Kat behoefte laten doen in de kattenbak, onder het rijden.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Kat behoefte laten doen in de kattenbak, onder het rijden.

Bericht door marline91 »

Help

Wij zijn deze week op vakantie.. al besproken in ander topic.. maar ik denk misschien voor de duidelijkheid even een ander topic openen voor dit probleem. dus mijn probleem:

we zijn al een week met de camper op stap, mijn kat lekker mee, gaat prima. alleen onderweg durft ze niet op de kattebak omdat het zo beweegt en trilt.. ze doet het dan in haar mandje, of ergens anders.. hebben alwel kranten neer gelegt zodat ze daar op kan, en dat wij er niet teveel bende en stank aan overhouden. maar nou willen we volgend jaar misschien wel naar noorwegen met de kat.. dat is 2 dagen constant rijden. ze schijt en plast nu al (van angst misschien) 2 keer in de 2 uur.

Hoe kunnen we haar helpen haar angst te overwinnen?
we hebben een open kattebakje, zou een dichte bak helpen? of weten jullie iets anders?

Ze vind onderweg wel eng, maar op de camping is ze aan het snuffelen en spelen en lekker vrolijk en doet ook braaf haar behoefte op de kattebak. maar onderweg dus niet..

wat kan ik het beste doen haar toch te laten poepen en plassen op de kattebak, onderweg?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat behoefte laten doen in de kattenbak, onder het rijde

Bericht door Adriana »

poes Mies gaat zeer regelmatig anderhalf uur mee in de auto naar de boot en poept niet in de auto. ze heeft daar een kattenbak maar houdt haar plas op en als de nood erg hoog is (en in het begin wat stress) dan legt ze een drol op de achterbank.
ze wordt voordat ze de auto ingaat wel op haar thuis kattenbak gezet en doet dan automatisch een plas dus dat probleem is er dan onderweg niet meer.
ik denk dat de enige manier om haar onderweg op de kattenbak te krijgen is niet rijden en pauzeren.
ze vindt het rijden in de camper doodeng en zal neverdenooit zich kwetsbaar maken door ook nog met lawaai in een bewegende auto op haar kattenbak te gaan zitten...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kat behoefte laten doen in de kattenbak, onder het rijde

Bericht door marline91 »

oke bedankt voor je reactie..
we stoppen wel meestal na een uurtje ongeveer, en inderdaad laten we haar soms dan even buiten (aan lijn lopen) en zetten we haar zoiezo op de kattebak, maar daar loopt ze dan ook gelijk weer af.. ik dacht dat ze het misschien kon leren om toch (met hoge nood) in de kattebak het te doen, of inhouden tot we stil staan..

ik dacht misschien helpt een dichte kattebak, of is dit onzin?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat behoefte laten doen in de kattenbak, onder het rijde

Bericht door Adriana »

iedere kat is anders en reageert anders, dus je weet het nooit.
maar je vergt nogal wat van een kat, het is geen hond!

als je haar onderweg buiten laat dan is ze iedere keer weer op onbekend terrein met onbekende luchtjes, dus dat zal haar niet rustiger maken.. k zou bij de stop haar knuffelen en gewoon in haar 'huisje' laten. dat is bekend terrein. en ze moet denk ik veel langer in een stilstaande camper zijn om echt te wennen, dan houdt het angstplassen/poepen missch op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kat behoefte laten doen in de kattenbak, onder het rijde

Bericht door marline91 »

hey, het klinkt wel hond achtig hè? 'aan een lijntje lopen' maar ik bedoel dan buiten met manja aan een lijntje, (ze loopt niet echt mee zoals een hond) ze moet wel aan een lijntje, ander loopt ze misschien weg en kan ze de terug weg niet meer vinden.
ze kan inderdaad ook binnen blijven, maar dan moeten we haar ook tegenhouden, want ze wil heel vaak wel naar buiten als we stil staan.
dus heb er daarom ook niet bij stil gestaan dat het natuurlijk ook stress geeft, nieuwe omgevingen.
soms moeten we dan naar de winkel, dan gaan mijn ouders winkelen en blijf ik met haar in de camper, dan gaat ze op de stoel liggen of naar buiten zitten kijken.
dus dan komt ze niet heel stressig over. maar dieren kunnen dat wel verbloemen denk ik.

ik hoop dat het ophoud, het angstplassen/poepen, want ja het stinkt, maar voor haar is het vooral vervelend, want katten zijn heel schoon van zichzelf.
dus hopelijk houd het vanzelf (als het wat normaler word) vanzelf op.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Plaats reactie