HCM ook u test is belangrijk

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door castratenkoor »

Mikisanukis schreef:Kunnen jullie mij de toegevoegde waarde van een langhaar een krulhaar enz vertellen
Groetjes Wil
Ik ben tegen het fokken van alle rassen met voor de dieren nadelige kenmerken - dus ook tegen perzen met de neusgaten tussen de ogen in plaats van een neus.
En tegen dwerggroei, teckelpootjes, Munchkins.

Alle katten testen op HCM lijkt mij zinloos.
Fokdieren, ja die moeten getest. Ook HTK katten waar mensen zonodig mee aan het vermeerderen slaan. En als ze dat zonodig moeten, dan naar een geteste kater in plaats van op straat alles en iedereen er maar over heen laten gaan. met alle risico's van dien.
"de natuur zijn gang laten gaan" noemt men dat. Nou heeft in mijn optiek weinig met natuur te maken.

Ik ben geen voorstander van alle keurig gecastreerde huispoezen op HCM te testen.
Daar zie ik het nut niet van in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door achtpuntzes »

achtpuntzes schreef::)

ik vind het fijn dat je gereageerd hebt op mijn vragen. en niet eentje, nee... allemaal.

heb me de laatste dagen flink ingelezen over de Sphinx, en natuurlijk ook jouw reacties gelezen, en die van Adriana. nu ga ik al die info eens rustig laten bezinken.

je komt me wel over als een oprecht iemand, die duidelijk veel liefde heeft voor de kat, voor de Sphynx. en je bent heel open van zaken. daar kan ik niets anders dan respect voor hebben.

in ieder geval wens ik je veel succes om die vervelende HCM uit de Sphynx te halen. :)
ik heb het inmiddels allemaal laten bezinken, en ik blijf bij mijn mening. het streven naar haarloze katten is niet in het belang van de kat.

ik geloof wel dat ze er weinig last van hebben, en dat Sphynxen niet minder "happy" zullen zijn dan andere (ras?)katten, maar het is en blijft toch een soort handicap.

maar over het bestaansrecht kunnen we inmiddels eigenlijk niet meer discussieren, want ze bestaan nou eenmaal. wat je er ook van vind.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Egbertje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2012 01:34

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Egbertje »

Ik zat te zoeken naar kattenfora en kwam dit topic tegen en ik wil er graag op reageren. Ik ben zelf de trotse bezitter van een sealpoint sphynx katertje, genaamd Egbert.

De sphynx is eigenlijk helemaal niet zo onnatuurlijk. Ik heb het hier niet over de peterbalds of andere haarloze rassen, daar heb ik geen ervaring mee. De sphynx vind zijn oorsprong in Canada, waar verscheidene haarloze kittens als 'foutje' van de natuur zijn ontstaan. Deze kittens zijn niet alleen met elkaar gekruist maar ook met Devon Rexes (ook een kat die net zoals de sphynx per ongeluk ontstaan is en uitgekruist is met britse kortharen en andere rassen). Omdat het haarloze gen in de sphynxen dominant is, kwamen hier dus meerdere haarloze katten uit voort.

Ik begrijp dat de leden van dit forum geen bezitters zijn van raskatten en voorstander zijn van huis-tuin en keukenkatten. Maar ik krijg de indruk dat jullie en vooral Adriana in de veronderstelling zijn dat alle fokkers van raskatten (en dan met name katten met een bijzonder of afwijkend uiterlijk van de htk katten) deze katten fokken om met opzet monsters te creëren met allerlei afwijkingen. Ik vind het juist heel goed van Wil (en alle sphynxfokkers) dat zij open zijn over de ziektes die met (alle) katten mee kunnen komen. En van oogklachten heb ik overigens nog niks over kunnen vinden, als ik sphynx oogklachten google krijg ik als eerste hit de post van Adriana.

Ik heb zelf een aantal katten gehad, allemaal lieverdjes uit het asiel. 2 zijn er overleden aan verharding in de longen en eentje aan verlamming aan zijn achterpootjes. Mijn ouders hebben mijn oude kat Keesje thuis gehouden omdat hij 'dement' was geworden (bang voor zijn eten o.a.) en we hem daardoor niet wilden verhuizen. Ik heb helaas maar twee katten gehad die door ouderdom zijn overleden, maar daar hebben we gewoon echt pech mee gehad. Ik wil hiermee aangeven dat htk-katten niet uitgesloten zijn van ziektes. Daarnaast koop je met een raskat ook een bepaald karakter. De sphynx heeft echt een wij-gevoel zoals Wil al zegt. En dat is geen reclame maken voor haar katten, dat is gewoon zo. De sphynx hecht zich meer aan mensen dan welke andere kat dan ook. Hij is blij als ik blij ben, en als ik me niet zo lekker voel zit hij ook niet lekker in zijn vel en probeert mij dan echt op te vrolijken. Hij kan slecht alleen zijn en is het meest op zijn gemak als er veel drukte in huis is, dan kijkt hij zijn ogen uit en geniet van alle aandacht.

Dat Wil katten noemt met krulharen en lange haren is alleen als voorbeeld om aan te geven dat de natuur ook katten produceert die van nature eigenlijk verzorging nodig hebben. Er zijn zat katten met lange haren bijvoorbeeld ( en dan heb ik het niet over raskatten) waarbij de klitten uit zijn vacht moeten worden geknipt of zelfs compleet geschoren moeten worden omdat ze het er zelf niet uit krijgen. De sphynx heeft inderdaad wat meer verzorging nodig dan een htk-kat maar er zijn genoeg htk-katten die door hun lange haren bijvoorbeeld zich ook niet altijd zelf kunnen onderhouden.

De fokkers van sphynxen zijn allemaal heel open zoals dus Wil zei over de ziektes die een kat met zich mee kan brengen. Maar 11% procent van ALLE katten heeft kans op hcm. Ik vind het juist goed dat fokkers zo open zijn en Wil vraagt om hcm testen om zo de ziekte uit te roeien. Een htk-kat kan ook zomaar een hartziekte hebben en katten uit de buurt zwanger maken en daarmee nestjes te creëren die ook hartziektes krijgen?

Naast een sphynx hebben wij ook een exotic shorthair. Hij heeft een stompe neus en ademt daardoor wat luidruchtig. Maar het interesseert hem niks. Een kat past zich aan aan hoe hij is, want hij weet niet beter en daarom voelt het voor hem ook niet vervelend. Wij hebben een kat gehad die werd aangereden en daardoor moest zijn linkerachterpootje moeten worden geamputeerd. Na een week liep hij alsof hij nooit anders had gedaan. Als een beestje echt hinder ondervindt aan hoe hij is geven ze dat wel aan. Ze kunnen niet praten maar dondersgoed aangeven als er iets niet in de haak is.

Ik dacht ha leuk nog een kattenforum, maar nadat ik me had aangemeld en op sphynx zocht vond ik het jammer om over de houding tegenover dit ras te lezen en ik begrijp dat jullie niet de liefde hebben voor de bloterikjes zoals liefhebbers van de sphynx dat hebben. Ik heb een sphynx genomen om hun karakter en ik ben helemaal verliefd op die heerlijke rimpeltjes, die grote oren en dat zachte perzikhuidje. Omdat ik altijd pech heb gehad met katten uit het asiel of van een boerderij zowel qua karakter als hun gezondheid wilde ik nu eens 2 raskatten omdat je bij beide aspecten weet wat je kan verwachten. De fokster was ook een fantastisch lieve vrouw, jong, leuke man en kinderen, 2 devon rexes, 3 honden en 5 sphynxen. Een echte dierenliefhebster. Een vrouw die geen monsters wil creëren maar iemand die verliefd is geworden op het haarloze beestje en op zijn fantastisch leuke en ondernemende karakter, net zoals sommige mensen een voorliefde hebben voor rode katers of andere kleuren.

Groetjes Daphne
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Adriana »

egbertje schreef:........Ik begrijp dat de leden van dit forum geen bezitters zijn van raskatten en voorstander zijn van huis-tuin en keukenkatten. Maar ik krijg de indruk dat jullie en vooral Adriana in de veronderstelling zijn dat alle fokkers van raskatten (en dan met name katten met een bijzonder of afwijkend uiterlijk van de htk katten) deze katten fokken om met opzet monsters te creëren met allerlei afwijkingen.

En van oogklachten heb ik overigens nog niks over kunnen vinden, als ik sphynx oogklachten google krijg ik als eerste hit de post van Adriana.

De sphynx heeft echt een wij-gevoel zoals Wil al zegt. En dat is geen reclame maken voor haar katten, dat is gewoon zo. De sphynx hecht zich meer aan mensen dan welke andere kat dan ook. Hij is blij als ik blij ben, en als ik me niet zo lekker voel zit hij ook niet lekker in zijn vel en probeert mij dan echt op te vrolijken. Hij kan slecht alleen zijn en is het meest op zijn gemak als er veel drukte in huis is, dan kijkt hij zijn ogen uit en geniet van alle aandacht.

en ik begrijp dat jullie niet de liefde hebben voor de bloterikjes zoals liefhebbers van de sphynx dat hebben.

...
welkom op het forum!
omdat mijn naam een paar keer in je bericht voorkomt toch maar een paar nuanceringen van mijn kant

mijn indruk van dit forum is dat het zich vooral richt op de verzorging van katten (lichamelijk en mentaal/gedrag) en probeert door onderling ervaringen en informatie uit te wisselen personeeltjes bij te staan in de verzorging van hun katzel(s).

grappig je opmerking over het ontbreken van raskatten op dit forum.. van dit forum heb ik de indruk dat we daar vooral niet mee bezig zijn en er zijn zat forumleden met één of meer raskatten en bij adriana hebben ze er vier, hihi....

in Amerika waar de sphynx 'in elkaar geknutseld' is hebben ze langer ervaring met de gezondheidsklachten en het enige dat ik daar hier over kwijt wil is 'een sphynx is een goudmijn voor dierenartsen' en een onnatuurlijk 'ras'

er zijn heel veel meer katten waarmee je een sterk wij-gevoel kunt hebben, lees Jeannete's beide topics over de onlangs helaas toch overleden Gizmo (terugkerende bloedvattumor) en zo zijn er veel meer 'getuigenissen' van een uitzonderlijke band die het baasje met de doorgaans rasloze tijger-lieverd had, daarvoor hoeven we niet naar bijvoorbeeld een sphynx. maar ik kan me voorstellen dat je dol bent op je lieverd en hij op jou.

met mijn reactie wil ik geen discussie starten over de liefde voor wat voor ras dan ook, dat heeft weinig zin en kan ontaarden in ongezellige teksten.
;-) ik hoop wel en van harte dat je intussen zoveel nuttige info op dit forum hebt gevonden dat je blijft schrijven en lezen en missch ook algemene bijdragen blijft posten,
...... want een kat is een kat is een kat is een kat... niet waar..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door BillyJean »

Mijn 2 Britten zijn op HCM getest en negatief. HCM schijnt bij Britten ook regelmatig voor te komen.

Maar negatief getest wil niet zeggen dat je vrij blijft van hartfalen. Het is gewoon een rot-aandoening. ( ik heb het zelf ook nl)

Ik begrijp ook wel dat fokkers - in eigenbelang- veel met de mantel der liefde bedekken om de cattery te beschermen, jouw openheid is hierin te waarderen!

Ik heb geen mening over de Phynx, als ik ze zie moet ik altijd lachen, waarom weet in niet. In Enkhuizen heeft iemand in de winkelstraat een boel van deze katten en als ik ze allemaal zie liggen voor het raam, dan moet ik altijd even kijken. En ik ben niet de enige! .
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Brittenbolletje »

Ik fok brits kortharen en ik test keurig jaarlijks op HCM ook al is HCM een moment opname want ken net zo goed zijn dat na testen een week later HCM heeft, maar goed.

Ik zou hier kijken:

http://www.hcmfoundation.com/

Daar staan een hele hoop en zeker van de brits korthaar/ helaas durft niet iedereen eerlijk te zijn als hun kat in ene HCM blijkt te hebben. Gelukkig hoor je het nu wel steeds vaker dat een positieve kat de eigenaar het wel hierheen stuurt. Hier staan overigens meer rassen. Helaas word er bij de meeste rassen zelden tot weinig getest.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door BillyJean »

Is dat zo, Brittenbolletje?? . Als een Brit negatief is getest, kan het dan later toch voorkomen?? Is het echt een momentopname? Wat heeft zo'n test dan voor nut? Dan heeft het toch geen toegevoegde waarde voor de eigenaar?
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door castratenkoor »

Ja dat klopt het is een momentopname. Als je kat negatief test, kan hij een jaar later zo positief testen.
met een positief dier hoort niet meer gefokt te worden. Maar helaas zijn fokkers van raskatten niet altijd open met het vermelden van de reden dat een kat uit de fok gehaald wordt.
Met alle nakomenlingen zou dan ook niet meer gefokt moeten worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Brittenbolletje »

Ja die test is een moment opname. Net als de snap test (FIV en FELV). Voor een fokker is het meer om te laten zien dat de betreffende kitten uit geteste lijnen komt. Hoe ouder de kat en hoe vaker hij getest is op HCM hoe beter. Is een kat bijvoorbeeld 10 jaar oud en word dan nog eens getest op HCM dan is de kans ook stukke kleiner op HCM.

Ons ras de brit zijn alleen maar blij dat ouder dieren getest worden nog. Hoe meer er een dier word getestdie op de stamboom staat en ze leven nog (bijvoorbeeld de grootouders of zo) en die zijn nu misschien 14 of 15 jaar of zo ben je echt blij.

Daarbij zie je bij een HCM test, dus een echo meer dan alleen HCM ook andere hartafwijkingen komen dan aan het licht als ze dat hebben.

Ik heb het gelukkig nog niet mee gemaakt dat ik kom en mijn kat word positief bevonden. Hoop dat ook niet mee te maken.

Maar voor onderzoek en zo zou ik dat dus wel sturen naar de HCM foundation dat is nuttige informatie.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door kansarmedieren »

Ik dacht dat het een DNA test was is het dus niet heb het gegoogeld dan is het inderdaad een moment opname. Dat valt tegen zegt dus weinig en zo krijg je het dus ook niet uit een ras. Ik heb hier ook een kat met HCM geen raskat maar er zit wel ergens een raskat in ze is ronder en heeft een zachtere vacht is kleiner dan een gewone Europese korthaar.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Ms Maaike »

Je hebt twee soorten oorzaken voor HCM: een erfelijke oorzaak of een 'lichamelijke' oorzaak. Katten die getest zouden worden met behulp van een DNA-test en negatief zijn, hebben geen erfelijke HCM. Die test bestaat nu nog niet, dus grijpt men terug op de echo. Helaas kun je aan een echo niet zien of de HCM erfelijk is, je ziet alleen of de kat HCM heeft of niet. Als katten jong worden getest wil dit dus niet zeggen dat ze het op latere leeftijd niet meer kunnen krijgen. Zoals gezegd kan HCM ook door een te snel werkende schildklier komen, of een chronisch te hoge bloeddruk.

Ik weet niet of ik je vorige post helemaal goed heb begrepen, maar als je je kat vaker op latere leeftijd op HCM test wil dat niet zeggen dat de kans op HCM kleiner wordt. Je bent er misschien eerder bij en je zou wellicht kunnen zeggen dat je kat geen erfelijke HCM heeft als hij dit ook op hogere leeftijd niet heeft gekregen. Helaas hebben heel veel oudere katten een vorm van HCM, dus is het alsnog moeilijk te zeggen dat het genetisch niet voorkomt in de lijn. Om dat uit te sluiten zou er toch echt een DNA-test moeten komen.

Edit: excuus. Die test bestaat al sinds 2006. Loop ik even achter. :oops:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door kansarmedieren »

Liesje was ongeveer 8 jaar toen er een flinke hartruis ontdekt werd, verder geen symptomen. Er is toen een echo gemaakt en daaruit bleek dat ze een flink verdikte hartwand heeft ze krijgt daar medicijnen voor het gaat goed. of het erfelijk is of gewoon slijtage is niet te zeggen ze is nog niet zo oud dus je bent dan geneigd om te zeggen erfelijk. Maar ze is en zwerver geweest heb dus geen idee waar ze vandaan komt en ze is gesteriliseerd dus het maakt niet uit.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Brittenbolletje »

Maaike je loopt wat achter :lol:

de DNA test voor HCM is niet gevalideerd voor de BRIT. Je hebt verschillende soort HCM en met de echo kijk je inderdaad of ze het op dat moment hebben.

Maar wel hoe ouder de kat/brit word hoe beter en vrij bevonden word. HCM testen onder de 1 jaar heeft ook eigenlijk geen nut :grin:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Ms Maaike »

Ah kijk, dus eigenlijk moet er meteen gekeken worden of die DNA-test ook op Britten toepasbaar is (zeker als de ervaring is dat ze het vaker hebben dan HTK's, of ga ik nu te snel door de bocht?).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Brittenbolletje »

Er is gegeven bewijs dat het meer voorkomt bij britten dan bij htk's. htk's worden zelden tot nooit standaard jaarlijks getest dus je komt er dan minder snel achter. ;-)
Plaats reactie