uitlaten, verstandig?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

uitlaten, verstandig?

Bericht door xdenise »

Hello!

Ik heb hier twee verstofde (katten)tuigjes liggen, en wil er eigenlijk wel eens gebruik van maken. Op een mooie dag, zoals vandaag, lijkt het mij leuk om met mijn katjes buiten te 'wandelen'. Niet om het afvallen o.i.d, maar om een beetje hun instinct op de loop te laten gaan. Lekker laten snuffelen en verkennen zegmaar.

Vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben. Ik ben namelijk bang dat ze na die ervaring vaker naar buiten willen. En aangezien het binnenpoezen zijn wil ik ze ook weer niet laten verlangen naar iets wat ze maar eens per week, met tuigje, kunnen krijgen :roll:

dus zou ik er in eerste instantie uberhaupt goed aan doen om ze dan eens mee te nemen naar buiten?
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Mijn oude kat ging vanaf 3 maanden oud naar buiten aan een tuigje. In de tuin deed hij dat super, liep zelf terug om een struik of tafelpoot. Toen hij op zijn 12e suikerziekte kreeg ging hij mee op vakantie in Nederland, onderweg stapte hij op de parkeerpaats parmantig rond. Op het vakantiepark liep ik regelmatig een rondje met hem, nou ja hij et mij :lol: , dat was hilarisch en hij genoot er zichtbaar van.

Probeer eerst binnen eens hoe het gaat als het tuigje om is, en als dat normaal is hoe het lopen aan een touwtje gaat. Heb je trouwens helemaal geen buiten, iets dat je kunt afschermen of zo?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door Adriana »

Afbeelding héé duif, jij niet in tuig?

..en sinds kort wandelt de postduif mee als Mies wordt uitgelaten!

Afbeelding wandeltempo is voor de duif goed bij te houden..!

zie fotoalbum grijstijgers voor verdere info en denk niet dat je van het ene op andere moment een katzel mee uit wandelen kunt nemen! eerst wennen aan tuig, dan tuigtraining, langzaam opbouwen en ook buiten heel erg langzaam opbouwen. kost veel aandacht en geduld en bij de meeste katzels lukt het echt niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door xdenise »

Bedankt voor de tips! ik zal zometeen even een kijkje nemen in je album Adriana, thanks :)

Oh en, wanneer ze (hopelijk) eenmaal gewend zijn aan de tuigjes, kan ik ze dan ook meenemen naar een rustig parkje? Woon namelijk in een hele drukke straat.. of is het beter om juist voor de deur te beginnen omdat dat herkenbaarder is. Ze zijn overigens gewend om mee te rijden in de auto.

@ siamese,
nee we hebben helaas geen tuin.. :( we wonen op een zolderverdieping vandaar
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door Adriana »

nee, ze worden heel schichtig van grote bewegende dingen en veel herrie, dus zo snel mogelijk op je arm en beetje afschermen met je jas mee naar een rustig parkje en eerst gewoon alleen maar laten snuffelen.
wij hebben twee katzels, die prima in tuig meegaan naar volkstuin en boot en Mies zeilt ook mee en is inmiddels helemaal gewend aan het leven aan boord. echte scheepskat geworden!
maar... het is voor het allergrootste deel afhankelijk van jouw geduld en van de betreffende kat zelf. met sommige katzels gaat het al snel vrij goed en andere katzels schijten in hun broek van angst en die moet je verder dan ook niet forceren.
maar je kunt het met veel geduld en rust en in kleine stapjes altijd proberen. bij de jachthaven is iemand die altijd met zijn kat op zijn schouders rondfietst en Mies en Enzo zitten bij ons ook op onze schouders als we over straat lopen. MoMo zat altijd half onder een flap van mijn jack en keek om een hoekje naar de omgeving en was altijd blij als hij op de volkstuin was. daar had hij zijn eigen plekjes en je had geen kind aan hem en dat is met Enzo eigenlijk ook wel zo. de jonkies zijn in opleiding en vergen heel heel erg veel aandacht als ze op de tuin zijn..
in het fotoalbum van patiani/guusje zitten ook foto's van katten in het tuinhuis en in de ren op haar volkstuin.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
honeyfree
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2012 06:18

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door honeyfree »

Vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben. Ik ben namelijk bang dat ze na die ervaring vaker naar buiten willen. En aangezien het binnenpoezen zijn wil ik ze ook weer niet laten verlangen naar iets wat ze maar eens per week, met tuigje, kunnen krijgen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ook wij kunnen niet in de toekomst kijken en weten op voorhand niet hoe je katzels zullen reageren. hier weten ze dat als ik één van de maattuigen bij de voordeur leg, dat er dan een katzel mee-mag. en soms zie ik voordat ik bij de lift ben al, dat-ie er geen trek in heeft en dan gaan we terug. en er wordt ook wel eens gezeurd bij de voordeur maar als het niet kan dan kan het niet en dat zeg ik dan ook.
en lees verder dit topic voor meer info..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door xdenise »

ik laat mijn kittens inmiddels ook regelmatig uit en ze vinden het heerlijk. ze zitten niet constant voor de deur te miauwen o.i.d dat ze continue naar buiten willen, maar zodra ik de tuigjes pak komen ze aangestormd :)

ze vinden het na een wandeling ook weer fijn om naar huis te gaan, dan rennen ze de trap weer op naar binnen haha..

Heb toevallig gisteren een kort filmpje gemaakt toen we voor een avondwandeling gingen, zal 'm vanmiddag even uppen in mijn album.
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door BloemTetsu »

Gisteravond zijn wij voor het eerst met Tetsu buiten de tuin geweest. Zonder tuigje. Tetsu loopt gewoon naast je. Hij bepaalt wel welke kant we op gaan, en stop bij het oversteken. Hoewel dit meer onzekerheid is dan auto's en als er een auto komt, roep ik hem en kan ik hem even vasthouden. Na een tijdje, was hij overprikkeld en zijn we meer naar huis gegaan. Komen deed hij toen iets minder, maar door te spelen lukte het wel.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door Adriana »

wat goed zeg! aan de wandel met Tetsu en het lukt blijkbaar om bij je te blijven.
dat is altijd mijn grootste angst: ze schrikken ergens van en smeren hem als een speer.
hier hebben ze dan 5 meter lijn achter zich aan, zodat ik ze wat makkelijker kan pakken.
of ze lopen zich wat sneller vast. tussen lijn en tuig zit elastiek zodat de schokken zo min mogelijk worden doorgegeven.
en heerlijk overal snuffelen en grassprieten uitzoeken en de verste is de lekkerste..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door BloemTetsu »

Een heel tijd geleden was ik er al achter gekomen dat hij het leuk vindt om mee te lopen. Bij verre over buren moest ik de plantjes verzorgen en Tetsu bleef rustig achter de voordeur wachten.
Aan de lijn knalde hij regelmatig tegen de grens aan, mede dankzij Bloem die hem de opjaagt. Een elastiek er tussen doen, is wel een goed idee.
Als hij los loopt en hij ziet wat engs, blijft hij stil staan. In geval van vlucht gedrag is Tetsu de drager van de pet tracker. De ontvanger ging ook mee. Deze ook aangezet om te oefenen met hem.
Tetsu houdt overigens niet zo van gras en open ruimte.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door Adriana »

katzels houden sowieso niet van open ruimtes en het oversteken daarvan. dan zijn ze veel te kwetsbaar voor aanvallen vanuit de lucht..
hier leg ik op die hele grote, soms lege aanrecht een klein handdoekje en als er behoefte is dan mag het keukenprinsje op het aanrecht en op dat handdoekje. en je zult zien dat ze daar zelf op gaan zitten, de rest is veel te open en leeg en eng..
hier manipuleer ik wel eens meer met handdoekjes of klein opgevouwen fleece en doorgaans gaan ze dan precies daarop zitten en personeel ook weer blij..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door lidewij020 »

Ik ben ook begonnen om mijn katten aan een tuigje te wennen. Ik heb dit tuigje voor ze gekocht en het bevalt beter dan zo een met alleen bandjes (die had ik eerst).
Afbeelding Het enige nadeel is dat de voorkant niet open kan en over het koppie van de kat geschoven moet worden. Ook moet er dan nog een pootje door het juiste vak. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor elke kat even prettig is, maar bij die van mij is het gelukkig een makkie. Verder voelt het super zacht en ook al komt er spanning op de lijn te staan is dit niet pijnlijk voor de kat. De druk wordt verdeeld over de borstkas.
Blooker vindt het helemaal prima met het tuigje om. Gaat spelen en loopt mee, maar Tommie vindt het nog vervelend. Ze blijft steeds heel laag bij de grond lopen. Ik ben nog niet met ze naar buiten geweest, We hebben alleen binnen geoefend. Ik woon aan een hele drukke straat waar trams en bussen rijden, dus denk dat ze het doodeng vinden om zo de deur uit te lopen. Als de deur nu weleens open staat durven ze ook niet naar buiten en eigenlijk ben ik daar blij om. Ik zat te denken om ze eerst in een mandje naar het bos te brengen en dan daar te kijken hoe het gaat. Aan de andere kant vind ik dat heel eng, omdat ze dan de omgeving niet kennen. Stel dat ze zich uit het tuigje wurmen... En de rit in het mandje is ook stressvol voor ze denk ik.

Hoe denken jullie dat ik het naar buiten gaan het beste kan aanpakken? Hoe zouden jullie het doen? Doe ik ze er wel een plezier mee?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door BloemTetsu »

Als het mijn katten waren zou ik ze niet naar het bos brengen. Misschien later, als ze buiten aan de lijn kunnen. Zolang Tommie het tuigje niet accepteert, niet mee nemen. Bij Tommie kan je het rustig opbouwen, eerst wennen aan tuig door bv naast voerbak te leggen en dan ik korte sessie omhouden. Eerst ietsjes los en zodra hij ontspannen is er weer af.
Op straat eerst hele korte sessies en dan merk je snel genoeg wat ze van het verkeer vinden.

Adriana, dat is een goede. Tetsu vind het leuk om om dekens tot stoffen te liggen en ook op aanrechten en tafels. De strijd hebben we opgegeven. Waar door een doek te leggen, kunnen we de boel manipuleren. Maar zijn doel moet dan geen eten vinden worden, wel uitkijk toren.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: uitlaten, verstandig?

Bericht door Dinky »

Zolang Tommie het tuigje nog niet accepteert inderdaad niet meenemen naar buiten toe. Beter is om dan af en toe even om te doen, te belonen en weer af te doen.
Qua plek om ze daarna uit te laten is lastig wanneer je aan zo'n enge drukke straat woont.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie