Ik heb een vraagje ik heb 2 katten 1 van 3 (binkie) en een van 5 maanden (bentley) nu is er vandaag blaasgruis bij binkie geconsateert.
Ik heb een speciaal dieet meegekregen maar dit is erg schadelijk voor Bentley.
Hoe kan ik dit het best aanpakken met 2 x perdag eten geven? en welke tijden zouden jullie doen?
Ze zijn nu gewend dat er altijd eten is dus ik ben bang dat dit een lang verhaal gaat worden namelijk.
Ik zit momenteel op 3 verschillende soorten brokken met 5 katten, die eerst ook gewend waren heel de dag brokken te hebben Ze wennen er vanzelf aan.
Ik geef ze voor ik ga werken en wanneer ik terug kom, en 's avonds een klein "soepje" van een schepje natvoer met wat water. Als ik vrij ben geef ik wanneer ik uit bed kom (als dit te lang duurt komen ze me vanzelf halen ) en rond 'mijn' etenstijd.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel
wat gaf en geef je ze te eten? welke brokjes? (merk en soort) en krijgen ze natvoer?
vette kans dat de oorzaak te vinden is in de samenstelling van het 'normale' voer en missch ook veel te weinig drinken. lees de blaasgruistopics op het forum, daar staat eigenlijk alle info in en welkom op het forum!
Ze kregen smolke maar binkie krijgt dus nu royal canin feline bentley zit nu aan smolke kitten nog steeds binkie dronk altijd erg veel maar is wel een "dikke" binnekat 5,7 kilo dus ik denk dat dat het probleem is geweest!
Ik heb ze nu net voor t werk te eten gegeven en straks als ik trg kom krijgen ze weer.
Binkie gaat nu nog erg vaak naar de kattenbak maar ik denk dat dat een kwestie is van de pijnstillers en onstekingsremmers en t voer dat hun werk moeten gaan doen.
pijnstillers en ontstekingsremmers? toch geen novacam/meloxicam/metacam?
dat is een regelrechte aanslag op kattennieren, lees de bijsluiter en als het mijn kat was zou ik daarmee onmiddellijk stoppen.
en kijk even bij de ingredienten van smolke en als daar op de eerste 5 plaatsen een aantal malen een graansoort voorkomt, dan is dat de oorzaak van je blaasgruis. en overwicht trouwens..
onmiddellijk dus naar ander voer en lees onze blaasgruistopics en de voedingstopics..
Ik heb ooit een kat met blaasgruis gehad, Snoetje, mijn avatar. En Meneer Jansen had het ook, maar dat terzijde. Bij Snoetje wilde de waarnemende dierenarts ook een penisamputatie doen, maar na wat rondbellen naar andere DA's bleek dit niet nodig. Ik heb hem toen met infuus en al daar weggehaald. Na een aantal spoelingen van zijn blaas en urinewegen en de rest van zijn leven op speciale voeding van RC was het verholpen...
Maar wie weet is het bij jouw kat wel nodig, ik zou wel even een second opinion vragen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Als je de kat goed dieetvoer geeft is een penisamputatie niet nodig. Het werd in de jaren 80 veel gedaan maar is erg achterhaald. de gedachte er achter is dat je door een penisamputatie daarna alles kan voeren.
Ikzelf voer mijn katten nu Specific blaasgruisvoorkomend. En daar doen ze het goed op. Ik heb hier 3 blaasgruiskatten. Ik pas het voer aan bij de kat en niet de kat bij het voer.
Als je je 100% aan dieet houdt is het niet nodig.
M.a.w. ik zou het je afraden. Ik heb van dichtbij gezien wat een nasleep het geeft bij de kat van mijn zus.