Vachtverzorging oudere kat

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Vachtverzorging oudere kat

Bericht door starr »

Koos is ongeveer 12 jaar en hij verhaart de laatste tijd heel erg. Nu is het ook wel de tijd van het jaar, maar bij Koos is het al iets langer aan de gang dan bij Pim, en ook wel wat erger.
Zo net heeft hij ook gras gegeten en daarna gebraakt vanwege de haarballen.
Ik borstel hem wel regelmatig.
Nu zie ik af en toe ook van die witte korreltjes, lijkt een beetje op roos.
Weet iemand wat goed helpt tegen het verharen? Ik weet dat je dat niet kunt stoppen en dat hoeft ook niet , maar ik vroeg me af of er iets is waardoor het minder wordt, zodat hij ook minder last van haarballen krijgt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door castratenkoor »

Je kunt hem elke dag masseren met een vochtige washand.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door Dinky »

hier wordt trias omega genoemd ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door starr »

Bedankt!
Er staat dat dit een oliemengsel is. Maar hoe werkt dit dan precies? Moet je dat gewoon op de vacht doen?
en kan een kat ook last van roos hebben?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door pearlsofpassion »

Een kat kan last hebben van roos.
Zo'n olie kan eraan helpen, visolie werkt ook.

Je moet de olie over het voedsel doen. Niet op de kat. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door starr »

Haha , oke!! dan ga ik daar eens voor kijken :D Bedankt voor de info!
paasnini

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door paasnini »

Ho stop het kan ook minder onschuldig zijn. Heeft de kat verder klachten, veel drinken veel plassen?
Cerna

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door Cerna »

Van Trias Omega (De Groene Os) gaan ze in het begin juist verharen want alle stugge haren verdwijnen en er komt een heel zacht vachtje voor terug. Roos verdwijnt ook, kat beweegt zich weer soepeler.
Ik doe het niet door het eten want dan wordt het eten erg vet en ook niet meer zo lekker. Ik geef het apart in een spuitje tussen 2 maaltijden door (ook niet vlak voor of na een maaltijd want dan gaat Cochi alsnog spugen).
Ze vinden het niet lekker, maar dat vond ik vroeger van levertraan ook niet. Maar het is fantastisch spul. Veel dierenartsen hebben het op de plank staan of kunnen het bestellen en MedPets verkoopt het ook.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door starr »

ik zal eens in de dierenwinkel gaan kijken of bij de dierenarts vragen!

Koos dronk een jaar of twee geleden meer. Toen hebben we bloed laten prikken en zijn nierwaardes waren net goed..wel echt op de maximum waardes zeg maar.
Hij eet nu niets anders dan nierdieet en ik houd hem goed in de gaten. :)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door catsini »

Mijn dierenarts vertelde me,
ze krijgen ze teveel eiwitten binnen.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Cerna

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door Cerna »

Catsini: wie bedoel je met "ze"?
Koos, Cochi? Of katten in het algemeen? En geven die teveel aan eiwitten vachtproblemen?
Zowel Koos als Cochi krijgen nierdieet, dus niet teveel eiwitten.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door catsini »

Winny heeft ook roos gehad,
ze kreeg teveel eiwitten binnen.

nu is het duidelijker wat ik bedoelde.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door starr »

Heeft roos bij een kat vaak te maken met nierfalen?
Het is niet dat ik heel veel van die korreltjes zie of zo. Maar ik dacht dat het met zijn leeftijd te maken had. Want hij is ong 12 jaar en hij wast zich nog wel, maar niet echt goed en ook niet zo vaak zoals een jonge kat dat doet.
Cerna

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door Cerna »

Nee, dat denk ik niet.
Onze Cerná heeft er in de winter ook last van en haar nierwaardes zijn uitstekend. Cerná eet ook voornamelijk KD-brokjes (dus ook weinig eiwitten) en heeft toch roos. Ik denk dat het vooral met de leeftijd te maken heeft. De vacht wordt droger, stugger en dus ook de onderhuid.
En in de winter is het probleem groter omdat er in huis vaak een droge lucht hangt.

Wanneer het dus met een teveel aan eiwitten te maken zou hebben, zouden juist jongere katten er last van moeten hebben en dat is niet mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vachtverzorging oudere kat

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Van Trias Omega (De Groene Os) gaan ze in het begin juist verharen want alle stugge haren verdwijnen en er komt een heel zacht vachtje voor terug. Roos verdwijnt ook, kat beweegt zich weer soepeler.
Ik doe het niet door het eten want dan wordt het eten erg vet en ook niet meer zo lekker. Ik geef het apart in een spuitje tussen 2 maaltijden door (ook niet vlak voor of na een maaltijd want dan gaat Cochi alsnog spugen).
Ze vinden het niet lekker, maar dat vond ik vroeger van levertraan ook niet. Maar het is fantastisch spul. Veel dierenartsen hebben het op de plank staan of kunnen het bestellen en MedPets verkoopt het ook.
k zal jullie op de hoogte houden. Enzo krijgt het vanaf vanavond. hij heeft een zachte vacht en nooit iets van roos gemerkt.
maar loopt de laatste tijd beetje moeizaam en springt ook niet soepel. slaapt veel en eet slecht (stress) en ik hoop dat als hij zich wat beter voelt door de trias omega dat alles, de hele stofwisseling bedoel ik, beter gaat en daar profiteren alle organen van.
ook zijn hersentjes denk ik en missch helpt het met vermindering van stress zijn angsten wat te verzachten..
k heb een knuffel-ritueel gemaakt van het spuitjedrinken en Enzo geniet volop van al die aandacht en bengels zijn groen-jaloers..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie