Kat staat steeds in zijn eigen poep

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Calipso
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2012 15:56

Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door Calipso »

Dag kattenliefhebbers,

Ik heb een katertje van inmiddels ongeveer 4 a 5 maand oud.
Het is een super lief beestje, alleen heb ik telkens eenzelfde probleem.
Af en toe (soms iedere dag, soms een paar dagen niet) gaat hij wanneer hij op de bak zit in zijn eigen poep staan. Het gevolg is dat hij dit vervolgens door het hele huis heenloopt met alle gevolgen vandien :-(
Daarna moet ik hem schoonwassen onder de kraan of douche, wat hij natuurlijk verschrikkelijk vindt.
Piepen, mauwen en krabben. Alles om maar onder het water vandaan te komen.
Nu heb ik uiteraard ook al op google gezocht, maar geen enkele tip is bij mij de oplossing gebleken.
Ik heb al vanalles geprobeerd, verschillende soorten kattengrit, alleen droogvoer, of natvoer, brokken voor jonge katten, brokken voor volwassen katten, een dikke laag grit in de bak, een dunne laag grit in de bak. Het lijkt allemaal niet te helpen.

Ik ben helemaal gek van het katje, maar dit drijft me af en toe toch wel tot het wanhopige toe.
Iedere keer als hij op de bak gaat zit ik bij wijze van spreke al te wachten om de hoek om te kijken of hij wel schoon is, en als het weer raak is herhaalt het hierboven beschreven tafereel zich weer.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en vooral, hoe verlos ik zowel mijzelf, als het katje hiervan? Hartelijk dank alvast voor jullie meedenken!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door pearlsofpassion »

Wat voor bak heb je?

Je kan al beginnen met zeker geen kap erop hebben staan. Verder de bak niet tegen de muur zetten. Geef een zo groot mogelijke bak.
Op die manier geef je je katje al alle ruimte. Dat maakt het al eenvoudiger voor hem. Mijn katten gingen vroeger dan wel niet in hun gehoefte staan, maar dichtleggen was er niet bij, tot ik voldoende ruimte gaf. Dan gingen ze het leren. Natuurlijk niet van de eerste keer meteen goed, maar toch steeds beter. Ze springen er meestal eerst uit, om dan terug te keren en dicht te leggen. Mijn poes kan het zo, zonder eerst weg te lopen, maar die heeft het buiten geleerd, dus ook ruimte genoeg daar. ;-)

Verder heb ik geen tips. Ik zou even afwachten of hij het met voldoende ruimte om er zich rondom heen te bewegen, het zelf wel leert.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Calipso
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2012 15:56

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door Calipso »

Ik heb een redelijk grote bak met deksel en deurtje.
Zelfs met de deksel er op én het deurtje krijgt hij het voor elkaar een hoop grit buiten de bak te krijgen met zijn gegraaf. Maar dat is nog altijd beter dan dat hij er helemaal onder zijn ontlasting zit.
Ik zal straks eens de deksel erafhalen, kijken wat er dan zal gebeuren.

Sowieso schep ik iedere dag zijn bak schoon, het is puur dat hij er in gaat staan vlak na dat hij zijn behoefte heeft gedaan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een grote hoge opbergbak van Blokker / Hema / Action halen. Model van bijna een meter zeg maar. Dan ben je van dat probleem af. Dan heeft zelfs de onhandigste kat ruimte zijn eigen poep uit de weg te gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Calipso
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2012 15:56

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door Calipso »

Dat is wellicht een goed idee! Ga toch maar eens kijken voor een andere bak, de vraag is alleen of hij uit zo'n grote bak kan klimmen.
Ik had zelf het idee dat het zou liggen aan zijn voeding, zijn ontlasting mag toch in principe niet dermate zacht zijn dat het aan zijn pootjes of vacht blijft plakken?
Hij krijgt trouwens op het moment Whiskas (ik geloof runder) brokken. Hiervoor gaf ik hem Junior brokjes en daarmee leek het nóg erger te zijn. Met runderbrokjes lijkt hij er al minder vaak last van te hebben.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ophouden met Whiskas dat is echt niet zo goed voor hem.
Zoek in de dierenwinkel of op Zooplus een goed merk en wen hem langzaam over. Dat is mijn advies.

Zulke bakken kan een kitten van die leeftijd echt wel in en uit hoor.
Heb ik hier alle ervaring mee.

Ik heb drie van zulke enorme bakken staan en verder 7 gewone echte kattenbakken.
Ze verkiezen alle 8 die grote opbergbakken.
Er wordt maar zelden wat in de normale kattenbakken gedaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door lidewij020 »

Let ook op de hoeveelheid die je voert. Sommige katten eten zo veel dat het voedsel niet de tijd krijgt om volledig te verteren. Kijk op de verpakking hoeveel een kat met het gewicht van jouw katertje mag hebben. Je zou ook kunnen proberen om over te stappen op Carnibest of een andere verse vleesvoeding. In commercieel voer zitten vaak veel koolhydraten, terwijl katten die in de natuur nauwelijks binnen krijgen. Katten die op een dieet van vers vlees zitten poepen minder vaak, hebben hardere drollen en de poep stinkt minder. Je kunt hier wat meer lezen:

http://www.voerwijzer.com/artikelen/vers-vlees
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb ook zo'n grote bak. Een konijnenkooi-onderkant.
Die zijn wel niet zo hoog, maar dus ook heel groot.
Zullen wel duurder zijn dan die van de blokker, ik kon er gewoon gemakkelijk aan geraken en vind het ideaal.
Als je daar aan kan geraken, is dat voor je kat alleen maar leuk.

Als je echt geurhinder hebt, zou ik ook eens kijken naar beter voer. Dat maakt echt veel uit voor de geur in de bak. En hoe beter het voer hoe minder je moet voeren, dus het prijsverschil is veel kleiner dan je zou denken (als je prijs-kwaliteit een goed voer zoekt, heb je zelfs geen verschil).
Ik voer ook vers en hier geen kappen of deurtjes meer nodig in de bak hoor. ;-)
Maar beter blik en betere brokken kunnen ook al veel verschil maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Calipso
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2012 15:56

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door Calipso »

Bedankt voor jullie tips allemaal!
Ik heb in eerste instantie gewoon geinformeerd bij de lokale dierenwinkel wat het beste zou zijn.
Ze kwamen toen aan met Whiskas brokken, ik ging er meer of meer ook wel vanuit dat dit wel kwaliteit zou moeten zijn, sinsdien heb ik deze brokken gekocht. Net toevallig vandaag nog 4kg van gekocht, als ik dit geweten had....
Geurhinder heb ik eigenlijk vrijwel niet, vooral dankzij het deurtje en de deksel dus. Ik ben bang dat zodra de deksel er af blijft dat dit wel anders zal zijn. Met zo'n grote open bak heb je dat altijd wel denk ik?
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door helskinky »

Met deksel of zonder deksel maakt niets uit qua geur hoor . Mio had eerst ook een kap erop en nu niet meer maar het ruikt niet erger dan anders. Probeer een RC brokken daar krijg je mooie stevige drollen van en weinig stank.
Calipso
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2012 15:56

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door Calipso »

Ik ga het proberen. Wat betreft hoeveelheden brokjes per dag, daar lees ik verschillende verhalen over.
De meeste mensen zeggen dat ze eigenlijk 24/7 brokjes moeten hebben staan? Dit heb ik tot nu toe daarom ook aangehouden.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door lidewij020 »

Het is natuurlijk voor katten om meermalen per dag kleine beetjes te eten. Soms eten ze wel 15 keer per dag. Helaas zijn er veel katten die, als er de hele dag voer staat, meer gaan eten dan ze nodig hebben. Je zou eens kunnen wegen hoeveel je kat eet in 24 uur en of dat overeenkomt met wat hij mag hebben bij zijn lichaamsgewicht. Als hij meer eet is het verstandig om afgepaste hoeveelheden te voeren ook vanwege het risico op overgewicht en stofwisselingsziektes.
Doe je aan voedselverrijking? Als je de brokjes in een voedselbal of koker doet, is de kat langer bezig met zijn eten en moet hij er meer moeite voor doen. Soms is alleen die maatregel al voldoende om de kat minder te laten eten.
Als je naar 3 voermomenten per dag gaat helpt voedselverrijking ook. De kat kan niet alles in 1x opschrokken en is langer met zijn eten bezig.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door pearlsofpassion »

Katten kunnen wel perfect met 3 voermomenten per dag hoor.
Op vers vlees zelfs 2. Op brok kan dat ook, maar dan gaan ze wel al honger hebben want door de koolhydraten krijgen ze sneller honger. Dat zou ik dus niet aanraden.

15 eetmomenten op een dag, vind ik persoonlijk erg veel. Ik geloof wel dat katten die brokken hebben staan zo vaak gaan eten, maar niet dat het de natuurlijke situatie is. Of toch niet dat het dan allemaal gelijkwaardige eetmomenten zijn.
De kleinste prooi die een kat in het wild vangt zal zowat een muisje zijn. Of baby-vogeltjes of een eitje. Stel nu kuikens, die wegen ongeveer 40gr. Een gemiddelde, erg actieve wilde kater heeft er daar dan zo'n 4-5 van nodig. En vaak vangen ze er meerder na elkaar of tegelijk (prooien leven samen). Zo'n prooi kan je niet bewaren want katten eten geen gerijpt vlees (itt tot wolven/honden) en wordt dus meteen verorbert.
Ook vangen ze vaak grotere prooien zoals volwassen vogel (zelfs een mus weegt al gauw 70gr) of zelfs een konijn (in het wild, volwassen een kleine kg in gewicht). Zo'n konijn krijgen ze natuurlijk nooit helemaal op, maar ze eten zich eraan vol.
Dan kom je dus op een stuk minder eetmomenten.

Ze vangen dan tussendoor nog wel wat insecten of zo, maar dat is toch geen volwaardige maaltijd in mijn ogen.

Ale, dit alles om te staven dat ik 15 eetmomenten wel wat overdreven vind.
Mijn katten staan op vers en ik heb nu 3 eetmomenten maar de katten neigen er zelf naar om te beslissen dat het er maar 2 gaan worden. Ik wacht nog even af, want ik vind 3 zelf leuker.
Maar op barfplaats is er zelfs een kat die maar 1 keer per dag wil eten. De rest van de dag weigert ze gewoon. Das wel vreemd, maar toch, kat is ondertussen 16 en doet het prima.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door Dinky »

Calipso schreef:Ik ga het proberen. Wat betreft hoeveelheden brokjes per dag, daar lees ik verschillende verhalen over.
De meeste mensen zeggen dat ze eigenlijk 24/7 brokjes moeten hebben staan? Dit heb ik tot nu toe daarom ook aangehouden.
Ook hier staan 24/7 brokjes maar ik meet het wel ongeveer af per dag met een maatbakje. Er komt dan dus 1 keer per dag nieuw voer in wanneer het op is. Wanneer het daarna op is dan is er pas de volgende dag weer nieuw voer. Al moet ik zeggen dat ze met de hoeveelheid op de verpakking altijd rond de 24 uur doet ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat staat steeds in zijn eigen poep

Bericht door lidewij020 »

Hier staat nog wat meer informatie. In deze link wordt zelfs van nog meer eetmomenten gesproken:
http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... h/voeding/

Ik bedoelde ook niet aan te geven dat katten 15 keer per dag eten moeten krijgen, maar wel dat ze dat uit zichzelf doen als er altijd voer staat. 2 a 3 voermomenten per dag is voldoende hoor, maar voor de kat is het prettig als hij wat vaker kleine beetjes kan eten of langer over zijn eten doet door bv voedselverrijking. Ik denk dat het eten van insecten ook als een eetmoment word gezien.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie