Kitten gefixeerd op oudere kat..

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Cocopoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2012 18:12

Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door Cocopoes »

Hallo,

Ik heb een vraagje waar ik het antwoord helaas nog niet van heb kunnen vinden..

Sinds 2 maanden heb ik een nieuwe kitten erbij..
Ik heb nog een andere poes van 4 jaar oud. De poes heeft de kitten geaccepteerd (er is dus geen sprake van agressie). Nu is het probleem dat de kitten constant gefixeerd is op de oudere poes. Zodra ze de poes ziet springt ze er op af om wild te spelen. De oudste kat krijgt hierdoor nooit rust, de enige oplossing is om ze appart te houden. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling..
Heb geprobeerd om de kitten af te leiden met eten of spelen maar desondanks blijft ze gefixeerd.
De oudere poes probeert telkens weg te komen en als het kan vluchten naar buiten.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik vind het echt zielig voor de oudere poes..

Groetjes Cocopoes
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door jennli »

Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar je kitten zoekt een speelmaatje. Een kitten of een speelse kat erbij is een goede oplossing weet ik uit eigen ervaring.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cocopoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2012 18:12

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door Cocopoes »

Mijn woning is helaas te klein hiervoor..
Maar misschien zou dat zelfs ook averechts kunnen werken, zitten er zometeen 2 wilde kittens achter de poes aan. Ha ha ha....
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door jennli »

Hier is het echt een super oplossing. De oudere poes wordt nu in haar waarde gelaten en de anderen stoeien en spelen met elkaar. Hoeveel ruimte heb je als ik vragen mag?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cocopoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2012 18:12

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door Cocopoes »

Ik woon in een een-slaapkamer appartementje.. Met een klein dakterrasje...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door pearlsofpassion »

2 kittens hebben minder ruimte nodig dan1 kitten, omdat die ruimte door die twee kittens veel nuttiger benut kan worden.
1 kitten alleen heeft veel meer ruimte nodig om zich bezig te houden.

Ik begrijp dat je nog een poes hebt en die ook een deel van de ruimte opeist, maar die poes zal wel leren dat de 2 bengels aan haar voorbij crossen. Dat liever dan dat die ene werkelijk steeds achter haar aan zit.

Hier dezelfde ervaring.
Een kitten bij een oudere kat, dat werkt gewoon niet.
Er bestaan echt genoeg topics van, dat antwoord had je zeker wel al kunnen vinden. Maar we vinden het niet erg het nog een keertje te zeggen hoor. ;-)

Spijtig dat het niet is wat je wilt. Maar ik kan ook geen andere oplossing verzinnen.
De kitten gaat de oudere kat lastig blijven vallen tot hij minstens 2 is, of wordt zelf totaal lusteloos en depressief (weer eigen ervaring). En op een keer is de oudere het zat en heb je ruzie in huis.
Het spijt me, maar dat is de realiteit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door Chiquita98 »

Tja helaas wat mijn voorgangers al gezegd hebben. Het kitten wil gewoon spelen en de 4 jarige poes zit niet meer te wachten op zo'n jong ding. Als je je oudere kat dit niet wil aandoen dan raad ik je ook aan om een kitten erbij te nemen. Ik heb het zelf ook ondervonden dat ik dacht dat ik mijn kat(toen haar maatje overleden was) blij maakte met een leuk jong ding erbij. Heb er na een paar weken een ander kitten erbij gehaald. Ze speelden meer met elkaar en lieten de oudere wat meer met rust. Zorg voor meerdere hoge ligplekjes anders zodat de oudere kat zich wat meer kan terugtrekken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door roelfiekuiper »

katten leven 3 dimensionaal,
Als je genoeg plekken kunt creeren moet het geen probleem zijn in je appartement voor 3 katten.
Plankjes aan de muur krabpaal vensterbank kasten waar ze op mogen noem maar op dan is een ruimte al snel twee x zo groot.
Ik zou ook zeggen een kitten erbij want dit houd je poes van 4 niet lang vol en je kitten wil alleen maar lekker spelen met een soortgenootje
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door Robijn »

Mijn kitten deed precies hetzelfde bij mijn oudere kat.. Ik dacht dat het ook wel over zou gaan, als ie wat ouder zou worden, maar het werd steeds erger; ook de castratie maakte hem niet rustiger (ik zou zeggen, lees het dagboek/foto-album van Robijn maar). Robijn durfde op een gegeven moment geen stap meer te verzetten, en ik vond het verschrikkelijk voor haar. Kon Gaudi echter ook niet straffen, hij wilde gewoon spelen met haar; en hij werd steeds wilder naar haar toe, omdat zij hem niet corrigeerde; alleen maar van hem wegliep. Hij kon er gewoon niet met rust laten....
Als je er geen 2e kitten bij wilt, zoals ik destijds niet wilde, omdat ik 3 katten in huis ook te veel vond, dan moet je het voor je eerste en oudere kat opnemen en een goed tehuis voor je kittentje zoeken, waar ie geen oudere kat kan 'lastig vallen'. Op deze voet doorgaan kan echt niet..
Gaudi was een superkitten; super makkelijk en lief naar ons toe; maar een rotzak naar Robijn toe, hij beet haar echt keihard; en bleef vastklitten in haar; en voor Robijns welzijn heb ik hem toch moeten herplaatsen, toen ie 7 maanden was, met pijn in mijn hart; het was echt niet makkelijk; heb heel wat traantjes gelaten; maar nu heeft hij het hartstikke naar zijn zin bij zijn nieuwe baasjes; en Robijn is helemaal opgebloeid toen hij weg was!!!! Gaudi gelukkig; Robijn gelukkig! Heb er spijt van dat ik het niet veel eerder heb gedaan; ik heb veel te lang gewacht; tevergeefs hopende dat het wel goed zou komen, tussen die twee. Maar toen Robijn op de vloer had gepoept omdat ze niet meer naar de kattenbak durfde te lopen vanwege Gaudi, gingen m'n ogen open en wist ik dat ik het voor Robijn moest opnemen. Jouw katten willen ook allebei gelukkig zijn, en dat zijn ze nu helaas niet. Alleen jij kan hierin verandering aanbrengen.
Ik zal in ieder geval nu NOOIT meer een kitten bij een oudere kat zetten; ik heb er wel van geleerd!
Dus inderdaad; er zijn maar 2 oplossingen voor jouw probleem; of een kitten erbij; of je kitten herplaatsen...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door Sifra »

Robijn schreef:Dus inderdaad; er zijn maar 2 oplossingen voor jouw probleem; of een kitten erbij; of je kitten herplaatsen...
Ik ben het grotendeels met je eens. Zelf heb ik ook met dit probleem te maken gehad toen Sifra een kitten was. Ik heb ook gedacht aan herplaatsen, maar heb dit uiteindelijk niet gedaan. Op een ander forum wist men mij niets anders te vertellen dan dat dit kittengedrag vanzelf weer over zou gaan. Dat klopte, Sifra hield er mee op toen ze een maand of zeven, acht was, maar sommige kittens gaan langer door. Of je dat zolang uit kunt zingen -en nog belangrijker: of de oudere kat dat zolang uit kan zingen- hangt van verschillende factoren af. Bijvoorbeeld of de oudere kat plekjes in huis heeft waar het kitten niet kan/mag komen en of de oudere kat een beetje stevig in zijn/haar kattenschoenen staat. Dat kun jij het beste beoordelen, Cocopoes. Probeer in ieder geval in het belang van je dieren te beslissen, ook al doet het jezelf verdriet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door pearlsofpassion »

Bij mij ging het ook niet over.
Cuzco werd depressief (liep de hele dag zijn voeten te slepen en kwam zelfs niet meer bij me zitten) en Kleintje steeds minder tolerant. En dat was eigelijk al niet het geval. Ze blies de hele dag in het rond, krijste, grauwde, was gewoon op van de stress.
Het was niet langer leefbaar.
Wij hebben het 9 maand geprobeerd. En erna ging het plots zoveel beter. Je zou ze nu eens moeten zien.

Het gaat niet enkel over de volwassen kat. Ook de kitten geeft aan te willen spelen en als die dat niet kan, doe je het kitten in mijn ogen tekort.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Als je er geen kitten bij wilt kun je het kitten het beste herplaatsen. Als je geluk hebt gaat het aanval-gedrag van het kitten over met een maand of 9 maar als je "pech" hebt blijft het kitten 2-3 jaar zo. Mijn Rik is 2 jaar en 4 maanden en nog net zo gek als toen hij 8 weken was. Het gekke is hier juist dat de oudste kat van 14,5 daar het beste mee omgaan. die is niet alleen heel tolerant, die vindt het ook leuk mee te doen en samen over het wandmeubel te scheuren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kitten gefixeerd op oudere kat..

Bericht door Robijn »

Robijn schreef:Gaudi was een superkitten; super makkelijk en lief naar ons toe; maar een rotzak naar Robijn toe, hij beet haar echt keihard; en bleef vastklitten in haar; en voor Robijns welzijn heb ik hem toch moeten herplaatsen, toen ie 7 maanden was, .....
Correctie; toen ie 9 maanden was.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie