Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Zie net dat er in Seraquin kippeneiwit zit, dus mss ook geen optie. Ga de trias omega bestellen. Zou dat ook goed zijn voor zijn artrose?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Femmel »

Cerenia werkt echt heel goed tegen misselijkheid. Probleem is alleen dat mijn kater er enorm van ging speekselen en in paniek raakte. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Uiteindelijk ben ik de tabletjes in capsules (nr. 3) gaan doen en zo in gaan geven en dat ging prima!

@Cerna : Wat verdrietig dat het nu zoveel minder gaat met Cochi. :-( Zoals je weet zaten wij in dezelfde positie met onze Solo*, al had hij geen nierfalen. Ook toen hij beter ging eten bleef hij afvallen, was nog maar een schim van zichzelf. Het is zo moeilijk een juiste keuze te maken, zolang ze blijven eten blijf je hopen, althans ik wel. Maar ook Solo* nam geen voedingsstoffen meer op, wat nu de exacte oorzaak (FIV, tumor, leverproblemen, pancreatitis?) was zullen we wel nooit weten. Hij is lang mager maar stabiel geweest, tot een week of 4 geleden. Hij kreeg ineens slechte dagen, kon niet meer lekker liggen doordat hij zo mager was, was zeer geregeld misselijk, at sommige dagen heel slecht. Vorige week kreeg hij meer slechte dan goede momenten en gisteren hebben we hem laten gaan. Net als Adriana heb ik dit heel erg binnenshuis gehouden, wilde zelf de keuze maken, wilde zelf besluiten waar ik nog goed aan deed, wilde hem zelf verzorgen zolang het nog ging. Ik hoop dat Cochi nu toch weer een goede periode in gaat en je deze vreselijk moeilijke beslissing nog even niet hoeft te nemen. Sterkte!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ben op mijn werk, heb pauze en dacht "effe, kijke" (kan het forum toch nog niet helemaal loslaten). Misschien moet ik gewoon alleen in "Pluis" blijven posten en verder niet, dat kost ook niet zoveel tijd.

Allereerst Femke: heel veel sterkte met het verlies van Solo. Hoe hard heb je niet voor hem geknokt, maar eens is het over, hoe triest en verdrietig ook.
Ik zal mijn beslissing mbt Cochi ook niet met het forum delen. Mensen bedoelen het vaak goed, maar komen soms met adviezen waar ik kriebelig van wordt. Want zij zien de kat niet, zij hebben geen band met het dier en daarom zit ik al helemaal niet te wachten op "adviezen" over wanneer het de tijd is om het dier in te laten slapen.
Dat bepaal ik zelf en daar heb ik niemands advies bij nodig. Zelfs mijn man laat de beslissing volledig aan mij over.

Maar voorlopig hoef ik die beslissing nog niet te nemen want hij is eigenlijk weer de oude: een oude, broodmagere kat die alleen nog maar slaapt, eet en naar de bak gaat en alleen in beweging komt wanneer hij de ene mand voor de andere verruilt. En wanneer daar al een kat in ligt? Jammer dan, ik ga er toch liggen en zint je dat niet, dan ga je toch ergens anders liggen? Hij is de man in huis (en totaal niet geëmancipeerd), de oudste en dus gebeurt het zoals Cochi het wil.
Vorige week werd zelfs Noa nog bijna verkracht (ouwe viezerik :lol: ).

Van de dierenarts heb ik een drankje gekregen wat eigenlijk bestemd is voor knaagdieren, terrariumdieren en vogels en dat bedoeld is voor een snellere maaglediging. Vier keer per dag moet hij dat hebben.
Misselijk is hij niet want zijn eetlust is uitstekend en spugen deed hij ook al als jonge kat, dus Cerenia leek de dierenarts geen oplossing.
Hij heeft nu alweer twee spuugloze dagen gehad, dus het gaat weer de goede kant op.

Trias Omega is goed tegen artrose. Cochi heeft hier ook veel last van (hij loopt ook heel vreemd, niet meer op zijn voetjes, maar meer op zijn knieën, maar wanneer je eraan voelt, vindt hij dat prima, dus geen pijn) en had veel moeite met springen. Sinds Trias Omega springt hij weer op ons (hoge) bed.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Katelijne schreef:Zie net dat er in Seraquin kippeneiwit zit, dus mss ook geen optie. Ga de trias omega bestellen. Zou dat ook goed zijn voor zijn artrose?
dat weet je pas als je het probeert... het is heel erg vet en er zit geen eiwit in

en kijk mbt de metacam-toepassing bij artrose even hier naar en via zoekfunctie de rest van de berichten zoeken ;-) pse
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 87&t=26341
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Cerna heel veel sterkte met Cochi nou en dat hij de vroutjes nog lekker vindt dat klinkt nog prima arme Noa.

Dames ik heb gister Beer laten testen zijn ureum was ipv van 22 nu 11,7 en crea was 186 en nu 224.
De rest was allemaal goed natrium, kalium etc. etc. ik zal later de bloedwaardes noteren op het forum.
Alleen ik moet zijn urine nog inleveren ivm eitwitverlies etc.

De vorige bloed afname was een andere DA die had voor crea referentie 164 en deze DA waar ik nu zit heeft als referentie 170 maar als ik het bonnetje leest zie ik dat het volgens mij een Spotchem is maar daar is de referentie toch wat ik lees altijd 164 als referentie waarde of heeft het met ook het type apparaat te maken

Zij was erg tevreden natuurlijk ben ik blij dat zijn ureum gedaalt is pff hij was niet misselijk ook toen maar die crea is gestegen of moet ik als combinatie zien dat het toch redelijk goed is.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Fijn om te lezen dat senior Cochi weer beter in zijn velletje zit, toch nog genietend op zijn manier! Hopelijk blijft ie nog een tijdje bij jullie!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Leuk om te horen dat Cochi het weer beter doet! Een tijdelijk dipje misschien?

Femmel: veel sterkte met het verlies van je lieve poezel.

Hoe meer ik hier op het forum lees, hoe meer ik besef dat ik heel erg blij mag zijn dat ik Azraël nog bij me heb. Een kat van 18 is echt geen evidentie, merk ik.

Hij is vandaag rustiger dan gisteren. Ik heb me al gek gezocht naar verklaringen voor zijn zenuwachtig gedrag van gisteren. Nu moet ik wel zeggen dat hij een drietal maanden clomicalm heeft gehad, omdat hij in huis plaste en we met vakantie gingen. Ik ben eergisteren gestopt met de clomicalm (potje was leeg en ik heb besloten om even af te wachten) en hij is wel duidelijk actiever nu. Misschien daardoor? Ik was gisteren ook wel zenuwachtiger dan anders: het was de sterfdag van m'n oudste broer en met het recente overlijden in onze familie (mijn broer is ook als kind overleden), liep ik een beetje rond als een kip zonder kop. Misschien voelde hij dat aan...

Nu draait hij weer als een gek rondjes rond me; ik denk dat hij honger heeft, maar ik kan hem niets anders dan droogvoer geven, want het natvoer is er nog niet. Ik heb vandaag wel een mailtje gehad dat het verzonden is, dus hopelijk heb ik het morgen.

Ik ga wekelijks met hem op de weegschaal staan, en hij blijft toch stabiel op 5,2kg. Vergeleken met de 3,9kg een dik jaar geleden, toen de schildklierproblemen zijn vastgesteld, is dat natuurlijk een wereld van verschil! Hij is wel erg mager, hoor, je ziet echt dat de spiermassa aan het verdwijnen is. En zijn vacht is erg plukkerig en heeft dagelijkse verzorging nodig. Hopelijk brengt de trias omega daar wat verandering in.

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Een kat van 18.... Wou dat Bink dat kan halen!

Even advies gevraagd weer.... Hij stinkt ineens uit z'n bekkie echt een ammoniak lucht. De Alarmbellen gingen meteen af. Drinkt goed eet goed speelt goed. Maar dit kan een teken zijn dat z'n ureum stijgt toch? Of hoeft dat niet perse?
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Zo te lezen op internet heeft het inderdaad met ureum te maken ik zag bij een dierenkliniek nierfalen hierover het volgende:

Daarbij zorgt het ophopen van afvalstoffen ervoor dat het dier misselijk wordt, een ammoniak geur uit de bek kan krijgen en daar ook ontstekingen kan gaan ontwikkelen. Dus ik zou proberen om hem heel veel water te laten drinken.
Hopelijk reageren ervaren mensen en jou kunnen helpen.

P.s. dit zag ik ook nog
Door bacteriën in de bek wordt ureum omgezet in ammoniak, wat de geur uit de bek en zweren en ontstekingen van het mondslijmvlies kan veroorzaken
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

het kan id heel goed door verhoogd ureum komen. hoe hoog was t ureum bij laatste bloed onderzoek? vaak neemt de eetlust wel af bij hoog ureum maar er zijn altijd uitzonderingen. zou dit heel goed in de gaten houden en anders voor zekerheid langs dierenarts..
kathelijne krijgt azrael wel voldoende vocht binnen? droge brokjes zijn ware nierkillers als er al nierproblemen zijn! is het wel nierdieet ? ik heb mijn katten altijd alleen nierdieet gegeven elk ander voer is extra belasting voor de nieren
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

wil nog een aanvulling geven maar doe alles op mobiel dus kort want typt voor geen meter.. ik lees vaak de kat drinkt goed. wat is goed? een kat die veel en vaak drinkt probeert op die manier zijn ureum omlaag te krijgen dus veel en vaak drinken is geen goed teken. al hebben ze het vocht wel nodig dat is het tegenstrijdige..bij een kat met erg hoog ureum helpt veel drinken niet meer alleen infuus.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Bedankt voor het meedenken!
Ureum was gezakt van 29.4 naar 18.8 laatste onderzoek vorige week vrijdag (na vier dagen onderhuids infuus)

Net DA ff gebeld maar die zegt dat er weinig aan te doen is. Goed blijven opletten of hij alert blijft en levendig is en goed eet en drinkt. Dat doet hij dus ik hou mn vingers maar weer gekruist...
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ik zou de brokjes aanmaken met water en natvoer ook zodat hij veel water krijgt.
Hou zijn bekje goed in de gaten voor zweertjes dan kan je snel behandelen dan te laat ivm weer neerwaardes spiraal.

Ik had er nog nooit over gehoord dus dan weet ik dat ik ook hier op moet letten. Gelukkig had Beer 11,7 afgegelopen woensdag ipv van 22 dankzij de nierdieet dat maakt een hele hoop uit ivm afvalstoffen.
Ik weet dat met suikerkatten als het te lang hoog is dat ze naar aceton ruiken en dat je meteen aan de bel moet trekken ivm vergiftiging.
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Hij krijgt alleen maar natvoer met veel water. Hij heeft sinds een dag of 2 wat anders raars. Hij gaat voor de badkamer deur zitten janken en dan wil hij uit de kraan bij de wastafel water drinken. Terwijl hij daarvoor net een bak met eten op heeft met aardig wat water. Af en toe lach ik me kapot om dat gekke ding!

Met eet en drinkt goed bedoel ik dat ie t net zo doet als alle weken voor we wisten dat hij ziek was. De DA zegt juist dat hij veel moet drinken. Ja ik weet het tegelijk een slecht teken omdat hij dus zoveel drinkt. Hij heeft vorige week 4 dagen onderhuids infuus gehad. Toen dronk hij nauwelijks minder. Ureum wel gezakt van 29.4 naar 18.8. Hij eet ongeveer 1,5 blikje van hills k/d en hij mag 1 tot 1,5 ivm zn gewicht. Het smaakt m nog en hij probeert ook te pikken van de andere 2 katten die normaal voer krijgen.

DA zei dat eet en drink gedrag mn graadmeter moet zijn misschien dat ik het er daarom vaak bij vermeldt...
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Dat hij na een infuus minder dronk dat klopt daar had ik ook mijn DA toen overgebeld wat dat merkte ik ook op bij Beer dat komt gewoon door het infuus dan hebben ze al vocht genoeg waardoor ze een x aantal dagen bijna niet drinken dat verteld mij DA toen.

En klopt daarna ging Beer weer drinken dus lekker die kraan opdn zetten als hij het wil lekker laten drinken.
Wat mijn opviel is Beer is een nieren en oxalaat probleem ik had eerst Sanypet nier en ging over naar RC renal en zag dat Beer veel meer dronk en veel begon te likken over zijn snuitje en dacht hoe kan dat nou. Op Trovet Oxalaat dan maar en toen was het weer vedl drinken maar niet om de paar uur.
Nu heb ik gegoolgd of er meer mensen dit hadden ja hoor wat is het nou RC Renal is ook voor oxalaat en struseviet die doen meer zout in hun brokken zodat ze meer drinken en goed is om geen kristalen te vormen in de blaas maar ik denk teveel zout is toch niet goed voor nieren dus ik had bij de brokken voor beer geen goed gevoel over hij krijgt wel RC zakjes natvoer en daar zie ik het niet bij.
Plaats reactie