Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten houdt

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
kuukelke11
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2012 16:20

Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten houdt

Bericht door kuukelke11 »

Hallo,

Sinds kort (+\- 10 weken) hebben wij een nieuwe kat, omdat onze vorige kat is weggelopen en niet meer teruggekomen. Ze was ruim 15 jaar, dus wij vermoeden dat ze voelde dat ze ging sterven en toen is weggelopen. Omdat ik me geen leven zonder kat kon voorstellen, hebben we vrij snel erna een nieuwe kat aangeschaft vanuit een asiel. Deze kat is echter pas 4 jaar oud en het is dan ook erg wennen. Ze heet cadeautje (catootje vanuit het asiel, maar dat vonden we niet zo'n leuke naam). Onze vorige kat Mindy kwam altijd buiten en was alleen binnen als het echt slecht weer was. We wonen aan de rand van een klein bosje en daar achter is de autosnelweg. Onze buurman houdt absoluut niet van katten en heeft Mindy wel eens in een val laten lopen, omdat hij een vijver heeft en vermoedde dat Mindy zijn vissen opat. Echter was zij zo oud en hadden wij niet het idee dat ze zich op haar leeftijd nog moe om ging maken. Wij zijn hier zo van geschrokken dat we haar toen niet meer durfden uit te laten. Nu willen we dat dat met Cadeautje niet gebeurt. Cadeautje is heel erg speels en alles wat rammelt is voor haar een grote uitdaging. Dus die vijver zal snel leeg zijn ben ik bang. De afscheiding is erg dun, dus ze komt er makkelijk bij. We hebben daar enkele jaren geleden een heg geplant die dus nog erg dun is. Hier is ze zo doorheen. Daarom willen we haar met een riempje buiten laten. Maar ze is erg bang voor het riempje en durft ook niet naar buiten. Ze kijkt wel de hele tijd naar buiten als ze binnen zit, gaat er zelfs voor op haar achterpoten staan om makkelijker te kunnen kijken. Hoe moeten we dit aanpakken? Graag jullie advies. Sorry voor het lange verhaal :oops:

Groetjes, Renate
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door helskinky »

Is niet naar buiten laten een optie, omdat je schrijft dat ze bang is voor buiten. Dan zou ik het eerst proberen om haar gewoon niet naar buiten te laten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door Adriana »

welkom op het forum..
maar waarom moet Cadeautje zo nodig naar buiten?
en riempjes zijn gevaarlijk, je kunt haar veel beter aan een tuig wennen, als het moet..
jouw buurman hecht waarsch net zo veel aan zijn vissen als jij aan je katzels en jouw kat hoort niet in zijn tuin te komen..
nu weet ik ook wel dat katten gaan en staan waar ze willen, tenzij je je tuin katproof afschermt, een ren in je tuin bouwt of op een andere manier je katzel binnen jouw grenzen houdt..
ik neem aan dat Cadeau gechipt is. en wat dacht je van die autosnelweg in je buurt? katten hebben geen verkeersdiploma en het is zelfs voor mensen verboden een autosnelweg over te steken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kuukelke11
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2012 16:20

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door kuukelke11 »

Bedankt voor jullie snelle reactie!

Ik heb het net misschien verkeerd beschreven. Een halsbandje heeft ze al om. Daar dachten we een riempje (lang) aan vast te maken en haar dan ergens in de tuin vast te maken zodat ze toch de ruimte had en niet in de tuin van de buurman kon komen. Ik dacht dat ze naar buiten wilde omdat ze telkens naar buiten kijkt en met haar snoetje tussen het kiepraam zit om te ruiken hoe het buiten ruikt. Daarom dacht ik dat ze het buiten leuk zou vinden. Daarnaast hebben we een fijne tuin waarin ze rond kan lopen en niet aldoor binnen hoeft te zitten. De autosnelweg zit tussen ons huis en een bos en tussen bos en autosnelweg zit een afrastering waar katten doorgaans niet langs op gaan. Dus door het riempje zou ze daar ook niet kunnen komen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door Adriana »

Afbeelding < ---->Afbeelding
dit is onze poes Mies in tuig,
ze woont 6 maanden per jaar aan boord, zeilt mee en wordt s morgens en s avonds uitgelaten en zit, zodra buiten, in tuig en dat is wat ik bedoelde. katten willen zich nog wel eens ophangen aan een halsbandje en dat is een beetje slordig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kuukelke11
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2012 16:20

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door kuukelke11 »

En hoe heb je haar geleerd om dat tuigje om te doen? Want Cadeautje heeft haar halsbandje zonder problemen om, maar zodra daar het riempje aan vast gekoppeld wordt, rent ze snel naar boven.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door pearlsofpassion »

Wennen aan het tuigje moet je stap voor stap doen.
Eerst zonder nog maar aan buiten te denken.

Eerst gewoon heel even en uitgebreid belonen. Dan steeds langer en probeer haar af te leiden van het lijntje. Zodat ze het niet eng blijft vinden en vertrouwen krijgt. Dat is een werk van lange adem, reken om maanden.
En haar nooit mee naar buiten nemen, als ze uiteindelijk aan het lijntje gewend is. Zet de deur open en laat haar zelf kiezen.
En zorg dat ze nooit een ferme snok aan haar tuigje krijgt van het lijntje, probeer te vermijden dat er kracht komt op te staan. Dat kan heel beangstigend zijn.
Het kan zijn dat ze daarom bang is van het lijntje, maar het kan even goed zijn dat ze bang is om naar buiten te gaan en weet dat ze, als het lijntje eraan komt, ze naar buiten moet. Door de dwang verzet ze zich.

Maar als ik je verhaal lees denk ik dat je kat liever gewoon een ren of horraam zou hebben. Als je een zuidgericht raam hebt met een stevige en veilig hor erin, kan ze ook in de zon liggen, de geluiden van buiten horen, de geuren opsnuiven en de wind in haar gezicht voelen. Dat hebben ze hier ook op hun eigen kattenkamer en vinden ze heerlijk.
Dat kan natuurlijk ook allemaal in een ren, die je mooi kan aankleden. Maak de ren dan aan het huis en zorg dat ze er via een kattenluik zelf in en uit kan. Zeker als je kat zo bang is van buiten, is het nodig dat je haar niet in de ren "opsluit", maar haar zelf, op haar eigen tempo, het laat verkennen.
Het luik kan je de eerste tijd helemaal open hangen totdat ze gewend is aan naar buiten gaan en daarna pas aan het luik zelf laten wennen.
Zo zou ze het, op den duur, wel moeten gaan vertrouwen buiten.

Maar haar gewoon binnen houden, is dus ook prima hoor. Zeker met zo'n buurman en de snelweg in de buurt, is het heel onveilig om haar los buiten te laten. En als ze dan zelf al niet wil...

Ik heb ook een kater die erg graag buiten kijkt, maar als de deur open gaat is hij er vandoor. Hij is ook doodsbang voor buiten gaan. Dus blijft hij gewoon lekker binnen en dan is hij veel blijer. Zowat alle katten kijken graag buiten, maar dat wil niet zeggen dat ze ook buiten willen. We vergelijken het op het forum graag met tv kijken: de kattentelevisie. ;-)
Af en toe neem ik mijn kater zijn vriendje eens aan het tuigje mee naar buiten en dan vind hij dat maar niets. Dat staat hij aan de deur te roepen op zijn vriendje, maar zelf wil hij echt niet mee naar buiten hoor.
Ik wil later een afsloten tuin waar ze zelf in kunnen en hoop dan ergens wel dat hij er op den duur wel aan gaat wennen. Zijn angst op zijn tempo overwinnen. Maar als dat niet zo is, ook prima voor mij. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door Chiquita98 »

Maar een riempje aan een halsbandje vastmaken......das toch gevaarlijk juist?? Of zit ik dan verkeerd. Je kan een kat toch niet net zo aanlijnen als een hond. Dat begrijp ik namelijk wel een beetje uit het verhaal. Zo'n tuigje net als Adriana is veel beter.

Een kat is altijd nieuwsgierig naar buitenlucht en wat daar allemaal gebeurd. Dat wil niet zeggen dat ze dit ook daadwerkelijk willen. Persoonlijk vind ik het wel een meerwaarde. Daarom heb ik mijn tuin afgezet. Dan kunnen ze ook lekker vrij rondlopen ook al ben ik er niet.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door Adriana »

kuukelke11 schreef: heeft haar halsbandje zonder problemen om,
dan kun je toch ook zonder aan te lijnen een tuig om doen?
eerst tuig een tijdje op de grond laten liggen waar ze zit/slaapt en dan langzaam eerst het bandje van het tuig en na een paar keer de rest van het tuig onder haar buik.

geen lijn aan dat tuig. ik vermoed dat ik wel weet wat er is gebeurd en Valerie haalt dat ook al aan.. een ruk aan die lijn, dat gaat rechtstreeks naar de keel en hals en dan leer je het als katzel wel af..
en daarom moet je dus nooitnooit een halsband om de nek van een katzel doen, zou je dat zelf prettig vinden? en dan wordt er af en toe aan getrokken...

zoals je ziet zit het aanhechtingspunt waar de lijn aan bevestigd wordt niet bij de hals/nek maar op de rug. en daar moet je dan een elastiek tussen doen om de schokken op te vangen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kat naar buiten met buurman die niet van katten h

Bericht door nellebel »

ik dacht dat mijn guusje ook perse naar buiten wilde. die probeerde met regelmaat te ontsnappen.
tuigje gekocht, maar mw vloog tegen de muren op van paniek. het ontsnappen bleef dus toch nogmaals geprobeerd, tuigje om en meteen buiten gezet.(ik had het riempje vast natuurlijk). ze snuffelde even buiten, schrok van een vogel en naar binnen was ze. riempje met lange lijn aan een boom binden, hier geen succes aangezien mw binnen 5 minuten in complete paniek raakt en dan naar binnen vlucht.
hier komt ze dus alleen nog nmaar buiten als ze zelf wil. dan laat ik het tuigje zien als ze weer rond de achterdeur blijft drentelen. 9 van de 10 keer rent ze meteen de kamer in. een heel enkele keer blijft ze staan en doe ik het tuigje aan. binnen 5 minuten is ze weer binnen.
het was mijn idee dat ze buite nwilde, maar dat wil ze eigenlij kniet. het liefste gaat ze samen met mij bloemetjes wateren boven aan de ramen. dan zit ze heerlijk te snuiven naar de buitenlucht, maar echt buiten zijn wil ze meestal helemaal niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie