Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Patiaan dronk helemaal niet meer het laatste half jaar toen hij dagelijks infusen kreeg. Had genoeg aan het vocht wat hij via infuus kreeg. Pas de laatste week van zijn leven toen hij naast infuus ook zelf heel veel ging drinken was het helemaal mis :-( Daar kun je dus ook al veel aan aflezen naast een bloedonderzoek..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Patiani-guusje: Azraël krijgt de droge brokken van Hill's K/D, dus echt wel nierdieet.

De RC Renal is gisteren aangekomen, hij heeft er sinds gisteren al drie zakjes van op! Valt in de smaak, dus. Maar nu lees ik hier net dat het mss te zout is?

Wat noemen jullie eigenlijk veel drinken? Azraël wil ook wel om de paar uur aan de kraan gaan hangen of hij staat aan de kattenfontein. Ik heb wel de indruk dat hij meer drinkt dan twee maanden geleden. Ik vind trouwens ook dat hij meer eet. Gisteren heeft hij zowaar 350gr natvoer naar binnen gespeeld, verspreid over de dag. (Nu krijgen de katten bij ons eigenlijk maar 1x per dag een zakje natvoer van 100gr, voor de rest eten ze droogvoer. Heb mij ooit eens laten vertellen dat dat eigenlijk het beste is, ook voor de tanden. Is dat zo?) Door dat vele eten begin ik ook weer wat schrik voor z'n schildklier te krijgen; mss moet de felimazole naar omhoog. Maar hij is niet vermagerd. Ik weeg hem elke week en hij woog deze ochtend zelfs 200gr meer dan vorige week!

Ik ga begin volgende week alleszins naar de da om een nieuw potje felimazole, dus dan ga ik het even met haar bespreken. Zijn laatste bloedafname was trouwens eind juni. Zou ik wachten tot december of nu alweer gaan, omdat hij meer drinkt en eet? Ik ga niet graag meer naar de da met Azraël; dat beestje heeft daar zo veel stress van... Ik ben bang dat hij tijdens de rit eens een hartstilstand krijgt! :-(
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Katelijne:Gelukkig maar dan heb ik t verkeerd begrepen :-D

Tja wat noem ik veel drinken? Ik denk als het je echt opvalt dat de kat vaak naar de waterbak loopt, vaker dan "normaal" en dat de kat ook meer drinkt, blijft drinken en je denkt: heeft ie nu nog niet genoeg? Als een kat veé'l drinkt dan valt dit meteen op, juist omdat de meeste katten niet zoveel drinken. En zoals ik al eerder zei: ze hebben dit vocht ook nodig, om hun afvalstoffen beter kwijt te kunnen, zodat het ureum niet enorm stijgt. Maar écht overmatig drinken duidt eigenlijk altijd op problemen: óf een te hoog ureum, óf de kat is aan het uitdrogen, dit is helaas ook iets dat bij nierpatientjes voor kan komen. Dit laatste kun je zelf controleren door de huid tussen de schouderbladen op te tillen en weer los te laten. Valt de huid meteen weer soepel terug dan is t vochtpeil prima in orde, blijft de huid even "staan" voordat ie langzaam terug valt, dan is de kans groot dat de kat aan het uitdrogen is.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

RC Renal brokken doen ze waarsch meer zout in ik zag het aan Beer bij natvoer zie ik het niet. Maar misschien heeft een andere kat daar minder last van dat weet ik niet maar het viel bij Beer meteen op dus ik ging google en vond dat er nog meer waren die het opvielen en zeiden dat ze er meer zout in de brokken deden vandaar.

Maar mochten de katten zo gaan drinken dan zou ik wel even naar de DA gaan ;)http://pinterest.com/pin/15340454951830593/
of deze
http://www.dumpert.nl/mediabase/1539681 ... dorst.html

Het zijn toch een lekkertjes he die diertjes I LOVE CATS!!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nieuwsgierig als ik ben heb ik een tijdje zitten zoeken naar natriumgehaltes in droog nierdieetvoer:

happy cat nierdieet 0,2 (niet leverbaar op het moment)

hills k/d: gejodeerd zout maar hoeveel zeggen ze niet (t zal wel weer fabrieksgeheim zijn) en ook nogal wat dl methionine..

royal canin renal 0,25 en combivoer renal special 0,35
http://www.royalcanin.nl/assets/files/P ... -renal.pdf

bij Specific kom ik helemaal geen natrium in het analyse-overzicht tegen
http://antracit.ipapercms.dk/Dechra/NPB ... tBook2012/

Trovet natrium 0,4 en ook dit is een combi-voer voor nierkatten met oxalaat preventie (rare combi heb ik altijd gevonden..)
http://issuu.com/netlaa/docs/compendium ... ipBtn=true

bij VET concept staat het natriumgehalte niet vermeld en kan ik geen analyse vinden. doorgaans staat het dan bij mineralen en weet je dus nog niks..

mijn katzels worden nu opstandig, dus moet ik stoppen..
de combivoeren (nieren/oxalaat) hebben een fors hoger natriumgehalte..
en je kunt beter overgaan op dagelijks paar keer spuitje drinken om genoeg vocht binnen te krijgen dan een combi voer met hoger natriumgehalte, lijkt mij..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Welke nierdieet brokken dus alleen de naam van de brokken geven jullie aan je nierkatten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hier is bij de brokjes Happy Cat zeer favoriet. uithuizige Mies krijgt alleen Hills k/d in combi met spuitjedrinken.
naast HC krijgen ze hier ook nog Consult hart+nier en als snoepje soms een paar RC renal of Hills k/d.
ik voer ongeveer voor de helft vrij verkrijgbaar nierdieet ivm de brede samenstelling (veel verschillende ingrediënten ipv chemische stofjes), het voorverteerde, wat lagere eiwitgehalte en de onderlinge verhouding eiwit/zetmeel+kh's/rest.

Enzo zit binnen de referentie maar heeft behoorlijk beschadigde nieren en voor de broertjes is het preventief. bovendien verteren zij droogvoer met eiwitgehaltes van > 30% erg slecht ( = stinkende ontlasting). ze doen het hier erg goed op HC nierdieet en vinden het evenals Consult erg lekker. zijn behoorlijk levendig en hebben goeie ontlasting.
Enzo doet aan spuitjedrinken en Maks krijgt beetje laxanorm/glycerine ivm harde keutels. Enzo krijgt af en toe heel klein beetje MacSam om te helpen te ontgiften en ik heb altijd wel de indruk dat het goed werkt en zijn eetlust bevordert.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Adriana Happy Cat nierdieet is te bestellen bij Zooplus ik heb een paar weken geleden nog 4 zakken besteld was in de aanbieding 40% korting. De verpakking is verander er is nu een verpakking van 1,8kg ipv 1kg.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

zènks veel zènks ;-) ........
maar ik zie een groen vrachtautootje achter Happy Cat nierdieet met een leverdatum
en nu begrijp ik - met 4 zakken tegelijk - dat jij daar mede aan schuldig bent..! hihi :lol: hihihi..
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... iet/114961
en volgens frau Zooploes is het 14 september weer leverbaar!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Oh ja ik zie het komt denk ik dat het in de aanbieding was... sorry .. kon het niet laten lopen....
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Ik ben eens naar de site van Zooplus gaan kijken, ziet er wel interessant uit. Ik denk dat ik ook eens Happy Cat ga bestellen, als onze zak Hill's K/D hier leeg is. Scheelt toch wel een héél stuk in prijs en als het goed is...

Konijntje: hier krijgt Azraël dus momenteel Droogvoer Hill's K/D en natvoer RC Renal Tuna, Beef en Chicken. Met het natvoer wissel ik af; hiervoor hadden we Clinic FRI en Animonda. Ik heb wel de indruk dat de RC beter aanslaat. Het zijn ook brokjes, de andere twee merken waren een soort paté.

Ik denk dat ik boven ook nog een kattenfontein ga zetten; Azraël komt me net iets te veel per nacht wakker maken om aan de kraan in de badkamer te drinken (vannacht twee keer!).

We hebben gisteren ook meerdere kattenbakken gezet i.v.m. met het plassen in huis en onze katten, gemakkelijk als ze eigenlijk zijn, gaan er al consequent op, MAAR laten er hun achterste wel over hangen!!! Dus de plas belandt dan net VOOR de bak i.p.v. erin!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

haaa dus ik ben niet de enige die wakker wordt gemaakt!

Binkie heeft sinds een dag of vier dat hij me komt roepen (dus ook snachts) omdat hij in de badkamer uit de kraan wil drinken. Er staat genoeg water door heel het huis. Waterfontein gebruikt hij niet. Andere 2 ook niet overigens.

Vannacht om 5.45 met m in de badkamer..... :roll:
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Katelijne schreef:MAAR laten er hun achterste wel over hangen!!! Dus de plas belandt dan net VOOR de bak i.p.v. erin!
wat ik kan bedenken is te kleine bak of bak tegen de muur.
of kap terwijl ze geen kap willen.
plassen ze recht achter uit of willen ze eigenlijk gewoon niet in de bak? dan zou je ander soort korrels kunnen proberen..
als ik hier een kattenbak tegen de muur zet dan gaan ze staand recht achteruit plassen, alsof het een boom of struik is.. en als ie 10 cm van de muur afstaat hurken ze ..
aan kappen ben ik hier nooit begonnen, ook lastig met schoonmaken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Adriana: de grootste bak (in de wasplaats) heeft een kap, maar we hebben er dus twee andere aangeschaft (hoekkattenbakken), omdat we denken dat Azraël niet meer onder die kap door kan door zijn artrose. Nu moet ik zeggen dat ik gisteren ontdekt heb dat mijn 18-jarige voorbééldig op de kattenbakken gaat (die boven lijkt zelfs zijn favoriet te worden), maar het is onze 12-jarige poezel die er gewoon gaat tegen sproeien a.h.w. Hij gaat ervoor staan, krabt soms even in de bak zelf, plast er tegen en/of ervoor en probeert dat dan dicht te krabben. Wat natuurlijk niet lukt, aangezien we geen korrels op de grond strooien. ;-) Hij doet dat enkel bij de twee nieuwe kattenbakken, dus niet bij de oude met een kap, daar gaat hij nog steeds in.

BonnieClydeBinkie: deze nacht ben ik niet wakker gemaakt om te drinken, maar enkel omdat meneer vond dat hij daar beneden op de bank toch wel alleen lag en niemand hoorde (nu ja, hij is behoorlijk doof). Zodra ik het licht aandeed en hij me zag, was het alweer goed. Op onze slaapkamer staat er nochtans een mandje speciaal voor hem, maar hij blijft er blijkbaar niet de hele nacht inliggen. Hij start zijn nacht altijd bij mij op bed, verhuist dan naar het mandje en gaat dan naar beneden, blijkbaar. En dan voelt ie zich alleen en 'zingt' hij ons wakker.
Drinken was er deze nacht niet bij. Hij heeft enkele dagen gehad dat hij geweldig veel at én dronk, maar nu lijkt alles weer normaal.

O ja, bij ons wordt de kattenfontein in de keuken wel veel gebruikt, hoor. Ik vul die elke dag wat bij, ze zijn gewoon gek op dat borrelende water!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Katelijne schreef: Ik denk dat ik boven ook nog een kattenfontein ga zetten; Azraël komt me net iets te veel per nacht wakker maken om aan de kraan in de badkamer te drinken (vannacht twee keer!).
Ohh ik las dit en toen dacht ik aahaaa, bij mij gaat het ook zo.
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Plaats reactie