Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee nee nee!! geen Orijen!!

en als je pietseltje vlees wilt geven, dan bvk een klein beetje kip en zeker geen rood vlees en ook geen vis.

wat je vanavond wel kunt doen is lichtgestolde eidooier en dan om te beginnen een theelepel en kijken of het erin blijft..

het zou kunnen dat het druppelen komt door het katheter bij de dierenarts..
weet niet of het ooit nog goed komt..


novacam is ook meloxicam en kan ook nierfalen veroorzaken of verergeren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mojo1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 okt 2012 16:51

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mojo1 »

:cry: O nu zakt mijn hoop helemaal. Waarom geen Orijen?

Straks rond half 9 wilde ik nog vocht gaan geven. Ik heb hem alleen wel om 18.00 dat papje van brokjes gegeven... :-( Zal ik dan nu dat eidooier geven of straks alleen vocht en even geen eten?

O ik weet het niet meer. Hij ligt ook alleen maar... Vind kroelen wel fijn, maar verder is er weinig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

met nierfalen kun je het beste voer geven met erg laag gehalte en voorbewerkt eiwit.
en dat is nierdieetvoer.
Orijen zit ongeveer het hoogste in de eiwitten en is heel erg geconcentreerd voer en dat is voor zijn nieren heel erg zwaar.
dat kunnen ze niet aan en dan krijg je erg veel ureumafvalstoffen in het bloed en daar worden nierfaalkatzels heel erg misselijk van.

ik kan me voorstellen dat het je duizelt.
eidooier is vrijwel eiwitloos en er zitten erg goeie stofjes in.
maar het kan zijn dat hij zo misselijk is dat hij niet wil eten.
vasten helpt samen met onderhuids infuus om ureum uit te spoelen en daarna zou hij zich wat beter kunnen gaan voelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mojo1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 okt 2012 16:51

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mojo1 »

Ok, dat word dus vasten en ik heb hem net ongeveer 120 ml vocht onderhuids gegeven.

Ik weet het niet meer... Vind dit zo moeilijk... Ga ik te ver om de nacht af te wachten??
Is het beter om nu afscheid te nemen?? Het duizelt in mijn hoofd :cry:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

gewoon rustig doorgaan met ademhalen en hoe is het nu?
lees de eerste twee artikelen in het topic nierfaalkatten, link heb je al
daar lees je wat nierfalen is en hoe te behandelen en dat is overzichtelijk.

goed dat je onderhuids infuus hebt gegeven en hoe gaat het vanmorgen?
je hebt een aantal vragen aan je dierenarts want het is handig in dit geval om wat meer informatie te hebben.

vroeg ik me ook nog af: heeft Mojo een blaasontsteking? dan moet hij antibiotica hebben.
vraag je dierenarts of hij je de waardes en referentiewaardes op papier of via e-mail meegeeft.
vraag je dierenarts waarom hij novacam heeft meegegeven aan een nierfaalkater.
vraag hem een alternatieve pijnstiller. ontstekingsremmen kan via een antibioticum.
ga nat nierdieet kopen, eventueel dierenspeciaalzaak, anders via je dierenarts: trovet of hill's k/d of renal in drie smaken.
en meld hier even terug wat en hoe..

het hoeft niet in je hoofd te duizelen en hoezo gelijk aan inslapen denken?
en overweeg om naar een andere dierenarts te gaan, waar in Nederland?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mojo1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 okt 2012 16:51

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mojo1 »

We zijn wakker en omdat ik gisteravond echt dacht dat het over was heeft hij lekker de hele nacht tussen ons in in bed gelegen. Vaak wakker geweest, maar elke keer lag hij nog lekker te slapen. Hij schrok wakker van de wekker en sprong op. Heb hem daarna even terug gelegd op het deken waar hij op lag. De andere 2 katten kregen eten en in eerste instantie reageerde hij daar niet op, maar na heel even sprong hij op en liep richting keuken. Onderweg nog een heel klein kopje aan de hond gegeven en aan de poppenwagen van mijn dochter. Daarna ging hij naar de kattenbak en heeft hij gepoept. Hij ging daarna weer richting slaapkamer en ligt nu weer op het deken.

Nu ik hem dus zo vanmorgen zag word het nog geen inslapen.

Zometeen de Da bellen en eens even een goed gesprek aangaan. Afhankelijk van dat gesprek kijk ik of ik daar verder ga of inderdaad een andere dierenarts ga zoeken. Maar welke dan? Ik woon in Uden NB...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

gelukkig een rustig bericht..
wij hebben hier heel erg veel ervaring met de verzorging van nierfaalkatten en er hangt heel veel af van zijn waardes! en het verloop van die waardes na ongeveer een week en een aantal infusen.
want daaraan kun je zien of het chronisch is of acuut is geweest.
en zolang hij nog poept en plast werkt zijn stofwisseling en neemt hij voedingsstoffen en vocht op.
ben ook heel erg benieuwd naar de antwoorden van je dierenarts en als we meer informatie hebben kunnen we ook beter meedenken.
en vergeet het natte nierdieetvoer niet..! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mojo1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 okt 2012 16:51

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mojo1 »

Bedankt!

Heb ook weer een beetje rust in mijn lijf.

Heb net de DA aan de lijn gehad en ze was gelukkig wel meegaand. Heb gezegd dat ik me dus ingelezen heb en dat de reden waarom hij gister ineens een stuk slechter was dan eergister komt vanwege het eiwitrijke voer wat hij kreeg. Heb dus gezegd ander voer te willen en nog meer spullen voor infuus aangezien ik net het laatste deel aan hem gegeven heb. Dat was allemaal prima. We kunnen om 09.40 komen en dan nemen we hem even mee om gelijk even te kunnen voelen en misschien wel even bloed af te nemen.

Dan ga ik ook blaasontsteking, waardes, Novacam en antibiotia/pijnstiller aankaarten.

Toen ik begon over het ander voer zei ze ook dat ze ook eerst even voor me wilde kijken hoeveel dat zou kosten... Beetje rare vraag, heb ook direct geantwoord dat dat niet van belang is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Hoop dat je met weer een stukje meer duidelijkheid terugkomt straks ;)
Zoals Adriana al zegt zitten er hier veel ervaringsdeskundigen die kunnen helpen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Adriana schreef:ik denk dat dat verstandig is, hoe moeilijk ook. ze zou constant gespoeld moeten worden om de waardes beetje redelijk te houden.. goed in de gaten houden dat ze niet uitdroogt en zien waar het schip strandt..
in ipa zit onder ander vit c in een bepaalde vorm en een klein beetje ipa lijkt me een goed plan. het moet wel ook allemaal afgebroken/afgevoerd worden (renalzin gaat niet via de nieren).
hoop dat Liesje nog een beetje kan genieten in de komende periode..
Hallo Adriana,

Het gaat goed met Liesje ze eet kip en runderlapje ( weet dat daar meer fosfaten in zitten maar eten is ook wat waard) de renalzin krijgt ze nu als een snoepje als ze gegeten heeft. Dat drogen dat gaat goed en is inderdaad veel handiger om te geven. ik geef haar ook Happy Cat brokjes dat accepteert ze goed anders krijgt ze niet voldoende voedingsstoffen binnen elke dag ongeveer 40 gram. Ze drinkt veel dus dat is goed.
Mojo1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 okt 2012 16:51

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mojo1 »

We zijn weer terug. Alleen met niet zo goed nieuws. Zijn blaas was toch weer te vol en hard. Hij druppelde wel nog steeds i.v.m overdruk, maar durft/kan niet plassen.

Volgens hun hadden we 2 opties.
1. operatie, maar wel met alle risico's zoals narcose en of de nieren daarna nog wel gaan werken.
2. Inslapen. Volgens hun niet de beste optie omdat hij nog best fit overkwam.

We zijn nu doorgestuurd naar dierenkliniek Lingehoeve in Lienden. Om half 3 hebben we daar een afspraak om te kijken of het een eerlijke kans heeft om Mojo die operatie te laten ondergaan, of dat we er beter mee kunnen stoppen.

Voordat we naar huis gingen hebben ze nog wel zijn blaas leeggetrokken, maar hij begon helemaal te kwijlen van de stress. Zo erg om te zien :cry:
Thuis aangekomen wilde hij naar de kattenbak en probeerde echt om te plassen, maar dat lukte niet. Hij is uiteindelijk in de kattenbak gaan liggen :cry: Iets wat hij nog nooit gedaan heeft en waarvan ik niet weet hoe ik het moet opnemen...

Ik twijfel zo erg en heb nu al zo'n verdriet...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wij hebben hier meer dan uitstekende ervaringen met de Lingehoeve in Lienden en geweldig dat je daar morgen al terecht kunt. AH is een geweldige dierenarts en ze kunnen daar heel erg veel. Enzo heeft daar zijn radio actiefjodiumbehandeling gehad en het gaat geweldig met hem, zonder was hij er niet meer geweest. ben blij voor je dat je doorgestuurd bent naar Lienden..

Enzo heeft laatst een behoorlijke kaakoperatie moeten ondergaan en is nierpatient (en super angsthaas). alles goed doorgesproken met de super dierentandarts Kn. en gespoeld tijdens de operatie, gasnarcose en gespoeld na de operatie. buprecare (opiaat) mee als pijnstiller en geen meloxicam. en geweldig!! was snel hersteld en gaat erg goed met hem.

als je dit uitgebreid met de da's daar doorspreekt, dan zullen ze er alles technisch aan doen en ik weet zeker dat ze dat zelf ook al van plan zijn, zonder dat je dat ter sprake brengt.
en als Mojo ergens goed op zijn plek is, zo ziek als ie is, dan is het daar!

wat zijn Mojo's nierwaardes eigenlijk (urea en crea)..?
en toch gewoon doorgaan met ademen hoor! k voel met je mee, problemen genoeg achter de rug dus weet hoe dat je in beslag kan nemen en hoe onzeker en zo ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mojo1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 okt 2012 16:51

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mojo1 »

Fijn dat die kliniek goed aangeschreven staat. Geeft wat hoop. We kunnen trouwens vanmiddag al terecht. Om half 3 moeten we daar zijn, dus over drie kwartier rijden we aan.

Inmiddels zijn er wat kleine lichtpuntjes met hem gaande. Ik heb hem uit de kattenbak gehaald en lekker op ons bed neer gelegd. Na het leeghalen van de blaas druppelde hij dus ook niet meer namelijk. Was even bezig tas inpakken van onze dochter die vanmiddag naar opa en oma gaat terwijl wij weg gaan, en toen kwam hij even langs om te kroelen en gooide zelfs zijn staart weer omhoog toen ik hem daar aaide. Hij loopt wat rond en wil erg graag en vaak op de kattenbak. Hij probeert te plassen en er komen dan ook bewust druppels uit. Natuurlijk te weinig, maar zijn wil om te plassen is er nog wel. Dus geen angst denk ik, gewoon niet kunnen. Daarnaast is hij natuurlijk wel rustig, maar naar mijn idee kijkt hij helderder uit zijn ogen en is iets alerter.

Ademen gaat nu weer wat beter gelukkig. Heb gewoon veel gehad de laatste 2 weken. Anderhalve week geleden was mijn hond heel erg ziek (nu gelukkig weer helemaal gezond) wat de nodige stress opleverde, Mojo die vorige week maandag dus ziek werd en ik zelf heb afgelopen woensdag een spoedoperatie gehad aan mijn eierstok die gedraaid zat en dus weggehaald moest worden.

Al met al een heftige week met de nodige emoties, stress en weinig slaap.

Ik hoop echt heel erg dat er vanmiddag een positief gesprek volgt en dat ze Mojo een kans gaan geven.

Door al het gedoe vanmorgen bij de dierenarts heb ik het er niet meer over gehad over de waardes. Wel waarom ze Novacam gaf. Volgens haar was er geen alternatief....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

joepie en ik had je inderdaad willen suggereren ze/Lienden nog even te bellen, want een kater die niet plast is er niet jofel aan toe en eigenlijk een spoedgeval. kan zijn dat ze Mojo vannacht daar even houden als vandaag niet kan worden geopereerd.
AH is kort van stof maar legt als je het vraagt alles uit. en het scheelt dat je nu al veel meer weet in het gesprek.. zou hij nierstenen kunnen hebben?
omdat hij weinig gegeten heeft en je infuus hebt gegeven, is hij beetje doorgespoeld en zal zich beter voelen.
overleg daar ook even over dieetvoer.. en ik kan me voorstellen dat je weerstand niet geweldig was na zoveel sores.. Mojo doet intussen zijn best en fijn dat dochter onder de pannen is. voor haar ook niet leuk zieke dieren..
we duimen hier met heel veel grijze pootjes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mojo1 schreef: Door al het gedoe vanmorgen bij de dierenarts heb ik het er niet meer over gehad over de waardes. Wel waarom ze Novacam gaf. Volgens haar was er geen alternatief....
Onsior is een goed alternatief voor meta/novacam, vertel dat maar aan je dierenarts.

Ik heb je hele trieste relaas net gelezen en heb het idee dat door de blaasproblemen de kat acuut nierfalen heeft gekregen. En dat kan een heel stuk verholpen worden dankzij infuus. Dus daar doe je heel goed aan.
We hebben hier een poesje gehad van 3 jaar met een crea van meer dan 1200 en die huppelt, 4 maanden later, ook weer vrolijk rond. En onze Noa (nu 5 jaar) kreeg nierfalen na een operatie (na 4 weken Metacam) en dat is morgen inmiddels 2 jaar geleden. En zo zijn er meer voorbeelden te geven.

Ik hoop dus voor je dat het probleem met het plassen opgelost kan worden en dan heb ik heel veel hoop dat het met de nieren ook weer goed gaat komen.
Wens je voor vanmiddag veel sterkte en ik hoop dat je goed nieuws krijgt.
Plaats reactie