Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Ilovesiamesecats »

We zijn helemaal verliefd op een rode Siamese herplaatser maar maken ons zorgen over dekosten. Met name de kattenbakkorrels, daar doe ik nu met 2 bakken - 2 zakken, net twee weken mee en de dierenarts kosten. Voor 2 katten ben ik al €73 entingskosten kwijt, hoeveel wel niet voor 3??

Voer zal wel mee vallen.

Wie kan me hierin adviseren?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door castratenkoor »

Ik denk toch echt dat je dat het beste zelf kunt gaan berekenen. Het hangt er arg van af wat je ervoor uit wilt geven. Ik heb 8 katten. Ik bestel 7 zakken kattenbakkorrels ad 20 kg en daar doe ik 5-6 weken mee.

Voer is erg afhankelijk van wat je geeft, Euroshopper ad 17 cent per kuipje of Almo blikjes.....dat scheelt een hele boel per jaar.

Dierenartskosten is erg afhankelijk uiteraard van de gezondheid per dier, dat is tamelijk onvoorspelbaar. Ook afhankelijk van het voer wat je geeft, maar lang niet alle ziektekosten zijn vooruit te bekijken. Elk jaar enten is een discussiepunt en uiteraard eigen beslissing. Uiteraard ligt de prijs dan 1/3 hoger als je een kat extra hebt.

Je kunt naar mijn mening ipv een verzekering per kat afsluiten beter een eigen potje maken voor de katten door b.v. elke maand 100 euro (ik doe 250 euro voor 8 katten) op een aparte rekening te zetten. Als er lang geen zieke dieren zijn gebruik ik een deel van het geld voor b.v. een nieuwe krabpaal.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Adriana »

ik denk dat je voor een deel winst kunt maken met organiseren, een deel is geluk hebben met gezondheid (dus matige dierenartskosten) en doe/het/zelf is denk ik ook een belangrijke 'winst'post.
met organiseren bedoel ik o.a. voer kan kwalitatief erg goed en groter worden ingekocht, kattenbakken kunnen veel efficiënter dan wat jij noemt.
ik weet niet of je goedkoper uit bent met een verzekering en ik weet ook niet of je dieren (nog) te verzekeren zijn..
ik ben van twee naar drie gegaan maar die situatie was niet zo te vergelijken want i.m. MoMo was een dure (combi diabetes/nierklant) en Enzo heeft ook gouden oortjes..
wat de bakken betreft maakt het niks uit, voer valt ook reuze mee.
ik knutsel erg veel zelf en dat scheelt aanzienlijk, kringloopwinkels kunnen ook bijdragen en creatief benutten van dingen die ergens anders voor bedoeld zijn helpt ook..
we hebben een paar topics met soort van tips, zelfmaak speelgoed, constructies, drinkfontein etc..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door artemis »

Al je al zo scherp moet rekenen voor 1 extra kat, dan ben je volgens mij niet financieel voorbereid voor als een of meerdere van hen zwaardere medisch kosten behoeven, en die kansen nemen serieus toe naarmate ze ouder worden. Geloof me, dan gaat het over een hele andere grootte van kosten.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik ben wel creatief, heb gisteren een doorgezakte ton krabpaal gerepareerd.
Wat betreft kosten weet ik er alles van, mijn oude kater had blaas problemen, nierproblemen, had 5 jaar diabetes en het laatste half jaar hartproblemen.... Cat- ching kassa.
Qua kattenbakkorrels zal ik over moeten gaan naar andere, ik denk aan Biokat klontvormend van 20 kg.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Chiquita98 »

Ik denk dat de extra kosten veelal inderdaad liggen bij wel of niet veel dierenartskosten. De rest kan je zelf berekenen. Qua voer e.d. zal het wel meevallen hoor die extra kosten. Ik bestel grote zakken bij zooplus. Stukken goedkoper dan bij de dierenwinkel.
2 weken doen met 2 zakken kattenbakvulling is wel heel erg snel. Ik weet mijn gebruik niet van de kattenkorrels, maar ik doe met 1 zak(15kg) al langer dan 2 weken en dat met 4 katten. Gebruik classycat. Heel zuinig spul. Volgens mij doe ik er wel een maand mee!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Deze?? http://www.zooplus.nl/ask?q=Classycat&b ... zooplus_nl

Dat zou mooi zijn, een maand!! :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Chiquita98 »

Ja die. Zie dat er weer een aanbieding is haha bedankt!

Even wel ter verduidelijking. Ik vul de kattenbakken met de vulling en schep elke dag de bakken uit. En vul dan steeds aan. Want eenmaal de vulling erin hoef ik nooit meer alles weg te gooien, want na het uitscheppen is alles weer schoon(dit in tegenstelling tot bijv biocats)Dus ik hoef nooit alles meer weg te gooien. Ik verschoon de bakken 1x in de maand en bewaar dan de vulling die er al in zat, want die is namelijk nog schoon.
Dus ik bedoel; ik doe een maand met 1 zak als bijvulling. Pff beetje duidelijk? tis zondag en nadenken gaat niet zo goed haha
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door heidinuyten »

Als je jezelf nu al zorgen maakt om de kosten, zou ik niet voor een kat erbij gaan, tenzij je zeker weet dat geld geen probleem is en je daar niet naar hoeft te kijken.
Vaak als je bij een da komt krijgt je groepskorting, kan je naar vragen.
Voor is bij zooplus erg goedkoop en heb je vaak ook zakken van 10 en 12 kilo, ook erg goed met kattenbakvulling enzo.
Lightning!
paasnini

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door paasnini »

Geen idee waar je woont maar de Hornbach verkoopt Sivocat soft, 12 liter voor €7,50. Lees ik ook goede ervaringen mee.

Kun je een potje maken en eraf blijven zodat je in korte tijd 2 x een onverwachtse dierenarts rekening kunt betalen en dit dan weer vlot aanvullen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Adriana »

ik doe bijna 2 maanden met klontvormende korrels en dan nog..
dan ververs ik sommige bakken en blijkt dat ze hier net zo goed poepen/plassen op 'oude' bakken.. maar ik zeef ze doorgaans 2x per etmaal en houd de emmers heel erg goed schoon.
als ik ze zeef zijn ze leeg en als ik zie dat er tegen de rand of op de bodem is geplast, dan wordt dan gelijk schoongemaakt met tissue met een beetje verdunde badkamerreiniger.
ik doe onderin een heel heel klein beetje beaphar deo maar dat is eigenlijk niet nodig..
mijn ervaring is wel dat hoe meer bakken je hebt, hoe schoner alles - bakken en omgeving - ze blijven! ik heb 6 bakken/Blokker dweilemmers op 4 plaatsen voor 3 katers.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Ilone »

Ik gebruik Belmondo Bio fresh, van de jumper.
http://www.jumper.nl/
Goedkoper dan biokat, en ik vind het persoonlijk fijner spul dan biokat.
Én momenteel in de aanbieding! (dat had ik nog niet gezien :-P dinsdag maar weer inslaan)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind 70 euro wel vrij veel voor 2 katten.
Ik denk niet dat ik zoveel uitgaf.
Voor 3 katten zal het dan op zo'n 95 euro komen (je kan 20 euro consult rekenen en die moet je maar 1 keer betalen).

alleszins, ik zou me ook eens inlezen op inentingen en dan spaar je dat bedrag vast al uit. ;-)
Verder moet je natuurlijk wel zien dat je dierenartskosten kan betalen, als dat nodig wordt. Maar daar weet je dus inderdaad zelf alles van. Wij kunnen gewoon niet in jou plaats beslissen of je dat kan betalen of niet.
Het maakt inderdaad al veel verschil wat voor voer je geeft, maar ik geloof dat jij op vers zit? Dus dan zit dat wel goed.
Zolang ze jong zijn (en ouder dan een jaar) valt die DA-kost meestal nog mee, maar als ze ouder beginnen worden, dan begint het grondig he. Al hoeft dat ook niet noodzakelijk.

Ik vind niet dat het verschil groot is tussen 2 en 3, maar ik was daar ook niet echt mee bezig...
Kattenbak betaal ik 5 euro voor 2 weken, voor 3 katten dus (ook op vers, dus wat meer plassen dan op brok). Je moet inderdaad zien dat je een merk neemt waarbij je de schone korrels kan behouden en de bevuilde er gewoon uit scheppen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ilone schreef:Ik gebruik Belmondo Bio fresh, van de jumper.
http://www.jumper.nl/
Goedkoper dan biokat, en ik vind het persoonlijk fijner spul dan biokat.
Én momenteel in de aanbieding! (dat had ik nog niet gezien :-P dinsdag maar weer inslaan)
He dat is maar €6 voor 20 liter, dat is mooi!! ;-)

We zijn haar gisteren nog gaan halen. De eerste kennismaking was overwegend positief, vannacht wel apart laten slapen natuurlijk.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Extra kosten 2 naar 3 katten? - spoed!!

Bericht door castratenkoor »

Succes met de introductie, hopenlijk is het snel gewoon en vertrouwd!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie