Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
deva
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2012 13:48

Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door deva »

Hallo allemaal,

Zaterdag hebben wij een Heilig Birmaan katertje van 19 weken opgehaald.
Toen wij werden ontvangen door mevrouw, vloog de ammoniak en ontlasting-lucht ons gelijk aan.
Wij zaten met tranende ogen en ingehouden adem te wachten om het katertje te bekijken.
Het huis was verschrikkelijk, alles kapot gekrabt, en alles onder gepoept en geplast.
Gordijnen dicht en ramen potdicht.
Ze vertelde ons dat ze geen geld meer had en daarom al haar dieren weg deed.
Gelukkig zaten alleen hij en zijn moeder er nog en heeft de rest al een goed huisje gevonden.
Wij hebben zonder te twijfelen dit katertje meegenomen want ik kon het niet over mijn hart verkrijgen hem hier achter te laten, zeker niet toen hij vrijwel direct op schoot kwam, een heel verhaal miauwde en daarna in de kattentas sprong.
Hij is inmiddels ontwormd, ontvlooid en op goed voer gezet (RC brok) en daarnaast krijgt hij lekker kipfilet omdat hij veel te mager is.
DA heeft hem even nagekeken en had de conclusie dat hij verder wel gezond is en als we het zo doen zoals we doen het helemaal goed komt met hem.
Alleen, hij stinkt zóóóóóóóóó ontzettend....als je het huis binnenkomt verga je al bijna.
DA zei dat dit vanzelf wegtrok en borstelen ook helpt maar deze geur is zo doordringend dat ik sochtends bijna moet overgeven.
Het liefst zou ik hem in bad doen maar omdat hij zo mager is en nog wel erg moet wennen, twijfel ik of ik dat moet doen.
Wat kan ik nu het beste doen?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door nellebel »

je zou hem ook met een nat washandje zo wat kunnen wassen zonder dat je hem meteen vol in het water moet doen. evt met wat shampoo.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door Adriana »

welkom op het forum! k blijf trouwens aan die moederpoes denken..
goed dat je hem langs de dierenarts hebt gehaald en dat hij verder redelijk in orde is.
nu nog bijkomen en aankomen.
begrijp niet goed waar hij stinkt.. stinkt zijn hele vacht? is hij verder wel zindelijk?
was hij zich goed? ja, ik denk ook washandje met lauw warm water en beetje (bv olijf)olie en daarmee zijn vacht masseren en goed borstelen.
nee, niet in bad stoppen, hij moet jullie eerst leren vertrouwen en bijkomen en settelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
deva
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2012 13:48

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door deva »

Bedankt voor het snelle antwoord van Jullie beiden! Moederpoes heeft ook een ander huisje, anders had Ik die ook meegenomen hoor haha. Hij is niet zindelijk, we zetten hem elk half uur op zijn bak. En belonen hem als hij wat doet. Dus nog maar 2 ongelukjes gehad gelukkig! Hij laat zich borstelen en aaien, knuffelt al erg graag en hij eet goed. Hij (en inmiddels mijn huis) ruikt nu ontzettend penetrant. Gewoon van zijn vacht dus.... Wat voor shampoo oid is het beste?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door eveline1982 »

Er zijn enorm veel keuzes in shampoo's. Het beste kan je naar de dierenarts gaan en vragen om een shampoo speciaal voor jonge kittens. Fijn om te horen dat er weer een verwaarloosd dier is gered!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Amargareta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2012 20:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door Amargareta »

Wauw, niet te geloven dat er zo'n mensen zijn die hun kitten zo verwaarlozen! Echt top van jullie dat jullie hem meteen hebben meegenomen. Wat het stinken en de shampoo betreft, heb dit zelf om eerlijk te zijn nog nooit meegemaakt, maar weet wel dat er een soort spray bestaat die geurtjes neutraliseert en die rechtstreeks op het katje gespoten mag worden en ook niet schadelijk is voor het katje zelf. Nu weet ik wel dat je zo'n kat best niet te veel wast, omdat je dan natuurlijke olien van de kat vernietigd en ze dan huidirritaties krijgt.
Ik hoop althans dat je iets gepast vind; ik neem vooral bio producten.
Veel succes! :)
Groetjes van Margret, vele likjes van Momo, Bailey en kleine lieve grommetjes van Bolletje
Barberaatje

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door Barberaatje »

Je kunt je katje ook prima wassen met doodgewone marseillezeep, zit niks kwalijks in. Alleen zorgen dat het niet in de oogjes komt. Het ontvet ook niet zo verschrikkelijke sterk dus dat is voor een vachtje ook fijn.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door eveline1982 »

Zowiezo raad ik sterk af het koppie niet te wassen! Deze droog houden en naderhand met een heel goed uitgewrongen washandje afnemen. Als er water in de oortjes komt is de kans op een ontsteking enorm groot! En na de wasbeurt enorm goed afdrogen, echt doorgaan met zachtjes wrijfen en masseren tot de vacht goed droog is, daarna raad ik aan hem een poosje in een reismand of bench te zetten met een warme kruik. Op deze manier kan hij niet in shock raken door kou.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door lidewij020 »

Wat fijn dat jullie dit katje willen helpen. Ik vermoed dat zijn vorige eigenaar ook hulp kan gebruiken. Gelukkig heeft ze er wel voor gekozen haar dieren af te staan.

Je kunt een lauwwarm sopje maken met wat babyshampoo of kattenshampoo. Spoel daar vervolgens het washandje in en was hem daarmee. Gebruik niet teveel shampoo, want er mogen niet teveel shampooresten op de kat achterblijven. De kat krijgt dat dan namelijk binnen als hij zich gaat wassen. Na de wasbeurt even goed droogwrijven met een handdoek en lekker warm houden. Ik zou hem niet opsluiten in de reismand met kruik. Dat is wat klein en hij moet ook niet oververhit raken. Laat hem zelf de keuze maken of hij op een kruik, bij de kachel of op schoot wil opwarmen. Misschien wil hij wel lekker spelen, dat is ook prima.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten stinkt door verwaarloosd huis

Bericht door eveline1982 »

Ohja hihi ik heb enorme reismanden aangezien ik soms 5 of meer kittens moet ophalen of naar de dierenarts breng, ik dacht er even niet bij na, dat er ook kleinere formaten bestaan :). Maar inderdaad in een kleine reismand zou ik dus ook geen kruik leggen....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie