Kat na 2 jaar gevonden, teruglokken?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
MvdLaar
Kitten

Kat na 2 jaar gevonden, teruglokken?

Bericht door MvdLaar »

Hoi,

Ik heb me geregistreerd op dit forum omdat ik met een bizar probleem zit (het zal vast wel vaker voorgevallen zijn, maar toch).

Even wat geschiedenis. In het laatste jaar van mijn middelbare school, 6 jaar geleden, kreeg ik een kat, Salem. Alles goed en wel. 2 jaar later kregen we een tweede kitten, Koosje geheten, waarna zich natuurlijk het bekende probleem voordeed: de twee katten schoten slecht met elkaar op. "Dat gaat vanzelf over", werd ons verteld, dus wij namen de tijd. Echter werd het erger.

2 jaar later waren de katten nog steeds niet content met elkaar. Koosje, de jongere poes, joeg de hele dag de oudere Salem uit het huis; Salem haalde de voorste kamer niet eens omdat hij dan al weer naar buiten moest van Koosje.

Salem rende weg. Dat deed hij vaker, ook wel eens een week, maar nu was ze echt lang weg.

Heden avond, 2 jaar nadat Salem wegrende en wij al lang bedacht hadden dat ze het niet overleefd had, sprong ze voor mijn neus uit de bosjes. Op wat zand op haar vacht na was ze piekfijn verzorgd: helemaal niet dun, gewoon een gezond postuur. Echter denken wij niet dat ze bij ons eten haalt.

Op zich is dat geen punt, ik ben al lang blij dat het lieve beest nog te eten krijgt, maar het was even schrikken dat na 2 jaar een poes blijkbaar al die tijd slechts 20 meter van je af is.

Ik zag een boel goede tips hier op het forum, dus ik dacht, ik vraag het gewoon: is er een manier, of heeft iemand tips, om de lieve poes weer terug in huis te krijgen? Wat extra informatie omtrent het beestje: het is altijd al schuw geweest, maar nu was het ook best schuw in mijn bijzijn. Het schrikt heel snel weg en ze krast echt wel als het moet, als ze niet opgepakt wil worden. De andere poes, Koosje, heeft dus echt een gigantische hekel aan Salem, dus mocht ik haar binnen krijgen, begint daar obstakel 2.

Iemand tips? Ik zou je eeuwig dankbaar zijn als ik mijn poes nog een paar laatste fijne jaren zou kunnen bezorgen!
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Kat na 2 jaar gevonden, teruglokken?

Bericht door Ilone »

Wie weet heeft Salem nu een ander huisje, waar ze géén ruzie heeft met andere katten.
Ik snap dat je blij bent dat ze terug is, maar ik weet niet of je er verstandig aan doet om haar weer "in te pikken".
Misschien kan je eens proberen of ze zich laat vangen, om te kijken bij de DA of ze gechipt is, wie weet kan je er dan achter komen of ze andere baasjes heeft ondertussen, en wie dat zijn.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
MvdLaar
Kitten

Bericht door MvdLaar »

Ik ben net nogmaals even gaan kijken, en ik zag achter het struikje waar ze wegglipte een mooie mand staan met een dekentje erin. Een buurjongetje wist me te zeggen dat hij haar daar ook wel eens zag eten.

Dus ik ben het helemaal met je eens, ik denk dat het 'beter is zo'! :) Zolang ik niemand hoor klagen (we hadden ooit iemand aan de deur die klaagde over een zwartwitte kat die bij hen in de buurt rondzwierf, maar misschien waren dat die mensen van dat mandje om zeker te weten dat het niet onze kat was [wij zeiden ook dat dat niet de onze was omdat we dachten dat Salem al dood was]), vind ik het eigenlijk wel prima zo. Salem blij, Koosje blij, wij blij haha.

Bedankt voor je reactie!
Adriana

Bericht door Adriana »

k weet niet of ik als ex-baasje hier nu zo blij mee zou zijn.. je lieve, weggejaagde kat is opgevangen door andere mensen, maar is dus ook volledig afhankelijk van andere mensen, die jij niet kent. hij leeft blijkbaar buiten en ik mag hopen dat hij goeie beschutting heeft.
bovendien zal-ie toch regelmatig ontwormd moeten worden en wat dacht je van vlooien? en wie ziet het en zorgt voor hem als hij ziek is? denk je dat andere mensen voor hem de kosten van een dierenarts zullen betalen?

je laatste alinea begrijp ik ook niet zo goed. Koosje zal Salem en waarschijnlijk geen enkele andere kat in haar huis accepteren. wij hebben daar geen tips+trucs voor anders dan één van de twee herplaatsen zodat hij een warm, gouden mandje met goeie verzorging in een andere omgeving bij andere baasjes krijgt. ;-) zou je daar nog eens over willen nadenken?
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Inderdaad, het lijkt er nu op dat ze buiten leeft, aangezien er een mandje bij de bosjes staat.
Er zijn genoeg mensen die het zielig vinden dat een kat zwerft, en gaan ze dan buiten verzorgen, omdat ze ze niet binnen kunnen/willen nemen.
In zo'n geval zou ik wel actie ondernemen. Terug in huis zal ws niet gaan met Koosje...
Maar je zou wel bijv de dierenambulance eens kunnen laten komen, die kunnen ook kijken of ze gechipt is, of dat ze van iemand in de buurt is ondertussen. Is dat niet het geval dan kunnen hun ervoor zorgen dat hij naar het asiel gaat voor herplaatsing.

Niets verplicht uiteraard ;) Maar persoonlijk zou ik in dit geval wel iets doen..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Een andere mogelijkheid is als je bijv. een schuur hebt daar zelf eten en dekentjes e.d. in leggen als je persé je kat wil houden. Maar deze kat heeft er in eerste instantie niet zelf voor gekozen voor het buitenleven. Die is gewoon weggejaagd door je andere kat. 2 jaar is wel erg lang om zo door te gaan met 2 katten die niet met elkaar overweg kunnen. Ik zou er ook voor zorgen om dan een ander warm huisje te zoeken voor salem
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Als ze echt buiten leeft zou ik toch zeker actie onder nemen. Want een kat die ook gewent is binnen te zijn zal niet altijd zo happy zijn om buiten te moeten blijven.
Ik zou zeker uit zoeken of er iemand is die jouw meer info over de huidige leef situatie van die kat. Of misschien folders huis aan huis bezorgen in de hoop meer te weten te komen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

plak een briefje op die mand en probeer toch in contact te komen met die mensen. zij verzorgen nu jouw kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie