koekjes recepten!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

koekjes recepten!

Bericht door xdenise »

Was vandaag bij de dierenarts en kwam deze koekjes receptjes tegen, misschien leuk om te delen!

1.
Leg enkele hoopjes blikvoeding op een stuk bakpapier met behulp van een lepel. Druk deze plat zodat ze de vorm van koekjes krijgen. Bak ze in een oven op 180°C of gasstand 5 in 30 minuten klaar, totdat ze de gewenste textuur hebben. In de magnetronoven bak je ze in 2,5 of 3 minuten klaar.


2.
Maak de brokken fijn in een mixer. Voeg water toe zodat er deeg ontstaat. Vorm er koekjes van en bak ze in de oven gedurende 30 minuten op gasstand 5 of 180°C, totdat ze hard zijn.


*Alle gemaakte koekjes kunnen 7-14 dagen goedgehouden worden in de koelkast.
*De zelf gemaakte koekjes mogen niet meer dan 5% van de dagelijkse voeding uitmaken
*Op deze manier kunt u uw kat (of hond) toch verwennen met een koekje zonder af te wijken van het voer welke het dier nodig heeft.


Veel plezier met bakken! :edance:
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: koekjes recepten!

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een oven hebt die op 50° of lager kan bakken en die je een beetje open kan laten staan, kan je ook rauw vlees drogen.
Geen vlees met bot geven bij katten die geen bot gewend zijn.
Maar vlees of orgaantjes kan je mooi drogen en erna in stukjes knippen. Om goed droog te krijgen, kan je het wel best in plakjes snijden. Hoe dunner, hoe beter. Ook kvv kan je drogen zoals hierboven met het blik vermeld staat, of uitsmeren op een bakplaat en erna in stukjes knippen. Enkel dus op lagere temp. en niet echt bakken.

Drogen is beter dan bakken omdat er meer voedingstoffen behouden blijven. Maar bij blik en brok is dat natuurlijk minder nuttig omdat dat toch al op erg hoge temp verwarmd is geweest.
Maar dat verwarmen is wel de reden waarom je er maar beperkt van mag voeren. Anders krijgt je kat tekorten omdat je alles stuk maakt met verwarmen. ;-)

Als vlees echt droog is, kan je het trouwens maandenlang buiten de vriezer bewaren. Als het niet compleet droog is, kan het gaan schimmelen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet helemaal begrijp waarom je brokjes zou gaan mixen en dan in koekjes verwerken. Ik gaf voorheen gewoon brokjes als snack. Gewoon een ander smaakje dan wat ze in hun bakje krijgen. Ik begrijp niet helemaal waarom je die zou moeten bewerken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie