De laatste 9 maanden heeft Pappie (onze kater dan wel

Het was mij al opgevallen dat de referentiewaarden bij beide labo's verschillend zijn. De verschillen zijn meestal niet echt groot maar toch is er bijna steeds een verschillende onder- en bovengrens. Tot nu toe heb ik er niet echt bij stilgestaan, en ook bij mensenlabo's heb ik hetzelfde fenomeen al opgemerkt.
Een week geleden deden we een eerste bloedcontrole bij onze DA na een radio-joodbehandeling in de dierenkliniek van de universiteit van Gent (Merelbeke). Gent wil op de hoogte gebracht worden van deze resultaten, logisch. Nu vroegen ze daarbij ook de referentiewaarden van het labo te vermelden.... en hier kan ik eigenlijk niet goed volgen...
Als de verschillende referentiewaarden die labo's hanteren enkel op een wat rekbare marge gebaseerd zouden zijn, waarom vragen ze in Gent dan naar de specifieke referentiewaarden van het labo in kwestie? Ik zou denken dat ze in Gent wel over hun eigen referentiewaarden beschikken, toch?
Daarom vraag ik me nu het volgende af: Zou het mogelijk zijn dat bloedresultaten per labo kunnen verschillen qua exact cijfer en dat de referentiewaarden dààrdoor verschillen en meegedeeld moeten worden om correct geïnterpreteerd te kunnen worden door andere dierenartsen?
Een voorbeeld van verschillende referentiewaarden voor het schildklierhormoon T4:
Medvet 1,1 - 3,5
Mediclab 0,4 - 3
Zoals jullie kunnen zien is het verschil in ondergrens vrij groot en is er ook een redelijk verschil in bovengrens. Het laatste resultaat bij Pappie was 0,8 wat voor het uitvoerende Mediclab binnen de referentie viel en waar ze in Gent heel blij mee waren, echter..... voor Medvet zou zijn T4 dan te laag hebben gestaan. Tenzij Medvet natuurlijk met eenzelfde bloedstaal op een ander, in dit geval hoger, cijfer zou zijn uitgekomen.
Ik weet het, dit is een heel technisch vraag, maar ik loop er al enkele dagen het hoofd over te breken.
Weet iemand hier meer over?