voeding bij nierinsufficiëntie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

voeding bij nierinsufficiëntie

Bericht door saar17 »

Hallo iedereen!

De poes van m'n mama is nu 8 jaar en is altijd al bijzonder speels geweest. Sinds een tijdje was ze echter heel lusteloos tot op het punt dat ze zelfs bijna niet meer at. Ik heb m'n mama dan naar de da gestuurd, die bloedonderzoek gedaan heeft. Blijkt dat de poes nierinsufficiëntie heeft :( Haar creatinine en ureumwaardes waren erg hoog. Nu moet ze op een speciaal dieet en de da heeft haar RC Renal meegegeven en Hills k/d (natte voeding die erg lopend is, veel meer nog dan de RC).

Mijn vraag is of jullie weten van andere voeding is waar nierpatiëntjes het goed mee doen? Mogen ze ook droge voeding eten? Wat is er allemaal goed? Waar moeten we op letter bij de samenstelling?

Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden, we maken ons zorgen over onze lieve poes en hopen dat ze het goed stelt met aangepaste voeding.

(Ik ben nieuw hier en heb al aardig wat topics doorkruist, maar niet meteen een aansluitend gevonden. Mocht er al ééntje zijn hierover, laat maar weten, dan ga ik daar eens kijken. Of moderator: verplaats maar naar een ander stuk van het forum mocht het nodig zijn).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: voeding bij nierinsufficiëntie

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met je zorgenkind.
je bent niet alleen en er is heel erg veel informatie te vinden in bijvoorbeeld het topic pluisje, verhoogde nierwaardes en als je bv alle nierdieten op een rijtje wilt, in het topic nierfaalkatten.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=3135

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

we denken met je mee en er zijn helaas vrij veel personeeltjes van katzels met nierfalen..
vraag bij de dierenarts even de waardes op en ook of er fosfor ip is gemeten en naar bloeddruk is gekeken.
welke medicijnen heb je meegekregen?
en als je wilt, dan kun je verder schrijven bij Pluisje, dan hebben we alle info een beetje bij elkaar en dat is ook makkelijker voor de meedenkers v/m ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: voeding bij nierinsufficiëntie

Bericht door saar17 »

Bedankt voor de lieve reactie.

Naar haar bloeddruk en de fosfor is denk ik niet gekeken... Dit is wat we hebben meegekregen van de dierenarts:
- urea: 252 mg/dl (te hoog)
- creat: 4,07 mg/dl (te hoog)
- GPT (?): 72,3u l/HB - 6,18 g/dl (te laag)

Specifieke medicatie moet ze volgens hem niet nemen. Wel kreeg ze een infuus toegediend de dag zelf met NaCL (200 ml) en ze moest 7 dagen lang antibiotica innemen (VeraFlox 15mg).

Wat vinden jullie van deze waarden?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: voeding bij nierinsufficiëntie

Bericht door Adriana »

dit zijn waardes van een Belgisch lab en zet er even de referentiewaardes van dat lab bij want ik durf niet zo 1/2/3 daar een uitspraak over te doen.
antibiotica bij nierfalen is heel erg nieuw voor mij en lijkt me alleen maar belasting..
bovendien nog al ongebruikelijk!
ze moet als t kan 100% nierdieet gaan eten en afhankelijk van de waardes kun je ipakitine, renalzin, uremyl/MacSamuels niertonicum en/of fortekor gaan geven.
maar eerst nog wat info asjeblieft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: voeding bij nierinsufficiëntie

Bericht door saar17 »

Mja, de dierenarts thuis vertrouw ik zelf ook niet goed. M'n mama heeft meer dan 150€ hiervoor moeten betalen, wat we erg veel vonden. Hij heeft ons ook amper informatie gegeven, enkel een blad op met de waarden die ik jullie gegeven heb. Ik heb ze even omgerekend met behulp van het internet naar de waarden die jullie gebruiken en dit geeft:

urea: 252mg/dl = 14 mmol/l
crea: 4,07 mg/dl = 358,16 µmol/l

Hij was trouwens ook weinig behulpzaam met informatie verstrekken over de voeding. Hij zei dat we enkel bij hem de juiste voeding konden vinden en heeft ons €23 gevraagd voor 8 doosjes van 100gr Royal Canin Renal. Volgens mij is het echt een geldwolf.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: voeding bij nierinsufficiëntie

Bericht door starr »

Ik zou kijken voor een andere dierenarts als je het niet vertrouwt.
Het is jammer en ook wel raar dat hij zo weinig behulpzaam was.
Het klopt wel dat het voer wat je hier beschrijft van RC en Hills speciaal voer is van de dierenarts en dat schijnt beter te zijn dan andere merken nierdieet.
Hier werd RC en Hills alleen op het begin lekker gevonden, later niet meer. Toen hebben we HappyCat nierdieet gekocht op zooplus en dat ging er altijd met smaak in!
Het is gewoon een beetje uitproberen en bij ons was afwisseling ook een beetje de truc. De ene keer dat merk, de andere keer dat merk..
maar wel altijd nierdieet. Natvoer is ook goed, dat zorgt voor extra vocht.

Waarom kreeg je die antiobiotica? Ons katje kreeg ook antibiotica omdat ze door haar nierfalen zweertjes in de bek had.

23 euro voor 8 doosjes lijkt me overigens wel erg prijzig? Of is dat normaal? Ik weet niet meer wat het bij ons precies kostte, gezien ik die weinig gekocht heb. Nina lustte dat natvoer niet.

de waardes weet ik niet zo goed, ik weet niet wat de maximum waardes zijn bij dit onderzoek?
Plaats reactie