Help mijn KAT!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Barbarakl
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2012 21:40

Help mijn KAT!

Bericht door Barbarakl »

Ik hoop dat iemand mij de juiste tip of advies kan geven wat ik nu het beste kan doen met mijn kat.

Het gaat om het volgende:

Ik kreeg mijn kat als kitten. Ze komt oorspronkelijk van de boerderij, maar omdat Mama poes overleden was zochten ze een thuis voor deze kitten.
Al vanaf kleins af aan was ze best wild, wij dachten dat zal vast liggen aan het feit dat ze nog klein is etc. Toen ze nog klein was moest ik al snel ander voedsel kopen, omdat ze last had van winderigheid. Op advies van de dierenarts
heb ik toen de hypoallergene versie van Royal Canin gekocht. De dierenarts omschreef haar in deze tijd al als een erg "pittige tante". Ze had namelijk ook echt buien dat ze erg agressief en aanvallend was.

Met verschillende hulpmiddelen heb ik dit proberen te minderen (plantenspuit, wat hardere aanpak, soort van strafkooitje. Op zich heeft dit op den duur wel effect gehad.

In deze tijd kreeg ze ook vaak last van wonden, wonden in haar half, kop enz.
Ik ben verschillende keren bij de dierenarts geweest om hier advies voor te krijgen. Vervolgens kreeg ik de beste hypo allergene verpakking van de dierenarts zelf. Helaas hielp dit nog niet tegen de wonden en kom ik er maar niet achter waar deze wonden vandaan komen.

Als het eenmaal begint krabt ze het helemaal verder open, zodat het echt een grote wond wordt. Het ziet er dan ook erg zielig uit en je ziet dat ze er last van heeft. Op deze momenten is ze ook een stuk feller en agressiever. Het is frustrerend als je vervolgens weer bij de dierenarts komt en er weer geen oplossing is.

Daarnaast heeft ze nog een andere tik. Ze bijt al mijn kabels kapot en krabt nu al het behang van mijn huis kapot. Ook hiervoor ben ik meerdere keren bij de dierenarts geweest en dierenzaak geweest. Deze komen dan aan met het stay off spul, wat absoluut niet werkt.

Af en toe denk ik dat het komt omdat ze niet naar buiten kan. Ik woon namelijk aan een drukke weg en ben bang dat ze overreden wordt.

Ik ben momenteel bij de fase aangekomen dat ik er overnadenk om haar weg te doen. Dat ze misschien beter af is op een boerderij. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.


Ik hoop echt dat iemand mij de gouden tip kan geven, wat ik momenteel het beste kan doen!


DUs help mij en mijn kat!!!!!

Met vriendelijke groet,

Barbara
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Catfish »

Ik weet natuurlijk niet of je kat inderdaad allergisch is, maar herken wel heel veel in je verhaal.
Wel wijs ik je manier van straffen pertinent af. Plantenspuit, hardere aanpak, STRAFKOOITJE??? Als het al werkt is het uit pure angst.

Maar goed, mijn verhaal.
Ik heb ooit een bijzonder mooi lapjespoesje als kitten van een boerderij opgehaald. Achteraf stom, maar wist ik toen veel... Ze was superwild en verwondde mij en de andere dieren met haar agressieve gekrab. Ik heb haar naar buiten gelaten maar voelde me daar niet lekker bij, ivm alle gevaren. Dus weer naar binnen. Toen werd het zo mogelijk nog erger. Ik heb toen een advertentie gezet op internet om haar op een boerderij te plaatsen. Ondertussen liep het hier zo uit de hand dat de situatie niet meer houdbaar was. Ook niet voor de betreffende kat Buffy. Ja, ze was een echte slayer! Ik heb haar toen naar het asiel gebracht en de afstandskosten betaald. De advertentie heb ik laten staan. Toen ik op een gegeven moment een reactie kreeg van een boerin ben ik met haar naar het asiel gegaan en heb ik de plaatstingskosten ook betaald. Buffy heeft daar nog een paar jaar muizen gevangen en in volle glorie op de hooizolder gewoond boven de geit...

Ik denk dat jouw kat ook een verwilderde boederijkat is die je niet echt een lol doet met een huis met mensen erin.
De wonden kunnen uiteraard ook van stress komen.
Een boerderij is misschien geen slecht idee. Zorg wel dat ze dan gestereliseerd is!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Sifra »

Hallo Barbara,

Kittenagressie komt vaak voort uit het gebrek aan een vriendje van dezelfde leeftijd. Vaak wordt dan een oudere kat of een mens aangevallen. Als kittens samen opgroeien, knokken ze met elkaar. Dat ziet er heel serieus en agressief uit, maar is gewoon spel. Ze leren van elkaar hoever ze kunnen gaan.

Als het kitten volwassen wordt, dooft het aanvallende gedrag wel uit. Wellicht dat je dacht dat het door je strengere aanpak kwam, maar grote kans dat het meer ondanks, dan dankzij je aanpak kwam. Kittens begrijpen straf niet echt, kunnen er ook schuwer van worden. Het versterkt in ieder geval niet jullie band. Voel je a.u.b. niet aangevallen, ik ga er vanuit dat je naar beste weten hebt gehandeld.

Als je kat echt een voedselallergie heeft, kun je met een eliminatiedieet erachter komen waar ze allergisch voor is. Je kunt hier wel topics over vinden met de zoekfunctie.

Haar vernielzuchtige gedrag en het zichzelf kapot krabben kunnen ook heel goed voortkomen uit stress en verveling. Hoe oud is ze nu? Als ze al een paar jaar alleen leeft zal het wel niet meer lukken om een sociaal leeftijdsgenootje erbij te nemen.
Misschien is het inderdaad beter om een plekje voor haar te zoeken waar ze naar buiten kan. Als ze niet erg sociaal naar mensen is, is een boerderij inderdaad een goede optie.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Ilone »

Ik wil het zo min mogelijk bot zeggen, maar ze is gestressed, erg gestressed en jouw manier van "straffen" is hier niet bevordelijk voor.
Een strafkooitje? Serieus??
Als men kinderen opsluit, komt de kinderbescherming om de hoek kijken. Waarom dan wel met een kat?
Hier word ze alleen maar gefrustreerder van, waardoor ze alleen maar meer gaat krabben, bijten en het behang plukken.
In plaats van straffen kun je beter consequent zijn. Krabt ze aan de muur? Zet haar weg met een duidelijke "nee". Idem met bijten aan kabels. Kabels zijn overigens ook goed op te ruimen met kabel oprollers etc, te koop bij Blokker enz.
Heb je al eens Feliway geprobeerd? Dit verspreid feromonen waardoor ze rustiger zou moeten worden. Geeft geen garantie overigens.
Valeriaan werkt ook rustgevend. Zijn voldoende speeltjes te koop waar valeriaan en/of catnip in verwerkt zit, je zult zien dat ze daar mee gaat kroelen.
Eventueel zou je Destress kunnen proberen, maar ik zou eerst eens eerder genoemden in overweging nemen.

Daarnaast kan het ook zijn dat ze zich enorm verveelt. Als ze van kitten af aan al zo druk is, en ze kan haar energie niet goed kwijt, zal ze dat gaan uiten in niet gewenst gedrag.
Wat heb je allemaal aan speeltjes/krabpalen?

Maar goed, wie weet is dit de "aard van het beestje" en zal ze nooit gelukkig worden in huis. Zoals Catfisch al zegt. En zal ze misschien toch beter af zijn op een boerderij...Lastig.

En als laatste voor nu, misschien een gekke vraag, maar is ze geholpen?? En hoe oud is ze eigenlijk?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Barbarakl
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2012 21:40

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Barbarakl »

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.
Allereerst wil ik even zeggen dat de manier van straffen bij de dierenarts vandaan kwam.

Wellicht heeft het wel geholpen, want ze is daarin een stuk rustiger geworden.

Het in kabels bijten aan muren krabben etc. doet ze vooral wanneer ik niet aanwezig ben.
Of s'ochtends vroeg wanneer zij zelf wakker wordt. Als ik haar op dat moment een Nee verkoop ben ik al te laat, want dan is de daad al geschied.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en heb krabpalen, plank etc. Speeltjes in huis liggen, maar heb inderdaad het idee dat het met een stukje verveling te maken heeft.

Ik speel met haar, maar kennelijk is dat niet voldoende.

Ik wil haar helemaal niet weg doen, maar wil wel het beste voor haar.

Verder geef ik haar geen snoepjes, maar alleen 1 soort voedsel dit ook in verband met haar "allergie".

Ik las ook wat over graanvrij voedsel dit kan ik mogelijk nog proberen.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je het kunt betalen zou je een observatie kunnen laten doen door een erkende kattengedragstherapeut.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Sifra »

Van mij mag je je dierenarts slaan. :pdtnunu:

Hoe heet je kat trouwens?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Ilone »

Inderdaad...misschien wordt hij daar wat rustiger van :twisted:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Help mijn KAT!

Bericht door achtpuntzes »

zo zie je maar weer dat een dierenarts dus niet aotomatisch ook een gedragsdeskundige is (hoewel ik er wel een ken die dat zo goed als wel is)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
kattenmama113
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 02:28

Re: Help mijn KAT!

Bericht door kattenmama113 »

Het klinkt erg alsof ze zich verveelt, zeker omdat ze dit allemaal uithaalt als jij er niet bent. Hoe oud is ze? Als ze nog vrij jong is, kan je misschien een maatje overwegen. Is ze al geholpen? Dit kan ze ook een stukje kalmer maken. Hoe is ze in het huis? Loopt ze onrustig als een tijger rond en wil ze misschien naar buiten? Het kan zijn dat ze echt gewoon een wild katje is en dat ze gelukkiger is in een omgeving waar ze kan jagen en klimmen en rondrennen etc. Dit zijn allemaal dingen die meespelen om te kijken wat het beste voor haar is.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Heeft ze mogelijkheden om hoog te springen/klimmen/slapen?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Chiquita98 »

Ik lees hieruit dat je katje gewoon erg ongelukkig is en dat uit zich in vernielzucht en zelfverwonding. Eerlijk gezegd denk ik ook dat het gewoon een "wild"katje is die gelukkiger is als boerderijkatje. Misschien kan je via een asiel je katje ter bemiddeling afstaan als boerderijkatje.
Misschien was het ook beter gegaan als je 2 kittens had gehad dan had ie een speelmaatje gehad en leren ze ook weer van elkaar.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Barbarakl
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2012 21:40

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Barbarakl »

Ze is momenteel 1 jaar en 4maanden en is al geholpen.
Het ene moment komt ze heel lief bij me liggen, maar op andere momenten kan ze ook best onrustig door huis heen lopen.
Ze kan wel op verschillende dingen klimmen in huis. Een maatje voor haar in huis halen heb ik al eens in overweging genomen, maar ik vind mijn huis echt te klein voor nog een kat.

Ik vind het allemaal erg moeilijk, want ben wel erg aan haar gehecht. Maar wil wel echt het beste voor haar.

Zoals ik zei haalt ze deze dingen juist uit wanneer ik er niet ben of wanneer ik bijvoorbeeld in de ochtend nog slaap een stukje aandacht dus.

Ik ga eerst een eliminatie dieet overwegen en ga proberen nog meer speelplekken te realiseren, maar weet eigenlijk niet goed of dit de oplossing wel is.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Ilovesiamesecats »

http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html dit gedragsbureau heeft elke dinsdagavond gratis een teefonisch spreekuur, misschien dan eens bellen?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Help mijn KAT!

Bericht door Zaniematsu »

Hier kan je ook vragen kwijt over kattengedrag : http://kattengedrag.forumup.nl/
Hier lees je iets over Lotje : http://issuu.com/kattengedragsadviesbur ... f_2012-6-2

en het vervogverhaal van Lotjes korte lontje : http://issuu.com/kattengedragsadviesbur ... geNumber=1
Plaats reactie