Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn anderen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Het zijn nogal slopers dus door mijn hjele huis dat vind ik geen goed plan, en als ik er twee weken niet ben dan durf ik dat inderdaad niet aan mochten ze gaan vechten,, zit er ook aan te denken om iemand te vinden voor pebbles voor de vakantie maar dan heb ik ook weer kans dat ze weer moeten gaan wennen aan elkaar.
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door Chiquita98 »

Tjsa je zult toch keuzes moeten gaan maken ben ik bang. Berg dan breekbare spullen e.d. dan op. Slopen ze nu ook je huis dan? Ik heb liever dat ze mijn huis slopen dan elkaar afmaken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door castratenkoor »

"slopers" vind ik meestal een vaag begrip. Meestal betekent dat dat het huis niet aangepast is aan de behoeftes van de katten. Het is vaak een kwestie van alles nalopen en hier en daar wat aanpassingen.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat b.v. gordijnen belangrijker zijn dat het wel en wee van katten. Die kunnen er ook (tijdelijk) afgehaald.
Breekbare vazen ed kun je ook in gesloten kasten zetten.
Ik weet niet hoelang je wegblijft en hoe vaak de oppas langskomt.
Maar ik voorzie een aantal zeer gefrustreerde katten als je na weken terugkomt.
En negatief gedrag wat er dan ontstaat los je moeilijk weer op naderhand.
Wellicht is het hebben van weinig keuzes in ruimtes deels oorzaak is van de slechte onderlinge verstandhouding van de katten.
Kan me zo voorstellen dat ze normaal dan 's nachts ook altijd in de keuken zitten?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Er zijn mensen die katten hebben die het niks uit maakt of ze de banken kapot krabben en het behang van de muur trekken, maar ik wil dat gewoon niet punt, nu ben ik voornamelijk de hele dag thuis dus zie wat ze doen.
Nu is het ook zo dat ik aanraden van mensen op het forum een kat erbij heb genomen omdat het zo zielig was voor een poes alleen, oke dat heb ik gedaan en er vervolgens nog 1 bijgenomen, en nu zijn de ruimtes weer niet goed, zo kan je altijd wel wat verzinnen, feit is dat het al die tijd perfect is gegaan en nu sinds een paar maanden niet meer, heeft niet aan de ruimtes te maken want ik heb een veel grotere woonkamer en keuken dan gemiddeld.
Ik weet ook dat er veel zijn die veel meer katten hebben en een veel kleinere woning dus wat dat betreft komen ze aan ruimte niks tekort
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door Chiquita98 »

Ok dan zul je wat ik al eerder zei zelf keuzes moeten gaan maken. Wij geven je opties en elke keer krijgen we een weerwoord. Het gaat ons er alleen maar om om mensen bewuster te maken. Het is niet zo dat alles wat wij hier zeggen ook waar is, maar dat je er wel over gaat nadenken. Ik heb verder dan ook geen advies of mogelijkheden meer. Het is te moeilijk om dit van een afstand te bekijken. Succes zou ik zeggen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door castratenkoor »

Je wilt graag weten waarom je katten ruzie maken en ik denk even mee..........
Het is vaak een kwestie van elkaar niet kunnen ontlopen.
Als ze keuzes hebben tussen met elkaar en zonder elkaar dan maakt het minder uit hoe groot je woonkamer is dan dat er een keuze is tussen meerdere ruimtes.
De ene kat is de andere niet, de ene heeft meer behoefte aan privacy dan de ander.
Met drie opsluiten in 1 ruimte is in mijn optiek vragen om problemen.

Voorbeeld, ik heb 8 katten en volgende week wordt mijn keuken gerenoveerd.
probleem, wat doe ik met de katten.
Ik heb ervoor gekozen een grote plaat hout te kopen om het trapgat mee af te sluiten.
Zo hebben ze drie dagen de kattenkamer, twee trappen, twee overlopen en eentje de nok van het dak.
Ik denk dat ik de vrede er zo beter in houd dan er 4 in de kattenkamer op te sluiten en 4 in een andere slaapkamer.
Snap je wat ik bedoel?

Als ze bij jou in de keuken opgesloten zitten met zijn 3 dan ontstaat er irritatie.
En die is niet weg nadat de deur naar de kamer weer open gaat.........
Dat blijft "hangen" zeg maar en zo ontstaat er een ruzie - sfeer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Welke keuze's heb je het dan over? Of ze al dan niet in de keuken blijven als ik op vakantie ben is niet van belang toch, zeker niet als het daar 1 kattenspeelplaats is waar ze alles hebben, dus geen kattenkamer maar een kattenkeuken. Feit is waarom het de laatste maanden anders gaat en zeker de laatste twee weken..
Dat heeft niks met een weerwoord te maken!
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door castratenkoor »

Een ruimte is een ruimte. Keuzes maken houdt in met zijn drie op een kluit slapen of 1 in de woonkamer 1 in de keuken en 1 op de trap. Dus apart van elkaar.
Die keuze hebben ze niet als je ze in 1 ruimte opsluit.
Irritatie bouwt langzaam op. Dus het kan maanden lijken goed te gaan.

Zeg maar de keuze/mogelijkheid elkaar te kunnen ontlopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Ik snap het castratenkoor maar pebbles weet precies waar de andere twee zijn en als ze ruzie wil maken dan zoekt ze ze toch op, heb ook geprobeert mijn slaapkamerdeur open te houden, iedere nacht mag er 1 in de slaapkamer omdat er anders niks van slapen komt, pebbles wil niet in de slaapkamer die wil liever in haar mandje in de krabpaal in de keuken.
maar als ik de deur openhoud snapt Dobbie er weer niks van omdat als hij in de slaapkamer is alleen is en als ze dan allemaal daar rondlopen wordt hij zeer gestrest, hij snapt dat niet en wordt bang, hij is degene die er het meest onder lijd, ik merk aan hem dat hij steeds banger wordt, als hi een onverwacht geluid hoort dan schrikt hij zich wezenloos en Loena begint dat nu ook te krijgen, en die was echt nergens bang voor, ik weet het allemaal ook niet meer, ga in ieder geval morgen valeriaan kopen en een feliway stekker en misschien wordt het wat beter.
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Maar moet ik dan zorgen dat de deuren open zijn, anders zoeken ze elkaar toch op, een trap heb ik niet want woon gelijkvloers, jammer want ze zouden wel wat meer mogelijkheden hebben met een boven en zolder..
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Nog een vraagje waar ik ik van begrijp, Dobbie is na zijn castratie heel erg verandert, wilde echt bijna een hlff jaar lang niks meer van me weten, was een enorme kroelpot maar daarna niet meer, van lieverlee is dat weer een beetje teruggekomen, hij liet zich bijv altijd languit vallen en was helemaal ontspannen, sinds een week of 6 doet hij dit weer heel af en toe, op het moment dat hij alleen is met mij in de slaapkamer verandert zijn gedrag compleet, hij is zooo lief, kijkt heel anders uit zijn ogen, is dan in en in tevreden, geeft kopjes komt kroelen, gaat op zijn ruggetje liggen, komt dicht tegen we aan leggen, en op het moment dat ik smorgens de slaapkamerdeur open doe is hij weer bang en teruggetrokken, echt zielig voor dat manneke, denk wel eens dat hij het liefst helemaal alleen zou zijn...
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door castratenkoor »

Kijk je moet het zo zien, de ene kat is de andere niet. Ik heb hier zo 4 katten die ik makkelijk met zijn 4-en in 1 kamer zou kunnen opsluiten. Maar bij een andere combinatie zou ik dat echt niet moeten doen.
Jij geeft aan dat je bij anderen ziet dat katten het goed doen in nog minder ruimte. Dat kan!
Maar dan kom ik weer terug op - de ene kat is de andere niet.
Ook lang niet elke kat is geschikt om, zoals hier, in een groep van 8 te leven.

er gaat bij jou iets mis, er is ruzie en irritatie, dat lijden ze allemaal onder.
Dus is het zaaks te kijken naar oplossingen om dingen in huis te veranderen.

Dat Dobbie zo'n tik heeft gekregen van de castratie zit hem vaak in de narcose.
Daar willen dierenartsen nog wel eens - op zijn zachtst gezegd - slordig mee omspringen.
Gelukkig gaat dat nu beter met hem.
Ik wens dan zelf ook geen massale castratie meer, dus om 9 uur brengen en 13 uur halen.
En dan dus 20 katten achter elkaar opereren........
Ik ga speciaal naar een andere stad en blijf er letterlijk bij.

Ik zou als ik jou was eens een poos heel goed opletten wat er precier voorvalt tussen de katten, wordt er misschein ook gedreig-staard. Worden er katten uit de kattenbak getreiterd ed.
Er zijn allerlei scenario's te bedenken hoe de irritatie opgebouwd wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

In ieder geval bedankt voor al jullie hulp en meedenken, nee ze worden niet in de kattenbak weggepest, dan laten ze allemaal degene die in de bak zit met rust.

Wat Dobbie aangaat dat hij het zo heerlijk vind alleen met mij in de slaapkamer, tja ik heb ook geen idee waarom dat zo is en waarom hij direct verandert als hij smorgens er weer uit komt, ik heb het ook wel eens geprobeert met loentje erbij en dat was ook niet zo'n succes, loentje vond het prima maar dobbie was pas weer volledig op zijn gemak toen ik haar uit de kamer had gedaan.
Het is gewoon zijn quallity time zeg maar snachts, hij komt dan helemaal tot rust.

Maar ik zal eens heel goed in de gaten houden wat er nou gebeurt precies
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door castratenkoor »

De meeste katten houden van routine en regelmaat. Dus je kunt het het beste wel altijd hetzelfde doen 's nachts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door pearlsofpassion »

Dus Dobbie heeft ook nog een probleem, los van Pebbles?
Pfff... Het wordt wel erg ingewikkeld.

Ik denk dat ik een goede GT zou zoeken en die aan huis laten komen. Die kan dan de situatie in huis beoordelen en dat zal beter gaan dan dit te proberen beschrijven.
Waar woon je ergens? Ik kan op BP even vragen of er iemand in de buurt is. Er zitten er een paar op BP zelf en onlangs heb ik een soortgelijke vraag voorbij zien komen waarbij er heel wat namen genoemd werden.

Je mag natuurlijk blijven vertellen, we kunnen maar tips blijven geven, maar ik vind het erg ingewikkeld worden en kan er geen zicht op krijgen.
Ik kan het ook zeker vinden in de tips van Dinie. Maar ik heb het gevoel dat het nog niet helemaal klopt, dat er meer aan de hand is. Het is toch niet normaal dat Dobbie zo reageert. Misschien roept hij het wel over zichzelf af op 1 of andere manier. Het zou niet de eerste keer zijn dat mensen denken dat het aan een bepaald dier ligt maar de oorzaak uiteindelijk bij een ander blijkt te liggen.
Maar dat kan ik van hier echt niet zeggen, vandaar dat ik zou aanraden er iemand met kennis van kattengedrag en lichaamstaal te laten komen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie