11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Bericht door Freya13 »

we hebben een poes van 11 jaar met halflange haren. en het is met die haren dat ze al een tijdje problemen heeft. het voorste deel van haar lijf is prima in orde (vacht rond de kop, onder de kin, buik), maar het achterste deel (tweede helft van de rug en rond de staart) geeft steeds problemen.

de vacht voelt ruw /stroef aan, en ze lijkt ook jeuk aan de huid te hebben want als je over de rug aait, miauwt ze soms. we zijn hier uiteraard al mee naar de dierenarts geweest. die heeft haar de eerste keer gewoon een injectie tegen de jeuk gegeven. die leek heel goed te helpen, maar dat is natuurlijk alleen tegen de symptomen, en het neemt de oorzaak niet weg. na die injectie is ze een tijdje goed geweest, en toen begon de jeuk terug. volgens de dierenarts zou dit op vlooienallergie kunnen wijzen, dus zorgen we al een tijdje voor een heel systematische anti-vlooienbehandeling (elke drie maanden), maar ook dit lijkt niet veel op te lossen.

verder is poes trouwens in uitstekende gezondheid, recent een bloedonderzoek laten doen, en alle bloedwaarden waren goed tot uitstekend.

iemand enig idee waarop dit kan wijzen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Bericht door Dinky »

Het lijkt er in elk geval op dat ze de achterkant minder goed kan onderhouden. Borstel je haar bijvoorbeeld ook om haar te helpen haar vacht in conditie te houden?

Het zou bijvoorbeeld een vorm van roos/droge huid kunnen zijn waarbij de schilfers daarvan jeuken. hier is een recent topic waarbij dit het probleem was.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: 11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Bericht door Freya13 »

Dinky: ik borstel ze geregeld (zo merk ik trouwens ook dat ze het niet fijn vindt als ik aan de achterkant kom) ... heb al eens van iemand de raad gekregen om ze te wassen met een shampoo voor roos en droge huid, maar ik ben er precies niet van overtuigd of dat zo'n goed idee is ... wassen is voor een poes toch echt een bron van stress, dat doe je toch echt enkel als het niet anders kan, of vergis ik mij?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Bericht door Dinky »

Je zou trias omega kunnen proberen. Op deze site wordt het genoemd en staat dus ook in het topic waarnaar ik je verwees in mijn vorige post ;) Een ander topic is deze Het wordt hier meer op het forum genoemd dus je kan het ook via de zoekfunctie invoeren voor meer info ;)

Mijn gevoel zegt dat wassen met zeep juist zorgt voor nog meer uitdroging van de huid. Daarnaast zorgt het wassen vaak ook voor stress omdat katten niet zo gek zijn op water over zich heen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: 11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Bericht door paasnini »

Mijn dierenarts geeft bij vlooienallergie om de 3 weken een pipet en adviseerd om daarnaast dagelijks de kinderdosering allerfree te geven (gewoon van drogist) doet wonderen.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: 11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Bericht door Freya13 »

allerfree? dat neem ik bij hooikoorts ... kan je dat ook aan katten geven?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: 11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Bericht door Freya13 »

Dinky: dankjewel voor het aanraden van de omega drie!! Pruts neemt het nu iets meer dan een week, en het is gewoon een andere kat. Voor echte invloed op de vacht is het misschien nog wat vroeg denk ik, maar ze is een heel stuk actiever en geïnteresseerder in de omgeving, ze komt vaker bij ons, en gisteren was ze zelfs aan het spelen met zo'n valeriaan muisje ... dus ik blijf het voorlopig geven!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 11-jarige poes met huid/vachtproblemen

Bericht door Dinky »

Wat fijn om te horen Freya :D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie