Kitten(s) en vogels

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door Ilone »

Ik denk ook dat het wel moet lukken met kittens. Je moet alleen wel heel consequent zijn tegen de kittens dat de vogels verboden terrein zijn ;)
En uiteraard niet bij de vogels in de zelfde ruimte laten wanneer jullie er neit bij zijn.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door lieke81 »

@ pearlofpassion, toen ik nog thuis woonde heb ik ook gerbils gehad, de katten vonden het heerlijk om er naar te kijken. Ze zaten inderdaad in een aquarium en we hadden het vrij natuurgetrouw ingericht. Ik denk dat de gerbils het nooit erg vonden dat ze katten-tv waren...

Ik denk dat als ik zo eens kijk wat voor dieren wij thuis gehad hebben (een complete dierenwinkel) Dat eigenlijk alle dieren bijna wel bij elkaar kunnen als je voor allemaal wat veiligheids zaken invoert. Zoals bv kleine dieren nooit zonder toezicht of überhaupt nooit los bij katten, of grote jagers.
Het kan bijna altijd, als je maar oplet en consequent blijft. En er zijn zat goede voorbeelden op te noemen van mensen waar het al jaren goed gaat.

Veel succes
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook gerbils in aquariums gehouden.
Heb echter later geleerd/begrepen dat dat eigenlijk niet gezond is, veel te benauwd.
Traliekooien zijn veel beter voor de luchtwegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, traliekooien schijnen nou juist niet te mogen bij gerbils.
Ze knagen zich er wonden aan, en gaan echt dwangmatig knagen zoals je bij hamsters ook soms ziet. Bovendien zijn ze vaak te laag om genoeg strooisel te kunnen voorzien, en wordt het een rommeltje. En tocht mag ook niet...

Glazen boxen zouden ideaal zijn voor gerbils (en ik vind dat zelf ook het leukst).
Maar je aquarium zou maar 40cm hoog mogen zijn om een goede ventilatie toe te laten. En natuurlijk moet de bovenkant open zijn met gaas, geen dicht deksel.
Ik heb een site gevonden waar ze glazen boxen speciaal voor gerbils bouwen en zelfs met kattenslotjes erop! ;-)
Wel in het Noorden van Nederland, dus nog even extra moeite en kosten om eentje op te halen. Maar dan kom ik gewoon even bij jou binnenhupsen onderweg. ;-)
Goed?

En nu terug, naar de vogels. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door MarjanR »

Nou ja, dan ook een positief verhaal van mijn kant.
Hond (7 jaar in huis), twee katten (17 en 18 jaar) en sinds 4 jaar twee valkparkieten bij m'n zus in huis.
Vogel zit op hond z'n kop.
Kat ligt ernaast te snorren en kopjes aan de hond te geven.
(vogels zijn niet vrij als ze er niet bij zijn)
Het kan verkeren....
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door xdenise »

Hoi hoi,

Ik heb zelf ook twee kittens en twee parkieten in huis. En het gaat prima.

Wij hebben de parkieten de eerste dagen op een andere kamer gezet zodat ze kittens eerst rustig aan de omgeving konden wennen. Daarna hebben we de kooi weer op de oude plek in de woonkamer aan de muur gehangen. De ene kitten, mowgli, vond het niet interessant (negeerde de vogels en het gekwetter compleet) en de ander begon meteen te loeren en een weg te zoeken naar de kooi. Elke keer als ze ging loeren o.i.d klapten we in ons handen/sproeiden met een plantenspuit zodat ze schrok.
We hebben haar maar enkele keren hoeven waarschuwen en tot nog toe heeft ze niet meer geloerd.

De vogels zijn ook al een keer los geweest (onder toezicht!) en werden door beide kittens genegeerd. :)

Ik heb wel ergens gelezen dat het uitmaakt of je binnen/buiten katten hebt. Wanneer ze na een tijdje buiten komen en vogels gaan vangen, wordt de drang om vogels te vangen bij elk succes groter. Dus dan zou de kans ook groter dat ze achter jullie parkietjes thuis aan jagen..

Ik hoop dat dit jullie ook een beetje geholpen heeft!
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Cerna

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door Cerna »

Even naar de datum kijken van de vorige berichten. :lol:

Topicstarter is al bijna een jaar niet meer geweest, dus zal je antwoord waarschijnlijk niet lezen.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Kitten(s) en vogels

Bericht door xdenise »

whoops! :$
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Plaats reactie