Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Hallo allemaal,

Nou, ik schrik een beetje van hoe slecht bij iedereen gaat.

En dat terwijl bij mij de problemen (definitief?) de wereld uit zijn. Pippon is sinds dinsdagavond van de medicijnen af en doet het nog steeds geweldig. Hij is sinds gisteren weer helemaal de oude. Veel energie etc.

Morgen ga ik kitten Jesse na twee weken wachten ophalen. Ik zal het asiel wel heel goed vragen wat de oorzaak van Jesse's diarrhee geweest is. Blijkbaar was het iets anders dan bij jullie, want in dit asiel zijn alle kittens er inmiddels weer bovenop. Ik zal ook vragen welke medicijnen de kittens gehad hebben (naast de finidiar die dus niks deed).

Maandag zal ik deze informatie hier plaatsen in de hoop dat in ieder geval 1 van jullie er misschien wat aan heeft.

Ik leef met alle getroffen baasjes mee. Ik weet uit eerste hand hoe slopend het is om elke dag te moeten constateren dat het niet beter gaat. Ik ben de hele week al helemaal uitgeput. Dat voelen jullie vast nog veel meer.

Groetjes,
Vanessa, Pippin en Jesse
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Alle drie X-jes zijn inmiddels overleden aan de combinatie van diarree en braken. Ze waren doodgewoon te klein om zo'n invasie te kunnen overleven. Ook Zizou lag vanochtend dood voor de bank; hem verdenk ik van de longaandoening of iets aangeborens, dus hij wordt nagekeken bij de dierenarts.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 08 nov 2003 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Marjolien, wil je me de uitslag van Zazou laten weten?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Zodra ik meer weet, hoor je die natuurlijk, Daan!

Vandaag kreeg ik vanuit het land onderstaande mail:
Zelf heb ik in de afgelopen tijd ook kittens verloren, met vrij
a-symptomatische verschijnselen. Ik bedoel, na zoveel jaar fokken heb je
je trucjes - maar hier was alles vrij tegenstrijdig.
Aan de ene kant hadden ze absoluut geen last van niesziekte
verschijnselen, echter wel uitdrogen in combi met diarree.
Bij diarree denk je automatisch aan veranderd voedsel (spenen) of
infecteuze darmklachten - giardia/coccidosis etc maar daar waren de
symptomen niet naar (bepaald stinkende ontlasting, leeglopen etc etc)
Trucjes slaan niet aan - etc etc. Heb het bij diverse gehoord - uitdrogen
- moeite met lichaamstemperatuur.

Achteraf bekeken denk ik zelf aan een bacterie die andere organen - met
name de nieren aanvalt, waardoor er inwendig een domino-effect op gang
komt wat andere organen / functies (vertering) uit doet vallen of stoort.
Ik heb met flink bijspuiten (met vocht) een kitten zonder antibioticum
weer normaal doen poepen. Hij was vrij uitgedroogd en bloedtest gaf aan
dat hij een minder goed werkende nierfunctie had. Toen hij weer zacht in
het velletje hing, werd zijn ontlasting gelijk weer normaal.


Jammer dat de kittens die hier overleden niet nagekeken zijn.... Het is om moedeloos van te worden.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het geeft mij ergens wel weer moed Marjolein, nadat Baja veel vocht toegediend heeft gekregen kreeg zij ook weer vaste ontlasting. Baja heeft verder geen gerichte verschijnselen behalve dat suffe en slome en slappe. Ik kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt. Ik heb het zelf al met alleen maar één kitten, wat moet jij dan wel niet! Elke keer hoop aan de ene kant, dan weer onmacht als je ziet dat het niet erg veel beter gaat. Wij blijven hier knokken voor die kleine lieverd, morgen inderdaad misschien nog even een vitamineprikje halen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Vandaag was er weer een mail vanuit het land, die ik zowel hier als bij het kattenshow-verhaal neerzet....

Clostridiumbacterie!! Dat kwam uit de sectie.
Dit is een bacterie die normaal in de dunne darm voorkomt (voor zover ik
heb begrepen)
Door verschillende oorzaken van buitenaf (o.a. het extreem warme weer) kan deze gaan woekeren.
Door de toxine die heel snel vrij komt, worden in hoog tempo verscheidene organen aangetast. Meestal nieren en/of lever en/of pancreas en/of hartklep. De kittens eten wel, maar komen helemaal niets aan. Stomogyl is HET middel, daar was ik tè laat achter. Synulox hielp totaal niet.


En een ander stukje uit de mail (van iemand anders):

Nu hoorde ik gisteren dat er gisteren op de show in Wassenaar 70
katten, jaja jullie lezen het goed, niet door de veterinaire keuring zijn gekomen. Schrikbarend vind ik dat!!! Weten mensen dan niet wanneer hun katten ziek zijn? Neemt iedereen maar gewoon dat risico? (voor hun eigen katten natuurlijk, maar ook voor de katten van de andere exposanten) Het spreekt vanzelf dat er een superstrenge dierenarts aanwezig was. Petje af!
Toch is er door een keurmeester ook nog eens een nestje naar huis gestuurd omdat ze niet gezond waren...
Moeten wij met zijn allen dit nu maar normaal gaan vinden. Ìk vind het in ieder geval NIET normaal. Zo verspreid je dus o.a. al die ziektes.
Gelukkig was hier een oplettende dierenarts, anders waren de gevolgen
toch niet te overzien geweest?! Ik weet best dat je een zeker risico loopt als je naar een show gaat, maar kom zeg 70 katten van de 400!!!!!!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:Stomogyl is HET middel, daar was ik tè laat achter.

En een ander stukje uit de mail (van iemand anders):

Nu hoorde ik gisteren dat er gisteren op de show in Wassenaar 70
katten, jaja jullie lezen het goed, niet door de veterinaire keuring zijn gekomen.
En met stomorgyl wordt de bacterie helemaal uitgeroeid?

Overigens blijkt dat het om ongeveer 20 katten ging in Wassenaar. Nog veel maar er zit nogal een verschil tussen 20 en 70, bleek later op de nederkat lijst...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ben ik toch benieuwd of dit middel ook door anderen gebruikt is en als een succes is ervaren of was het alleen in dit specifieke geval?

Inderdaad schrikbarend dat er zoveel katten afgekeurd werden! Is wel duidelijk dat de gezondheid van je dieren bij deze mensen niet een prioriteit is :roll:
groetjes Sharon
Gast

Diarree door stress?

Bericht door Gast »

Nasty is nu een paar dagen.
Vanavond was het ineens mis. Heel m'n kussen ondergescheten.

Zou dit van de stress komen? Of van de overgang naar ander voer? Vlees heeft ze niet gegeten.

Help!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het lijkt mij inderdaad door de overgang naar ander voer te komen.
Daar raken ze sneller van aan de diaree dan van stress. Misschien dus toch nog een tijdje mengen met het oude voer?
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

Dat gaat moeilijk. Ze komt uit het asiel en is pas sinds dinsdag hier.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Weet je niet wat ze in het asiel gaven dan? Er wordt namelijk aangeraden om de eerste week hetzelfde te blijven geven omdat er al zoveel veranderd en dan daarna te gaan mengen met het nieuwe voer wat je wil gaan geven. Zo heb ik het met mijn beide katjes ook gedaan. Dus misschien dat je daar nog achter kan komen?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

En??? Wat zeiden ze bij het asiel? Als je (toevallig) het zelfde merk voert als het asiel kan ik mij voorstellen dat ze misschien minder blikvoer geven en dat ze daardoor diaree kreeg...
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gast

Bericht door Gast »

Het is inderdaad hetzelfde merk. Bij mij heeft ze helemaal nog geen blikvoer gekregen. En dat kreeg ze daar wel elke dag.

Misschien toch stress?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Tja als het niet aan het voer ligt kan dat inderdaad een oorzaak zijn ja.
Hou het maar wel goed in de gaten, dat het niet te lang aanhoudt.
groetjes Sharon
Plaats reactie