Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Vandaag Liesje bij de dierenarts gebleven om 3 dagen te spoelen en dwangvoeren haar waardes waren verslechterd en ze wil niet meer eten. Verder maakt ze helemaal geen zieke indruk , haar waardes waren ureum 26.6 crea 457, phos 2.71 nu maar hopen dat het weer beter gaat worden en dat ze weer gaat eten. Ze had vorige week een blaasontsteking misschien heft dat er ook mee te maken en zit de ontsteking niet in haar blaas maar in haar nieren.
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Wat naar zeg! Heel veel sterkte!
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, afvallen en dermate verhoogde crea is geen goed teken.
wat lief dat ze nog drie dagen gespoeld mag worden om te zien of dit nog helpt..
en we duimen dat het aanslaat!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Jeetje, kansarmedieren, dat is echt wel minder goed nieuws. Hopelijk doen het spoelen en dwangvoeren hun werk! *duim* Hoe oud is Liesje trouwens?

Ik heb de da vandaag gesproken over Azraël zijn artrose en zij zegt van het nog even aan te zien, maar in de winter (omdat hij dan meer last kan hebben) eventueel wat Metacam te geven. Ik vertelde haar dat ik gelezen had dat dat niet goed is voor de nieren, maar volgens haar kan het in een lichte, gecontroleerde dosis geen kwaad. Nu ja, hij gaat nog altijd de trap op en af (vrij vlot, eigenlijk) en springt nog op het bed en zo. Hij heeft wel moeite met het kattenluik, en ik heb gewoon soms de indruk dat hij wat pijn heeft aan zijn rug en achterpoten.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Katelijne[quote] schreef:....... eventueel wat Metacam te geven. Ik vertelde haar dat ik gelezen had dat dat niet goed is voor de nieren, maar volgens haar kan het in een lichte, gecontroleerde dosis geen kwaad.
Noa kreeg ook Metacam voorgeschreven door de dierenarts, dus gecontroleerd en Noa was jong (3) en was gezond en kreeg na 4 weken Metacam nierfalen. Azraël heeft het al aan zijn nieren, dus hoe komt ze erbij dat het geen kwaad kan?!
Nu ja, hij gaat nog altijd de trap op en af (vrij vlot, eigenlijk) en springt nog op het bed en zo. Hij heeft wel moeite met het kattenluik, en ik heb gewoon soms de indruk dat hij wat pijn heeft aan zijn rug en achterpoten.
En wanneer hij op zijn leeftijd nog de trap op en af gaat en op het bed springt, dan kan hij wat stram zijn, maar wanneer hij echt artrose heeft dan deed hij dat echt niet hoor, dus ik zou die Metacam nog maar even bij de dierenarts laten en kijken wat Trias Omega na een paar weken dagelijks gebruik voor effect heeft.

Met Cochi gaat het ondertussen weer als vanouds. Hij houdt zijn eten nu goed binnen dankzij die knaagdierendrops en 2x een kwartje Zitac en hij heeft weer een uitstekende eetlust. :edance:
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Is Liesje al aan het opknappen?

Ik heb weer even een vraagje..... :oops:

Binkie gaat steeds beter! Hij eet steeds meer, het smaakt m allemaal goed. Hij drinkt wel wat minder. Maar...Hij is zo ontzettend druk.... beestje heeft geen rust in zn kont. Ik denk, goed teken! Maar kan het ook een uiting van ongenoegen zijn misschien? Hij springt steeds in mn gordijnen (doet ie al vanaf dat ik hem kreeg, nooit kunnen afleren) terroriseert mn kater van 6.... speelt als het aan hem ligt heel de dag met zijn muis en slapen doet hij een kwartiertje op je schoot en dan gaat hij weer. Kortom... hij gedraagt zich steeds meer zoals we hem nu een jaar kennen (dus voor ons normaal).
Iemand hier ervaring mee? Ik ben er uiteraard hartstikke blij mee maar ik wil niks over het hoofd zien....
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Met liesje gaat het eigenlijk wel goed ze is niet zichtbaar ziek dat is het verraderlijke van deze rot ziekte. Liesje is vrolijk mauwt spint enz ook bij de dierenarts eet wel een beetje maar nog niet genoeg dus gingen ze dwangvoeren. Ze moet er tot vrijdag blijven dan heb je maximale rendement van het spoelen hopelijk gaat ze dan weer eten. Ik ga morgen weer even bellen en misschien even bij de dierenarts langs om wat Happy Cat te brengen die hebben ze daar niet. En misschien moet ik haar ook wel gaan dwangvoeren daar heb ik ook een vraag over Waar mee dwangvoeren jullie je kat dan ik ben gewend AD of Recovery maar is dat goed voor een nierkat?

Ik hoor het graag, groetjes Dia
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

BCB en kansarmedieren: ik weet jammer genoeg geen antwoord op jullie vragen. Ben wel blij dat jullie poezels het weer wat beter doen!

Ik heb ook nog een vraagje: Azraël heeft precies wat last van obstipatie. Hij heeft sowieso zeer harde ontlasting en het gaat dus soms erg moeilijk. Kan ik hem iets geven om dat te verbeteren?

Cerna: ik laat de metacam sowieso nog wat achterwege!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kansarmedieren schreef:Waar mee dwangvoeren jullie je kat dan ik ben gewend AD of Recovery maar is dat goed voor een nierkat?
néé!
je kunt ieder nat nierdieetvoer fijnprakken of pureren (staafmixer) en dan met wat lauw water mengen en in een spuitje opzuigen.

en als je a/d of recovery wilt geven dan royaal ipakitine er over heen maar dat zou ik alleen in het aller uiterste geval doen want dat voer is aansterkvoer en absoluut niet geschikt voor nierkatzels!

ik heb na een lange zoektocht Laxanorm/medpets tegen harde keutels en dat bevalt uitstekend en dat is door zijn samenstelling geschikt voor nierkatzels.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Bedankt, Adriana, ik heb zo net de laxanorm besteld bij medpets.

Wat ik me wel afvraag: geven jullie al die zaken zonder eerst advies in te winnen bij de da? Het kan toch allemaal geen kwaad, he, die trias omega en die laxanorm?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Adriana schreef:je kunt ieder nat nierdieetvoer fijnprakken of pureren (staafmixer) en dan met wat lauw water mengen en in een spuitje opzuigen.
Ik heb geprobeerd indertijd voor Coco om nierdieet met de staafmixer fijn te maken, maar vond dat niet werken. De hoeveelheid was te klein en niet fijn genoeg. Ik duwde het met een theelepeltje door een stalen theezeefje (bij Blokker), en dan wordt het net zo'n substantie als a/d.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kijk zowel bij laxanorm als trias omega zelf eerst even naar de ingrediënten en analyse. dan zie je dat het overgrote deel van die producten uit vetten bestaat.
en als je weet dat vetten wel voor energie zorgen maar niet door de nieren afgebroken hoeven te worden (dus vrijwel geen belasting voor nierkatzels vormen), dan weet je voor het grootste deel ook je antwoord. en als je weer eens bij de da bent, meld het dan wel en hoor even wat hij ervan vindt. maar jij hebt je argumenten dan op een rij en eea uitgezocht. geeft ook een beter gesprek, eventueel..
en het zijn allebei vrij verkrijgbare middelen..

;-) yèp, hardstikke goeie tip van dat theelepeltje+zeefje. je hebt gelijk, de hoeveelheden zijn veel te klein.. hihi.. de kunst van het maken van smurrie... hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb geprobeerd indertijd voor Coco om nierdieet met de staafmixer fijn te maken, maar vond dat niet werken. De hoeveelheid was te klein en niet fijn genoeg. Ik duwde het met een theelepeltje door een stalen theezeefje (bij Blokker), en dan wordt het net zo'n substantie als a/d.[/quote]

Bedankt voor de tip ga gelijk een zeefje halen, misschien niet nodig maar als het wel nodig is dan heb ik het maar alvast.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik doe het zo: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=1125

Niks geen gedoe met zeefjes of staafmixers; gewoon fijnprakken, water erbij, klaar!

En ik geef Lactulose (op advies van de dierenarts), verkrijgbaar bij de mensenapotheek.

Is het een van jullie bekend of Hills de smaak van KD gewijzigd heeft? Niemand wil het hier meer en aangezien ze 2 jaar geleden ook al de smaak van CD-brokjes wijzigden, vertrouw ik het niet helemaal.
Heb nu Consult gekocht (Pet's Place), zit eetgarantie op. Tot nu toe wordt het gegeten.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Net de dierenarts gesproken het gaat goed met liesje ze eet nog niet zelf. Maar ze eet zo van het spuitje dwangvoeren hoeft dus niet maar het voor haar neus houden en spuiten. Morgen gaan ze bloedwaardes weer meten, dierenarts zei nog dat het kan dat ze niet vanzelf eet omdat ze bij hun in een hok zit..
Dus morgen komt ze weer thuis en als het nodig is ga ik spuitje voeren, heb het veel vaker gedaan bij zike katten dus dat moet geen probleem zijn.

Bedankt voor de tips om het voer fijn te krijgen en eventueel de spuit te bewerken. Ik hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie