moeder lijkt kittens op te willen eten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
ilonaschrijvers
Kitten

moeder lijkt kittens op te willen eten

Bericht door ilonaschrijvers »

Mijn kat is vanavond bevallen van 2 kittens (ik denk dat er nog meer in zitten, maar tot nu toe zijn het er 2). Op het begin heeft de moeder ze wel afgelikt en naar ze omgekeken. Later begon ze de kittens uit het nest te slepen en echt hard te bijten. Het leek erop of ze ze op wiilde eten!
Ik heb nog een kat en die wilde er eerst ook al een keer vandoor gaan met een kitten. Later begon ze steeds te grommen als de moederpoes een kitten pakte.
Ik heb al geprobeerd om die andere kat in een andere kamer te doen. Maar de moeder keek daarna niet om naar de kittens. Ik heb nu de kittens toch maar even apart van de moeder in een andere kamer gezet, maar weet eigenlijk niet wat ik moet doen.
Ilone
Tijger
Tijger

Re: moeder lijkt kittens op te willen eten

Bericht door Ilone »

Zijn de kittens wel gezond?
Vaak als de moeder voelt dat ze wat mankeren, neemt ze het heft in eigen handen zeg maar.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het enige dat ik kan bedenken is dierenarts raadplegen!
als de moeder de kittens verstoot dan kun je met zulke jonge dieren heel weinig doen, vrees ik. kijk uit dat je de andere poes niet in de buurt van de bevallende poes laat, dat kan erg veel stress veroorzaken. en als je denkt dat er nog kittens 'onderweg' zijn dat is de dierenarts de enige die kan helpen!
dit loopt denk ik niet goed af voor dit nest ..

hoe is het nu intussen?
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

dit zal denk ik ook niet goed gaan heeft de moeder ze al gezoogd??? dat is het belangrijkste voor verder vervolg. en heb je wel een kruik bij de kittens gelegd ze koelen namelijk nog heel snel af,, en melk hebben ze ook echt nodig
tja hoe is het nu dan
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Laat moeders eerst op haar gemak worden in een kamer apart. Geen andere katten, geen stressfactoren. En biedt haar een hokje aan waar haar nest kan komen. Zo afgesloten mogelijk, een klein kastje of een doos waar je loodrecht erop een andere doos over trekt. Zodanig dat ze die plek veilig voelt. Voorzie een kier waar ze door kan, maar niet meer dan dat!
Als ze kalm is, geef je haar kittens terug.

Het is vaak voorkomend dat bij hoge stress de kittens opgegeten worden. En als er een andere kat mee wil gaan lopen, is dat hoge stress.
Dus zorg dat ze zich eerst veilig voelt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Bericht door paasnini »

Oei het blijft wel erg stil
ilonaschrijvers
Kitten

Nou...

vannacht hebben we de 2 kittens apart gezet van de moeder en de andere kat. In een doos met handdoekjes en een flesje warm water. Vanochtend vroeg leefden ze allebei nog (ze hebben niet kunnen drinken bij de moeder), maar toen mijn vriend keek was er toch 1 dood.
We hebben de dierenarts gebeld en moesten gelijk komen. Na het maken van een rontgen foto bleek dat er nog 6!! kittens in haar buikje zaten. Kees (de moeder) heeft wat middelen gekregen om de weeen op te wekken, daardoor is er nog 1 kitten geboren (wel dood helaas). Het kitten wat nog leefde heeft wat glucose gekregen, maar heeft het uiteindelijk ook niet gehaald.
Kees heeft een keizersnee gehad, en daar zijn nog 5 kittens uit geboren. 2 daarvan doen het goed, maar 3 wat minder. Waarschijnlijk is ze toch te vroeg bevallen, en ze geeft ook nog geen melk. Met Kees gaat het goed nu.
We gaan ze dadelijk ophalen bij de dierenarts, en de kittens moeten we dus iedere 2 uur gaan voeden. Hopen dat Kees ze uiteindelijk toch nog gaat accepteren, maar dat is afwachten.

Blij in ieder geval dat het met Kees goed gaat! Ze is pas 1, en dan een nestje van 8 kittens!!
Bedankt voor jullie reacties.
Adriana

Bericht door Adriana »

ze is net 1 jaar dat is een kleuterkat van amper 12 maanden (en toen ze gedekt werd jonger dus..) en dan niet gecastreerd en gedekt en dan ook nog een nest van 8 kittens..
ik zal verder niet schrijven wat ik echt denk..
hoop dat Kees de moeder het overleeft en dat ze gelijk met de keizersnee-ingreep gecastreerd is...
mittenslief
Tijger
Tijger

tja adriana helemaal met je eens, weer eens een oeps nestje en beste ilonaschrijvers wist je eigenlijk wel dat ze zwanger was???? ik heb nl. het idee dat het allemaal nieuw voor je is. ik hoop dat Kees het goed maakt, maar ik ben bang dat de rest van de kittens weinig kans maken zonder de eerste moedermelk.
als je hier geen ervaring mee hebt wil ik je aanraden om naar het dierenasiel bij je in de buurt te bellen of er pleeggezinnen zijn voor verweesde kittens, die hebben nl. veel verstand van dit soort zaken, want ik weet wel dat het heel heel heel veel werk is om dit te laten slagen, zelf ben ik ook pleeggezin voor ons dierenasiel maar ik vang alleen de iets oudere kittens op (vanaf 4 weken), dit omdat ik ook werk en het dan echt niet te doen is, niet voor jezelf maar ook niet voor de kittens, praat anders met je dierenarts of hij/zij ook nog mogenlijkheden heeft.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik dacht wel al dat het een heel jonge moeder was.
Wilde niet meteen met vooroordelen gaan gooien, dus me maar ingehouden. Spijtig dat ik weeral gelijk krijg.

Arme poes en arme kittens. Ik hoop dat moeder zich snel beter voelt en inderdaad gecastreerd is. Ik hoop ook dat ze ze aanvaard, dat zou voor de kittens toch al beter zijn, maar ik heb er ook geen goed oog in als dat niet heel snel gebeurt, en ik zou als ik Kees was, ze ook niet meer moeten hebben.
Arm dier... :cry:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
ilonaschrijvers
Kitten

Kees is ongeveer 3 maanden geleden ontsnapt uit het dakraam. Ik heb haar niet laten helpen omdat het echt een binnenkatje is. Maar ja, ze is ontsnapt en zwanger teruggekomen. Ik ben gelijk naar de dierenarts gegaan toen ze terugkwam, omdat ik al dacht dat ze zwanger was. De dierenarts zei toen dat het misschien nog 1 a 2 weken zou duren en dat het niet meer dan 3 kittens zouden zijn. Ik wist dus zeker wel dat ze zwanger was (dat was ook niet te missen met die bolle buik).

Ik heb hele goede uitleg gekregen van mijn dierenarts. En ik ga het gewoon proberen. Ik weet dat het heel veel tijd gaat kosten, maar dat heb ik er voor over. Tot nu toe doen de kittens het redelijk. 3 van de 5 drinken goed, en de dierenarts geeft die ook een goede kans. Met 2 gaat het matig, dus dat is afwachten.
Met Kees gaat het goed. Haar baarmoeder is er inderdaad gelijk uitgehaald. We zullen zien hoe het zal lopen. Maar ik ga ze voorlopig nog niet naar een pleeggezin brengen. Ik denk dat ik zelf heel goed in staat ben om voor ze te zorgen met de hulp en adviezen van mijn dierenarts/omgeving.
mittenslief
Tijger
Tijger

okee is helemaal natuurlijk helemaal prima. ik heb ook veel ervaring met kittens dus als je met een vraag zit, zoals ik al zei zijn wij pleeggezin en hebt natuurlijk ook een hele achterban via het asiel, wij slepen er jaarlijks toch wel zo'n 400 kittens erdoor heen en we komen de gekste dingen tegen, heel belangrijk is dat je ze nu natuurlijk om de 2 uur voer en elke dag rond hetzelfde tijdstip weegt. en buikje masseren na voeding
ilonaschrijvers
Kitten

Ja precies. We voeden ze nu iedere 2 uur. 2 zijn er helaas al wel overleden, maar de dierenarts gaf ook aan dat ze van die 2 niet heel veel verwachte. De andere 3 drinken goed tot nu toe.
Bedankt voor de tips! Als ik vragen heb zal ik ze zeker stellen :)
Adriana

Bericht door Adriana »

dit is het verslag van dierenkliniek Wilhelminapark (dierenartsen) met heel erg veel informatie over de eerste paar maanden van pasgeboren kittens en de verzorging ervan.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
Plaats reactie