Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn anderen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn anderen

Bericht door mar67 »

Wat een ellende, Pebbles gaat steeds meer ruzie maken met mijn andere twee katten, ik kijk het nu al een half jaartje aan en het wordt steeds erger, mijn ander twee worden steeds schichtiger en banger, wat een gedoe, ik weet niet meer wat ik er aan moet doen. het is geen gemakkelijke tante dat was van het begin al duidelijk maar ze wordt steeds gemener..
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en kijk eens bij de topics in het forumoverzicht over gedrag..
soms zit er niks anders op dan ze uit elkaar halen en eentje proberen te herplaatsen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe reageer je erop als ze gemeen doet?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Nou ik kan er niet veel aan doen hé..
Mijn schuld is het in ieder geval niet laten we dat voorop stellen, ik ga niet met de mattenklopper erachteraan ofzo... als ze het echt te bond maakt roep ik af en toe pebbel ophouden, en dan stopt ze af en toe maar meestal ook niet, roepen dat het niet mag is het probleem niet, probleen is wat ik aangaf dat het steeds vaker voorkomt, en leuk is het niet en al helemaal niet voor mijn andere katten, het mannetje is dan doodsbang voor haar en de andere rent meestal hard voor haar weg.
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door Chiquita98 »

Iets meer geschiedenisachtergrond zou fijn zijn. Hoe oud zijn alle katten. Wie had je het eerst, hoe zijn de leefomstandigheden etc...

(zo had ik ook gereageerd op je andere zelfde topic)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Pebbels wordt in oktober 2, Dobbie wordt in januarie 2013 2, hem heb ik 2.5 maand later genomen en Loena is er afgelopen zomer bijgekomen, zij is nu precies een jaar.
Heb op aanraden van iedereen hier een tweede kitten genomen omdat dat zoveel beter zou zijn..
Voor Dobbie ook nog een andere poes gehad (zelfde leeftijd als Dobbie) maar dat ging niet goed en kwam niet goed, daar heb ik dus een baasje voor gevonden en dat gaat nu perfect. Met Dobbie klikte het gelijk, toen loena er voig jaar okt bij kwam ging dat ook allemaal goed, ze heeft nooit wat met haar gehad en andersom ook niet maar ze accepteerden elkaar.
Nu 8 maanden verder gaat het niet meer goed, ook met Dobbie niet, Pebbels kan gewoon niet meer spelen maar gaat meteen lelijk doen en gemeen, Dobbie probeert af en toe met pebbels te spelen maar direct wordt ze kwaad, ze kijkt dan ook heel; gemeen met haar bekkie een stukje open, alsof ze wil zeggen hap hap bij wijze van.
Ze zijn alledrie binnen en komen buiten op een heel groot balkon.
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door Chiquita98 »

Is een medische oorzaak al uitgesloten. Want het kan heel goed zijn dat ze ergens last van heeft en dan dulden ze vaak geen andere katten om zich heen en stellen zich dan beschermend op. Qua leeftijd sluiten de andere 2 op zich wel goed aan en omdat het eerst wel goed ging moet er lichamelijk iets aan de hand zijn of er is iets gebeurd?
Is ze gecastreerd?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Ze is gesteriliseerd ja en volkomen gezond, maar het gebeurt natuurlijk vaker dat ze elkaar om de één of andere reden niet meer dulden of aardig vinden.
Wat ik al eerder zei is het geen makkelijke dame, de andere twee zijn heel makkelijk en zit geen kwaad in, pebbels kan soms nogal boosaardig zijn.
Probleem is dat ik bijna niet op vakantie durf, ze blijven dan in de keuken, grote woonkeuken overigens en iedere dag komen mijn ouders om naar ze te kijken, eten te geven en te knuffelen.
Ik ben een beetje bang dat dat niet goed gaat.
Een andere baasje zoeken voor Pebbles doe ik alleen in het uiterste geval, vandaar dat ik het ook nog echt de tijd wil geven, pebbels is nl de lieveling van mijn zoon en als ze weg zou moeten..poeeh :cry:
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door pearlsofpassion »

Dus eerst ging het wel goed, en nu plots niet meer?
En voorheen was er nog een andere poes waar het niet goed mee ging? Welke leeftijd had Pebbles toen die poes erbij kwam? En wanneer heb je haar dan herplaatst?
Wanneer kwam Dobbie dan? En dat ging dan wel goed? Of ook niet meteen?
Toen Luna erbij kwam ging het eerst wel goed, maar na 3 maand niet meer? En dat heeft zich stillaan opgebouwd, het is niet dat het plots begonnen is?

Sorry, maar het is niet eenvoudig om alles te volgen en het is wel belangrijk om een goede inschatting te kunnen maken van Pebbles.

Kan je ook eens grondig beschrijven hoe Pebbles zich precies gedraagt tegenover de anderen. Haar precieze lichaamstaal. En wat de anderen doen, staren ze haar aan of proberen ze te spelen? Hoe reageren ze wanneer Pebbles kwaad doet, en wat doet ze dan precies? Blazen, meppen? Krijsen? Jaagt er iemand een ander al eens weg?
Het is allemaal nogal lastig op afstand natuurlijk. Maar zonder grondige beschrijving kunnen we er natuurlijk weinig over zeggen.

Meestal doet de boze poes dit uit onzekerheid. En dat merk je moeilijk op door de aggressie, tenzij je extra op haar lichaamstaal gaat letten. Maar dat is zeker niet altijd het geval, dus ik ga er niet meteen vanuit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door Chiquita98 »

Ben je met haar naar de da geweest? en wat is er onderzocht?

Sommige katten zijn ook onderdanig naar andere katten toe. Zijn er flinke vechtpartijen met wonden e.d.? Want als dit niet het geval is lijkt mij de situatie nog niet zo heel ernstig. Al eens gedacht aan een gedragsdeskundige?
Belangrijk is wel dat de katten van elkaar weg kunnen gaan in een andere ruimte
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Pebbels had ik 2 weken en toen kwan de andere kitten erbij, pebbels was toen 11 weken en het poesje 9 weken. We hebben het 2.5 week aangekeken maar het arme beestje had geen leven, dacht toen dat het eraan lag dat ze misschien niet met vrouwtjes op kon schieten, dus dacht ik probeer het nog 1x met een mannetje. Pebbles was toen 5.5 maand en met Dobbie was het de eerste 2 dagen een beetje blazen maar je zag al direct een groot verschil met het andere poesje, dat ging veel slechter, vanaf de derde dag waren ze dikke maatjes, altijd bij elkaar liggen en wassen.
Vanaf vorig jaar juli werd dat wat minder maar ze konden het erg goed vinden samen, speelden ook veel.Teon loena erbij kwam keek Pebbles eigenlijk niet naar haar om, Dobbie was er de eerste dagen minder blij mee maar na een paar dagen ging dat ook helemaal goed. Dobbie speelt nu alleen met Loentje, hij probeert het wel af en toe met pebbles maar ze wil niet en is gelijk boos..

Je vraagt hoe ze zich gedraagt, ze klapt met haar staart, kijkt heel venijnig en gromt, blaast en heeft haar bekje dan een stukje open ze gaat aanvallen, krijsen doet ze niet, helemaal precies kan ik het je niet vertellen eigenlijk, ik ga er vandaag heel goed op letten en zal dan precies beschrijven wat ik zie.

Ik hoop dat het goed komt, ik zou niet weten waar ik een andere baasje voor pebbles zou moeten vinden, ik heb er echt een bloedhekel aan als mensen hun dieren wegdoen en bij mij zal het dan ook alleen zijn als het echt niet anders kan en als de andere 2 gewoon veel beter af zijn met zijn tweetjes.
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

In zoverre is het ernstig dat mijn andere twee katten steeds schichtiger worden... pas bij de dierenarts zei hij dat ze goed gezond is, wat moet ik dan verder doen, haar laten testen op van alles en nog wat?

Wonden zijn er niet, gelukkig niet zeg..

Gedragsdeskundige, nou voor het zover komt.. heb daar niet zoveel vertrouwen in eerlijk gezegd..

Een andere ruimte nou dat schiet niet op want als de 1 ergens nartoe loopt dan lopen de andere mee dus ze weet dan toch precies waar ze zijn, verder mogen ze niet in mijn zoon zijn kamer dus blijft mijn slaapkamer en de logeerkamer over maar geloof dat heeft geen enkele zin want als ze wakker zijn zoeken ze elkaar steeds op.
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door pearlsofpassion »

Vreemd.
Ik zou toch ook eerder denken dat ze pijn heeft dan. Ik kan verder niets bedenken.
Tenzij het gewoon speelgedrag is, maar dat klopt dan toch ook niet helemaal, zeker niet als de andere katten bang worden en jij je er niet in mengt.

Er zijn natuurlijk poezen die niets moeten weten van andere katten, maar Pebbles past toch niet helemaal in dat profiel... :eeh:
Het zou inderdaad wel de gemakkelijkste oplossing zijn, geen andere katten voor Pebbles, maar ik ben uit je verhaal niet helemaal overtuigd of dat wel is wat ze wil.
Staart zwaaien is meestal spelen, niet bang, onzeker of kwaad zijn. Dus het is vreemd dat het dan combineerd met blazen en grommen.
Ok, mijn poes speelt niet met andere katten, maar durft wel soms eens onder de salontafel door naar poten van de andere kat meppen. Dat gaat goed zolang ze hen niet ziet en enkel de poten, komt er een kopje vanachter het hoekje, dan gaat ze ook blazen. Dat is onzekerheid en wil zeggen: blijf op afstand, ik wil je niet bij me.
En dan kan ze ook gaan meppen van: laat me gerust, uit mijn weg.
Maar toch lees ik het in jouw verhaal anders. Kleintje zal nooit met haar staart zwiepen en wegjagen tegelijk. Dat is gewoon tegenstrijdig. Ik zou dus denken dat Pebbles ook iets tegensstrijdig ervaart (willen spelen en pijn vb). Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door mar67 »

Ik hou het in de gaten vandaag en morgen wat er nou echt helemaal precies gebeurt en dan laat ik het weten, misschien kan ik een filmpje maken en op youtube zetten dan kan je het zien.
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help mijn poes gaat steeds lelijker doen tegen mijn ande

Bericht door castratenkoor »

Waarom kunnen de katten niet door het hele huis als je met vakantie gaat?
Katten die al niet goed met elkaar opschieten een hele vakantie in de keuken opsluiten lijkt me nou niet direct een strak plan.
Kun je het huis niet catproof maken zodat je ze alle ruimte aanbiedt?
Katten hebben keuzes nodig, één ruimte biedt ze die niet.

Verder is ook mijn advies de poes na te laten kijken doro een dierenarts, een kat met pijn kan knap chagrijnig worden.

Als er niks medisch gevonden wordt en je blijft van mening dat ze alleen de keuken ter beschikking krijgen tijden je vakantie, zou ik de ruziepoes elders onderbrengen.
Bij familie of in pension. Anders voorzie ik oorlog.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie