Toch niet de juiste voeding?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Toch niet de juiste voeding?

Bericht door stervis »

Hoi!

Na een lange zoektocht naar betere voeding voor mijn katten kwam ik uit op Applaws. Tijdens deze zoektocht heb ik een nieuwe vriendin in huis gehaald, namelijk een poes genaamd "Puf". Omdat de omgeving vrij nieuw voor haar was en ze bij een speelse kater terecht kwam, had ze last van wat stress en zat ze ook nog eens in de rui. Kortom.... veel braken of in ieder geval pogingen tot.

Na veel kammen met verschillende borstels, kattengras en kattenmout is dit heel erg verminderd. Maar nu twee maanden verder op Applaws, is er wekelijks wel een moment waar beide katten een plas water met brokken kotsen. Zelfs de kat, die hier normaal eerder nooit last van had.. ik heb hem al drie jaar en hij heeft werkelijk nooit eerder gebraakt (in mijn bijzijn). Ik heb eerst een kleine verpakking gekocht om te kijken hoe ze hier op reageerde gedurende twee weken, de kat deed het prima en de poes ook, maar de poes heeft in die periode wel eens gebraakt i.v.m. haarballen..

Nu ben ik al een paar dagen gestopt met kattenmout en heb ik meerdere kleine voeder momenten verdeeld over de dag om gulzigheid uit te sluiten en dit blijf ik nog uittesten voor de komende week. Maar iets zegt mij dat Applaws ze toch niet echt lekker ligt... en heb ik hierover ook al wat gedeelde ervaringen gevonden.

Kortom.. ik vind het heel moeilijk in te schatten of het nou dieper ligt dan het soort voer of haarballen of toch een wat serieuzer probleem zoals een irriteerde slokdarm of maagklachten.

Aangezien ze gezond eruit zien, veel eten en drinken, actief zijn heb ik de DA (DA raadt in deze gevallen Hill's Feline I/D aan) nog niet ingeschakeld. Misschien een goed idee om een ander voedsel uit te proberen? (naast het feit dat ik nog 4-5kg Applaws heb liggen)
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Toch niet de juiste voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou toch ook eens een ander voer proberen.
Geen eigen ervaring met Applaws. Wel goede ervaring met Acana en Orijen, maar daarbij ook de ervaring dat ze daar niet erg veel van moeten eten.
Dus ook geen grote porties in een keer laten eten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Toch niet de juiste voeding?

Bericht door stervis »

Ik zal binnenkort even klein zakje bestellen en kijken hoe ze daar op reageren.

Voor als nog heb ik nu verschillende voer plekken in het huis gemaakt en krijgen ze vaker gespreid over de dag een klein beetje voer in plaats van 1x per dag een volle bak.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Toch niet de juiste voeding?

Bericht door stervis »

Heb even proefzakjes gekocht van Acana en Orijen, beide smaken.

Puur om even te testen of ze hier minder van gaan braken en welke ze lekkerder vinden.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Toch niet de juiste voeding?

Bericht door Adriana »

......... in het pb ook al uitgelegd:

sommige katten gaan van te veel droge brokjes ineens braken
en dat heeft niet zoveel met soort en merk te maken maar met vocht..
dat wil zeggen het gelijktijdig ontbreken van vocht..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Toch niet de juiste voeding?

Bericht door stervis »

Ik besproei de brokjes ook met wat lauw water al en heb een goed (goedkoop) graanvrij natvoer gevonden, die ik nu ga testen.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Toch niet de juiste voeding?

Bericht door stervis »

Het vochtig maken van de brokjes lijkt te werken. Misschien moet ik dus wat meer natvoer geven voortaan? (Applaws natvoer is prima, desondanks de 1% rijst)

Maar waarom hebben ze deze reactie dan wel op deze brokken en niet bijvoorbeeld bij een Purina One of Hills brok?
Niki
Looney
Binky
Puff
Plaats reactie