad ik toch echt een parasieten test aan! Succes :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door Ms Maaike »

De meest voorkomende parasieten worden wel met een ontwormmiddel 'weggenomen'. Het is misschien wat verwarrend, maar wormen worden onder het kopje 'parasieten' geschaard. Welke parasieten had jij in gedachten dan Eveline?

Een van mijn katten krijgt trouwens ook diarree en laat ontzettende stinkscheten :oops: van Whiskas (natvoer of droogvoer, dat maakt bij hem niet uit). Het kijken naar bloed in de ontlasting is altijd een goed idee. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door eveline1982 »

Langdurig diaree met bloed bij ontlasting klinkt al giardia. Maar de bolle buik en gasvorming zeggen me weer dat ze verkeerd op het voer reageert. Vandaar testje en overstappen op een beter merk :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door Ilovemypoesx »

Erg bedankt voor deze goede tips! Ga eerst morgen naar de dierenspeciaalzaken in de buurt om inderdaad andere voeding aan te schaffen. Wormen lijkt me inderdaad zeer onwaarschijnlijk na al die behandelingen. Ik probeer eerst andere voeding, mocht dat niet helpen ga ik toch langs de DA. Lijkt me nu nog niet nodig, omdat ze dus nog erg levendig is.
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door Ilovemypoesx »

Hij heeft geen bloed bij de ontlasting. We moeten zeker drie keer per dag de kattenbak verschonen, zodra dit katje heeft gepoept stinkt de garage verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door eveline1982 »

Tja dan zou ik toch echt eerst een ander merk voer proberen. Werkt dit niet, dan toch een bezoekje voor wat testen bij de da :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door linted »

Ik heb ook een kitten die vanaf het begin een bol buikje heeft. Ze is goed ontwormt. De dierenarts heeft haar helemaal nagekeken, maar kan niets bijzonders vinden. Het buikje voelt ook soepel aan
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door mittenslief »

ja onze rover van 5 maand heeft ook een bol buikje maar dat is toch echt van t vreten hahaha
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten heeft bolle buik, gasvorming en diarree.

Bericht door eveline1982 »

Een bol buikje hoeft niet persee wat te betekenen zolang hij maar soepel aanvoelt. Als het voelt alsof het een harde bel is waar je maar weinig druk op kan uitoefenen, een soort hol gevoel dan heeft de kitten vrijwel altijd wormen. Als de ontlasting lang dun blijft ook al heb je goed ontwormt dan is er een kans dat er een parasiet mee telt die niet met normale pasta of pillen te doden is :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie