Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Cerna

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door Cerna »

Elly, ik kom niet zo vaak meer op het forum en had dit droevige bericht gemist. Ik lees het met tranen in mijn ogen want Bowie is toch ook een beetje mijn kat en ik hoop zo voor je (maar vooral voor Bowie!) dat het allemaal mee zal vallen, dat het geen FIP is of een andere rotziekte want ze is nog veel te jong om nu al te moeten gaan.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je de akelige beslissing nog lang niet hoeft te nemen.

Groetjes, Annet

PS Heb je nog contact gehad over alle gebreken van Bowie? Zo niet, zou ik wel doen, misschien dat ze dan in de toekomst haar ambities een beetje gaat bijstellen?
Zag trouwens op haar website dat ze weer een nieuwe Bowie heeft gefokt.
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Hoi Annet, ja ik heb direct gemaild. Kreeg een emo-mail terug waarin ze vertelde hoe erg ze het vond voor haar lieveling. Ach, denk ik dan, je hebt nooit geinformeerd hoe het ging met haar, dus uit het oog...
De moeder van Bowie is geröntgend en heeft geen afwijking, de vader is ze uit het oog verloren...tja, dan hield het voor haar op mailde ze. Dus het kan best zijn dat er met die kater nog gefokt wordt.

Ik had haar vooral gemaild om te voorkomen dat het in de toekomst niet meer zou gebeuren, ik weet ook niet of Bowie broertjes-zusjes heeft...maar die verantwoordelijkheid heb ik bij haar gelegd.

Jammer om te lezen dat er dus weer een "nieuwe" Bowie is geknutseld. Tja, je zult maar glunderend op de foto willen met een beker die je hebt gewonnen...ten koste van ...tja, van de kat zal ik maar zeggen.

Ik weet hoe gek je op Bowie altijd bent geweest, en ik hoop dat we haar nog heel lang mooie jaren kunnen geven. Voor mij is het belangrijkst dat ze geen pijn heeft en een goed leven heeft mét haar beperkingen. Voor nu dus eerst de uitslag afwachten, maar alle pijlen wijzen richting Fip...helaas...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Adriana

Bericht door Adriana »

coronavirus en eventueel fip is niet erfelijk en hebben te maken met besmetting uit de omgeving en weerstand, dacht ik. dat zegt dus ook wel iets over de omgeving van die fokmevrouw, vrees ik.. en haar reactie bevreemdt me toch wel.. t heeft alles te maken met scoren en nauwelijks iets met dierenwelzijn en hoe in s hemelsnaam kun je de dekkater uit het oog verliezen, die staat toch op de stamboom?
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Adriana, nee Fip is niet erfelijk, maar die heupen, dat lijkt me een ander verhaal....dat is iets wat best wel in de genen kan zitten lijkt mij. Iedere kat heeft het corona virus lees ik , alleen de externe factoren bepalen óf het actief gaat worden en zich in Fip gaat ontwikkelen.
* BillyJean * * Bowie *

Adriana

Bericht door Adriana »

nee, niet alle katten zijn drager van het coronavirus.. en stress kan maar hoeft niet een trigger zijn om door te ontwikkelen tot één van de fip-vormen.. net als bij mensen heeft de kans dàt te maken met weerstand en stress is slecht voor weerstand en immuunsysteem. net zoals niet adequaat en compleet (rauwe vleesjes) eten enzo..
maar ze moet dat virus in behoorlijke mate in haar omgeving hebben gehad, besmettingshaarden zat ben ik bang .. je ziet het exploderen waar veel katzels in te kleine ruimte leven..

die heupen is zeker weten een erfelijke fout, komt ook bij honden voor.
ben bang dat ik de indruk heb dat die fokmevrouw haar katzels/poezen als productiemiddel ziet, inderdaad beetje verblind door die beroemde foto met beker.... yèg..

droge fip kan heel traag voortschrijden, ook kwestie van weerstand.. en de heftigheid kan per dier ook verschillen..
en dan dus die heupen nog.. en dan nog maar vier jaar..
Cerna

Bericht door Cerna »

Of Bowie broertjes en zusjes heeft kun je bovenaan op haar stamboom zien evenals de naam van papa. Zal m'n PB weer inschakelen dan mag je me de naam mailen; zal ik eens even gaan zoeken want ook die fokker moet op de hoogte gebracht worden.
En uit haar reactie merk ik alleen maar onverschilligheid. Natuurlijk weet ze nog wel wie Ruby gedekt heeft; dat maak je mij niet wijs.
De "nieuwe" Bowie is nog klein (van april) en heeft ook nog een prachtig zusje, dus dat wordt weer scoren voor die cattery.
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Beste mensen,

Ik heb uit een paar berichten de naam en catterynaam verwijderd. Wil je een serieuze review schrijven over een bedrijf of cattery, plaats dit dan onder Reviews in http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=72 volgens de daar geldende regels.

Alvast bedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Mod, dank je wel.

Helaas was er nog geen uitslag van Bowie afgelopen vrijdag. Op het moment eet ze ontzettend goed en nu ik niet meer pillen e.d. aan haar hoef te geven, merk ik dat ze weer tot rust komt. Ze loopt ontspannen rond en zit lekker in het zonnetje. Een tevreden poes en als je haar ziet genieten, is dat echt heel fijn. ook komt ze steeds bij de zitten voor knuffeltjes. Morgen ga ik bellen om te horen of er nu een duidelijke uitslag is. Duidelijkheid zou ik heel prettig vinden
* BillyJean * * Bowie *

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Bij FIP zou ze toch erg snel achteruit moeten gaan?
Ik zou niet denken dat het dat is als ik je verhalen lees.

alleszins veel sterkte met haar. Ik leef erg me je mee.
Wat een vreselijke toestand.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

nee hoor, als je een heleboel fip-berichten doorvlooit, dan zijn er heel erg trage fip-vormen en het voortschrijden is ook heel erg wisselend. zo ook de verschijnselen.
ik kan me voorstellen dat je duidelijkheid wilt, aan de andere kant gaat het met Bowie op dit moment kennelijk erg goed en dat is het allerbelangrijkste voor Bowie's stressniveau (zo laag mogelijk) en weerstand.
ik denk/denk dat het onder andere met de heftigheid van het virus en de weerstand van de betr katzel heeft te maken, hoe snel het hoe steil bergafwaarts gaat.
;-) en Bowie zit denk ik op een soort van plateau en als er elders iets mis is dan speelt dit (wat het dan ook is..) ook op..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

FIP kent inderdaad ups en downs. Ik heb twee persjes eraan verloren broer en zus. Meegekregen bij de geboorte dus van moeder. Broer werd 5 en zus werd 9. Broer had wekenlang ups en downs zus viel accuut dood neer.
FIP krijgen ze niet van slechte hygiéne ed, is overdraagbraar via sex of bloed-bloed of bij geboorte.

Mijn toenmalige dierenarts had er weinig verstand van en raadde me aan geen nieuwe katten meer aan te schaffen tot alle katten dood waren.
Ik heb me er dus uitgebreid in verdiept toen. En het is onzin dat dan je hele groep besmet zou zijn.

Catteries waar FIP uitbreekt mogen vaak na 6 weken alweer open.
Het lastige is dat FIP alleen aantoonbaar is als het actief is. Dus de dekkater hoeft zelf geen ziekteverschijnselen te hebben, maar kan bij de dekking wel poezen besmetten.
Ik ken een geval van een blauwe-russen-cattery waarbij 3 kittens uit 1 nest stierven aan FIP.
Een ervan was geplaatst bij iemand met al een ander kitten in huis. Dat andere kitten is toen ook overleden aan FIP. Kan natuurlijk dat ze gestoeid hebben waarbij bloed/bloed contact optrad.
Erg triest allemaal.

Hopenlijk heeft Bowie geen FIP en kan ze nog een poos mee bij jullie.
Ondanks die slechte heupen.
Ze klinkt zoals ze nu is in ieder geval goed en tevreden - en daar doen we het voor - als zij maar goed in haar vel zit.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, ook alweer wat bijgeleerd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Hoi Dinie,

Weer prettige informatie. Goed om te weten hoe het ontstaat. Bij Fayline en Bowie hoef ik niet bang te zijn dat ze wild stoeien, de dames doen dat natuurlijk niet…
Ik begrijp ook dat ze best nog wel jaren met FIP kunnen leven en dat is een mooi vooruitzicht.
En misschien heeft de DA nog een verrassing en blijkt het tóch iets anders te zijn, we blijven hopen.
@ Valerie: gelukkig zijn we nooit te oud om te leren….
* BillyJean * * Bowie *

BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Er blijven nog steeds vragen omtrent Fip of niet. Ontstekingen worden gevonden, maar verder is het pathologisch nog niet vastgesteld. De uitslag was net binnen, en de DA kan hier verder niet veel mee. Ze gaat morgen bellen naar Utrecht om te informeren over medicatie, bloedonderzoek en verdere stappen. Het blijft dus weer afwachten, weer een dagje verder......
* BillyJean * * Bowie *

mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

tja uitsluitsel van FIP heb je nu nog niet maar ook geen bevestiging, dat is ook het lastige van die rotziekte. de meeste katten zetten ze geloof ik aan de prednisol en ja daar heb je ook weer nadelen aan.
ik weet niet hoe Bowie zich onder al die onderzoeken houd, maar soms is het beter om je in de situatie te berusten en gewoon afwachten hoe het verder gaat ontwikkelen, stress zal in geval van FIP de ziekte alleen verergeren wordt er beweerd.
en ik ben het zeer met Dinie eens dat het absoluut geen hygiene kwestie is, ik verloor zelf mijn lieve Simba met 16 weken aan natte FIP, alles was bij mij brandschoon, maar ik heb altijd wel gemerkt dat Simba anders was als de andere 3 kittens, en super bemettelijk is het ook niet, geen van mijn andere katten heeft het er tot nu toe FIP gekregen (misschien zit het erin maar dat weet ik natuurlijk niet).
Wens je sterkte met deze vervelende situatie
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie