blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

blaasontsteking

Bericht door Sylkra »

Ik wil hier ook graag mijn verhaal voorleggen.
Mijn Noorse boskatpoes Lizzy heeft blaasontsteking. Ik heb haar 10 dagen aan een kuur gehad: clavubactin (antibiotica) samen met Tolfedine (pijnstiller in ontstekingsremmer). Na 7 dagen was het nog niet over dus toen de kuur met 3 dagen verlengd. Toen ging ze weer grote plasjes op de bak doen. Eigenlijk had ik afgelopen week weer urine moeten opvangen ter controle, maar we hadden een drukke week dus lukte dat niet en wilde ik de komende week doen. Maar nu druppelt ze sinds gisteren weer en doet geen grote plasjes meer. Het lijkt dus te zijn teruggekomen (wellicht ook niet helemaal weggeweest).
Wij hebben 4 NOren thuis, 3 zijn gecastreerd en we hebben sinds eind juli een kitten in huis die nog niet is gecastreerd. Lizzy reageert erg fel op dit kitten door tegen hem te blazen, spugen, grommen etc. Soms speelt ze ook wel zonder die geluiden. Het kitten, Youri, zijn urine begint nu te ruiken en ik wil voor de komende week een castratie voor hem inplannen. Normaal probeer ik te wachten tot een kater een maand of 10 is, maar het lijkt me in dit geval nu toch tijd om hem te laten helpen, wellicht dat het onrust bij Lizzy veroorzaakte. Zij was voorheen de jongste in de groep, dus haar rol is veranderd.
Natuurlijk heb ik nog niet alles geprobeerd maar het zingt me ook door mijn hoofd dat het niet zo door kan blijven gaan. Wat betreft het gedrag na een castratie, daar verwacht ik niet teveel van, hij zal niet kort daarna ineens een rustige kater worden. Youri is speels, ondeugend en houdt van een partijtje stoeien. De 2 andere katers vinden het prima en doen even mee, maar LIzzy ondervindt er toch steeds stress van. Uit de eerste urinetest kwam naar voren dat er een verhoogd eiwitgehalte was, teveel bloed in de urine, geen gruis o.i.d. en de phwaarde lag tussen 6,5 en 7 (het zat eerder bij de 6,5). De dierenarts adviseert nu om 10 dagen een herhalingskuur te gaan doen. Ik zit er aan te denken om het middel Telizen erbij in te zetten maar ik heb daar niet genoeg ervaring mee. Wellicht hebben jullie wat suggesties voor me. Ze krijgen bij ons brokjes van Freitag's Best Meal. In het begin dat Youri bij ons kwam heeft hij een poos diarree gehad en daar zat giardia achter. Dat is inmiddels voorbij en ligt nu een paar weken weer achter ons. Het is een heel verhaal zo. Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: blaasontsteking

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik kreeg ook pas geleden de tip van Telizen maar er is een nadeel: dat moet je maanden geven voor het enig effect heeft....
Wat castreren betreft: waarom wachten tot 10 maanden? Is echt niet nodig hoor! Na de castratie duurt het even voor de hormoontjes tot rust komen. Hier zijn ze nog wel druk maar het is gedoseerder zeg maar :lol:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blaasontsteking

Bericht door Adriana »

http://www.freitagsbestmeal.de/de/katze ... dreiskatze
aan het voer kan het denk ik niet liggen, dus zal het indd stress zijn..
zoek even op idiopatische blaasontsteking, rechtsboven zit een zoekfunctie.
naast destress of telizen of zylkène denk ik toch ook aan cystease want als het non-bacterieel is dan is het niet logisch om antibiotica te geven, toch?

hier werkt telizen binnen 6 uur bij poes Mies, Enzo heeft meer baat bij destress (huisdierendokter).. maar ik weet niet of je met die middelen dit probleem kunt tackelen..
denk ook eens aan een feromonenverstuiver zoals feliway.. missch dat dit de sfeer permanent bij alle tijgers wat beter ontspant..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: blaasontsteking

Bericht door Sylkra »

Ik heb al bachbloesemdruppels (een samengestelde remedie om de stress te verminderen en het gedrag van Youri te temperen) door de waterbakjes en inderdaad heb ik ook 2 Feliwayverdampers in de stopkontakten (zo'n week of 2, 3 nu). Tot nu toe merk ik geen gedragsverandering dus. Telizen of Zylkene wil ik dan eens voorleggen. Ik heb inderdaad ook wel al gelezen over de idiopatische blaasontsteking. Daar denk ik zelf ook aan. Misschien kan ik inderdaad beter de ab laten staan maar wel de Tolfedine geven. Ik zal dit dinsdag als mijn eigen dierenarts weer op de praktijk is, is met haar overleggen. Eerst moeten we de blaasontsteking even goed te lijf gaan, en Youri wil ik mogelijk volgende week direct laten castreren. Dan duurt het nog een paar weken voordat zijn hormonen rustig zijn natuurlijk, maar hoe eerder hoe beter. Dus alle mogelijke stress zoveel mogelijk zien te tackelen. En dan met een paar weken eens weer zien. Ik moet eigenlijk ook niet aan herplaatsing van Youri denken. Maar als mijn poes Lizzy blijvend last houd van terugkerende blaasontstekingen en de stress blijft houden dan ontkom ik er misschien niet aan. Maar daar wil ik nu nog even niet aan denken.
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: blaasontsteking

Bericht door Ilovesiamesecats »

Van Bach heb je ook Rescue druppels, had je die? De kindervariant is zonder alcohol.
Ik zit al te denken hoe je Youri naar thuis kunt laten ruiken als hij terug komt van de dierenarts, zodat er geen extra stress bij komt voor Lizzy.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: blaasontsteking

Bericht door Sylkra »

Nee, ik heb geen Bach rescue zonder alcohol. Deze werkt ook wel, maar heb een samenstelling van:
Star of Betlehem * Rock Rose * Cherry Plum * Clematis * Impatiens * Chicory * Holly Iedere kruid heeft zijn bepaalde werking, tegen stress, of helpen ermee om te gaan, hulp bij het omgaan met een nieuwe gezinssamenstelling, verzacht jaloersheid. Dus pakt verschillende dingen aan. En het werkt wat langduriger. Nou ja, altijd te proberen dus.
Ja, je hebt gelijk, straks als Youri terug komt van de da na de castratie, dan ruikt hij anders. Misschien dat ik hem even apart zet als hij terug komt, meestal gaan ze zich ook wel even goed wassen na die tijd en hopen dat het vreemde luchtje er dan wat sneller af is. Maar even zien hoe dat dan gaat.
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Plaats reactie