Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten wonen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

omdat dit een openbaar forum is vind ik het niet fijn om alle details uit de doeken te doen. bv hoe de kat bij de eigenaar terecht is gekomen en om welke reden. ook ivm privacy van die persoon. het hele verhaal over hoe de kat bij deze persoon terecht gekomen is, is wat complexer vanwege prive-redenen.

Jullie kunnen er vanuit gaan dat wij dit van dichtbij hebben meegemaakt, en deze persoon ook al lang kennen. Zij staat ook dicht bij ons. Daarnaast is er nog een andere persoon die dichtbij ons staat, die de kat ook graag had willen overnemen, maar ivm allergie in dat gezin is dat niet mogelijk. Wel heeft ook zij toegezegd evt bij te dragen in medische kosten. Beide personen verdwijnen niet snel uit ons leven.

Bedankt voor jullie reacties over medische kosten. Ook zonder dat wij hiervoor geld zouden krijgen zouden we de kat overnemen. Maar dat er hierover toezeggen gedaan worden maakt het wel makkelijker indien nodig.

in ieder geval wil de eigenaar het beste voor de kat, net als wij. En met beide personen houden wij goed contact. Het zit er daarom ook dik in dat zij de kat af en toe op komt zoeken. Wat natuurlijk helemaal niet erg is.

Waarschijnlijk heeft de 1e keus, te snel besloten. Mss nav onervarenheid. Geen idee. Feit is dat de dingen die wij nu daarover horen niet echt kunnen. Kat die grotendeels binnen leeft ineens zonder bak naar buiten sturen. Grootste deel vd dag en dan met dit snertweer.
We houden haar daarom wel ff extra in de gaten met de deuren.

Kortom iedereen heeft het beste met de kat voor en staan al langere tijd in contact met elkaar en dat zal zeker zo blijven.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door nellebel »

hoe is het nu met de nieuwe kat in huis? ben benieuwd hoe het gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Chiquita98 »

Diertje komt zaterdag toch pas?
Ik snap alle goede bedoelingen over bijdragen aan medische kosten en kat laten onderzoeken. Maar als blijkt dat de kat toch wat ziekelijk is dan zou ik hem alsnog nemen. Ik snap je gevoel heel goed hoor daantje. Je wilt zo'n beestje nog een fijn thuis geven en dan accepteer je dus dat ie ziek kan zijn en dat het je geld gaat kosten.
Je kan je kat inschrijven op jouw naam! En laten chippen op jouw naam. Dan kunnen ze de kat nooit meer van je afnemen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

Ze komt inderdaad zaterdag. Ben benieuwd hoe het gaat. Met de bench in huis heb ik er n goed gevoel over. Ben nu ant zoeken hoe je de introductie het beste kan laten verlopen.

Chippen is n goed idee! Geen idee of ze die heeft. Bij onze katten ook gedaan ondanks dat we in n flat wonen. Je weet maar nooit.

En wat betreft medische kosten: gelukkig kunnen we die dragen, anders moest je daar ook nog naar kijken

Hou jullie zeker op de hoogte!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Adriana »

kijk eens bij feliway stekker, dat vult de ruimte met kalmerende feromonen en dat vergemakkelijkt de introductie voor alle drie. en met wat valeriaan druppels op een tissue kun je de kou snel uit de lucht halen..
en als mevrouw driebeen heel erg last van stress heeft dan zou je wat telizen of zylkene kunnen geven, is niet verslavend en plantaardig.
vaak is het zo dat als je het hele rampenscenario goed voor elkaar hebt en op alles bent voorbereid, het reuze meevalt. net zoiets als een paraplu meenemen om te zorgen dat het niet gaat regenen, hihi..

jonge katten zijn erg nieuwsgierig en zullen zeker wel opkijken van deze nieuweling en wie weet haar snel in het hart sluiten.
wat ook nog wel goed werkt is een fleece over de bovenkant van de bench, daar kunnen je jonkies ook op gaat zitten en op die manier luchtjes opsnuiven. en houd een goeie gebruikte zachte borstel gereed waarmee de jonkies zijn geborsteld. als je driebeen daarmee op dag 1 en 2 goed borstelt dan neemt ze snel de geur van de andere twee aan en omgekeerd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

Feliway besteld. twijffelde eerst wel, maar de nieuwe oude kat is dit jaar al 2x verhuisd en dit wordt de 3e keer. Dus gemakkelijk is het niet voor haar. En voor de onze wordt t ook spannend: ze zijn nu 3 jaar samen en daar komt ineens een andere kat bij. Daarnaast kan het geen kwaad.

Ik heb gelezen hoe kattenbella de introductie doet en dat staat me wel aan. Hier zat ik zelf nl ook al aan te denken.
Kat in bench en dan de zijkanten afdekken met dekentjes. Dan kunnen ze elkaar niet zien, wel ruiken en horen. Als t goed gaat 1 zijkant vrij, en daarna 2 zijkanten vrij. Daarna op zn tijd uit de bench en rondje lopen als onze katten ff in slaapkamer zitten.

Las ook ergens dat je de nieuwe kat zelf naar binnen moet tillen omdat het anders een indringer is. Heb hier nog niet eerder van gehoord.

Verder ook ergens gelezen (weet dus niet meer waar) dat je je eigen katten 1 voor 1 voor moet stellen. Maaruh dat weet ik niet hoor. Als ik dat doe dan wil die ander er ook bij zijn.

Deken op de bench gaat m niet worden. De gaten zijn te groot om op te lopen en ze vinden de bench nog steeds wel spannend.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

en toen hadden we 3 katten...

Tijger is hier begin vd middag gekomen. het is een halve siamees. ze ging meteen de bench in.

Loekie ging kijken, maar vond t spannend. Er werd naar hem geblaast. hij blijft nu even in slaapkamer omdat ie het spannend vind.

Saartje ging ook kijken, die kwam met dr neus tegen de bench. Werd ook naar geblaast, maar zij miauwde terug.

Tijger vind t niet leuk dat ze in de bench moet. Maar vooralsnog gaat alles goed! Alleen vind Loekie het superspannend

Blijkt dus alleen dat ze geen paspoort heeft. (geen commentaar please :roll: )
Dus wij gaan maandag naar de dierenarts voor check-up, chip en inentingen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Chiquita98 »

persoonlijk ben ik daarom ook niet een voorstander van benching. De kat zit opgesloten in een vreemde omgeving en er komen vreemde katten op je af en je kan niet weg. Ik kies dan liever voor een aparte ruimte. Snap heel goed dat ie begint te blazen bij het naderen van andere katten. Hopelijk gaat het snel goed.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

ik denk dat t best redelijk gaat.

Saartje vind t alleen maar interessant, de heeft ook al zitten eten naast de bench (stonden toevallig brokjes).

En Loekie kan niet tegen veranderingen. 2 jaar terug zijn wij met de katten 1x naar n huisje in NL gegaan. Toen was hij ook net als nu: blazen en afstand houden. Wij nemen hun nu ook niet meer mee op vakantie.
{edit} aan de vakantie moesten we nu terugdenken. en beseffen ook nu pas dat hij ook in huis niet tegen veranderingen kan
Maar het gaat wel met het uur beter. En het is een combi van blazen en miauwen. en hij kijkt niet heel boos. heeft geen oren naar achter. is wel erg voorzichtig.
Gister hadden ze blikvoer in dezelfde ruimte als de bench.(op 4m afstand, meer ruimte is er niet) toen schrok loekie van saartje en blaasde hij naar haar. Heb het blikvoer maar in de slaapkamer gezet. De slaapkamer beschouwen ze als hun veilige ruimte.

Vannacht heb ik daar ook hun brokjes gezet, die normaal ook in de woonkamer staan. Dat zijn ze wel gewend. Als we loge's hebben (die slapen dan in de woonkamer) of een feestje dan staat hun eten en drinken en bak ook in slaapkamer. met de deur open natuurlijk.

Tijger is verder rustig. ze protesteert af en toe dat ze opgesloten zit. maar gedraagt zich verder netjes. als onze katten komen kijken, kijkt ze terug, of blijft gewoon liggen. Als Loekie blaast reageert ze daar niet op. Ze blaast nu alleen nog een beetje als ze op 5cm vd bench zitten.
Loekie is nog niet zo dichtbij gekomen. Maar saartje wel. en die laat zich niet afschrikken door t blazen.

vannacht de hele bench afgedekt met doeken, ook de bovenkant. zodat tijger in ieder geval rust heeft.
overdag is maar de helft van 1 kant zichtbaar. En Loekie loopt al meer rond in de woonkamer dan gister.

Tijger gister ff uit de bench gelaten toen loekie en saartje in de slaapkamer zaten. heeft ze rustig een rondje gelopen. de kong kickeroo ontdekt en die vond ze errug leuk. na een kwartiertje weer in de bench.

loekie loopt nu rond en saartje ligt ergens te maffen. hoop dat ze straks nog ff samen gaan stoeien, dan weet ik dat dat in ieder geval nog goed zit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Adriana »

al met al best wel goeie berichten en dat geblaas zal vrij snel ophouden. nog een beetje schrik voor het onverwachte.. heb zeker niet de indruk dat driebeen tijger de boel bij jullie op stelten zal zetten, ze zal zich eerder wat terugtrekken. wat leuk dat ze met de kickeroo aan de gang gaat. wat zou er gebeuren als je de deur bench op een kier zet? zou tijger er dan voorzichtig uitgaan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

hoi,

even een update.

ze is sinds dinsdagochtend 24/7 uit de bench! ze blazen nog wel naar elkaar, maar dat wordt steeds minder en ze mogen steeds dichter bij haar komen.

Samen eten, spelen of slapen zit er nog niet in. Maar misschien komt dat nog. Ze vindt het wel erg leuk om met een balletje of muis te spelen. Zit graag op schoot en knort behoorlijk hard! :)

de relatie tussen loekie en saartje is in ieder geval niet verstoord en dat was voor mij t belangrijkste. Ze vinden het nu allebei wel leuk: een nieuw speelmaatje. Ze komen ook elke keer ff kijken bij Tijger, maar mogen nog niet mee doen.

Ze heeft bij de DA AB gekregen tegen de verkoudheid en ze heeft een ontstoken hoektand. Deze wordt as donderdag onder narcose weggehaald. Daarna kan ze worden gevaccineerd. Van alle kosten vragen we nota's op. We hebben dit besproken met de oud-eigenaar en ze gaat ons terugbetalen.

Verder ziet ze er gezond uit en we gaan haar niet verzekeren, met deze leeftijd kost dat gewoon teveel. Kunnen we beter een potje maken.

De bench staat er nog wel (met de deur constant open), en daar eet ze 's avonds ook haar blikvoer. Probeer steeds het bakje net buiten de bench te zetten, maar dat wordt nog niet geaccepteerd. Als ze donderdag terugkomt van de DA, doen we haar ook nog ff in de bench, kan ze ff rustig bijkomen. Daarna gaan we proberen of ze wil eten buiten de bench en kan de bench weer weg. Eten is het enige wat ze daar nog doet.

Ze gaan trouwens wel op elkaars bak. Dat is denk ik ook wel een goed teken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Adriana »

goeie berichten tot dusver en fijn dat het allemaal vrij soepel verloopt.
ik neem aan dat er voor de operatie bloedonderzoek wordt gedaan, dan ken je dus ook de algemene waardes..
zorg dat ze geen metacam/meloxicam spuiten en als pijnstiller kan er bv buprecare mee..
en wat leuk dat ze zo hard knort..
ze zal heel anders ruiken als ze van de da komt en het kan dat ze haar dan even niet meer herkennen.. maar gelukkig kan ze dan weer even in de bench om bij te komen en vreemde luchtjes kwijt te raken..
al met al, zeker na de voorgeschiedenis gaat het nu toch wel goed komen denk/hoop ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie