Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Blissie »

Hallo allemaal!

Ik ben net nieuw hier op dit forum. Heb al erg veel info hier vandaan kunnen halen, dus aanmelden leek mij erg zinvol! En ik heb ook een vraagje over voeding. Wij hebben twee katten. Een poes, Lilo, van 1,5 en sinds afgelopen week een kater , Cody, van 4 maanden met een groeiachterstand waardoor hij eruit ziet als een kitten van 2 maanden. Beide komen uit het asiel, Lilo is al ruim een jaar bij ons.

Cody krijgt kittenbrokken van prins, en anamonda carny vlees om op gewicht te komen. Ten minste, dat patroon hebben we overgenomen van het asiel, aangezien dit prima voor hem werkt.

Maar voor Lilo zijn we opzoek naar een ander voer. We zijn met haar begonnen met kittenbrokken van perfect fit, toen ze oud genoeg was overgestapt op indoor van perfect fit en sinds een maandje kopen we voor haar prins adult. Ze krijgt twee keer per dag brokjes en een keer zacht voer, van Felix dan wel niet whiskas (van die zakjes met brokken in gelei). Maar ik lees hier op het forum dat de meesten hier niet wild enthousiast zijn over Felix of whiskas, en ik vraag me af of wij door moeten gaan met het geven van prins brokken aan haar? Ivm nieren etc..

Oha, daarbij nog even vermelden dat Lilo geen eter is. Draait vaker haar neus om voor haar eten dan dat ze er interesse in heeft. Rauw vlees, worst, kip, verse vis en al het andere lekkers dat wij thuis eten heeft ze gewoon geen interesse in. Drinken is ook niet haar favoriete hobby, snoepjes zijn leuk om mee te spelen maar niet om op te eten...
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
annet15
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2011 09:00

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door annet15 »

ik geef mijn katten altijd Purina . Als je zalm neemt dat is goed voor de urinewegen en kalkoen is weer goed voor de vacht en de ontlasting . Dus van alles wat . Voor de rest zit er alles in wat ze nodig hebben .
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Bij brokken is het belangrijk dat er zo min mogelijk granen in zitten. Granen zorgen namelijk (op termijn) er voor dat de kat blaasgruis krijgt. In de goedkope supermarktbrokken zit vaak veel graan ;)
In brokjes is een gedeelte zetmeel wel nodig om de brokjes te vormen, in natvoer is het compleet overbodig ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Cerna »

Wanneer Lilo een slechte (kieskeurige??) eter is, dan zou ik eens een klein zakje (400 gram) Royal Canin Exigent Savour Sensation of RC Fit proberen.
Vooral de eerste is speciaal ontwikkeld voor kieskeurige katten en al mijn katten zijn er dol op, maar Fit vinden ze ook niet te versmaden.

Het voordeel van Royal Canin is dat ze kleine zakjes hebben waardoor je niet met een grote hoeveelheid blijft zitten mocht ze het toch niet lekker vinden, plus de brokjes worden niet zo oud.
Mijn ervaring is dat je juist bij slecht-etende katten niet van die enorme zakken moet kopen (1,5 kilo is de max.) want die staan veel te lang open en dan wordt de smaak al snel minder, zelfs wanneer je het luchtdicht verpakt.

Van die granen neem ik met een korreltje zout. Ik heb al 35 jaar katten, vroeger kregen ze supermarktbrokjes van Whiskas, Kittekat of Gourmet en zacht voer van Whiskas, Felix of Kittekat en alle katten werden oud (12+) en nooit last gehad van blaasgruis.
Tegenwoordig eten ze dus Royal Canin en nog steeds supermarkt zacht voer, namelijk Gourmet.
Ik kom niet vaker bij de dierenarts dan een ander en de katten doen het prima!
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Blissie »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Kieskeurig zou ik Lilo niet noemen, maakt niet uit of we haar rauw vlees, vis , brokken, zacht voer of iets anders voorschotelen. Meestal ruikt ze even, loopt ze weg, en gaat een uur later een hapje nemen enzovoorts. We gaan eens kijken naar RC!

Voor Lilo maken we nu eerst gewoon het eten zachte eten van whiskas op, dan gaan we daarna over op een kwalitatief beter blikvoer. Grote zakken brokken kopen we meestal toch niet, max is een kilo. En dan gaat het in een speciale luchtdichte bewaarbak.

Maar hoe denken jullie over het merk prins? Er is niet zoveel hierover te vinden. Je zou zeggen dat als ze het in het asiel goed genoeg vinden, dat het voor thuis toch ook zou moeten kunnen? RC is namelijk wel erg prijzig.
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik ben op zoek naar een alternatief voor RC sterilised (of hoe die dan nu ook heet) in plaats van op gewicht te blijven kwam Lucky alleen maar aan!! :shock: nu geef ik ze Hills R/D gemengd met een beetje RC en Lucky is al 4 ons afgevallen. Ook eet hij duidelijk minder brokjes.

Iemand een suggestie?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Blissie schreef:Maar hoe denken jullie over het merk prins? Er is niet zoveel hierover te vinden. Je zou zeggen dat als ze het in het asiel goed genoeg vinden, dat het voor thuis toch ook zou moeten kunnen? RC is namelijk wel erg prijzig.
Onze vorige poes kreeg inderdaad ook prins omdat dit in het asiel werd gegeven en je ook een zak mee kreeg. Kan alleen niet echt een oordeel vellen over de lange termijn daarmee omdat we deze poes helaas maar zo'n 6 maanden bij ons mochten hebben :(
Onze huidige poes komt uit hetzelfde asiel maar heeft daar blaasgruis opgelopen waardoor ik een zak RC tegen blaasgruis mee kreeg ipv prins. Wel heb ik toen nog contact gehad met het careteam van prins waarbij ik vriendelijk te woord werd gestaan en er ook niet met klem op werd gewezen om prins brokken te gaan geven maar werd ik vrij gelaten in mijn keuze. Dit vond ik erg prettig :) Het nieuwe natvoer van prins gaat er hier wel met veel smaak in ;)
Denk dat het mede komt door het feit dat prins niet verkrijgbaar is bij zooplus dat er weinig over te vinden is. Was zelf met onze vorige poes in elk geval wel tevreden erover ;)

De meningen zijn toch verdeeld over wat het beste is en je moet vooral doen waar jij jezelf prettig bij voelt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... adult.html

prins adult
eiwit 32%, vet 20%, koolhydraten 30%

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... enior.html
prins senior
eiwit 28%, vet 15%, koolhydraten 40%

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... itten.html
prins kitten
eiwit 34%, vet 22%, koolhydraten 22%

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... uvite.html
prins struvite, dat is tegen blaasgruis
eiwit 32%, koolhydraten 30% vet 20%

k heb een boeiende mailwisseling met een voedingsdeskundige van Prins en het is dat ik al grijze haren heb..., maar hangoren krijg ik daar zeker van.
30% kh's in voer tegen blaasgruis, maar ik zal wel gek zijn en het niet begrijpen..
een fatsoenlijke uitleg waarom ze zoveel kh's in al hun kattenvoeders stoppen heb ik nog niet gekregen.

kijk maar eens bij de analyses van Sanabelle of bij Orijen of ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Blissie »

Heb eens even wat voeders vergeleken, maar wat ben ik geschrokken van de slechte kwaliteit van zacht voer van Felix ( zit gewoon suiker in, nooit geweten!) en whiskas, in beide zit ongeveer 4 % aan dierlijke producten, super weinig! Ben blij dat ik vanochtend pakketje van zoo plus heb ontvangen. Kan die andere troep regelrecht de prullenbak in! Beide katzels krijgen vanaf nu Animonda Carny vlees :). Veel meer vlees, en volgens mij een stuk gezonder! En nog goedkoper ook, als je naar de kilo prijs kijkt..

Over brokken ben ik nog steeds niet helemaal uit. Cody blijft nog de prins kitten voer houden, hij kan die extra koolhydraten wel gebruiken ;). Zal zo eens kijken in de dierenwinkel voor droog voer voor Lilo. Prins bevat geen tarwe of granen, RC bevat dan wel weer tarwe. Maar ja, minder koolhydraten dan prins. Lastig hoor, die keuze!
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

hihi ja zo leer je weer wat wanneer je de verpakkingen echt gaat lezen ;) Onze vorige poes loulou smulde van felix elke dag feest zakjes (die ik per 4 voor een euro in de aanbieding een keer had gekocht) maar onze huidige poes dinky die trok er haar neus voor op :P Heb het toen maar aan iemand anders met een poes doorverkocht. In de prullenbak gooien vind ik zo zonde namelijk. Een asiel is ook vaak nog wel blij met natvoer.

Zelf ben ik aan het overstappen van "gewoon" natvoer naar KVV wat alleen maar vlees is op een zo natuurlijke manier ;) Heb het tot nu toe één keer gegeven en onze poes zat er lekker van te smullen. Alleen het bewerken naar kleine porties is even wat werk maar het is een stuk goedkoper dan blikvoer.

Maar brokken blijft inderdaad erg lastig ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Ilovesiamesecats »

https://spreadsheets.google.com/spreads ... l=nl&pli=1

Een handig hulpmiddel bij je keuze!!! Ik geef eigenlijk liever helemaal geen brokjes, alleen kvv maar ja soms is het wel makkelijk.... :eshifty: ik ga de volgende keer voor Porta 21 brokjes, beter én goedkoper dan RC!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Blissie »

Domme vraag vast, maar wat moet ik me voorstellen bij KVV?

We hebben ook rauw vlees in de vriezer liggen van prins, schijnt erg gezond te zijn voor de beesten hier. Maar halen beide de neus er voor op ;)
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Ilovesiamesecats »

Kant en klaar vers voer, zit alles in wat ze nodig hebben. Ideaal voor mensen die hun beestje rauw wilen voeren maar lui zijn aangelegd (zoals ik :lol: )
Van Tinlo (graanvrij) is er de Cattery mix, die is compleet, of je koopt een doos Tinlo kvv mix met verschillende soorten die je af wisselt zodat het ook compleet is. Dan is er nog Carnibest maar dan moet je zeker zijn dat je kat tegen granen kan, die zitten er een beetje in. Hier heb je verschillende smaken van, zijn in principe compleet maar afwisselen is alleen maar beter, in de natuur eten ze ook niet één soort vlees. Het is 100% geschikt voer voor carnivoren, en is even duur als de commercieele troep met maar 4% vlees!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

KVV is rauw gemalen. Hier halen ze hun neus er ook voor op als ik Carniberst puur aanbiedt. Op 1 kat na. Dus ik meng nu 200 gram blik b.v. Animonda Carny of Grau smulpotje graanvrij of Kattovit Urinary en dan 100 gram Carniberst. Gewoon mengen en dan eten ze het prima.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Ilovesiamesecats »

Safi was Carnibest gewend en haalde haar poezeneusje op voor Tinlo. Aangezien ik geen zin heb om steeds op twee adressen voer te gaan halen ben ik ook gaan mengen, steeds meer Tinlo tot ze het zo at. Tinlo is overigens niet gemalen, er zitten stukjes bot in waar ze op moeten kauwen. En nee dat kan geen kwaad, het is niet gekookt dus het splintert niet.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie